رفتن به مطلب

کشف ارتباط بین گروه خونی و خطر ابتلا به دیابت نوع 2


ارسال های توصیه شده

[h=2]نتایج یک پژوهش جدید نشان داد[/h]

[h=1] کشف ارتباط بین گروه خونی و خطر ابتلا به دیابت نوع 2

 

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 93092816516

جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

دانشمندان فرانسوی برای نخستین بار با بررسی ارتباط به بین گروه خونی و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 دریافته‌اند که افراد با گروه خونی B تا 30 درصد بیشتر از دارندگان گروه خونی O احتمال ابتلا به دیابت را دارند.

 

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، بر اساس پژوهش جدید دانشمندان بر روی بیش از 80 هزار زن، دارندگان گروههای خونی A، B و AB در معرض خطر بیشتر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.

 

نتایج تحقیقات این دانشمندان نشان داد، زنان در گروه خونی A در مقایسه با زنان با گروه خونبی O بیشتر احتمال داشت به دیابت نوع 2 مبتلا شوند و این احتمال در گروه خونی B تا 21 درصد افزایش می‌یافت.

 

همچنین در دارندگان گروه خونی AB، احتمال ابتلا به این بیماری 17 درصد بیشتر بود.

 

در مقایسه با زنان دارنده گروه خونی O منفی، بالاترین خطر ابتلا برای دارندگان گروه خونی B‌مثبت (35 درصد خطر ابتلا) و پس از آن گروههای خونی AB مثبت (26 درصد)، A منفی (22 درصد) و A مثبت (17 درصد) قرار داشتند.

 

درحالیکه پژوهشهای پیشین به بررسی ارتباط بین گروه خونی و خطر سکته پرداخته و نشان داده بودند که گروه خونی AB با بالاترین و گروه خونی O با کمترین خطر ابتلا به آن روبرو هستند، بررسی‌ها در زمینه گروه خونی و ارتباط آن با دیابت بسیار کم بوده و از این رو نتایج قوی و قطعی ارائه نکرده بودند.

 

در این پژوهش، محققان مرکز تحقیقات همه‌گیرشناسی سلامت جمعیت در فرانسه به بررسی اطلاعات 82 هزار و 104 زن از یک پژوهش همگروهی آینده‌نگر بزرگ در فرانسه بین سالهای 1990 تا 2008 پرداختند.

 

هدف این پژوهش، ارزیابی ارتباط بین گروه خونی A، B، AB و O، عامل رزوس (مثبت یا منفی) و ترکیبی از این دو با دیابت نوع 2 بود.

 

محققان گروههای خونی را با عمل رزوس ترکیب کرده و همه ترکیبات احتمالی را با گروه O منفی مقایسه کردند. O منفی به عنوان اهداکننده خون جهانی شناخته شده زیر از از هیچکدام از گروههای A و B یا آنتی‌ژنهای رزوس برخوردار نبوده و خون دارندگان آن را می‌توان به همه گروههای دیگر اهدا کرد.

 

دانشمندان دلیل ارتباط بین گروه خونی و خطر ابتلا به دیابت را در حال حاضر ناشناخته دانسته‌اند اما بر این گمانند که شاید با عوامل متعددی مرتبط باشد؛ گفته می‌شود که جایگاه گروه خونی انسان ممکن است بر اندوتلیال یا نشانگر التهاب تاثیر بگذارد.

 

گروه‌بندی A، B، AB و O همچنین با مولکولهای مختلف مرتبط با دیابت نوع 2 ارتباط داشته و بر اساس یک پژوهش اخیر، گروه خونی یکی از عوامل تعیین‌کننده ترکیب کلی میکروبی روده بوده که بر متابولیسم اثر گذاشته و از این رو می‌تواند به دیابت نوع دو ارتباط داشته باشد.

 

به گفته محققان، اگرچه در این پژوهش تنها زنان مورد بررسی قرار گرفته‌اند اما بر اساس دانش ما هیچ سازوکار زیستی وجود ندارد که نشانگرارتباط جنسیتی باشد. همچنین با وجود اینکه این اطلاعات از گزارشات خود افراد جمع‌آوری شده، اما هیچ تاثیری بر نتایج ندارد.

 

 

انتهای پیام

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...