رفتن به مطلب

طراحی نورپردازی تقاطع های غیر هم سطح


ارسال های توصیه شده

[h=3]چرا یک تقاطع غیر هم سطح نیاز به نورپرداری دارد؟[/h] این روز ها تقاطع های غیر هم سطح به جزء جدا ناشدنی کلان شهر ها تبدیل شده اند.معابر وسائل نقلیه در شهر های شلوغ و کلان شهر ها دیگر تحمل چراغ های قرمز طولانی و ایست های ممتد را ندارند و تقاطع های غیر هم سطح مهم ترین راه حل مشکل حمل و نقل درون شهر و برون شهری هستند.این اهمیت ویژه و تعدد این تقاطع ها باعث اهمیت نورپردازی آن ها می گردد.چرا که این غول های بتنی در شب منظره ای مصنوعی و خسته کننده ایجاد می کنند و نورپردازی این سازه های نا خواسته و بی روح می تواند طراوت بخش محیط های شهری ما باشد.

 

[h=3]هدف ما از نورپردازی یک تقاطع غیر هم سطح چیست؟[/h] همانطور که گفتیم ، این غول های ناخواسته شهری نیاز به یک هویت چشم نواز در سیمای شبانه شهر هستند.نور و نورپردازی می تواند ظاهرعموما بی رنگ این مخلوقات دست بشر را رنگ و طراوت ببخشد و از آن ها تابلوهای بدیع و چشم نوازغول آسا بسازد.هم چنین یک سیستم نورپردازی مناسب می تواند باعث افزایش روشنایی و در نتیجه ایمنی محیط گردد.

عموملا مخاطب این تقاطع ها رانندگانی هستند که از رانندگی های طولانی و ترافیک شهری خسته شده اند و این جا است که می بایست احساس آزادی و آرامش و شگوه داشته باشند.مخاطبی که در تاریکی شب فرو رفته و خستگی ناشی از فعالیت روزانه بر او چیره شده است ، نیازمند یک حس آرامش بخش و یک منظر باز و امید بخش است و وظیفه ما این است که این محیط را به عنوان تشکر به او اهدا کنیم.ما می بایست فشار عصبی را از دوش او بر داریم و یه او نشان دهیم که برای ما ارزش مند است.

[h=3]تقسیم بندی مناطق مختلف در یک تقاطع غیر هم سطح[/h] [h=4]پل روگذر وسائل نقلیه :[/h] شاید بتوان گفت مهم ترین بخش یک تقاطع غیر هم سطح از نظر اهمیت نورپردازی این بخش باشد.البته معمولا راننده هایی که از زیر این پل عبور می کنند از این نورپردازی بهره می برند ، لیکن یک روشنایی آرامش بخش بر روی پل نیز موثر و با اهمیت است.

برای نورپردازی عرشه پل رو گذر می توان از تکنیک های متفاوتی بهره برد:

 

  • [h=5]نورپردازی گاردریل ها[/h]

imam-ali-underway-lighting-walls.jpgطراحی نورپردازی زیرگذر تقاطع غیر هم سطح امام علی علیه السلام-گاردریل ها نورپردازی شده اند

 

که معمولادر بیشتر پل ها وجود دارند و نورپردازی آنها هویت دهنده مسیر است

 

  • [h=5]نورپردازی عرشه به وسله والواشر ها عمودی به سمت پایین[/h]

Noghan-square-lighting-mashhad-iran.jpgطراحی نورپردازی پل میدان بار نوغان-عرشه به وسیله والواشر های رو به پایین نورپردازی شده است

 

که از روش های رایج است ، لیکن اگر پل دارای لبه ای برای اختفای منابع نور نمی باشد توصیه نمی گردد.

 

  • [h=5]نورپردازی عرشه از قسمت پایین[/h]

jomhoori-islami-lighting-kahroba-1030x424.jpgطراحی نور و نورپردازی تقاطع غیر هم سطح جمهوری اسلامی-خطوط موجود بر روی عرشه تمام از پایین نورپردازی شده اند

 

که اگر باعث تزاحم با عبور وسائل نقلیه و عابرین پیاده نمی گردد مطلوب است.

 

  • [h=5]نورپردازی عرشه به وسیله پروژکتور های نصب شده بر روی عرشه[/h]

که مگر در زمان اجبار و اضطرار به دلیل ایجاد اغتشاش بصری توصیه نمی گردد.

 

  • [h=5]نورپردازی پایه های پل به وسیله مازاد نور عرشه[/h]

Shahid-Fahmdie-Car-Bridge-Lighting-Design.jpgطراحی نورپردازی پل فهمیده-پایه ها و دیواره ها به وسیله نور مازاد قسمت زیرین عرشه روشن شده اند

 

این تکنیک یک تکنیک حرفه ای و بی نظیر است که نیاز به دانش فنی و شبیه سازی دقیق سه بعدی دارد.

