رفتن به مطلب

شرکت آبفای تهران: وضع آب وخیم است، دعا کنید


ارسال های توصیه شده

به گفته‌ی قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران، ذخیره سدهای تامین‌کننده آب پایتخت در شرایط بحرانی قرار دارد. علیرضا نوذری‌پور از ساکنان این استان خواست ضمن صرفه‌جویی، برای افزایش بارندگی دست به دعا بردارند.

0_17960644_303_00.jpg

محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران (آبفا) تابستان امسال هشدار داده بود که با ادامه روند کنونی مصرف و عدم بارندگی‌های شدید، از ابتدای پائیز امکان برداشت از سدهای لار و لتیان، دو منبع اصلی تامین آب تهران وجود نخواهد داشت.

سایت خبری "میزان نیوز" روز شنبه (۲۰ دی/ ۱۰ ژانویه) به نقل از علیرضا نوذری‌پور، قائم مقام آبفا گزارش داد، وضعیت آب سدهای اطراف تهران، به ویژه دو سد لار و لتیان بحرانی شده است.

نوذری‌پور می‌گوید میزان ذخایر آب پنج سد اصلی تامین‌کننده نیاز استان تهران در مجموع ۳۶۱ میلیون متر مکعب بیشتر نیست و پنجاه درصد کمتر از سال گذشته است.

دعوت به دعای باران

خبرگزاری فارس در روزهای پایانی شهریورماه گزارش داده بود که حجم مخزن سد لار به تنهایی ۹۶۰ میلیون متر مکعب است، اما در حال حاضر فقط ۳۰ میلیون متر مکعب (حدود سه درصد کل ظرفیت) آب در این سد وجود دارد.

چنانچه قائم‌مقام آبفا گفته، افزایش دمای هوا باعث تبخیر آب پشت سدها می‌شود، از سوی دیگر میزان ورودی روان‌آب‌های بالا دست به این سدها به یک‌سوم کاهش یافته است.

محمد پرورش چندی پیش هشدار داده بود که با ادامه روند کنونی مصرف، چنانچه بارندگی افزایش نیابد در فصل پائیز امکان برداشت آب از سدهای لار و لتیان وجود نخواهد داشت.

مطابق گزارش‌ها، متوسط مصرف روزانه آب در تهران ۲ و نیم میلیون متر مکعب است که به نظر نوذری‌پور همچنان بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است.

قائم‌مقام آبفای تهران خواستار افزایش صرفه‌جویی آب توسط مردم شده و با توجه به کمبود بارندگی گفته است: «وضعیت آب سدها آنقدر بحرانی است که مردم باید دعا کنند تا باران ببارد.»

محمدهادی حیدرزاده، مدیرکل محیط زیست استان تهران نیز ۲۹ شهریور امسال برای برگزاری نماز باران سراسری دست به دامن رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه شده بود.

کاهش شدید بارندگی در تابستان

مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، میزان بارندگی در پائیز امسال را "نرمال" ارزیابی کرده، اما هشدار می‌دهد که به دلیل کاهش شدید بارش‌های تابستانی اوضاع همچنان بحرانی است.

شاهرخ فاتح، رئیس این مرکز ابتدای پائیز به خبرگزاری مهر گفته بود که تابستان ۹۳ میزان بارندگی در سراسر کشور نسبت به تابستان گذشته ۶۰ درصد کاهش داشته است.

بنابر این گزارش، تابستان امسال در استان تهران نزدیک به ۱۴ درصد کمتر از مدت مشابه در سال ۹۲ باران باریده و این میزان حدود ۴۰ درصد کمتر از میانگین بلندمدت در این استان بوده است.

مطابق معیارهای جهانی برداشت بیش از ۴۰ درصد از منابع تجدید‌شونده به شرایط "ناپایداری آب" منجر می‌شود. به گفته‌ی وزیر نیرو حمید چیت‌چیان، در ایران میزان برداشت دوبرابر این حد است و کشور از این لحاظ نیز در شرایط بحرانی قرار دارد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند به رغم مصرف بی‌رویه آب در ایران، سوء مدیریت مسئولان نقش بزرگی در بحرانی‌تر شدن اوضاع دارد.

یکی از نمونه‌های مدیریت ناکارآمد منابع آبی سدسازی‌های بی‌رویه در سال‌های گذشته است. چیت‌چیان اسفند ماه گذشته با اشاره به این که ظرفیت مخزن سدهای ایران یک و نیم برابر موجودی آب رودخانه‌های کشور است تاکید کرده بود که ظرفیت سدسازی اشباع شده و باید مدیریت منابع را جایگزین آن کرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...