رفتن به مطلب

کلاس دقت ترانسفورماتورهای جریان حفاظتی


ارسال های توصیه شده

78.gif

 

 

هسته حفاظتی ترانسفورماتورهای جریان به منظور تغذیه رله­ های حفاظتی در شرایط غیرعادی (اتصال کوتاه) بکار می­روند. ترانسهای جریان حفاظتی می­بایستی عملکرد مناسبی، حتی برای جریان­های چندین برابر جریان نامی که ناشی از اتصال کوتاه می­باشند را داشته باشند. این ترانسفورماتورها دو تفاوت عمده با ترانسفورماتورهای اندازه­گیری جریان دارند که عبارتند از:

– دقت کمتر- ولتاژ نقطه زانویی بالاطبق استاندارد IEC 185 جهت ترانسفورماتور جریان حفاظتی فاکتور حد دقت یا (ACCURACY LIMIT FACTOR) که به طور اختصاصی ALF گفته می­شود تعریف می­گردد. این پارامتر ضریبی از جریان نامی است که تا آن مقدار از جریان، خطای مرکب ترانسفورماتور در محدوده ذکر شده باقی می­ماند. علاوه بر آن کلاس دقت نیز می­بایستی در این نوع ترانسفورماتورهای جریان مشخص شود که ذیلاً عنوان می­گردد:

 

 

[TABLE=width: 493]

[TR]

[TD=width: 193]

COMPOSITE ERROR AT RATED ACCURACY LIMIT PRIMARY CURREN%

[/TD]

[TD=width: 221, colspan: 2]

PHASE DISPLACEMENT AT RATED PRIMARY CURRENT

[/TD]

[TD=width: 187]

CURRENT ERROR AT RATED PRIMARY CURRENT%

[/TD]

[TD=width: 96]

ACCURACYCLASS

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 133]

CENTIRADIANS

[/TD]

[TD=width: 88]

MINUTES

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 193]

5

[/TD]

[TD=width: 133]

1.8

[/TD]

[TD=width: 88]

60

[/TD]

[TD=width: 187]

+1

[/TD]

[TD=width: 96]

5P

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 193]

10

[/TD]

[TD=width: 133]

-

[/TD]

[TD=width: 88]

-

[/TD]

[TD=width: 187]

+3

[/TD]

[TD=width: 96]

10P

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

WT3.jpg

 

ارقام استاندارد فاکتور حد دقت (ALF) عبارتند از:

5-10-15-20-30

ممطابق استاندارد کلاس دقت و فاکتور حد دقت بصورت زیر بیان می­شود: XYZکه در آن XY همان کلاس دقت یعنی 5P یا 10P و Z فاکتور حد دقت (ALF) است مثلاً5P10 معمولاً کلاسهای دقت 10P20, 5P20, 10P10, 5P10 بیشترین کاربرد را دارند. در صورتی که ظرفیت خروجی (BURDEN) تغییر نماید حد دقت (ALF) نیز تغییر خواهد نمود و رابطه زیر صادق است:

index21.gif

که در این رابطه Pn برابر مقدار ظرفیت خروجی نامی، P مقدار توان متصل به ترانسفورماتور جریان حفاظتی، Rct مقدار مقاومت سیم­پیچ ثانویه ترانسفورماتور جریان و Isn جریان نامی ثانویه می­باشد.بعبارت دیگر اگر به ترانسفورماتور جریان عملاً باری با BURDEN کمتر از مقدار نامی ترانسفورماتور جریان وصل شود فاکتور حد دقت یا ALF آن بالاتر خواهد رفت و دقت مورد نظر تا جریان­های اتصال کوتاه با دامنه بیشتر هم بدست خواهد آمد.مطابق استاندارد BS 3938 جهت ترانسفورماتورهای جریان حفاظتی، کلاس دقت

(CLASS X)X نیز مطرح می­باشد در این کلاس دقت، ترانسفورماتور جریان با ولتاژ زانو و حداکثر مقاومت سیم­پیچ ثانویه و حداکثر جریان مغناطیسی کننده معرفی می­گردد. جهت حفاظت­های دیفرانسیل یادیستانس خصوصاً در بیشتر از این نوع ترانسفوماتور جریان استفاده بعمل می­آید.IEC 44-6 کلاس­های جدید حفاظتی از نوع TP را معرفی کرده است. این کلاس جدید بعلت نیاز فعلی به عملکرد سریع رله­های حفاظتی در سیستم و نتیجتاً لزوم وجود دقت در زمان­های گذرا برای ترانسفورماتورهای جریان مطرح شده است این کلاس­ها عبارتند از:

الف) کلاس TPX

ترانسفورماتور جریان با هسته بدون فاصله هوایی می­باشد که خطای نسبت 5/0 درصد داشته و ثابت زمانی ثانویه see5 دارد این ترانسفورماتور قابلیت استفاده مشترک با ترانسفورماتورهای کلاس TPX, TPY را دارد.

ب) کلاس TPY

ترانسفورماتور جریان با هسته مغناطیسی و فاصله هوایی کوچک است که خطای 1+ درصد دارد و دارای ثابت زمانی ثانویه صفر تا 10 ثانویه است و نسبت به جریان­های DC گذرا رفتار مناسب­تری از خود بروز می­دهد و قابلیت استفاده مشترک با ترانسفورماتورهای کلاس TPY وTPX را دارد.

ج) کلاس TPZ

ترانسفورماتور جریان با هسته مغناطیسی و فاصله هوایی بزرگ است که خطای 1+ درصد دارد و ثابت زمانی ثانویه آن 6+60 میلی ثانیه می­باشد زمان سقوط جریان

(DC COLLAPSE TIME) DC در آن بسیار کوتاه است و تنها با ترانسفورماتورهای نوع TPZقابلیت کارکرد دارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...