رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

عفونت های روده ای شایع ترین بیماری فصل گرماست و مردم باید توصیه های بهداشتی را در این خصوص جدی بگیرند. عفونت روده ای؛ مسمومیت های غذایی ناشی از سم میکروب های موجود در مواد غذایی است. این مسمومیت ها، معمولا به تب منجر نمی شود و فرد چند ساعت بعد از خوردن مواد غذایی آلوده، دچار علائمی چون دل درد، استفراغ، سردرد و اسهال خواهد شد که خود به خود پس از چند ساعت بهبود می یابد. بحث ما مسمومیت های غذایی در برابر تهاجم میکروب ها به روده است.

 

● علائم عفونت روده ای

 

نوشیدن آب آشامیدنی ناسالم، رعایت نکردن بهداشت فردی و خوردن مواد غذایی آلوده، باعث عفونت روده ای می شود که علائم خود را بعد از ۷۲ ساعت نشان می دهد. نشانه های عفونت روده ای، سردرد، دل درد، درد کلی بدن، اسهال، اسهال خونی، بی حالی، ضعف و دل پیچه است که ۳ روز طول می کشد تا این علائم بروز کند. اکثرا عفونت روده ای محدودشونده هستند و خودبه خود بهبود می یابند. عفونت روده ای در بعضی افراد که بیماری زمینه ای دارند، مانند اطفال شیرخوار و افراد مسن خطرناک است. مردم تصور می کنند که آب چاه، رودخانه ها و چشمه های ظاهرا شفاف، برای نوشیدن بسیار گواراست، در حالی که این آب ها دارای انواع انگل بوده و خوردن آنها باعث بیماری های روده ای می شود. پیش از نوشیدن آب از سلامت آن مطمئن شوید. برای جلوگیری از این بیماری، مواد غذایی را حتما گرم استفاده کنید. میوه و سبزیجات را در ظرف قرار دهید و با چند قطره مایع ظرفشویی آن را ضدعفونی کنید و بعد با آب ساده شستشو بدهید و استفاده کنید. با رعایت این مسائل می توان از عفونت روده ای پیشگیری کرد. افرادی که مبتلا به عفونت های روده ای می شوند، از خوددرمانی و مصرف داروهای موجود در منزل خودداری کنند، زیرا این اقدام باعث تشدید بیماری می شود. ضروری است برای درمان به پزشک مراجعه شود. منبع:

لینک به دیدگاه

علائم عفونت روده ای

 

نشانه های عفونت روده ای، سردرد، دل درد، درد کلی بدن، اسهال، اسهال خونی، بی حالی، ضعف و دل پیچه است که 3 روز طول می کشد تا این علائم بروز کند.

 

اکثرا عفونت روده ای محدودشونده هستند و خودبه خود بهبود می یابند.

 

علائم این بیماری در روده بزرگ و کوچک متفاوت است. تهوع و استفراغ زیاد، اسهال در دفعات کمتر و به مقدار زیاد از علائم وجود عفونت در روده کوچک است.

 

وجود اسهال خونی و تب در کودکان، بیماری را به مرحله بحران می برد.

استفاده از سبزی های آلوده، غذاهایی که به درستی پخته نشده اند، آب های غیربهداشتی و فست فودها از مواردی هستند که سبب انتقال میکروب به بدن و ایجاد عفونت های روده ای می شوند

لینک به دیدگاه

درمان عفونت روده ای

 

افرادی که مبتلا به عفونت های روده ای می شوند، از خوددرمانی و مصرف داروهای موجود در منزل خودداری کنند، زیرا این اقدام باعث تشدید بیماری می شود. ضروری است برای درمان به پزشک مراجعه شود.

 

 

برای درمان میکروب ها و انگل های موجود در روده بزرگ، معمولا پزشکان معالج به دلیل شدت بیماری، به روش های درمانی آنتی بیوتیکی روی می آورند و این در حالی است که در عفونت های ویروسی که با اسهال و تب خفیف، آبریزش بینی، اشک ریزی، گلودرد و عطسه همراه هستند، بهتر است آب از دست رفته بدن کاملا تامین شده و از تب برها استفاده شود.

 

بیمار نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارد و تامین آب بدن مهم ترین روش درمان این سطح از عفونت روده ای است.

 

در این بیماری حجم زیادی از آب بدن از دست می رود که مشکلاتی مانند بیحالی، خواب آلودگی و کاهش سطح هوشیاری در مواقع شدید ایجاد می شود.

 

در صورتی که بیمار تحمل مصرف مایعات خوراکی را داشته باشد، مصرف پودر ors و مایعات به میزان کافی می تواند در بهبود سلامت بیمار موثر باشد.

 

اگر بیمار از مایعات استفاده نکند و پودر نیز مصرف نکند، باید از روش تزریق سرم و یا بستری شدن بیمار در بیمارستان به درمان او پرداخت.

لینک به دیدگاه

پیشگیری از عفونت روده ای

 

در فصول گرما لازم است نکات بهداشتی بیشتر رعایت شود. مصرف غذاهای مطمئن، استفاده از میوه های کاملا شسته شده، شست و شوی مرتب دست ها با آب و صابون، نکات بهداشتی ساده ای هستند که ما را در برابر این بیماری ایمن می سازد.

 

 

کاهش میزان مصرف سس مایونز، غذاهای رستورانی، فست فودها، سبزی ها و سالادهای رستورانی در ماه های ابتدایی سال، مواردی هستند که ضمن رعایت نکات بهداشتی می توانند سبب کاهش امکان ابتلا به عفونت های روده ای شوند.

