رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

Keyboard1.jpg

 

 

صفحه کلید، متداولترین وسیله ورود اطلاعات در کامپیوتر است .

صفحه کلید شامل مجموعه ای از سوییچ ها است که به یک ریزپردازنده متصل می گردند. ریزپردازنده وضعیت هر سوئیچ را هماهنگ و واکنش لازم در خصوص تغییر وضعیت یک سوئیچ را از خود نشان خواهد داد.

انواع صفحه کلید

صفحه کلیدها از بدو استفاده در کامپیوتر، تاکنون کمتر دستخوش تغییراتی شده اند. اغلب تغیرات اعمال شده در رابطه با صفحه کلید، افزودن کلیدهائی خاص ، بمنظور انجام خواسته های مورد نظر است . متداولترین نوع صفحه کلیدها عبارتند از :

*صفحه کلید پیشرفته با ۱۰۱ کلید

*صفحه کلید ویندوزبا ۱۰۴ کلید

*صفحه کلید استاندارد اپل با ۸۲ کلید

*صفحه کلید پیشرفته اپل با ۱۰۸ کلید

کامپیوترهای laptop دارای صفحه کلیدهای مختص بخود بوده که آرایش کلیدها بر روی آنان با صفحه کلیدهای استاندارد متفاوت است . برخی از تولید کنندگان صفحه کلید، کلیدهای خاصی را نسبت به صفحه کلیدهای استاندارد اضافه نموده اند. صفحه کلید دارای چهار نوع کلید متفاوت است :

کلیدهای مربوط به تایپ

کلیدهای مربوط به بخش اعداد (Numeric keypad)

کلیدهای مربوط به توابع ( عملیات ) خاص

کلیدهای کنترلی

کلیدهای تایپ بخشی از صفحه کلید را شامل می گردنند که بکمک آنها می توان حروف الفبائی را تایپ نمود. آرایش کلیدهای فوق بر روی صفحه کلید مشابه دستگاههای تایپ است . همزمان با گسترش استفاده از کامپیوتر در بخش های تجاری ضرورت وجود کلیدهای خاص عددی برای بهبود سرعت ورود اطلاعات نیز احساس گردید، بدین منظوور Numeric keypad در صفحه کلیدها مورد استفاده قرار گرفت . با توجه به اینکه حجم بالائی از اطلاعات بصورت عدد می باشند ، یک مجموعه با ۱۷ کلید به صفحه کلید اضافه گردید. آرایش کلیدهای فوق بر روی صفحه کلید مشابه اغلب ماشین های حساب است . در سال ۱۹۸۶ شرکت IBM صفحه کلید اولیه خود را تغییر و کلیدهای عملیاتی و کنترلی را به آن اضافه کرد. کلیدهای عملیاتی بصورت یک سطر و در بالاترین قسمت صفحه کلید قرار می گیرند. با استفاده از نرم افزارهای کاربردی و یا سیستم عامل می توان به هر یک از کلیدهای عملیاتی مسئولیتی را واگذار نمود. کلیدهای کنترلی باعث کنترل مکان نما (Cursor) و صفحه نمایشگر می باشند. در این راستا از چهار کلید ( با فرمت معکوس حرف T ) بین بخش مربوط به کلیدهای مختص تایپ و بخش عددی صفحه کلید استفاده شده است. با استفاده از کلیدهای فوق کاربران قادر به حرکت مکان نما بر روی صفحه نمایشگر خواهند بود. در اغلب نرم افزارها با استفاده از کلیدهای کنترلی کاربران قادر به پرش هائی با گام های بلند نیز خواهند بود. این کلیدها شامل موارد زیر می باشد :

• Home

• End

• Insert

• Delete

• Page Up

• Page Down

• Control (Ctrl)

• Alternate (Alt)

• Escape (Esc)

صفحه کلید ویندوز، کلیدهای اضافه ای را معرفی نمود. کلیدهای Windows یا Start و یک کلید Application نمونه هائی در این زمینه می باشند. صفحه کلیدهای ” اپل ” اختصاص به سیستم های مکینتاش دارد.

