رفتن به مطلب

دوم آذر در آینه تاریخ معاصر ایران


ارسال های توصیه شده

[h=1]دوم آذر در آینه تاریخ معاصر ایران[/h] [h=3]تهران- ایرنا- امروز یک شنبه دوم آذر 1393 هجری خورشیدی، بیست و نهم محرم 1436 هجری قمری و بیست و سوم نوامبر 2014 میلادی است. 27 سال پیش در چنین روزی، کنگره ی جهانی بررسی قداست و امنیت حرم امن الهی در تهران برگزار شد.[/h]

81396990-6093734.jpg مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

 

 

 

 

 

2 آذر 1378

 

محمدحسن لطفی تبریزی نویسنده، مترجم معاصر و صاحب آثار زندگی افلاطون، فرهنگ رنسانس و خاطرات سقراط در 80 سالگی درگذشت.

 

 

 

2 آذر 1366

 

کنگره ی جهانی بررسی قداست و امنیت حرم امن الهی با حضور بیش از 200 تن از علما و متفکران اسلامی از 36 کشور جهان و تعدادی از شخصیت‏های علمی و سیاسی در تهران برگزار شد، در این کنگره، موضوعاتی از قبیل قداست و امنیت حرم از دیدگاه قرآن و فقه اسلامی و قوانین و عرف بین المللی؛ رابطه متقابل حج و حرمت حرم، انقلاب اسلامی و حج در سال‏های گذشته و وظیفه امت اسلامی در حفظ و تقدس حرمت حرم، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

 

 

2 آذر 1358

 

وزیران امورخارجه عضو شورای اروپا با صدور بیانیه ای اقدام دانشجویان ایرانی در تصرف سفارت آمریکا در تهران را محکوم کردند و خواستار آزادی گروگان های آمریکایی شدند.

 

 

 

2 آذر 1357

 

ماموران حکومت نظامی به طرف تظاهرکنندگانی که در حرم امام رضا(ع) پناه گرفته بودند، تیراندازی کردند. براثر این شلیک عده ای از آنان شهید و زخمی شدند.

 

 

 

2 آذر 1342

 

به مناسبت ترور «جان. اف. کندی» رییس جمهوری آمریکا پرچم های ایران در سراسر کشور به حال نیمه افراشته درآمد و مجلس شورای ملی تعطیل شد.

 

 

 

2 آذر 1306

 

دولت ایران به دولت بریتانیا و جامعه ی ملل در خصوص پیمان جده و نام بردن از بحرین به عنوان یک حکومت مورد حمایت(تحت الحمایه) انگلیس اعتراض کرد و آن را خلاف یکپارچگی سرزمینی(تمامیت ارضی) ایران دانست.

 

 

 

2 آذر 1298

 

سید ضیاالدین طباطبایی از طرف وثوق الدوله، به عنوان نماینده ی ویژه ی دولت ایران برای گفت و گو با مقام های جمهوری های آذربایجان، ارمنستان و دیدار با مقام های سیاسی و نظامی انگلیسی مقیم باکو، راهی این شهر شد.

 

 

 

2 آذر 1295

 

مارشال بوریس نماینده ی امپراطور روس وارد تهران شد و با احمدشاه دیدار کرد.

 

 

 

2 آذر 1284

 

حضرات آیات سید عبداللّه بهبهانی و سیدمحمد طباطبایی با هدف دستیابی به مشروطه، هم پیمان شدند که این پیمان به «سیدین سندین» مشهور شد.

 

 

 

برگرفته از: آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

 

گروه اطلاع رسانی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...