رفتن به مطلب

میراث شهریاری


ارسال های توصیه شده

بنام خدا

متن زیر نوشته ای است بر پایان غم آلود یکی از میراث هایی که شهید شهریاری

برای ما و این کشور بجا گذاشته اند...

 

 

 

میراث شهریاری

یکی از میراث‌هایی که شهید شهریاری برای ما بجا گذاشتند غنی‌سازی 20 درصد هست؛ شاید بهتر باشد بگوییم بود! این میراث باید در دستور کار جدی دولت و گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای باشد، موضوعی که آقای رئیس‌جمهور نیز بر آن تأکید دارند، ولی در عمل شاهد از­بین رفتن این میراث هستیم. از میان امتیازاتی که ایران در توافق ژنو به‌طرف مقابل داده است، می‌توان گفت امتیاز تعلیق غنی‌سازی 20 درصد از درجه اهمیت بالاتری برای ایران و طرف مقابل بوده و هست. تا آنجا که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ازجمله افرادی بود که با رایزنی با کشورهای 1+5 به‌صورت جدی به دنبال محروم کردن ایران از این حق بود. وی بارها در سخنرانی­های خود غنی‌سازی 20 درصدی ایران را نشانه غیر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی عنوان کرده بود و حتی برای متوقف ساختن ایران در این زمینه دستگاه جاسوسی دولت وی، چند تن از دانشمندان هسته‌ای ایران را که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با موضوع غنی‌سازی 20 درصد مرتبط بودند ترور کرد.

dr-shahriari-1.jpg

اما غنی‌سازی 20 درصد از چه جهاتی اهمیت دارد: اول آنکه غنی‌سازی در این مقیاس نیاز ایران به کشورهای غربی برای تامین سوخت نیروگاه مهم تهران و درنتیجه نیاز بیماران به رادیو دارو را مرتفع می‌ساخت. دوم آنکه ایران می‌توانست بر اساس اختیاراتی که NPT برای کشورهای عضو در نظر گرفته، با فروش سوخت 20 درصد کسب درآمد کند. سوم آنکه ایران با استفاده از اورانیوم 20 درصد می‌توانست غنی‌سازی در سطح بالاتر را نیز تجربه کند. مثلاً برای سوخت برخی زیردریایی‌ها و کشتی‌ها غول‌پیکر نیاز به اورانیوم 45 تا 50 درصد است. چهارم آنکه اورانیوم 20 درصد قابلیت فرار هسته‌ای ایران را بالابرده بود. هرچند ایران بارها به‌صورت رسمی اعلام کرده بود که به دنبال ساخت بمب اتم نیست و حتی مقام معظم رهبری در فتوایی دینی-سیاسی ساخت این نوع سلاح‌ها را حرام اعلام کرده بودند، اما توانایی ایران در تولید اورانیوم 20 درصد این ترس را در میان غربی‌ها به وجود آورده بود که در صورت برخور نامتعارف با ایران به‌عنوان ‌مثال حمله اسراییل به تأسیسات هسته‌ای ایران، جمهوری اسلامی کمتر از 6 ماه اورانیوم 20 درصد خود را به اورانیوم 90 درصد تبدیل می‌کند و به دنبال ساخت بمب اتم می‌رود. درواقع فرار هسته‌ای هیچ‌گاه از سوی ایران بالفعل نمی‌شد اما ایران با همین برگه می‌توانست بزرگ‌ترین امتیازات را از غرب بگیرد. ادعای غربی‌ها این بود که اورانیوم 20 درصدی کاربرد دوگانه دارد و هم می‌تواند در تحقیقات پزشکی و تولید رادیو دارو استفاده شود و هم می‌تواند مورداستفاده برای تولید بمب اتم قرار گیرد.

