رفتن به مطلب

دانستني هائي از حيوانات


ارسال های توصیه شده

اسم اتوموبیل جاگوار از اسم گربه سان بزرگ (يوزپلنگ)گرفته شده این کلمه یک اسم سرخپوستی با تلفظ تقریبی--یاگوار--به معنی شکارگری که با یک خیز بر شکارش پیروز میشود و اینکه در قاره امریکازندگی میکنه ولی شباهت زیادی به پلنگ داره.

پوما یا کوگار یا شیر کوهی هم شباهت زیادی به یوزپلنگ داره با سر کوچک

سرعت یوزپلنگ به 105 تا 110 کیلومتر بر ساعت میرسه که در طبیعت بعد از عقاب طلایی و شاهین و بادقبک که همگی پرنده اند بیشترین سرعت رو داره البته برای مدت کوتاه چون بعد از اینکه خسته شد حتی توانایی دفاع رو هم نداره.

گوزن ایمپالا (همنام شورولت ایمپالا)جز شکارای مورد علاقه یوزپلنگه والبته غزال تامسون که بسیار سریعه

 

آیا ممکنه در طبیعت شیر یا ببر با قدرت زیادشون یا یوز با سرعت زیادش شکار بشن؟چطوری؟البته بدون دخالت انسان!

ماخذ: کتاب گربه سانان انتشارات تایم لایف-دانش نو --کمی ازپستانداران ایران، هوشنگ ضیایی

لینک به دیدگاه

گوزن‌ها امواج فرابنفش را مي‌بينند

بررسي‌هاي انجام شده روي گروهي از گوزن‌ها نشان داده است چشم‌هاي اين گروه از موجودات علاوه بر نور مرئي نسبت به امواج فرابنفش نيز از خود واکنش نشان مي‌دهد.

 

IMAGE634604937002478750.jpg

 

در حقيقت برخلاف ديگر موجوداتي که در گروه پستانداران قرار مي‌گيرند، قرنيه چشم گوزن‌ها اين ويژگي را دارد که به امواج فرابنفش اجازه مي‌دهد وارد چشم شده و از سلول‌هايي که در مسير نور قرار مي‌گيرد عبور کند. در شبکيه چشم گوزن‌ها مانند برخي حيوانات سلول‌هاي ميله‌اي و مخروطي براي جذب امواج فرابنفش وجود ندارد، بلکه سلول‌هاي معمولي و عادي شبکيه نسبت به محرک‌هايي هرچند ضعيف نيز از خود واکنش نشان مي‌دهد.اگرچه بسياري از پرندگان توانايي تشخيص امواج فرابنفش را دارند، اما اين ويژگي در ميان پستانداران نادر است و در اين ميان جوندگاني مانند موش‌ها و خفاش‌ها استثنا هستند.

گوزن‌هايي که ساکن مناطق شمالي کره زمين هستند براي زندگي در دشت‌هاي بي‌درخت پوشيده از گلسنگ‌هاي قطبي سازگاري دارند. اين موجودات داراي بيني اختصاصي هستند و شکل استخوان بيني آنها مارپيچي و به گونه‌اي است که مي‌تواند هواي سردي را که وارد مجراي تنفسي مي‌شود گرم کند.

همچنين يکي از ويژگي‌هاي جالب توجه اين موجودات اين است که در فصول سرد سال لايه‌اي اسفنجي‌شکل روي سم‌ها ايجاد مي‌شود که گوزن‌ها مي‌توانند به کمک آن روي گل و لاي به آساني راه بروند. با شروع فصل سرما لايه‌اي سخت و مستحکم جايگزين بافت اسفنجي شده و به اين ترتيب گوزن‌ها مي‌توانند حتي روي برف و يخ نيز به آساني راه بروند بنابراين چندان عجيب نيست که توانايي‌هاي ديداري اين موجودات نيز در مقايسه با ديگر موجودات اختصاصي باشد.اما فکر مي‌کنيد آيا اساسا لازم است موجودات، توانايي تشخيص امواج فرابنفش را داشته باشند؟ گوزن‌ها ساکن دشت‌هاي بي‌درخت هستند و سکونتگاه آنها مناطقي است که از گلسنگ، برگ، چمن و جگن که گونه‌اي از چمن بومي زمين‌هاي مرطوب است، پوشيده شده است. گلسنگ که منبع اصلي تامين غذاي اين موجودات در فصل زمستان است امواج فرابنفش را جذب خود مي‌کند. به همين سبب در ميان انبوهي از برف که در فصل زمستان سطح زمين را مي‌پوشاند، گوزن‌ها مي‌توانند گلسنگ‌ها را به رنگ سياه ديده و تشخيص دهند. بازتابش امواج فرابنفش از سطح گلسنگ‌ها موجب مي‌شود حتي علي‌رغم اين ‌که اين گياه در زير برف مخفي شده باشد، گوزن‌ها بتوانند براحتي آنها را بيابند. اين توانايي به اين گروه از موجودات اين امکان را مي‌دهد تا بتوانند منبع غذاي زمستاني‌شان را شناسايي کرده و از گرسنگي در امان بمانند.

