رفتن به مطلب

صداي "راست بال" زيرترين صدا در ميان حشرات است


masi eng

ارسال های توصیه شده

تحقيقات جديد حشره‌شناسان نشان مي‌دهد يك حشره بومي جنگلهاي باراني كلمبيا موسوم به "راست بال" داراي زيرترين صداي توليد شده در ميان تمامي انواع حشرات است.

 

به گزارش سايت اينترنتي "نيوساينتيست"، نوع نر از حشره موسوم به "راست بال"(‪ (Kadydid‬با نام علمي "آراكنوسليس"(‪ (Arachnoscelis‬با حركات بالهاي خود امواج فراصوتي توليد مي‌كند كه از تمامي اصوات توليد شده توسط حشرات شناخته شده زيرتر است و فركانس آنها به اندازه‌اي بالاست كه انسانها قادر به شنيدن آن نيستند.

حشرات مختلفي از خانواده جيرجيركها و ملخها قابليت توليد صدا دارند كه بيشتر اين صداها توسط انسان قابل شنيدنند.

برخي ديگر از انواع "راست بال"ها نيز با ماليدن بالهاي خود به يكديگر صداهايي توليد مي‌كنند كه براي انسان قابل شنيدن نيستند اما حشره موسوم به "آراكنوسليس" صداهايي بسيار زير با فركانس ‪ ۱۳۰‬كيلوهرتز توليد مي‌كند كه توليد چنين اصواتي تنها با سايش بالها به يكديگر ممكن نمي‌شود زيرا ماهيچه‌هاي حشرات نمي‌تواند بالهاي آنها را با سرعتي كه براي توليد صداهايي با اين فركانس لازم است، تكان دهد.

محققان دانشگاه "تورنتو" در كانادا به منظور شناسايي روش توليد اين اصوات بسيار زير توسط حشرات "راست بال" جنگلهاي باراني كلمبيا، بالهاي اين حشرات را در آزمايشگاه و به كمك ميكروسكوپهاي الكتروني مورد بررسي قرار دادند.

نتايج اين مطالعه نشان داد لبه بالهاي اين حشرات داراي دندانه‌هاي ريزي است كه هنگامي كه يك بال حشره به بال ديگرش ساييده مي‌شود، لبه بالها در اين دندانه‌ها گير كرده و هنگام آزاد شدن مانند فنر شروع به لرزش مي‌كند كه صداي بسيار زير حشره با همين لرزش سريع و فنر مانند بالها ايجاد مي‌شود.

به گفته "فرناندو مانتيلگري" محقق حاضر در اين مطالعه، ماهيچه‌هاي بدن حشره هيچگاه نمي‌تواند با چنين سرعتي بالهاي حشره را حركت دهد اما حشره با استفاده از ويژگي ارتجاعي بالهاي خود، آنها را به نوسان بسيار سريع درآورده و زيرترين صداي شناسايي شده در ميان حشرات را توليد مي‌كند

منبع : كشاورز جوان

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...