دکتر سعید جلیلی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی کشورمان درباره این مسئله می‌گوید: سوخت ۲۰ درصد را برای این تولید کردیم که در آن سال ۸۵۰ هزار بیمار در کشور وجود داشت که لازمه تولید دارویشان تولید سوخت ۲۰ درصد بود و قدرت‌های استکباری به خاطر این نیاز از ما باج‌خواهی کردند. شهید شهریاری در کمتر از دو سال فن‌آوری سوخت و تبدیل به صفحات سوخت را ایجاد کرد. علی‌اکبر صالحی، رئیس فعلی سازمان انرژی اتمی ایران نیز پس از شهادت دکتر شهریاری گفته بود: برای ساخت صفحات سوخت، ما نیاز به فنّاوری جدیدی داشتیم. الا ما چرا تقاضای سوخت کرده بودیم؟ برای اینکه بلد نبودیم بسازیم! ایران با اتمام این سوخت و با تعلل غرب برای در اختیار گذاشتن سوخت 20 درصد موردنیاز ایران، دستور تولید سوخت 20 درصد داده شد. شهریورماه ۸۹ ایران اعلام کرد موفق به تولید ۲۵ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد در نطنز شده است. مغز متفکری که پشت این دستاورد عظیم بود کسی جز شهید شهریاری نبود. تقریباً چهار ماه بعد از بیانیه تهران و در شهریورماه 89 ایران اعلام کرد موفق به تولید 25 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد در نطنز شده است. دکتر شهریاری در 8 آذر سال 89 توسط گروه‌های تروریستی وابسته به رژیم صهیونیستی ترور شد. مردادماه 1390 دکتر رضایی‌نژاد و 22 دی‌ماه همان سال مصطفی احمدی روشن که در پروژه فردو فعالیت می‌کردند، ترور شده و به شهادت رسیدند.

در توافقنامه ژنو، میراث شهید شهریاری یعنی غنی‌سازی ۲۰ درصد محور مذاکرات بود و ۱+۵ توانست ایران را متقاعد کند این سطح از غنی‌سازی را به حالت تعلیق درآورد. بر اساس این توافقنامه اولین بند از اقدامات داوطلبانه ایران به موضوع غنی‌سازی ۲۰ درصد اشاره دارد: "نیمی از اورانیوم موجود غنی‌شده ۲۰ درصد را به‌صورت اکسید ۲۰ درصد برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران ذخیره نماید. بقیه UF6 ۲۰ درصد را به مواد کمتر از ۵ درصد رقیق نماید. خط برگشت‌پذیر وجود نداشته باشد (نتوان دوباره آن را به ۲۰ درصد تبدیل کرد)". دومین بند نیز به موضوع غنی‌سازی 20 درصد اشاره دارد: ایران اعلام می‌کند برای این دوره 6 ماهه اورانیوم را به سطح بالاتر از 5 درصد غنی‌سازی نکند. بر اساس بند سوم نیز ایران پذیرفت تأسیسات نطنز و فردو که در آن غنی‌سازی اورانیوم با غلظت 20 درصد صورت می‌گرفت را گسترش ندهد؛ یعنی ایران این اجازه را نمی‌یابد حتی سانترفیوژهای مورد نظر خود را در این تأسیسات بدون آنکه بخواهد آنان را به راه بیاندازد، نصب کند. ایران امتیازات زیادی داد که یکی از بزرگترین این امتیازها تعلیق غنی‌سازی 20 درصد و اکسید کردن ذخایر اورانیوم 20 درصدی بود. امتیازی که در آلماتی 2 به تنهایی با رفع تحریم های بانکی و نفتی متوازن بود.

شورای ملی ایرانی آمریکایی (نایاک) به نقل از منابع دیپلماتیک مفاد تمدید برنامه اقدام مشترک را منتشر کرد. بنابر ادعای این مجموعه، ایران در تمدید توافق ژنو متعهد شده است که در طول هفت ماه آینده، 35 کیلوگرم از مجموع 75 کیلو ذخایر اکسید اورانیوم با غنای 20 درصد خود را به سوخت تبدیل کند.

 

و این پایانی سوزناک است برای میراث آنکه جاودان شد...