منبع:جام جم

لینک به دیدگاه

زبان درازترين پستاندار جهان

 

براي نخستين بار دوربينهايي با کيفيت بالاي ويدئويي از زبان درازترين پستاندار جهان که يک گونه کمياب از خفاش است، در حين مکيدن شهد يک گل لوله اي شکل تصاويري ضبط کرده اند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

اين گونه از خفاش که نام علمي آن " Anoura fistulata " بوده و در سال 2005 در اکوادور کشف شد داراي درازترين زبان در ميان پستانداران است.

 

اين موجود حدود 5 سانتيمتر طول دارد اما طول زبان آن به 9 سانتيمتر مي رسد، زباني که يک و نيم برابر طول بدن اين خفاش است.

 

خفاش Anoura fistulata وقتي که از شهد گل Centropogon nigricans تغذيه نمي کند زبان خود را در قفسه سينه خود نگهداري مي کند.

 

به لوله دقت کرده و زبان باريک و بلند صورتي رنگ را مشاهده نمائيد!

 

در تصاوير کلوزآپ اين ويدئو زبان اين خفاش چون يک مار وارد گردن بلند گل مي شود و زماني که زبان به شهد مي رسد زبان تغيير شکل مي دهد و اطراف آن خاردار و داراي برآمدگي مي شود.

 

موچالا از دانشگاه نبرسکا لينکولن اظهار داشت: درست پيش از اينکه خفاش زبان خود را به سرجاي اوليه باز گرداند برآمدگي هاي اطراف آن از بين مي روند و موجب مي شود که شهد گل را تاجايي که مي تواند بالا بکشد.

منبع:ايرن و مهر
لینک به دیدگاه

ريزترين مگس جهان، قاتل مورچه ها

 

يک حشره تازه کشف شده در تايلند ريزترين مگس جهان شناخته شد. اين مگس پنج برابر کوچک‌تر از يک مگس ميوه بوده و طول آن از دانه نمک (0.4 ميلي‌متر) نيز کوچکتر عنوان شده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

به نظر مي‌رسد حشره جديد از مورچه‌هاي ريز تغذيه و با جايگيري در پوشش سر آن‌ها سر قربانيان را از تن جدا مي‌کند. به گزارش ايسنا برايان براون از موزه تاريخ ملي لس‌آنجلس که مگس مزبور را به عنوان گونه جديد اعلام کرده، مي گويد رويت اين حشره با چشم غيرمسلح و بدون استفاده از اسلايد ميکروسکوپ ممکن نيست زيرا مگس خانگي در مقابل آن همچون يک هيولا به نظر مي‌رسد.

 

اين مگس ماده توسط محققان تايلندي در پارک ملي کائنگ کراچان کشف شد و نخستين حشره در نوع خود در آسيا عنوان شده است.

 

حشره جديد داراي بال‌هاي خاکستري دودي و مجهز به يک ارگان ذخيره تخم است که تخمگذاري آن به عنوان يک انگل را درون بدن حشرات ديگر امکان‌پذير مي‌کند.

 

محققان عنوان Euryplatea nanaknihali را براي اين مگس برگزيدند. اين حشره متعلق به يک گروه چهار هزار نفره مگس‌هاي گوژپشت موسوم به phorid است که يکي از مشخصه‌هاي آن‌ها انجام رفتارهاي ضد مورچه‌يي شامل سر بريدن عنوان شده است.