______________________________________

صفحه کلید از نمای نزدیک

پردازنده موجود در یک صفحه کلید ، بمنظور عملکرد صحیح صفحه کلید، می بایست قادر به شناخت و آگاهی از چندین موضوع باشد. مهمترین این موضوعات عبارتند از :

آگاهی از موقعیت کلید در ماتریس کلید ها ( مدار ماتریسی )

میزان جهش ( Bounce ) کلید و نحوه فیلتر نمودن آن

سرعتی که اطلاعات برای typematics ارسال می گردند.

مدارماتریسی کلید ها ، یک شبکه ازمدارات بوده و در زیرکلید ها قرار دارد.در تمام صفحه کلیدها، هر مدار در نقطه مربوط به یک کلید خاص، شکسته می گردد.با فشردن یک کلید فاصله موجود بین مدار حذف و امکان ایجاد یک جریان ضعیف بوجود می آید. پردازنده وضعیت هر یک از کلیدها را از بعد پیوستگی در نقطه تماس مدار مربوطه، بررسی می کند.

________________________________________

تکنولوژی های صفحه کلید

صفحه کلیدها از تکنولوژی های متفاوت سوئیچ، استفاده می نماید. ما علاقه مندیم زمانیکه کلیدی بر روی صفحه کلید فعال می گردد، واکنش آن را حس نمائیم ،.ما می خواهیم صدای “کلیک ” کلیدها را در زمان تایپ بشنویم ، ما می خواهیم کلیدها محکم ( سخت ) بوده و در زمان فشردن یک کلید سریعا” کلید فشرده شده به حالت اولیه خود برگردد. در این راستا از تکنولوژی های متفاوتی استفاده می گردد:

Rubber dome mechanical

Capacitive non-mechanical

Metal contact mechanical

Membrane mechanical

Foam element mechanical

متداولترین تکنولوژی سوئیچ استفاده شده در صفحه کلید rubber dome ( لاستیک برجسته) است . در این نوع صفحه کلیدها، هر کلید بر روی یک لاستیک برجسته کوچک و انعطاف پذیر به مرکزیت یک کربن سخت قرار می گیرد.زمانیکه کلیدی فعال می گردد یک پیستون بر روی قسمت پائین کلید مجددا” لاستیک برجسته را بسمت پایین بحرکت در می آورد. مسئله فوق باعث می گردد که کربن سخت ، بسمت پایین حرکت نماید. مادامیکه کلید نگاه داشته شود کربن، مدار را برای آن بخش ماتریس تکمیل می نماید. زمانیکه کلید رها ( آزاد) می گردد، لاستیک برجسته مجددا” به شکل و حالت اولیه بر می گرداند.

Keyboard-22.jpg

لینک به دیدگاه

سوئیچ های صفحه کلید های با تکنولوژی لاستیک برجسته ارزان و مقاوم در مقابل جهش و خورندگی می باشند چراکه لایه پلاستیکی ماتریس کلیدها را در برمی گیرد. سوییچ های پرده ای در عمل شباهت زیادی با سوییچ های پلاستیکی دارند.کلیدهای فوق دارای بخش مجزا برای هر کلید نبوده و در عوض از یک ورق پلاستیکی با برآمدگی های مربوطه به هر کلید استفاده می نمایند. از این نوع صفحه کلیدها برای صنایع سنگین استفاده می گردند. ا از صفحه کلیدهای فوق بندرت در کامپیوتر استفاده می گردد .

سوئیچ های Capacitive غیر مکانیکی بوده چراکه در آنها مشابه سایر تکنولوژیهای مربوط به صفحه کلید از یک مدار کامل استفاده نمی گردد. در اینن سوئیچ ها جریان بصورت پیوسته در بین تمام بخش های ماتریس کلید وجود و حرکت می نماید .