 

  • [h=5]نورپردازی پایه های پل به وسیله پروژکتور های عمودی رو به پایین[/h]

Defa-moghaddas-square-lighting-kerman-iran.jpgنورپردازی پایه های پل از سمت بالا

 

 

این تکنیک به دلیل ایجاد اغتشاش بصری توصیه نمی گردد.لیکن اگر جایی برای اختفای منابع نوری وجود داشته باشد مطلوب است

 

  • [h=5]نورپردازی پایه های پل از پایین[/h]

Allame-Majlesi-square-lighting-mashhad-iran-1030x644.jpgطراحی و اجرای نورپردازی پل علامه مجلسی،پایه ها از پایین نورپردازی شده اند

 

که اگر باعث تزاحم با عبور وسائل نقلیه و عابرین پیاده نگردد مطلوب است.

[h=4]پل زیرگذر وسائل نقلیه :[/h] imam-ali-square-lighting-design-mashhad-iran.jpgطراحی نورپردازی زیرگذر امام علی علیه السلام-استفاده از افکت ستاره دنباله دار در زیرگذر وسائل نقلیه

 

این مقطع از تقاطع نیز اهمیت دارد ، زیرا تنها بخشی از تقاطع است که دارای دیواره هایی عموما بلند است که می توانند طیفی از رنگ را در خود جای دهند.برای این دیواره ها می توان از انواع پروژکتور های عمودی مقطعی با نورپردازی استاتیک یا داینامیک ، و یا انواع طرح های دیواری و یا نور یک دست موضوعی بهره برد.

[h=4]پل رو گذر عابر پیاده :[/h] Shahid-Fahmdie-Square-Lighting-Design.jpgطراحی نورپردازی تقاطع غیر هم سطح شهید فهمیده مشهد

 

بسیاری از طراحان نورپردازی به پل های روگذر عابر پیاده اهمیت نمی دهند ، لیکن نورپدازی این پل ها از دو جهت اهمیت دارد:

 

  1. خود پل می تواند روشن باشد و یک المان روشنایی کمکی در نورپردازی تقاطع باشد.
  2. تامین روشنایی و نورپردازی داخلی پل علاوه بر ایجاد امنیت و روشنایی محیط باعث ایجاد حس آرامش و اطمینان خاطر شود.

در پل های عابر پیاده می توان از نورپردازی و روشنایی داینامیک و متحرک به منظور جلب توجه مخاطب و همین طور ایجاد تحرک و شادابی و کاهش مصرف انرژی جهت تامین روشنایی استفاده کرد.

[h=4]پل زیرگذر عابر پیاده :[/h] fahmide-Square-Pedestrian-way-495x400.jpgنورپردازی زیرگذر عابر پیاده

 

که در آن بحث عبور و مرور عابر پیاده مطرح است و می توان از نورپردازی و روشنایی داینامیک و متحرک به منظور جلب توجه مخاطب و همین طور ایجاد تحرک و شادابی و کاهش مصرف انرژی جهت تامین روشنایی بهره برد.

[h=2]ترکیب رنگ نور و افکت های مطلوب برای طراحی نورپردازی یک تقاطع غیر هم سطح:[/h] [h=3]آرامش ، آرامش ، آرامش :[/h] همان طور که پیشتر نیز گفتیم ، آرامش اولین و مهم ترین حسی است که می بایست به مخاطب یک تقاطع غیر هم سطح الفا کرد،چرا که عمدتا راننده ها در کلان شهر ها و خصوصا شب ها دچار خستگی ؛ عصبیت ناشی از ترافیک و کلافگی هستند.لذا باید سعی کرد درنورپردازی یک تقاطع غیر هم سطح تا جای ممکن از طیف فیروزه ای ، آبی سبز و سفید و رنگ های با دمای رنگ بالا به وفور بهره برد.

[h=3]تقاطع غیر هم سطح رهایی دهنده مخاطب از آشفتگی شبانه:[/h] Hafez-Square-Lighting.jpgنورپردازی تقاطع غیر هم سطح حافظ-ترکیلی از آرامش و آزادی

 

تقاطع غیر هم سطح به منظور کاهش حجک ترافیک و حذف انتظار پشت چراغ راهنمایی طراحی و ساخته می شود.لذا می بایست به این نکته در نورپردازی تقاطع توجه کرد.می بایست از رنگ ها و طرج هایی بهره برد که تا جای ممکن حس فرار از محدودیت و آزادی را منتقل کنند ، همچون طیف رنگ سفید.

[h=3]شکوه ، حس وصف ناشدنی:[/h] janbaz-Square-mashhad-lighting.jpgنورپردازی تقاطع غیر هم سطح جانباز مشهد-نورپردازی با مفهوم شکوه

 

بسیاری از تقاطع های غیر هم سطح با صرف هزینه های هنگفت و در ابعاد غول آسا ساخته می شوند ، لذا در طراحی آن ها نیز می بایست به تقویت القای حس شکوه پرداخت.همان طور که در مقالات دیگر نیز گفته بودیم ، یکی از هدف های یک معمار نور و طراح نور تقویت معماری بنا است . لذا ما می بایست برای یک تقاطع غیر هم سطح با شکوه از طرح نورپردازی با شکوه بهره ببریم.

[h=3]پرهیز از آلودگی نور :[/h] از این رو که برای نورپردازی یک غول بتنی همچون تقاطع غیر هم سطح حدود هزاران وات انرژی نیاز است ، می بایست تمهیداتی جهت کاهش آلودگی نور اندیشید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...