 

گونه‌اي از اين حشرات در بدن مورچه تخم‌گذاري مي‌کند و تخم‌ها پس از بزرگ شدن به ناحيه سر ميزبان حرکت مي‌کنند و در آن‌جا از عضلاتي که براي باز و بسته شدن بخش‌هاي دهان مورچه به کار مي‌روند، تغذيه مي‌کنند.

 

آن‌ها در نهايت مغز را نيز مي‌بلعند و در نتيجه آن مورچه به مدت دو هفته سرگردان حرکت مي‌کند. سر قرباني پس از اين که لارواي مگس غشاي متصل کننده آن به بدن را به طور کامل مصرف کرد، مي‌افتد. اين مگس سپس به مدت دو هفته ديگر و قبل از سر از تخم بيرون آوردن حشرات به عنوان مگس‌هاي بزرگسال کامل در سر بريده شده باقي مي‌ماند.

 

محققان بر اين باورند که مگس قاتل در بدن مورچه‌هاي آکروبات ريز که اندازه سرشان به بزرگي خود شکارچي است و تا حدود طول چهار ميلي‌متري رشد مي‌کند، نيز نقش يک انگل را بازي مي‌کند. آن‌ها معتقدند که مگس اين عمل را صورت مي‌دهد زيرا نزديک‌ترين خويشاوند آن تحت نام Euryplatea eidmanni در گينه استوايي نيز مرتکب چنين جرمي مي‌‌شود.

 

نتايج اين تحقيق در سالنامه انجمن حشره‌شناسي امريکا انتشار يافت.

 

منبع:ايسنا

لینک به دیدگاه

پژوهشگران مي گويند با كشف 3000 گونه جديد از دوزيستان در 25 سال گذشته شمار دوزيستان شناسايي شده جهان به 7000 رسيده است.

 

به نقل از مونگابي،‌ديويد ويك استاد بازنشسته زيست شناسي دانشگاه كاليفرنيا مي گويد: از سال 1987 به طور متوسط هر دو و نيم روز يك گونه جديد دوزيست در جهان شناسايي شده است.

به گفته وي هفت هزارمين دوزيست شناسايي شده يك نوع قورباغه به نام Centrolene sabini بود كه در پارك ملي مانو در جنگل هاي آمازون پرو اخيرا كشف شده است.

منبع:سبزپرس

لینک به دیدگاه

موريانه ها ،سالمندان خود را براي جنگ مي فرستند

 

يك متخصص جانورشناسي در بلژيك در مشاهدات جديد خود متوجه اصل رفتاري متفاوت بين انسانها و موريانه ها شد كه نشان مي دهد موريانه ها برخلاف انسانها ، ماده هاي سالمند در گروه خود را براي جنگ و مبارزه مي فرستند.

اي او ويلسون در اين مطالعات دريافت ، در گونه اي از موريانه ها ، اعضائي كه زياد پير مي شوند و توانائي كاركردن در كلوني را ندارند ، براي انجام ماموريت هاي خطرناك تر فرستاده مي شوند و در واقع در برابر مهاجم ، خود را فداي ديگر اعضاي جوان تر كلوني مي كنند.

به نوشته روزنامه لس آنجلس تايمز ، وقتي مهاجمان به لانه موريانه ها نزديك مي شوند ، اعضاي پيرتر در عمليات شبه انتحاري بدن هاي خود را براي توليد يك ماده سمي و بسيار چسبنده نابود و مت**** مي كنند تا مهاجمان در دام بيفتند و از بين بروند.

لینک به دیدگاه

راز صدای بلند فیل‌ها

 

12-8-6-1674311.jpg

محققان برای نخستین بار به چگونگی مکانیزم تولید صدا در فیل‌ها دست یافتند

عمیق‌ترین صدای فیل‌ها می‌تواند تا 10 کیلومتری آن‌ها برسد.

دانشمندان دریافتند که فیل‌ها این صداها را به همان شیوه‌ تکلم‌ انسان تولید می‌کنند. این حیوانات هوا را از خلال تارهای صوتی‌شان برای مرتعش کردن آنها فشار می‌دهند. فیل‌ها این کار را بسیار پایین‌تر از انسان‌ها صورت می‌دهند زیرا تارهای صوتی َآنها هشت برابر بلندتر هستند.

