رفتن به مطلب

جيغ ممتد کودکان معادل صدای یک هواپیمای جت


ارسال های توصیه شده

پژوهشگران آلماني مي‌گويند جيغ ممتد نوزادان به اعصاب شنوايي آسيب مي‌رساند. نتيجه تحقيقات تازه‌ حاکي از آن است که کودکان مي‌توانند به اندازه يک هواپيماي جت يعني تا 120 دسي‌بل، آلودگي صوتي توليد کنند

کد خبر : 05056 تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۸۹ جيغ ممتد کودکان خردسال اعصاب والدين را درهم مي‌ريزد. مشتيلد پاپوزک، متخصص نوزادان در دانشگاه مونستر آلمان مي‌گويد: «برخي از کودکان مي‌توانند هشت ساعت در هر شبانه‌روز، بي‌وقفه فرياد بزنند». او در ادامه اضافه مي‌کند که اين کودکان "حنجره طلايي" چندان هم کم‌‌شمار نيستند.

 

نتيجه تحقيق پژوهشگران آلماني حاکي از آن است که از هر پنج کودک يکي قادر است با جيغ زدن، آلودگي صوتي توليد کند. مشتيلد پاپوزک براي شناسايي اين کودکان پرکار مي‌گويد:«کودکاني در مدت زماني مشخصي، يعني سه هفته متوالي، دست‌کم سه روز و در طول هر روز سه‌ساعت تمام فرياد مي‌زنند در اين دسته جاي مي‌گيرند».

 

صداي فرياد اين کودکان تا 120 دسي‌بل مي‌رسد. هر چند که تحمل افراد در مورد بلندي صدا با يکديگر متفاوت است اما آلودگي صوتي از محدوده‌ 50 تا 90 دسي‌بل آغاز مي‌شود.

 

بر اساس قانون کار در آلمان، زماني که آلودگي صوتي از 85 دسي‌بل بيشتر شود استفاده از گوشي محافظ الزامي است. اين شدت از صوت، به رگ‌هاي بسيار نازکي که خون را به پرده گوش مي‌رسانند، آسيب مي‌رساند. در نتيجه بي‌جهت نيست که به برخي از والدين توصيه مي‌شود هنگام جيغ‌زدن‌هاي ممتد کودکانشان از گوشي استفاده کنند!

 

البته جيغ زدن کودکاني که هنوز قادر به سخن گفتن نيستند، بي‌علت نيست. فرياد يا جيغ‌زدن تنها راه اعلام درد يا ناراحتي است. جالب اينجاست که پژوهشگران آلماني اشاره مي‌کنند که فرياد زدن به نوعي، نخستين گام در پروسه برقراري ارتباط از طريق سخن ‌گفتن است. اين پژوهشگران معتقدند، کودکان هنگام فرياد زدن، آواي زبان مادري‌شان را تقليد مي‌کنند.

 

 

پژوهشگران کلينيک دانشگاه ورتسبورگ آلمان که فرياد کشيدن نوزدان و کودکان خردسال را بررسي کرده‌اند، معتقدند کودکان هنگام فرياد زدن آهنگ زبان والدينشان را تقليد مي‌کنند.

 

به عنوال مثال فرياد کودکان آلماني متفاوت از فرياد کودکان فرانسوي است.

اين پژوهشگران مي‌گويند فرياد کودکان فرانسوي با آهنگي همراه است که رفته‌رفته اوج مي‌گيرد و بلندتر مي‌شود در حالي‌که اين منحني در آهنگ فرياد کودکان آلماني شنيده نمي‌شود. ولي اين آهنگ در زبان فرانسوي هم شنيده مي‌شود.

 

پژوهشگران کلينيک دانشگاه ورتسبورگ اشاره مي‌کنند که آواي زبان والدين، در فرياد کودکان محسوس است. اين پژوهشگران مي‌گويند کودکان در دوران جنيني در شکم مادر آواي صدا را درک مي‌کنند و وقتي به دنيا مي‌آيند، پيش از آنکه سخن گفتن بياموزند، آن آوا را در فريادشان تقليد مي‌کنند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...