رفتن به مطلب

کشف تاریخچه خشونت‌آمیز کهکشان آندرومدا


ارسال های توصیه شده

[h=1] کشف تاریخچه خشونت‌آمیز کهکشان آندرومدا

 

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 93102211738

دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۲

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز به تازگی موفق به شناسایی تاریخچه خشونت‌آمیز کهکشان آندرومدا شده‌اند.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، کهکشان‌های راه شیری و آندرومدا مجموعه‌های مارپیچی از ستارگان با ساختارهای مشابه هستند؛ این دو جرم کیهانی تقریبا همسان هستند؛ با این تفاوت که بزرگی آندرومدا دو برابر راه شیری است.

 

با این حال، تحقیق جدید درباره حرکات ستارگان کهکشان آندرومدا نشان می‌دهد این کهکشان در مقایسه با تاریخچه نسبتا آرام راه شیری، گذشته مملو از خشونتی داشته است.

 

ستاره‌های آندرومدا بسیار نامنظم‌تر از ستاره‌های کهکشان راه شیری آرایش شده‌اند و این موضوع احتمالا در نتیجه برخورد و ادغام‌ آن با کهکشان‌های کوچک‌تر رخ داده است. تصور می‌شود چنین تاریخ خشنی برای کهکشان‌های مارپیچ عظیم امری معمول باشد و 70 درصد آن‌ها دست کم در 10 هزار سال گذشته خشونتی از این دست را تجربه کرده‌ باشند.

 

پروفسور «پوراگرا گوهاتاکورتا» از دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز و رهبر ارشد این پروژه، در تحقیقاتش از مشاهده داده‌های «رصدخانه کک» در هاوایی بهره برد. وی و همکارانش دریافتند جوان‌ترین ستارگان آندرومدا در حالت نسبتا منظمی حول مرکز کهکشان آرایش شده‌اند در حالی که ستارگان مسن‌تر در حرکتی بسیار نامنظم به سر می‌برند.

 

این محققان به تازگی به دقیق‌ترین و بزرگ‌ترین تصویر از آندرومدا دست یافته‌اند. این تصویر بیش از 100 میلیون ستاره و هزاران خوشه ستاره‌ای را نشان می‌دهد که در بخشی از دیسک آندرومدا و در ناحیه 40 هزار سال نوری پخش شده‌اند.

 

این نما یک سوم از آندرومدا را به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد این کهکشان حدود دو میلیارد سال پیش با کهکشان دیگری برخورد کرده است. گفته می‌شود این برخورد احتمالا تصادف عظیمی در تاریخ کهکشان آندرومدا بوده است.

 

کهکشان‌های راه شیری و آندرومدا 2.5 میلیون سال نوری از هم فاصله دارند و دو عضو از بزرگ‌ترین اعضای «گروه محلی» به شمار می‌آیند. این گروه، مجموعه‌ای از 30 کهکشان است.

 

جزئیات یافته‌های جدید در نشست انجمن نجوم امریکا در سیاتل ارائه شد.

 

 

انتهای پیام

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...