به گفته کریستیان هربست از دانشگاه وین، در کمتر از فرکانس 20 هرتز، اجزای اصلی این صداهای فوق عمیق تولید شده توسط این پستانداران برای گوش انسان قابل شناسایی نیست.

تاکنون محققان در خصوص چگونگی تولید این صداها مطمئن نبودند و به ادعای آنها مطالعه تولید صوت در حیوانات به طور کلی امری دشوار است. در انسان‌ها دانشمندان دوربین‌هایی را از طریق گلو درون حنجره یا جعبه صدا تعبیه می‌کنند اما حیوانات در این زمینه کمتر همکاری می‌کنند.

به ادعای آنها، دو شیوه برای تولید صوت توسط مرتعش کردن تارهای صوتی وجود دارند. روش نخست انقباض فعال عضلانی (AMC) نام دارد. در این شیوه ماهیچه‌های گلو به طور فعال برای مرتعش کردن تارهای صوتی منقبض می‌شوند. این روش در واقع همان مکانیزم به کار رفته در خرخر کردن گربه است.

شیوه دوم تولید صوت myoelastic-aerodynamic) MEAD) خوانده می‌شود. این روش از هوای ریه‌ها برای مرتعش کردن تارهای صوتی بهره می‌گیرد. این شیوه در تکلم و آوازخواندن انسان به کار می‌رود.

هربست و همکارانش با بررسی حنجره یک *** مرده در باغ وحش برلین بر اثر *** طبیعی روش مورد استفاده این حیوان در تولید صدا را بررسی کردند.

آن‌ها حنجره را روی یک تیوب قرار دادند و هوای گرم مرطوب‌شده را از خلال آن با هدف تقلید نفس کشیدن آن دمیدند.

چنانچه این عمل ارتعاشاتی تولید می‌کرد که با صداهای دارای فرکانس پایین فیل‌های زنده مطابقت داشتند، یافته‌های حاصل تولید صدا را از طریق روش MEAD به اثبات می‌رساند و در صورت مطابقت نداشتن این ارتعاشات، صداها با روش AMC تولید می‌شدند.

نتایج نشان داد که این ارتعاشات با صدای فیل‌ها مطابقت داشتند. این امر شیوه AMC را به طور کامل حذف نمی‌کرد اما نشان می‌داد که روش MEAD در تولید آواهایی با فرکانس پایین در حیوانات مزبور نقش پررنگ‌تری دارد.

فرکانس صوتی در حیوانات از کمتر از 20 هرتز برای فیل‌ها تا خفاش‌ها با بیش از 110 هزار هرتز طیف‌بندی شده است. تارهای صوتی انسان می‌تواند صداهایی از 50 تا هفت هزار هرتز را تولید کنند.

منبع:ايسنا

 

طوطی‌ها به اندازه کودکان 3 ساله قدرت استدلال دارند

 

c55rcf0x.jpg

 

طوطی‌ها قادرند نتیجه‌گیری‌هایی را در خصوص امکان یافتن غذا نه فقط از روی سرنخ‌های مرتبط با مکان آن، بلکه در غیاب این سرنخ‌ها صورت دهند.

این توانایی پیشتر فقط در انسان‌ها و میمون‌ها مشاهده شده بود.

محققان دانشگاه وین در مطالعه‌‌ای جدید طوطی‌های خاکستری آفریقایی را بررسی کردند. آن‌ها توانایی‌های استدلالی شش پرنده را با تکان دادن جعبه‌های خالی و جعبه‌های مملو از گردو آزمودند، به طوری که طوطی‌ها توانستند صدای ناشی از گردوهای داخل جعبه را بشنوند.

پرندگان مجبور بودند تشخیص دهند که آیا صدا نشان دهنده غذا است و آیا نبود صدا در یک جعبه به معنای وجود این غذا در جعبه دیگری بود.

این چالشی است که حتی کودکان انسان نیز تا سن سه سالگی نمی‌توانند آن را استدلال کنند.

نتایج حاصل نشان داد که این طوطی‌ها دارای درک مفهوم علیت و استفاده از آن در استدلال کردن در مورد جهان هستند.

در تعدادی از این موارد محققان هر دو جعبه را تکان دادند و در حالت‌های دیگر هیچ یک از آنها یا فقط جعبه خالی را تکان دادند و طوطی‌ها توانستند به درستی مشخص کنند که جعبه پر سر و صدا جعبه پر از گردو بود.

