رفتن به مطلب

کشف شواهدی از وجود متان در مریخ توسط کنجکاوی


ارسال های توصیه شده

[h=1] کشف شواهدی از وجود متان در مریخ توسط کنجکاوی

 

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 93092615607

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

محققان ناسا از کشف شواهدی از وجود گاز متان در سیاره سرخ خبر دادند که احتمالا توسط گونه‌ای باکتری تولید شده است؛ این نتایج احتمال وجود حیات در مریخ را تقویت می‌کند.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL) ناسا یکسال قبل در گزارشی، از عدم کشف شواهدی از گاز متان در سیاره سرخ خبر داد.

 

اما در کنفرانس خبری که روز سه‌شنبه 16 دسامبر (25 آذر) در نشست سالانه انجمن ژئوفیزیک آمریکا برگزار شد، محققان ناسا از کشف نشانه‌هایی از گاز متان در سیاره سرخ خبر دادند.

 

«جان گروتسینگر» محقق ارشد پروژه کنجکاوی تأکید کرد: مریخ‌نورد کنجکاوی در طی تحقیقات خود موفق به کشف و ثبت شواهدی از انفجار گاز متان شده است که دست‌کم دو ماه دوام داشت.

 

« گروتسینگر» این نتایج را نقطه عطفی در مأموریت کنجکاوی عنوان و خاطر نشان کرد: یکی از چند فرضیه مطرح درخصوص وجود متان این است که این گاز توسط میکروب‌های زنده تولید شده‌اند.

 

گاز متان نمی‌تواند برای مدت طولانی در مریخ دوام داشته باشد. محاسبات نشان می‌دهد، نور خورشید و واکنش‌های شیمیایی در جو مریخ منجر به شکسته شدن مولکول‌ها در مدت صدها هزار سال شده‌اند؛ درنتیجه نمونه اخیر متان باید به تازگی تولید شده باشد.

 

گاز متان می‌تواند از طریق فرآیند زمین‌شناسی موسوم به سرپانتینیت (serpentinization) - که به گرما و آب به شکل مایع نیاز دارد - یا توسط باکتری‌های تولیدکننده متان موسوم به متانوژن تولید شوند.

 

محققان همچنین برای نخستین‌بار، وجود مولکول‌های ارگانیک مبتنی بر کربن را در نمونه سنگ‌های مریخ تأیید کردند.

 

مریخ‌نورد کنجکاوی با استفاده از ابزار آنالیز نمونه در مریخ (SAM)، اقدام به حفاری در سنگی موسوم به Cumberland کرد؛ در تجزیه و تحلیل نمونه حفاری، مولکول‌های ارگانیگ مبتنی بر کربن شناسایی شدند.

 

این کشف اگرچه نشانه مستقیمی از وجود حیات در گذشته یا حال مریخ محسوب نمی‌شود، اما نشان می‌دهد که احتمالا این سیاره ترکیبات مورد نیاز برای میزبانی از حیات را در گذشته دارا بوده و هنوز هم دارد.

 

نتایج این یافته‌ها در مجله Science منتشر شد.

 

 

 

انتهای پیام

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...