 

نویسنده : مجید میرزایی

لینک به دیدگاه

روش غيرمنطقي و غيرعقلاني كه پيش گرفته شد، روشي كه خارج از اصول اوليه مبتني بر عقل و سياست بود باعث شد ايران وابسته به نفت عاجز از فروش نفت مايه حياتش بشه. روشي پيش گرفته شد ك تنها اعتبار ايران نفت هم خريد و فروش نشه. چه شد؟! همون بيماراني ك قرار بود سالها بعد (شرايط نسيه) با اورانيوم 20% درمان شوند عاجز و مستاصل بشن از خريد داروهاي مورد نياز. هنوز بحران دارو و مشكل بيماران صعب العلاج حل نشده.

ميراث شهيد شهرياري و ساير شهداي هسته اي مون از همون زمان با روشهاي عجيب و غريب و سخنراني هايي ك هرروز يه تنش بزرگ به پيكره خسته اين كشور وارد مي كرد رنگ باخت.

اين كشور وارث ميراث هاي بزرگ و با ارزشي بوده ك تمام اونها هدفشون براورده كردن زندگي در صلح و آرامش بوده. جامعه اي ك هيچ بيماري از نبود دارو نميره. هيچ بيماري به خاطر تامين داروهاش مجبور ب فروش زندگيش نباشه. هيچ بيماري به خاطر بيماريش شرمنده خانواده ش نباشه . (البته فقط در بحث حمايت از اقشار ضعيفي مثل بيماران)

اما الان از اون همه ميراث (ميراث شهداي انقلاب و دفاع مقدس بگير تا ميراث شهداي مشروطه و شهداي هسته اي و قبل تر از اين ها) كدومش رسيد؟!

موضوع بيمار بي دارو مورد مناسبي براي تحريك احساسات هست، چون تلاش اكثر قريب ب اتفاق دانشمندان كمك ب اين قشر از جامعه هست. اما ميدونيد شركت هاي داروسازي چه بحراني رو داشتند و دارند تا بتونن ساده ترين داروها رو توليد كنند. وقتي كمر اقتصاد كشور و صنعت بشكنه ديگه ...

بعضي وقتا مجبوري يه عقبگرد داشته باشي تا دوباره نفس تازه كني و با عقل و تجربه پيش بري تا به اهدافت برسي. حركت انتحاري لزوما همه جا جواب نمي ده.

لینک به دیدگاه

خب این میراث عظیم بشری چه چیزی به جامعه اضافه کرده و چه چیزی کم کرده؟

 

دوست عزیزی که فیزیک هسته ای میخونی حتما اطلاع داری که ژاپن فرانسه و آلمان در حال تعطیل کردن نیروگاه های خودشون هستن؟

لینک به دیدگاه
خب این میراث عظیم بشری چه چیزی به جامعه اضافه کرده و چه چیزی کم کرده؟

 

دوست عزیزی که فیزیک هسته ای میخونی حتما اطلاع داری که ژاپن فرانسه و آلمان در حال تعطیل کردن نیروگاه های خودشون هستن؟

ظاهرا چند دهه تبلیغ سنت گرائی داره آثار و تبعاتش رو به این شکل نشون میده؟ که علم گریز بشیم؟

لینک به دیدگاه
ظاهرا چند دهه تبلیغ سنت گرائی داره آثار و تبعاتش رو به این شکل نشون میده؟ که علم گریز بشیم؟

 

فکور جان خودت اهل تحقیقی انرژی هسته ای برای کاربرد پزشکی علمی و دانشگاهی چنین دم دستگاهی لازم نداره ، تو بحث انرژی هم از تو بعیده همچین حرفی الان داره نیروگاه ها جمع اوری میشه دیگه کشورهای پیشرفته که از دهه 40 این انرژی رو استفاده میکنن به دنبال منابع جدیدن

لینک به دیدگاه
فکور جان خودت اهل تحقیقی انرژی هسته ای برای کاربرد پزشکی علمی و دانشگاهی چنین دم دستگاهی لازم نداره ، تو بحث انرژی هم از تو بعیده همچین حرفی الان داره نیروگاه ها جمع اوری میشه دیگه کشورهای پیشرفته که از دهه 40 این انرژی رو استفاده میکنن به دنبال منابع جدیدن

الهی من فدات بشم.

باشه من حرفمو پس میگیرم. ( شکلک تعظیم تمام قد )

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...