هنگامی که پرندگان در معرض جعبه‌‌ای که به هنگام تکان دادن هیچ صدایی تولید نکرد، قرار گرفتند، به طور مکرر جعبه دیگر را انتخاب کردند؛ زیرا استدلال کرده بودند که آن باید پر باشد.

نتایج این پژوهش مبین این واقعیت است که طوطی‌ها قادر به قضاوت کردن بر اساس صدا و تصویر هستند.

دانشمندان همچنین آزمایشات مشابهی را با طیف وسیعی از حرکات و ترکیب تکان دادن و صدا انجام دادند و باز هم به نتایج مزبور دست یافتند.

به گفته «کریستیان اشلوگل» از دانشگاه وین، مهم‌ترین نکته این است که هوش بالاتر مولفه‌‌ای نیست که به طور آنی تکامل یافته باشد و این که مهارت‌های شناختی قابل مقایسه چندین بار و به طور مشابه در گونه‌های دارای خویشاوندی دور از قبیل پرندگان و پستانداران تکامل یافته است.

نتایج این مطالعه در مجله «Proceedings of the Royal Society B» انتشار یافت.

منبع:ايسنا

لینک به دیدگاه

پرنده‌ها هم شیشه‌ را می‌بینند

 

12-8-16-7294811.jpg

 

محققان با الهام از تار عنکبوت موفق به ساخت یک شیشه جدید شدند که توسط پرندگان نیز قابل تشخیص است

به گزارش ایرنا، پرندگان قادر به تشخیص شیشه و مخصوصاً شیشه اتومبیل نیستند؛ بنابراین هر روزه شاهد برخورد پرندگان با شیشه اتومبیل‌های در حال حرکت و از بین‌رفتن پرندگان هستیم.

البته گاهی انسان‌ها نیز متوجه وجود شیشه نمی‌شوند؛ مخصوصاً اگر شیشه خیلی تمیز باشد. ولی انسان‌ها بر این موضوع واقفند که تصویر منعکس‌شده آسمان یا مناظر حاکی از وجود شیشه است ولی پرندگان این موضوع را درک نمی‌کنند.

برخورد پرندگان با شیشه اتومبیل مخصوصاً در زمان مهاجرت پرندگان و به خصوص در مناطق ساحلی و جزیره‌ها معضل بزرگی است که همیشه نیازمند راه حل بوده است.

محققان این مشکل را با ساخت یک شیشه جدید حل کرده‌اند. این شیشه با الهام از تار عنکبوت ساخته شده است.

این شیشه جدید باعث انعکاس نور فرابنفش می‌شود و از این طریق پرنده قادر به تشخیص آن است و دیگر با آن برخورد نمی کند.

طبق آزمایش‌های انجام‌شده این شیشه برای انواع پرندگان قابل تشخیص است.

لینک به دیدگاه

دی‌ان‌ای "خودخواه" در حیوانات

 

12-8-13-9481011.jpg

محققان دانشگاه اورگان برای اولین بار موفق به شناسایی نوعی دی‌ان‌ای میتوکندری "خودخواه" در یک گونه حیوانی شدند که در حقیقت به موجود آسیب رسانده و شانس او را برای بقا کاهش می‌دهد

به گزارش ایسنا، این نتایج از عجایب زیستی است که شباهت زیادی به فرایند سلول‌ها در زمان پیری داشته و پیش از این در حیوانات ناشناخته بوده اما ممکن است یک ابزار جدید مهم را برای بررسی پیری در انسان در اختیار دانشمندان قرار دهد.

دي اي اي میتوکندریای خودخواهی پیش از این در گیاهان مشاهده شده بود،‌ اما برای اولین بار است که در حیوانات شناسایی شده و کشف آن بطور تصادفی در جریان بررسی ژنتیکی نوعی کرم لوله‌ای موسوم به Caenorhabditis briggsae صورت گرفته است.

دی‌ان‌ای ماده‌ای است که کدهای ژنتیکی پایه را برای موجودات زنده در خود نگه داشته و از طریق فرایندهای پیچیده زیستی به هدایت عملکردهای سلولی سودمند می‌پردازد. مقداری از این ماده در میتوکندری یا نیروگاه تولید کننده انرژی سلول‌ها نیز یافت و در بخشی از تکامل، از دی‌ان‌ای جدا شده است.

