رفتن به مطلب

۲۳ سال از ارسال نخستین ایمیل از ایران گذشت


ارسال های توصیه شده

23 سال پیش در روز سه شنبه 17 دی ماه 1370 با بهره‌برداری از تسهیلات شبکه پست الکترونیک (ایمیل) در مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات، فصلی تازه در عرصه ارتباطات در کشور آغاز شد.

 

 

 

 

با تلاش مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات که از سال 1376 با ارتقا به پژوهشگاه به «پژوهشگاه دانش‌های بنیادی» تغییر نام داد، ایران در ابتدای دهه 1370به عنوان نخستین کشور خاورمیانه - پس از رژیم اشغالگر قدس - به شبکه جهانی اینترنت پیوست.

نخستين اتصال ایران به شبکه اواخر سال 1992 میلادی موقتا از طریق اتصال تلفنی دستگاه کامپیوتر 80386 به دانشگاه لیسنتس اتریش صورت گرفت.

این مرحله از راه‌اندازی ارتباط با شبکه کامپیوتری آموزشی و پژوهشی اروپا به منزله فاز صفر بود و استفاده از شبکه تقریبا به مبادله پست الکترونیک برای اعضای هیات علمی و پژوهشگران مرتبط با مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات منحصر بود.

در ادامه، گره اصلی ایران از طریق یک دستگاه کامپیوتر Micro VAX 3100 که در مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات نصب شده بود و با یک خط استیجاری به دانشگاه وین اتریش به عنوان یکی از نقاط اصلی اتصال به شبکه در آن متصل شد.

اواخر سال 93 میلادی پروتکل IP/ICP در ایران راه‌اندازی شد که امکان اتصال به شبکه اینترنت را فراهم کرد و ایران حدود یک سال بعد از دانشگاه‌های اروپایی به شبکه اینترنت وصل شد.

فعالیت گره ایران در شبکه اموزش و پژوهش اروپا رسما از اول ژانویه 1993 اغاز شد با این حال گسترش شبکه به دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور به دلیل ضعف خطوط مخابراتی بسیار به کندی پیش رفت به‌طوری که با گذشت بیش از یک سال از اتصال ایران به شبکه خط دانشگاه صنعتی شریف عملا بلااستفاده مانده و خط دانشگاه صنعتی اصفهان با سرعت 4800 bps اجازه استفاده هم‌زمان بیش از دو یا سه کاربر را نمی‌داد!

به گفته دکتر شهشهانی، استاد مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات و مسوول اسبق ثبت پسوند ملی ایران (IR.) کل ظرفیت اتصال کشور در آن زمان 9.8 کیلوبیت در ثانیه بود که با توجه به این که هنوز سرویس‌های Web و فایل‌های گرافیکی راه نیفتاده بود همین سرعت 9.8 کیلوبیتی برای تبادل ایمیل کفایت می‌کرد.

ثبت دامنه ملی دات آی آر - IR - در سال 72 یکی از اقدامات موثر در قلمرو اینترنت ایرانی محسوب می‌شود که توانست مشخصه‌ای تعیین شده برای هویت ایران در فضای اینترنت شکل دهد. این اقدام از سوی مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات انجام شد که هنوز هم تنها نهاد ثبت اسامی قلمرو دامنه‌های اینترنتی در ایران به رسمیت شناخته می‌شود. در همین سال اولین فهرست‌ ایمیل ایرانی که موضوعی ورزشی داشت به راه افتاد تا اولین تومار ایرانیان در شبکه اینترنت راه‎اندازی شود و هزاران ایرانی از سراسر دنیا بتوانند در مورد اخبار و حوادث ورزشی ایران تبادل نظر کنند.

 

منبع: امواج برتر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...