رفتن به مطلب

باورهای نادرست در مورد قند مصنوعی


masi eng

ارسال های توصیه شده

باورهای نادرست در مورد قند مصنوعی

با توجه به تحقیقات اخیر، برتری نوشیدنی رژیمی به نوشیدنی معمولی بهترین روش مقابله با چاقی نیست و توجه بیشتر به تعداد کالری مصرفی و داشتن یک برنامه ورزشی مرتب روش مطمئن‌تری است.

دانشمندان بر این باورند که قندهای مصنوعی توانایی بدن را در «شمارش» کالری غذاها بر اساس مزه شیرین آ‌نها کاهش می‌دهند و بر همین اساس تعداد افرادی که توانایی کنترل وزن را از طریق میزان غذای دریافتی از دست داده‌اند روز به روز افزایش می‌یابد.

معمولا مردم غذای شیرین یا حجیم را پرکالری می‌دانند; یعنی حتی مایعات غلیظ را از لحاظ کالری به اندازه غذاهای جامد نمی‌پذیرند. اینکه بدن بتواند میزان کالری مورد نیازش را با کالری دریافتی تطابق دهد فقط و فقط وابسته به توانایی بدن در ایجاد نوعی رابطه بین میزان کالری دریافتی و حس و مزه غذا در دهان است.

بدون هیچ پیش زمینه‌ای بدن می‌داند که باید خصوصیات غذایی اعم از شیرینی یا حجیم بودن را ترجمه کرده، کالری مصرفی را اندازه گرفته و پیام سیری را ارسال کند; با مصرف قند مصنوعی قدرت بدن در حفظ و کنترل ارتباط طبیعی بین غذای دریافتی و کاهش یا افزایش وزن دچار ضعف می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی قند مصنوعی جایگزین قند واقعی می‌شود، بدن درمی‌یابد که دیگر از خصوصیت مزه یک غذا نمی‌تواند کالری موجود را اندازه بگیرد و در ادامه دچار این اشتباه می‌شود که غذای دارای قند واقعی، کالری ندارد; بنابراین پیامی جهت توقف خوردن نمی‌فرستد و فرد دچار پرخوری می‌شود. به این ترتیب، اگر فرد کالری مصرفی روزانه‌اش را اندازه نگیرد این اختلالات در درازمدت باعث افزایش وزن و چاقی می‌گردد.

 

 

به عبارت علمی‌تر وقتی فردی قند مصنوعی مصرف می‌کند، بدن به طور طبیعی با ترشح انسولین به مزه شیرین آ‌ن جواب می‌دهد، ولی به جای قند، ترکیبی از مواد پروتئینی دریافت می‌کند. در صورتی که بدن به طور طبیعی وظایفش را انجام دهد، پانکراس باید مقدار متنابهی انسولین آ‌ماده کرده باشد که وارد سیستم گردش خون شود و به دنبال قند مزبور بگردد. از آ‌نجا که این قند در گردش خون وجود ندارد، انسولین مقداری از قند خون را که از قبل موجود بوده خنثی می‌کند و این موجب کاهش محسوس قند خون می‌شود. به دنبال این کاهش، بدن به سرعت پیام گرسنگی صادر می‌کند و این پیام به صورت تمایل سیری‌ناپذیر خوردن خود را نشان می‌دهد و از آ‌نجا که غذاهای دارای قند مصنوعی نیاز بدن برای افزایش قند خون را تامین نمی‌کند، فرد به دنبال قندی و شیرینی با قند طبیعی خواهد گشت.

دانشمندان با انجام آ‌زمایش‌هایی رابطه بین مصرف قند مصنوعی و افزایش وزن را ثابت کرده‌اند. این آ‌زمایش‌ها بر روی دو گروه از موش‌های آ‌زمایشگاهی انجام شد; به این ترتیب که یک گروه در مجاورت مواد غذایی دارای قند مصنوعی (گروه ا) و گروه دیگر در معرض غذای کم‌حجم یا رقیق قرار گرفتند (گروه ا).

در گروه ا مشاهده شد که موش‌ها پس از مدت مشخصی، توانایی اندازه‌گیری کالری با میزان شیرینی غذا را از دست داده‌اند، چرا که وقتی غذای شیرین عادی مانند شکلات در دسترس آ‌نها قرار گرفت بدون رسیدن به آ‌ستانه سیری آ‌ن را خوردند و در نهایت دچار پرخوری و اضافه‌وزن شدند. در گروه ا موش‌ها در مجاورت غذای رقیق (برای مثال شیرکاکائو، در مقاسه با پودینگ کاکائو) قرار گرفتند که پس از گذشت ۲۰ روز قدرت خود را در تخمین میزان کالری موجود در غذاهای جامد و نیمه‌جامد از دست دادند و وقتی در معرض این‌گونه غذاها قرار گرفتند به پرخوری مبتلا شدند و افزایش وزن پیدا کردند.

بر اساس آ‌مار جهانی، طی ۲۰ سال گذشته تعداد افرادی که از غذاهای بدون قند یا دارای قند مصنوعی استفاده می‌کنند، حدود ۵/۲ برابر افزایش یافته و در همین مدت مصرف نوشابه‌های قنددار و بدون الکل به بیش از ۱۵ گالون در سال برای هر فرد رسیده است.

امروزه حدود ۵۹ درصد از آ‌مریکایی‌ها از نوشابه‌های رژیمی استفاده می‌کنند; به طوری که این نوشابه‌ها به معروف‌ترین محصول کم‌کالری بدون قند تبدیل شده‌اند و اگر به این گروه هزاران محصول رژیمی دیگر را که حاوی قندهای مصنوعی هستند، اضافه کنیم، بدون هیچ تعجبی مشاهده می‌کنیم که حدود ۶۰ درصد از جمعیت آ‌مریکا دچار بیماری‌های متابولیسمی چاقی و اضافه‌وزن هستند. چاقی، خطر ابتلا به بیماری قلبی، سرطان و دیابت را افزایش می‌دهد.

افزایش مصرف محصولات دارای قند مصنوعی و نوشابه‌های رژیمی تنها دلیل چاقی نیست، ولی به طور قطع عامل کمکی مهمی است. اگر مردم بر اساس باورهای غلط جهت کنترل وزن خود همچنان از نوشابه رژیمی و غذاهای شیرین‌شده مصنوعی استفاده و در ادامه برای رفع گرسنگی غذاهای پرکالری مصرف کنند، این محصولات به تنها عامل چاقی تبدیل می‌شوند.

نوشته : شادی صالحی فوق‌لیسانس صنایع غذایی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...