میتوکندری بطور معمول در جهت منافع سلول کار کرده و اگرچه تا حدودی از سلول جدا است، اما دی‌ان‌ای "خودخواه" یافت شده در برخی از میتوکندری‌های گیاهان و اکنون در حیوانات با تفاوت عمده‌ای روبرو است. این میتوکندری سریع‌تر از دی‌ان‌ای خود را تکثیر کرده، هیچ عملکرد سودمندی برای سلول نداشته و در برخی موارد حتی به سلول آسیب می‌رساند.

برای مثال در گیاهان این میتوکندری خودخواه بر گل‌دهی تاثیر گذاشته و حتی باعث سترونی می‌شود.

سوال بوجود آمده این است که اگر این بخش نمی‌تواند به بقا و تولید مثل موجود سود برساند، چرا در اثر فشار تکاملی از بین نمی‌رود؟ به گفته دانشمندان، دوام آن مثالی برای عدم کارکرد همیشگی انتخاب طبیعی چه در موجود چه در سطح سلولی است.

منبع:ايسنا

لینک به دیدگاه

آشنایی با اسرار دندان کوسه‌ها

 

12-8-27-11475111.jpg

محققان با استفاده از سی‌تی‌اسکن، واقعیت‌های جدیدی را درباره دندان‌های کوسه کشف کردند

دانشمندان دانشگاه کورنل، به‌منظور بررسی نحوه رشد، تکامل و تاریخچه پررمز و راز کوسه نمونه‌های بسیاری از دندان‌های فسیل شده و دندان‌های کوسه‌های امروزی را با استفاده از آخرین نرم‌افزارهای کامپیوتری و فناوری سی‌تی اسکن با یکدیگر مقایسه کردند.

دندان‌های کوسه مقاوم‌ترین بخش بدن این موجود محسوب می‌شوند و معمولاً تجزیه آنها سال‌ها به‌طول می‌انجامد.

به همین علت با مطالعه دندان فسیل شده کوسه می‌توان حقایق بسیاری را در مورد این موجود ماقبل تاریخ کشف کرد.

یکی از مزایای سی‌تی‌اسکن این است که بدون نیاز به شکست جمجمه کوسه می‌توان نحوه قرارگیری دندان‌ها را درون آن بررسی کرد. همچنین می‌توان ساختار درونی دندان‌ها را که با افزایش سن کوسه تغییر می‌کند بدون نیاز به برش دادن دندان‌ها مورد بررسی قرار داد.

استفاده از سی‌تی‌اسکن این فایده بزرگ را به همراه دارد که در جریان تحقیقات تمام استخوان‌های فسیل شده بدون آسیب و کاملاً سالم می‌مانند، به علاوه مدت زمان زیادی در جریان کار صرفه‌جویی می‌شود.

در گذشته دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن بسیار بزرگ بودند و کامپیوترها و نرم‌افزارهای موردنیاز برای کار با آنها نیز گرانقیمت بودند؛ اما امروزه با ساخت دستگاه‌های کوچک و کامپیوترهای ارزان قیمت امکان استفاده از این فناوری در علم دیرینه شناسی فراهم شده است.

منبع:همشهري

لینک به دیدگاه

نفوذ به دنیای پیچیده مورچگان

 

12-8-26-6564111.jpg

 

محققان دانشگاه یورک در یکی از بزرگ‌ترین آزمایشات علمی جهان، با تجهیز یک هزار مورچه چوب به گیرنده‌های رادیویی، قصد دارند نحوه برقراری ارتباط بین این حشرات را مورد بررسی قرار دهند

به گزارش ایسنا، محققان دپارتمان زیست شناسی دانشگاه یورک پروژه سه ساله‌ای را برای بررسی زندگی و تعاملات مورچه‌ها آغاز کردند.

در این مطالعه یک هزار مورچه چوب در ابعاد ناخن شست به گیرنده‌های بسیار باریک رادیویی مجهز شده و سپس در لانه‌های خود در منطقه "دربشایر" به عنوان یکی از مناطق حضور میلیونی مورچه‌ها رها می‌شوند.

