رفتن به مطلب

نبرد دريايي ميدوي (Battle of Midway)


ارسال های توصیه شده

[h=2]نبرد دريايي ميدوي (Battle of Midway)[/h]

68 سال پيش در روز 4 ژوئن سال 1942 ميلادي نبرد دريايي ميدوي در بحبوحه جنگ اقيانوس آرام ميان ژاپن و ايالات متحده آغاز شد.اين نبرد يكي از تعيين كننده ترين نبردهاي جنگ جهاني دوم در منطقه اقيانوس آرام محسوب مي شود.

 

نيروي دريايي امپراتوري ژاپن به فرماندهي آدميرال ايزوروكو ياماموتو قصد داشت به كمك عمليات ميدوي حوزه دفاعي خود در اقيانوس آرام را گسترش داده و خطر هرگونه ضدحمله آمريكايي را از مجمع الجزاير هاوايي يا استراليا از بين ببرد.

 

ياماموتو پيش از اين فرماندهي حمله به پايگاه دريايي پرل هاربر آمريكا در مجمع الجزاير هاوايي را به عهده داشت كه منجر به آغاز جنگ ميان ايالات متحده و امپراتوري ژاپن شد.

 

ياماموتو در پي موفقيت در درياي كوريل و با برتري تجهيزاتي نسبت به دشمن خود آمريكا تصميم گرفت با حمله به جزيره ميدوي پايگاه دريايي پيشاهنگ آمريكا بقيه ناوهاي هواپيمابر آمريكا را نابود كرده و كنترل ژاپن بر اقيانوسآرام را تضمين كند.

 

در روز 4 ژوئن در ساعت 4:30 دقيقه بامداد آدميرال ناگوموبه دستور فرمانده كل نيروي دريايي امپراتوري ژاپن آدميرال ياماموتو حمله به جزيره ميدوي را با استفاده از 100 فروند هواپيماي بمب افكن آغاز كرد.

 

بمباران هاي هواپيماهاي ژاپني براي نابود كردن مواضع دفاعي آمريكايي ها در جزيره ميدوي و اشغال آن كافي نبود.

 

نبردي سهمگين در دريا و آسمان ميان نيروهاي 2 طرف درمي گيرد ، از 4 فروند ناو هواپيمابر ژاپن 2 ناو هواپيمابر در همان روز 4 ژوئن و 2 فروند ديگر در روز 5 ژوئن غرق مي شوند.

 

ناوهواپيمابر يورك تاون آمريكايي ها نيز كه بشدت آسيب ديده بود در روز 7 ژوئن غرق مي شود.

 

پس از 3 روز نبرد خونبار كه در آن نزديك به 4000 نفر جان باختند ، نبرد ميدوي خاتمه مي پذيرد.

 

به اين ترتيب ، در روز 4 ژوئن سال 1942 ميلادي نبرد دريايي ميدوي ، يكي از تعيين كننده ترين نبردها در جريان جنگ جهاني دوم آغاز شد.

 

در اين نبرد سهمگين ژاپني ها 4 ناو هواپيمابر ، يك نبردناو سنگين ، 275 هواپيما و 3500 سرباز را از دست مي دهند.آمريكايي ها به نوبه خود يك ناو هواپيمابر ، يك رزم ناو ، 132 فروند هواپيما و 307 سرباز را از دست دادند.

 

در پايان 3 روز جنگ خونبار ، نيروي دريايي شكست ناپذير ژاپن درهم شكسته شد و نوار فتوحات ژاپن در اقيانوس آرام قطع شد.از آن پس برتري نيروي دريايي ژاپن در اقيانوس آرام از بين رفت و موازانه تسليحاتي در اقيانوس آرام برقرارگرديد.

 

منبع: jamejamonline.ir

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...