________________________________________

اتصالات صفحه کلید

زمانیکه کلیدی توسط کاربر فعال می گردد پردازنده صفحه کلید بررسی لازم را انجام ( با توجه به مدار ماتریسی ) ونوع حرفی را که می بایست برای کامپیوتر ارسال گردد، مشخص می نماید. کاراکترها در یک بافر و یا حافظه ای که معمولا” شانزده بایت ظرفیت دارد، قرار خواهند گرفت . در ادامه با توجه به نوع اتصالات مربوطه ، کاراکتر مورد نظر ارسال خواهد شد. . انواع متداول کانکتورهای صفحه کلید عبارتند از :

کانکتور پنج پین DIN)Deustche industrie Norm)

کانکتور شش پین PS/2

کانکتور چهار پین USB

کانکتور داخلی ( برای کامپیوترهای Laptops ).

شکل زیر یک کانکنور PS/2 را نشان می دهد.

 

کانکتورهای پنج پین از رایج ترین کانکتورهای صفحه کلید می باشند . برخی از کامپیوترها از کانکتور PS/2 استفاده می نمایند. امروزه در سیستم های جدید کانکتورهای PS/2 جای خود را به کانکتورهای USB داده است . نوع کانکتوراستفاده شده دارای اهمیت زیادی نبوده و در این راستا لازم است که به دو نکته اساسی دقت گردد . اولین موضوع برق مورد نیاز صفحه کلید است . صفحه کلیدها به میزان اندکی برق ( حدودا” پنج ولت ) نیاز دارند. کابل حمل کننده داده از صفحه کلید بسمت کامپیوتر قرار می گیرد.قسمت دیگر کابل صفحه کلید به پورتی متصل می گردد که مدیریت آن توسط کنترل کننده صفحه کلید انجام می گیرد.کنترل کننده فوق یک مدار مجتمع بوده که مسئولیت آن پردازش تمام داده های ارسالی توسط صفحه کلید و هدایت آنها بسمت سیستم عامل است .زمانیکه سیستم عامل از وجود داده ارسالی توسط صفحه کلید آگاه گرددید ، عملیات متفاوتی توسط سیستم عامل انجام خواهد شد.

قطعا پیشرفت همگام نرم‌افزار و سخت‌افزار، شرط لازم برای توسعه همه جانبه IT است و در این بین اگر یکی از بخش‌ها دچار نقصان شود، به طور حتم بخش دیگر نیز متضرر خواهد شد. امروزه که تولید تجهیزات کامپیوتری رشد روزافزونی پیدا کرده‌ است، صفحه کلیدها نیـــز با پیروی از این قاعــده، تنــوع بسیاری یافته‌اند. در این مقاله قصـــد داریــم ۵ مدل از صفحه کلیدها را که هر کدام کاربردهای مختلفی دارند، به طور مختصر معرفی کنیم.

اگر شما از آن دستـــــه افرادی هستید که مایلید هر از چند گاهـــــی دور از مانیتور خود در پشت میــز کامپیوتر بنشینید یـــا از مرتب کردن مداوم سیم‌هـــــا و کابل‌های به هم گره خـــــورده پشت کامپیوتر خسته شده اید، خرید یک صفحه کلید بی‌سیم برایتان مفید خواهد بود.

صفحه کلیدهــای بی‌سیم دقیقا همانند صفحه کلیدهای معمولی عمل می‌کننـــــد با این تفاوت که در نوع بی‌سیم، داده‌های تایپـــــی از طریق پرتوهای مادون قرمـــــز به کامپیوتر منتقل می‌شوند. در واقع به هنگام تایپ، پرتویی از اطلاعـــــات از صفحه کلید به یک دستگاه گیرنده متصل بـــــه کامپیوتر فرستاده می‌شود. استفاده از این نوع صفحه کلید باعث می‌شود تا حداقل یک سیم از سیم‌های به هم گره خورده کامپیوتر شما کم شود. همچنیـن خرید ماوس بی‌سیم به همراه صفحه کلید بی‌سیم در بین خریداران متـــــداول است تا بدین ترتیب دو تا از سیم‌های پشت میز کامپیوتر کاهش یابند.