ساموئل الیس، سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید می‌کند: گیرنده‌های رادیویی به عرض یک میلی متر مانند بارکد عمل کرده و برای شناسایی یک مورچه در مجموعه لانه استفاده می‌شود. مورچه‌ها به تنهایی حشرات باهوشی نیستند، اما در زمان حضور در سیستم پیچیده لانه عکس‌العمل‌های هوشمندانه‌ای بروز می‌دهند.

بررسی فعالیت مورچه‌ها در این شبکه گسترده و نحوه برقراری ارتباط و حرکت در مجموعه پیچیده لانه‌ها می‌تواند به شناخت بهتر نحوه تعامل با محیط و برقراری ارتباط با سایر مورچه‌ها کمک کند.

محققان تأکید می‌کنند که این تحقیقات هیچگونه آسیب یا دخالتی در زندگی طبیعی مورچه‌ها ایجاد نمی‌کند.

لینک به دیدگاه

چهره‌های ترسناک از یاد کلاغ‌ها نمی‌رود

 

12-9-11-1591111.jpg

کلاغ‌ها، چهره‌ها را به ویژه چهره‌هایی که این موجودات را بترسانند، فراموش نمی‌کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان با استفاده از فناوری‌های تصویری، فعالیت مغزی کلاغ را از نظر عصبی شناختی و در زمانی که چهره آشنایی می‌بیند را نشان دادند.

محققان دانشگاه واشنگتن کلاه ماسک دار یکسانی را به سر کرده و 12 کلاغ وحشی آمریکایی را به دام انداختند.

این دانشمندان پرنده‌ها را به مدت یک ماه در اسارت قرار داده و در حالی که ماسک‌های متفاوت و "مهربانی " به چهره داشتند به آنها غذا دادند.

سپس با پوشیدن دو ماسک متفاوت، فعالیت مغزی کلاغ‌ها را با استفاده از شیوه تصویربرداری توموگرافی گسیل پوزیترون مورد بررسی قرار دادند.

ماسک ترساننده و تهدید کننده‌ای که محققان هنگام به دام انداختن پرنده از آن استفاده کرده بودند موجب فعال شدن بخش‌هایی از مغز پرنده شد که با ترس مرتبط است.

از سوی دیگر ماسک مهربانی که هنگام تغذیه پرنده پوشیده شده بود مجموعه دیگری از مناطق مرتبط با جایزه و انگیزه را در مغز فعال کرد.

نتایج این تحقیقات حاکی است کلاغ ها مانند انسان با ترکیب اطلاعات بصری با خاطرات پیشین خود، صورت و چهره را تشخیص می‌دهند.

لینک به دیدگاه

ماموت‌ها برمی‌گردند

 

12-9-19-1823811.jpg

دانشمندان پیکر یخ زده بسیار سالمی از یک ماموت را در روسیه کشف کردند که مواد ژنتیکی لازم را برای بازسازی این موجودات غول پیکر در اختیار می‌گذارد

به گزارش ایرنا، گروهی از محققان روسی پیکر یخ زده یک ماموت را در عمق 6 متری یک یخچال طبیعی در منطقه ˈیاکوتیاˈ واقع در شمال روسیه کشف کردند که مقدار زیادی از مو، مغز استخوان و هسته سلول دست نخورده این موجود عظیم الجثه را در اختیار آنها قرار داده است.

برای انجام تحقیقات و مطالعه بیشتر، یک گروه بین المللی از محققان تشکیل شده است.

به گفته سرپرست این گروه تحقیقاتی، گام بعدی برای بازسازی این موجود ماقبل تاریخ، یافتن یک سلول زنده در پیکر یخ زده ماموت است.

با وجود این که یخچال طبیعی موجود در منطقه ˈیاکوتیاˈ پیکر ماموت را سالم نگه داشته است، برای زنده ماندن سلول‌ها در بدن آن باید دمای هوای یخچال در طول چند میلیون سال گذشته بین منهای4 درجه و منهای 20 درجه ثابت مانده باشد.

در صورت یافتن حتی یک سلول زنده، با استفاده از نمونه‌های مغز استخوان و هسته دست نخورده سلول ماموت، دانشمندان می‌توانند یک نمونه زنده از این موجود ماقبل تاریخ را بسازند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...