رفتن به مطلب

كشف دلايل تنوع در شكل و اندازه وال‌ها


- Nahal -

ارسال های توصیه شده

درحال حاضر 84 گونه در حال حيات از نهنگ‌ها در جهان وجود دارد كه از نظر اندازه نيز بطور قابل ملاحظه‌اي با هم متفاوتند. نسل بيش از 400 گونه ديگر از نهنگ‌ها هم منقرض شده است كه برخي از آنها در خشكي زندگي مي‌كردند.

تنوع اندازه نهنگ‌ها به حدي است كه بزرگ ترين جانوري كه تاكنون بر روي زمين به وجود آمده نهنگي موسوم به نهنگ آبي است كه طول آن بيش از 30 متر است. اين در حالي است كه در ميان نهنگ‌ها گونه‌هاي كوچكي نيز وجود دارند كه تقريباً به اندازه سگ‌ها هستند و به راحتي در تور ماهيگيران به دام مي‌افتند.

اين‌كه چرا چنين تنوع گسترده‌اي در گونه‌هاي نهنگ‌ها و اندازه‌هايشان وجود دارد پرسشي است كه مدت‌ها است ذهن زيست‌شناسان را به خود مشغول كرده است.

براي يافتن پاسخ اين پرسش تعــدادي از زيســت شنــاسان تكنيك‌هاي رايانه‌اي و مولكولي را مورد استفاده قرار داده‌اند تا به

35 ميليون سال پيش نگاهي بيندازند. يعني موقعي كه جد همه نهنگ‌هاي در حال حيات امروزي ظاهر شد. هدف آنها از اين تحقيق اين بود كه سرعت تكامل گونه‌هاي نهنگ‌هاي امروزي را پيدا كنند و بفهمند كه در چه مدتي شكل و اندازه شان تغيير كرده است.

اين زيست شناسان تحقيق خود را بر اين موضوع متمركز كردند كه بعضي از قابليت‌هاي كليدي تكاملي به نهنگ‌ها اجازه داده تا در همان اوايل تاريخ خود، از نظر اندازه و شكل به سرعت گسترش پيدا كنند.

ميشل آلفارو استاد بوم‌شناسي و از محققان شركت كننده در مطالعه مي‌گويد:«تحقيق ما اولين آزمايش اين ايده است كه تكامل در نهنگ‌هاي اوليه به شكل انفجارآميزي سريع بوده است.»

پيش از اين تحقيق توضيح ساده‌اي براي گوناگوني نهنگ‌ها وجود داشته. اين توضيح اين بوده كه همه ويژگي‌ها در گونه‌هايي جمع بوده اند و تفاوت‌ها در شكل و اندازه در نتيجه تكامل و به مرور زمان به وجود آمده است. هرچه هم زمان بيشتري مي‌گذشته، گونه‌هاي نهنگ‌ها از نظر شكل و اندازه و نوع تغذيه تنوع بيشتري پيدا مي‌كرده‌اند. آلفارو مي‌گويد: «به جاي اين ايده ما به اين نتيجه رسيديم كه نهنگ‌ها خيلي زود و در همان اوايل تاريخشان راه‌هاي جداگانه اي از نقطه نظر اندازه و شايد بوم شناسي پيدا كرده‌اند.»

اين حرف به اين معنا است كه گونه‌هاي كوچك، متوسط و بزرگ نهنگ‌ها در همان ابتداي تكامل آنها و در ابتدايي‌ترين اجداد نهنگ‌هاي امروزي به وجود آمده‌اند. يعني اشكال مختلف نهنگ‌ها در همان ابتدا تشكيل شده و بعدها هم نهنگ‌ها به همان شكل باقي ماندند. اين محققان مي‌گويند كه آخرين تفاوت‌ها شايد 25 ميليون سال پيش شكل گرفته باشد و پس از آن ويژگي‌هاي نهنگ‌ها تغيير زيادي نكرده اند.

البته نهنگ‌هاي قاتل استثنا هستند. آنها برخلاف ساير نهنگ‌ها در 10 ميليون سال اخير بزرگ تر شده‌اند.

گراهام اسلتر مدير مؤلف مطالعه مي‌گويد: «اگر به درخت خانواده نهنگ‌ها نگاهي بيندازيم مي‌بينيم كه از نظر اندازه بدن، سرعت تكامل نهنگ قاتل از بقيه نهنگ‌ها سريع‌تر است. نهنگ‌هاي قاتل ابتدا به اندازه دلفين‌ها بوده‌اند و ظرف 10 ميليون سال گذشته بطور قابل ملاحظه‌اي رشد كرده‌اند.»

در اين ميان دليل اين‌كه نهنگ‌ها امكان دست يافتن به چنين تنوع گسترده‌اي را پيدا كرده‌اند هم جالب است. اين محققان عقيده دارند كه پيش از انقراض دايناسورها در

65 ميليون سال قبل، خزندگان شناگر بزرگي در اقيانوس‌ها بودند و پس از اين كه دايناسورها منقرض شدند، نهنگ‌هايي كه به درياها رفتند ديگر رقيبي نداشتند.

لينک خبر:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

منبع خبر: ايران

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...