رفتن به مطلب

علایم اولیه آلزایمر را بشناسید


ارسال های توصیه شده

[h=1]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

تاکنون 3 ژن برای بیماری آلزایمر شناخته شده است.

2834300_831.jpgبه گزارش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، آلزایمر بیماری تخریبی ماده خاکستری مغز است که سن شروع آن 60 سالگی به بالا است و به صورت اختلال در حافظه شروع می‌شود در حال حاضر 36 میلیون نفر در دنیا به آلزایمر مبتلا هستند. حسین پاکدامن، آلزایمر را بیماری تخریبی ماده خاکستری مغز عنوان کرد و اظهار داشت: آلزایمر بیماری پیش رونده ای است که معمولاً سن شروع آن 60 سالگی به بالا است و به صورت تصاعدی با افزایش سن شانس ابتلا به آن بالا می رود. وی افزود: افراد 65 ساله 5 درصد امکان ابتلا به آلزایمر را دارند و افراد 85 ساله با احتمال 35 درصد به این بیماری مبتلا می شوند.

 

علائم آلزایمر با اختلال در حافظه شروع می شود

این متخصص مغز و اعصاب گفت: علائم آلزایمر در سال اول ابتدا به صورت اختلال در حافظه شروع می شود و سایر علائم مانند قضاوت، محاسبه و صحبت کردن بعدها خود را نشان می دهد. فرد مبتلا ابتدا اشکالات مختصری در حافظه دارد و بعد از یک سال موقع خرید در حساب کردن دچار مشکل می شود و چنانچه چند قلم جنس از فروشگاه خرید کند نمی تواند قیمت آنها را محاسبه کند.

 

افسردگی و حالت های تهاجمی در انتظار مبتلایان

مدیر گروه بیماری های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: مبتلایان به آلزایمر بعد از 2 سال دچار اختلالات روحی می شوند که خود را به صورت کم حوصلگی، افسردگی، اضطراب و حالت های تهاجمی نشان می دهد. بعد از گذشت 3 سال نیز مبتلایان قادر به انجام کارهای روزمره خود نیستند. همچنین اطرافیان بیمار بعد از 4 سال مجبور می شوند که در غذا دادن و امور شخصی به فرد مبتلا کمک کنند بعد از 6 سال نیز مجبور می شوند آنها را جهت نگهداری به مراکز سالمندان بسپارند و بعد از 8 سال بیمار می میرد.

 

هر اختلال حافظه ای آلزایمر نیست

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران گفت: اختلال در حافظه به معنای ابتلا به آلزایمر نیست و برخی این حالت را به اشتباه آلزایمر می پندارند اختلال حافظه می تواند شروع بیماری آلزایمر باشد اما خود دلایل گوناگونی دارد و ممکن است بر اثر اضطراب باشد چرا که در اضطراب نیز افراد دچار اشکال در حافظه می شوند بنابراین هر نوع اختلال حافظه لزوماً آلزایمر نیست. این نورولوژیست اظهار داشت: تشخیص آلزایمر بسیار دقیق است و توسط معاینات بالینی، نورولوژی، گرفتن تاریخچه، MRI، سی تی اسکن، الکتروانسفالوگرافی و تست های سایکولوژیک انجام می شود. وی افزود: تحقیقات نشان می دهد PET اسکن می تواند چند سال قبل از شروع آلزایمر اختلال پاتولوژیک مغز را که موجب این بیماری می شود را تشخیص دهد.

 

آلزایمر موجب کوچک شدن مغز می شود

مدیر گروه بیماری های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: ماده آمیلوئید پتا که شیمیایی است و در ایجاد آلزایمر نقش دارد در لوب گیجگاهی در منطقه هیپوکامپ وجود است و در مراحل اولیه بیماری رسوپ می کند و موجب تخریب نسج مغز می شود و این تخریب به تدریج از ناحیه کورتکس یا قشر مخ شروع می شود و به تمام مغز ادامه می یابد و موجب چروکیدگی نسج مغز یا کوچک شدن آن می شود و همزمان بطن های مغز بر اثر تجمع مایه بزرگ می شوند.

 

تعداد مبتلایان به آلزایمر در جهان تا 2050 به 115 میلیون نفر می رسد

پاکدامن گفت: در حال حاضر 36 میلیون نفر در جهان به آلزایمر مبتلا هستند و پیش بینی می شود هر 20 سال تعداد مبتلایان دو برابر شود. گزارش شده است در 2030 میلادی مبتلایان به آلزایمر به 65 میلیون نفر می رسند و در 2050 تعداد مبتلایان 115 میلیون نفر خواهد بود. وی افزود: هزینه های زیادی برای تشخیص و درمان قطعی آلزایمر وجود دارد در حال حاضر در دنیا 314 میلیارد دلار هزینه تشخیص، درمان، نگهداری و کارهای تحقیقاتی بیماران آلزایمر می شود. همچنین در آمریکا 120 میلیارد دلار برای این بیماری هزینه می شود.

 

3 ژن عامل ایجاد آلزایمر

مدیر گروه بیماری های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: تاکنون 3 ژن برای بیماری آلزایمر شناخته شده است و کسانی که سابقه خانوادگی برای ابتلا به این بیماری را دارند بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا هستند. توصیه می شود افراد در صورت بروز مشکل حافظه به پزشک مراجعه کنند تا در صورت وجود علائم آلزایمر اقدامات درمانی آغاز شود.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...