 

مردم تصور می کنند که آب چاه، رودخانه ها و چشمه های ظاهرا شفاف، برای نوشیدن بسیار گواراست، در حالی که این آب ها دارای انواع انگل بوده و خوردن آنها باعث بیماری های روده ای می شود. لذا پیش از نوشیدن آب از سلامت آن مطمئن شوید.

 

 

برای جلوگیری از این بیماری، مواد غذایی را حتما گرم استفاده کنید.میوه و سبزیجات را در ظرف آبی قرار دهید و با چند قطره مایع ظرفشویی آنها را ضدعفونی کنید و بعد با آب ساده شستشو بدهید و استفاده کنید. با رعایت این مسائل می توان از عفونت روده ای پیشگیری کرد.

لینک به دیدگاه

غذاهای که برای روده مضر هستند یعنی اینکه روده برای هضم آنها دچار مشکل می شود و نمی تواند به سادگی این غذاها را هضم کند و ...

 

هنگامی که روده غذایی را هضم نکند دچار درد و اسهال،یا بر عکس یبوست و یا تورم در شکم و روده تان می شوید.در ابتدا به دردهای که این غذاها یجاد می کنند می پردازیم و در مرحله ی بعدی به این غذاها می پردازیم.زیرا به همه ی دردهای در ناحیه های شکم ،مشکلات روده ای نمی گوئیم.

 

* شما بعد از خوردن غذا در ناحیه ی شکم و روده،درد را احساس می کنید.یا بسیاری از افراد به دلیل استرس های زیادی که در هنگام صرف غذا دارند ممکن است بعد از خوردن غذا دچار درد شوند.

 

* نفخ،گرفنگی عضلانی .

 

* اسهال یا یبوست .

 

این دردها و عارضه های بستگی به عادات تغذیه ای شما دارد،از غذاهایی که در زیر گفته شده است بپرهیزید:

* سبزیجاتی مثل : باقالی،لوبیا،عدس،نخود فرنگی .

 

* فیبرهای سرشار از لینن:سبزیجات و میوه جات خام،بعضی از سبزیجات سبز مثل : کلم،پیاز، کرفس و ...

 

* فلفل دلمه ای

 

* میوه هایی که دارای روغن هستند:مثل:بادام،فندق،پسته ، ...

 

* غذاهای سبوس دار

 

* غذاهایی که از تخمیر به دست می آیند :مثل :پنیر، ...

 

* قسمت هایی از گوشت که راسته می باشند .

 

* دل ،جگر،کله پاچه،سیراب شیردان.

 

* دمبه و قسمت های چرب گوشت

 

* سس های چرب

 

* غذاهای سرخ کرده،بهتر است افرادی که دارای این عارضه هستند بیشتر از غذاهای آب پز استفاده کنند.

 

* غذاهایی که به آنها آرد می زنند.زیرا حجم معده را سنگین می کنند و هضم آن برای روده سخت می شود.

 

* الکل و مشروبات الکی

 

* شیر و مواد لبنی.

 

* قهوه هایی که دارای کافئین بالای هستند.

* افراط در غذاهایی که دارای فروکتوز بالایی هستند.:عسل،انگور،میوه های خشک،انجیر ،گیلاس .

زمانی که درد شما برای مدت زیادی ناپدید شد و از بین رفت،شما می توانید دوباره به این غذاها روی آورید اما افراط زیادی دوباره تمام این عارضه های را برای شما به همراه خواهد آورد .

لینک به دیدگاه

نکات زیر برای افرادی که دارای ناراحتی های روده ای هستند اجباری و الزامی است :

* زمان صرف غذا در افرادی که دارای عارضه های روده ای هستند نقش بسیار مهمی دارد زیرا این افراد باید زمان مناسب و معینی را برای خوردن غذا اختصاص دهند زیرا در غیر این صورت باعث می شود که ناراحتی های روده ای تان دوباره بروز کند.

 

* تمام افراد بخصوص افرادی که دارای این ناراحتی هستند باید غذایشان را در کمال آرامش و محیطی آرام میل کنند.

 

* افرادی که دارای ناراحتی روده ای هستند باید در هنگام مصرف غذا از استرس بپرهیزند.

 

* غذاهای را به نحوی طبخ کنید که هضم آن را برای معده تان تسهیل کند .

 

* به اندازه کافی در طول روز مایعات میل کنید،هیچ گاه در بین غذا آب مصرف نکنید زیرا باعث می شود که روده و معده شما را اذیت کند .

 

* یک فعالیت و ورزشی را در کنار روزمره تان وارد زندگی تان کنید تا این ورزش در بهبودی بیماری شما نقش موثر تری را ایفا کند .

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ - ندا فراهانی

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

گاهی معده و روده ها بر اثر مصرف غذاهای ناسازگار یا پر خوری و گاهی بر اثر مصرف غذاهای مانده وفاسد بد بو میشود وشخص را ناراحت میکند برای درمان این گونه ناراحتی های معده از گیاهان و میوه های زیر استفاده میکنیم . زنجپیل معده و روده ها را پاک میکند . خاکشیر بهترین دارو برای ضد عفونی کردن معده و روده هست /جوشانده پوست پرتقال و آب ترب و آب هویج و سیر جزو خوراکیهای ضد عفونی کننده معده هستند. در صورتی که مبتلا به زخم معده و روده نیستید میتوانید از آب انار ترش هم استفاده کنید . جوشانده برگ بو نیز برای جلوگیری از تخمیر معده مفید بوده و ضد عفونی کننده و پادزهر قوی به شمار میرود . مصرف جوشانده های گل ختمی . پوست سیب قرمز و بومادران و دم کرده ریشه کاسنی و هم چنین مصرف شلغم و مرزه وکاهو وخیار و انجیر وسیب وانگور وپیاز و مربای به و انگور فرنگی در درمان عفونت معده و روده توصیه میشود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...