رفتن به مطلب

ستاره‌شناسي، رمالي و پيشگويي نيست


Fahim

ارسال های توصیه شده

مدير انجمن كيهان‌ شناسايي لرستان درباره علم ستاره‌شناسي و پيشگويي از آينده انسان گفت: افرادي كه اكنون با اين ادعا درآمدزايي مي‌كنند بيشتر رمال هستند و ستاره‌شناس نيستند و از اين علم اطلاع ندارند اما در گذشته به وسيله كدها و كتاب‌هايي كه وجود داشت اجرام آسماني را بررسي مي‌كردند و گوياي وقايع مي‌شدند.

 

کد خبر : 05043 تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۸۹ اميررضا پدرام در گفت‌وگو با ايسنا ، در خصوص علم ستاره‌شناسي، اظهارداشت: ستاره‌شناسي علمي است كه باعث شناخت اجرام آسمان مي‌شود و در واقع اين علم تنها به بررسي ستاره‌ها نمي‌پردازد بلكه سياره‌ها، سحابي و ديگر اجرام را نيز بررسي مي‌كند.

وي با بيان اينکه ستاره‌شناسي علمي است که به ديد مردم و آكادمي‌ها بستگي دارد، گفت: ستاره‌شناسي شاخه‌اي از علوم است و از قديم گستردگي زيادي داشته اما اكنون جايگاه لازم را ندارد.

 

وي در خصوص ارتباط علم ستاره‌شناسي با علوم ديگر، افزود: در مورد ارتباط علم ستاره‌شناسي و علوم ديگر بايد ديد كه اين علم قرار است در چه بخشي پيشرفت كند و هر كس به جنبه‌ خودش مي‌تواند در چيدن اين پازل و پيشرفت آن كمك كند؛ به عنوان مثال يك مهندس كامپيوتر مي‌تواند نرم‌افزارهاي نجومي را درست نمايد و شبيه‌سازي آسماني كند.

فردي كه در علم رباتيك تحصيل كرده است مي‌تواند ربات‌هاي فضايي بسازد و فردي كه فيزيك مي‌داند مي‌تواند فرمول‌هايي را كه مربوط به ستاره‌شناسي است، كشف كند.

 

وي با بيان اينکه ستاره‌شناسي زماني پيشرفت كرد كه با علوم ديگر قابل ارتباط بود، اظهارداشت: زماني تلسكوپ هابل ساخته شد كه مهندسان كامپيوتر بودند و زماني هابل شد كه مهندس‌هاي ليزر و ابتيك در كنارش بودند.

 

پدرام در خصوص اهداف و سرانجام علم ستاره‌شناسي افزود: ستاره‌ شناسي مي‌خواهد عالمي را بررسي كند كه مي‌داند وجود دارد و مي‌خواهد بداند اين عالم چگونه به وجود آمده و اطلاعات كلي تا جزئي اين عالم را به دست آورد. وي در ادامه گفت: ستاره‌شناسي علم پرهزينه‌اي نيست اما متاسفانه به آن بهايي داده نمي‌شود.

 

مدير انجمن كيهان‌شناسايي لرستان در خصوص تفاوت يک ستاره‌شناس حرفه‌اي و آماتور، اظهار داشت: ستاره‌شناس آماتوري تلسكوپ دارد و دوره‌اي را مي‌گذراند و همراه با تفريح به گسترش اين علم مي‌پردازد اما ستاره ‌شناس حرفه‌اي در دانشگاه درس خوانده و رشته تخصصي آن ستاره‌شناسي است. ستاره‌شناسي حرفه‌اي با يك تلسكوپ بزرگ و با اطلاعات بيشتري كار مي‌كند اما آماتورها چيزهايي را بررسي مي‌كنند كه تمام مردم با آن در ارتباطند مانند ديدن اجرام سياره زحل.

 

پدرام با اشاره به ارتباط ستاره‌شناس حرفه‌اي و آماتور، گفت: اكثريت اينگونه بيان مي‌كنند كه اين دو هيچ ارتباطي با يكديگر ندارند و براي آماتورها ارزشي قائل نبودند، اما زماني كه آماتورها كارهاي مهمي انجام دادند، ديد حرفه‌اي‌ها در اين خصوص تغيير كرد. مانند گروه نجوم سعادت‌آباد شيراز که مهمترين جايزه نجوم آماتور در جهان را کسب کرد و يا سال گذشته يك آماتور لكه سياهي را روي مشتري به وسيله يك تلسكوپ آماتوري به ثبت رساند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...