فناوری بی‌سیم به شما این امکان را می‌دهد تا ماوس یا صفحه کلید بی‌سیم خود را در مکان‌هایی قرار دهید که دستیابی بـــــه آن موقعیت‌ها از طریق صفحه کلید معمولی امکان‌پذیر نیست؛ بـــــا این وجود گیرنده مادون قرمز باید جایی گذارده شود که پرتوی مادون قرمز را به راحتی دریافت کند. البتـــــه مقدار و اندازه این فاصله بستگی به مدل صفحه کلید بی‌سیم شما دارد، پس قبل از خرید، کالای مورد نظر را از این لحاظ به دقت بررسی کنید. در ضمن به این نکتـــــه توجه داشته باشید که اگر صفحـــــه کلید بی‌سیم در مسیر مناسب و در راستای گیرنده نباشد یا اگر خط دید بین صفحه کلید با گیرنده توسط چیزی حائل شود، آن گاه دیگر هیچ نوع علامت یا پیامی به کامپیوتر فرستاده نمی‌شود.

بنابراین اگـــــر در منزل شما مانعی بین صفحـــــه کلید و فرستنده وجود نـــــدارد، این نوع صفحه کلید می‌تواند وسیله‌ای مناسب برای کامپیوتر خانگی شما محسوب ‌شـــــود، زیرا انعطاف‌پذیری بیشتری در کار با کامپیوتر فراهم می‌کند و به علاوه از سیم‌های مزاحم نیز دیگر خبری نخواهد بود.

صفحه کلید طبی

امروزه هـــــر کسی در محل کار یا خانه به هر حال به میزان متفاوت با صفحـــــه کلید سرو کـــــار دارد و از ایـــــن رو با فشارهــای وارده به دست، مچ و انگشتان که در اثر تایپ وارد می‌شـــــود، آشنـــــاست. صفحـــــه کلیدهـــــای طبی یا ارگونـــــومیک (Ergonomic) طـــــوری طراحـی شده‌اند تا هنگام تایپ از این فشارها کاسته و صفحه کلیدی راحت و مناسب برای انجام فعالیت کاربر فراهم آورند. همچنین این صفحه کلیدها با طراحی خاص خود سعی دارند برخی دردها مانند آسیب‌دیدگی مچ دست را که بر اثر استفاده مکرر از صفحه کلید به‌وجود می‌آید، برطرف کننـــــد. استفاده از این وسیله نه تنها به سلامت جسمانی کمک می‌کند، بلکه با طراحی فوق‌‌العـــــاده‌ای که متخصصان روی آن اعمال کرده‌انــد، برای سلامت و آرامش ذهنـــــی نیز مفید است؛ به همین خـــــاطر از طرف روان پزشکان و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، استفاده از آنها توصیه می‌شود.

بعضی اوقات در ســـــاخت و طراحـــــی این نوع صفحـــــه کلیـد از چیدمان غیرمعمول Dvorak به جای چیدمان استاندارد Qwerty استفاده می‌شود، زیرا اعتقاد بر این است که چیدمان Dvorak باعث کاهش درد و فشار روی دستان و انگشتان می‌شود.

تعـــــریف دقیق و خاصی از صفحه کلیدهای طبی ارائه نشده است، اما مـــــدل‌های مختلف آن طـــــوری طراحی شده‌اند که استفاده از آنها به مراتب ساده‌تر از صفحه کلیدهای تخت استاندارد است. برخـــــی از صفحه کلیدهای طبی قسمت میانـــــی قابل تنظیمی دارنــد و بین دو نیم چپ و راست آن نیز چند اینچی فاصله وجود دارد، در حالی که برخی دیگر از این صفحه کلیدها، صفحه‌ای دایره‌ای شکل دارند و یا در برخی دیگر از آنها جای مناسبی برای کف دستان طراحی شده است.

