رفتن به مطلب

خلق رنگین‌کمان معکوس توسط دانشمندان


ارسال های توصیه شده

[h=1] خلق رنگین‌کمان معکوس توسط دانشمندان

 

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 93102010716

شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

دانشمندان پرتغالی در مطالعه‌ای جدید با استفاده از نوعی منشور ساخته‌شده از متاماده، موفق به خلق یک رنگین‌کمان معکوس شدند.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، در یک رنگین‌کمان عادی، رنگ قرمز همواره در بخش فوقانی آن قرار دارد در حالی که بنفش در قسمت پایین است. این موضوع در حالتی صدق می‌کند که رنگین‌کمان توسط منشور شیشه‌ای یا قطرات آب موجود در آسمان ایجاد شده باشد.

 

چنین حالتی همچنین به دلیل شیوه‌ای‌ است که این مواد نور را به طول موج‌های مختلف می‌شکنند. در نتیجه رنگ‌هایی با طول موج طولانی‌تر (مانند قرمز) در مقایسه با رنگ‌هایی با طول‌ موج‌های کوتاه‌تر (مانند بنفش) کمتر شکسته یا خمیده می‌شوند.

 

دانشمندان دانشگاه‌های کویمبرای پرتغال، «موسسه دانشگاهی لیسبون» و دانشگاه لیسبون در مطالعه‌ای جدید، منشوری را طراحی کرده‌اند که عکس منشورهای عادی رفتار می‌کند. این منشور رنگ‌های دارای طول‌ موج‌های طولانی‌تر را در مقایسه با طول‌ موج‌های کوتاه‌تر، بیشتر می‌شکند و نتیجه حاصل یک رنگین‌کمان معکوس است.

 

منشور جدید از متاماده تشکیل شده است؛ متامواد، مواد ساخت دست بشر هستند و ویژگی‌هایی دارند که به طور معمول در مواد طبیعی یافت نمی‌شوند. ویژگی غیرمعمول متاماده به کاررفته در خلق این رنگین‌کمان، امکان شکستن شدید‌تر طول موج‌های طولانی‌تر را فراهم می‌کند و این موضوع موجب ظهور رنگین‌کمان معکوس می‌شود.

 

دانشمندان در هر دوی آزمایشات و شبیه‌سازی‌هایشان نشان دادند متاماده به کاررفته در این تحقیق می‌تواند رنگین‌کمانی معکوس خلق کند.

 

جزئیات این دستاورد علمی در نشریه Applied Physics Letters قابل‌مشاهده است.

 

انتهای پیام

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...