رفتن به مطلب

پرورش اولین عضله واکنشگر انسان در آزمایشگاه


ارسال های توصیه شده

4

 

محققان دانشگاه دوک برای اولین بار موفق به پرورش عضله اسکلت انسان در آزمایشگاه شده‌اند که دقیقا مانند بافت بومی در برابر محرکهایی همچون پالس الکتریکی، سیگنال بیوشیمیایی و مواد دارویی، منقبض شده و واکنش نشان می‌دهد.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این بافت آزمایشگاهی به زودی می‌تواند به محققان در آزمایش داروهای جدید و بررسی بیماری‌ها در عضله کاربردی انسان در خارج از بدن کمک کند.

 

به گفته محققان، جالبی این دستاورد آن است که می‌توان به عنوان بستر آزمایشی برای کارآزمایی‌های بالینی در ظرف آزمایشگاهی از آن بهره برد.

 

محققان با نمونه کوچکی از سلول‌های انسان کار خود را آغاز کردند که از مرحله سلول بنیادی رشد کرده اما هنوز به بافت عضله تبدیل نشده بود. آنها این پیش‌سازهای میوژنیک (ماهیچه‌زا) را تا بیش از 1000 برابر گسترش داده و سپس آن‌ها را در یک چارچوب سه‌بعدی محافظ پر شده با یک ژل مغذی قرار دادند که به آن‌ها اجازه می‌داد تا الیاف عضلانی کاربردی و همسو را شکل دهند.

 

محققان سپس این عضله جدید را در معرض انبوهی از آزمایشات برای تعیین شباهت آن به بافت بومی درون بدن انسان قرار داده و دریافتند که این عضله در واکنش به محرک الکتریکی منقبض می‌شود. این واکنش برای اولین بار در یک عضله انسانی آزمایشگاهی مشاهده شده است.

 

آن‌ها همچنین دریافتند که مسیرهای سیگنال‌دهی که به عصب‌ها اجازه فعال‌سازی عضلات را می‌دهند، سالم و کاربردی بودند. این دانشمندان برای مشاهده امکان استفاده از دستاورد خود به عنوان نمونه‌ای در آزمایشات پزشکی به بررسی واکنش‌های عضله آزمایشگاهی نسبت به داروهای مختلف از جمله نمونه‌های مورد استفاده در کاهش کلسترول و داروی clenbuterol که برای ارتقای عملکرد ورزشکاران کاربرد دارد، پرداختند.

 

یکی از اهداف محققان، استفاده از این روش برای ارائه پزشکی شخصی به بیماران بوده که بر اساس آن، نمونه‌ای از هر بیمار برای پرورش عضلات مختلف در آزمایشگاه به عنوان نمونه آزمایشی و تشخیصی گرفته شده و داروی موثر بر هر فرد از این طریق تعیین می‌شود.

 

نتایج این پژوهش در مجله eLife منتشر شده است.

 

 

ایسنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...