طراحی موسوم به «دست باز» یکی از فاکتورهای مهم در صفحه کلیدهای طبی است. این ویژگی با ایجاد فاصلـــــه مناسب بین دستان حین تایپ، کار با صفحه کلیــد را برای کاربر آسان‌تر می‌کند. به محض اینکه یک تایپیست به این نوع صفحه کلید عادت کند، حتما راحتی کار با آن را تایید خواهد کرد.

صفحه کلیدهای طبی چندین مسئله را مـــــورد توجه قرار می‌دهند. آنها نه تنها از فشار کار کـــــردن با ماوس و بخش عددی صفحه کلید می‌کاهند، بلکه از دردهای ناشی از کمی فاصله دستان و مچ‌ها در صفحه کلیدهای معمولی نیز جلوگیری می‌کنند. در صفحه کلیدهای عادی، انگشتان کوچک دست‌ها (که ضعیف‌ترین انگشتان دست هستند) نیز برای فشردن دکمه‌ها به کار گرفتــه می‌شوند که این مسئله باعث آسیب‌دیدگی آنها و بروز مشکلاتی می‌شود. به علاوه مشکلات حاصل از برخورد دست‌ها و وضعیت نامتقارن آنها که در صفحه کلیدهای معمولی ایجاد می‌شود، با استفاده از صفحه کلیدهای طبی رفع خواهند شد.

در مجموع، صفحه کلید طبی وضعیتی کاملا طبیعی برای تایپ فراهم می‌کند و از فشار عضلانی روی انگشت، مچ و دست نیز می‌کاهد.

صفحه کلید نورانی

صفحه کلید نـــــورانی با ایجاد نور ضعیفی در زیر کلیدها بـــــاعث می‌شــود تا آنها حتی در تاریکی به خوبی دیده شوند; به گونه‌ای که دیگر نیازی به منابع نوری برای مشاهده بهتر صفحه کلید نخواهید داشت.

کار کردن با کامپیوتر در شب و استفاده از نور صفحه نمایش برای دیدن صفحه کلید، برای اکثر افراد لذت‌بخش است، اما افرادی که از این وضعیت لذت نمی‌برند، باید بدانند روشن کردن لامپ اضافی با ایجاد شعاع نوری نامطلوب، حساسیت چشم را بالا می‌برد و در عین حال دقت برای دیدن کلیدهای صفحه کلید نیز آسیب‌جدی به چشم وارد می‌کند; در چنین وضعیتی صفحه کلید نورانی می‌تواند مشکلات را حل کند. البته کاربرد این صفحه کلید صرفا در منزل نیست و می‌توان برای نمایش‌های چندرسانه‌ای در اتاق جلسات یا سالن‌های کنفرانس تاریک نیز از آن استفاده کرد.

طراحی و حالت نورپردازی زیرصفحه‌ای در این نوع صفحه کلیدها مدل‌های مختلفی دارد. برخی مدل‌های آن در طبقات فوقانی خود شفاف یا نیمه شفاف هستند و کلیدهای آنها با حروف الفبای مشکی حک شده است و به علاوه یک صفحـــــه پرتوافشان نیز در پایین آن قرار دارد. در طـــــول روز که نیازی به نور صفحه کلید نیست، صفحه کلید نورانی دقیقا مثل یک صفحه کلید معمولی عمل می‌کند، اما زمانی که کلید مربوط به نور زیرصفحه‌ای آن را بزنید قسمت فوقانی صفحه کلید کاملا روشن و نورانی می‌شود.

