رفتن به مطلب

تولید سوپرام دی اف از ضایعات کشاورزی وصنعتی،2.5 برابرقوی تر از بتن


ارسال های توصیه شده

[h=4]برای نخستین باردرکشور توسط محققان داخلی:[/h] [h=1]تولید سوپرام دی اف از ضایعات کشاورزی وصنعتی،2.5 برابرقوی تر از بتن[/h] [h=3]تهران- ایرنا- برای نخستین باردر ایران و جهان محققان ایرانی سوپرام دی افی با دو و نیم برابرقوی تر از بتن و20برابرقوی تر از ام دی اف معمولی با استفاده از ضایعات کشاورزی و صنعتی طراحی و ساختند.[/h]

81415212-6123601.jpg ام دی اف از فراورده های چوبی محسوب می شود و نوعی تخته فیبر است که به روش خشک تولید می شود. از این محصول در دیوار کوب ها، پوشش های سقف ، پشت صندلی، رویه در، کابینت سازی ، کف پوش و انواع وسایل مورد نیاز صنعت ساختمان استفاده می شود.

 

سوپرام دی اف نام تولید داخل محصولی است که توسط گروهی از اساتید دانشگاه امیرکبیر و دانشجویان رشته مکانیک این دانشگاه با استفاده از ضایعات کشاورزی مانند کاه و ضایعات صنعتی مانند الیاف داخل لاستیک های ماشین ساخته شده است.

 

' محمدعلی کوچک زاده ' یکی از محققان این گروه درخصوص طراحی و ساخت این محصول فناورانه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود: این محصول یک ماده فوق العاده منسجم وقوی است به طوری که نسبت به ام دی اف معمولی قوی تر و حتی دو و نیم برابر از بتن قوی تر است.

 

وی گفت: ام دی اف محصولی است که در خمیدگی فوق العاده قوی است، بنابراین این محصول طوری طراحی و ساخته شده که 20 برابر از ام دی اف معمولی در پذیرش خم قوی تر است.

 

وی با اشاره به اینکه این محصول کاملا بومی است و هیچ نمونه خارجی از آن وجود ندارد افزود: نمونه مشابه زیاد داریم اما نمونه محصول ما نیست ، نمونه های مشابه پلیمری و از پلاستیک ساخته شده است.

 

کوچک زاده بیان کرد: درحال حاضر نمونه های ساخته شده از مخلوط پت، پی وی سی و چوب است و محصول به دست آمده با برخورد دمای معمولی از بین می رود ،ماده ای فوق العاده ضعیف است و ارزش صنعتی ندارد و از آن استقبال نشده ، در حالی که سوپر ام دی اف محصول فناورانه ما در برابر حرارت حساس نیست و نسبت به دما فوق العاده قوی است و آنتی باکتریال نیز می باشد.

 

وی ادامه داد: ام دی اف یک ماده فوق العاده پر مصرف است و درهمه جا به غیر از مواردی که در معرض رطوبت است استفاده می شود، زیرا ام دی اف 150 درصد یعنی سه برابر وزن خود جذب آب داشته و آب می گیرد اما جذب این محصول تقریبا صفر است.

 

این محقق افزود: مزیت این محصول این است که درجاهایی که نمی شود از ام دی اف معمولی استفاده کرد مثل کف و نمای بیرون ساختمان و حتی جاهایی که استحکام زیاد لازم دارد و ام دی اف معمولی نمی تواند جوابگو باشد می توان از این محصول استفاده کرد ، یک ماده فوق العاده قوی ، ارزان قیمت و تولید داخل است .

 

کوچک زاده یاداور شد : ایده اولیه این محصول تا رسیدن به مرحله آزمایش تولید چهار سال طول کشیده است.

 

وی گفت : به دلیل تخصص در رشته مکانیک بیشتر بر روی کامپوزیت ها واستحکام های این محصول کارشده و نتیجه آن به دست آمدن این ماده فوق العاده قوی است، از صفر تا صد این محصول از طراحی تا ساخت و حتی مواد اولیه توسط محققان داخلی انجام شده است.

 

وی با اشاره به وارد کردن چوب از کشور اتریش توسط کارخانجات ام دی اف در کشور برای تولید ام دی اف و نئوپان اظهارکرد: متاسفانه ما در کشور از منابع چوب زیادی برخورداریم نیستیم بنابراین برای ساخت ام دی اف در کشور چوب از دیگر کشورهای جهان وارد می شود.

 

کوچک زاده بیان کرد: حسن کار ومحصول ما این است که دراین محصول چوب حذف شده و ازضایعات کشاورزی و صنعتی استفاده شده است، ومی توانیم با استفاده از این محصول از واردات چوب در این صنعت بی نیاز باشیم.

 

این محصول درنخستین نمایشگاه دستاوردها وظرفیت های معاونت علمی و فناوری در دانشگاه ها که در دانشگاه امیرکبیر از 10تا 12 آذرماه برگزارشد در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفت.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...