نوع دیگـــــر صفحه کلیدهای نورانی مانند تلفن‌های همـــــراه، از زیر کلیدهای آن نور ســـــاطع می‌شود; این نوع صفحه کلیدها معمولا به رنگ مشکی و بـــا حروف الفبای سفید طراحی می‌شونـــــد و در روز ماننـــــد صفحه کلیدهای استاندارد هستنـــــد. زیر تک تک کلیدهای این صفحه کلیدها، دیودهای LED وجود دارد و زمانی که دکمه فعال کردن نور زیرصفحه‌ای را فشار دهید، به جای روشن شدن کل صفحه کلید، تنها حروف الفبای موجـــود روی آن روشن می‌شود. مدل‌های جدید این صفحه کلیدها نور کمتری ساطع می‌کند و در مواردی که نیاز به تمرکز دارید یا در جلسات سخنرانی، باعث حواس پرتی نخواهد شد. به هر حال اینکه کاربران کدام مدل را انتخاب کنند بستگی به سلیقه و نظر خودشان دارد. فرضا افرادی که می‌خواهند در جایی تاریک کار کنند ممکن است مدلی را کـــــه حروف الفبای آن نسبتا نورانی است، ترجیح دهند. یکی از ویژگی‌های مهم در انتخاب صفحه کلید نورانی، توانایی خاموش کردن نورپردازی آن است. حتی برخی از مدل‌ها، قابلیت تنظیم میزان نـــــور را دارند که این مسئله کار کردن با این نوع صفحه کلیدها را در شرایط مختلف، آسان‌و لذت‌بخش می‌کنند. گفتنی است صفحه کلیدهای نورانی برحسب نوع، کیفیت، کارآیی و سبک قیمت‌گذاری می‌شوند و انواع آنها از ۲۵ دلار تا ۱۲۰ دلار در بازار موجودند.

صفحه کلید کوچک

صفحه کلیـــــد کوچک همـــــان‌‌طور کـــــه از نــام آن پیداست نوعــی صفحه کلید کم حجم با طراحی فشرده است که قابلیت حمل در آن اهمیت فراوانـــــی دارد. صفحـــــه کلیدهای کوچک که اغلب «مینی کی بورد» نامیـــــده می‌شوند معمولا ۸۴ تا ۸۹ کلید با کارآیی همان ۱۰۱ کلید استاندارد در صفحه کلیدهای معمولی را دارند و طول آنها ۱۳ اینچ ۳۳۳ سانتی‌متر) یا کمتر است. در مقایسه با صفحه کلید معمولی که ۱۸ اینچ ۴۶۶سانتی‌متر) طول دارد، این نوع صفحه کلیدها به طور محسوسی کم‌حجم‌ترند. البته از لحـــــاظ فنی هر صفحه کلیـــــدی که فضای کمی را اشغال کند، بدون توجه به تعداد کلیدهای موجود در آن، صفحه کلید کوچک یا مینی نامیده می‌شود.

در اوایل دهه ۸۰ میلادی، IBM اولین صفحه کلیدهای PC/XT تجاری را با ۸۳ کلید طراحی کرد، اما این نوع صفحه کلید فضایی معادل صفحه کلیدهای امروزی اشغال می‌کرد. با عرضه اولین کامپیوتر PC/AT، شرکت IBM طراحی و چیدمان صفحه کلید آن را تغییر داد. صفحه کلید جدید PC/AT همانند صفحـــــه کلیدهای امروزی بود و فقط کلیدهای تابعی )F-keys( بـــــه صورت دسته‌بندی شده در دو ستون در سمت چپ صفحه کلید قرار گرفته بودند و هنوز هم ۸۴ کلید داشت.

زمانی که IBM آخرین مدل کامپیوتر PC/AT را در سال ۱۹۸۶ معرفـــــی کرد، صفحه کلید پیشرفته‌ای با ۱۰۱ کلید را نیز به بازار عرضه کرد (همان مدل استانداردی که صفحه کلیدهای امروزی بر اساس آن ساخته شده‌اند.) این نوع صفحه کلید علاوه بر کلیدهای تابعی (که در بالای آن قرار داشت) دارای کلیدهای مکان‌نما، بخش عددی و دیگر کلیدها بود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...