رفتن به مطلب

بذر علفهای هرز


masi eng

ارسال های توصیه شده

بذر علفهای هرز

مکانیسم بقای گیاهان هرز

مکاننیسم بقای گیاهان یک ساله در بذر آنها نهفته است.

بقای گیاهان چند ساله به ازدیاد اندامهای غیر جنسی مانند جوانه ، ساقه های خزنده روی زمینی ( استولون) غده و پیاز و غیره .... می باشد در گیاهان هرز بزرگترین عامل سازش پذیری گیاه برای بقا ، تولید بذر زیاد ، بقای اندام غیر جنسی در برابر شرایط نا سازگار ، انتشار و خواب بذر و توانایی مقاومت بذرها و اندام غیرجنسی در برابر اثرهای زیان آور محیطی است . خواب بذر را می توان یکی از عوامل مهم بقای گیاهان هرز دانست، در حالی بذر گیاهان زراعی نمی توانند از طریق خواب بقای خوذ را حفظ کنند

تولید بذر

 

بقای گیاه هرز یا هر گیاه یکساله و دوساله تابع منابع تولید بذر کافی دارای قوه نامیه زیاد است تا گیاه بتواند در برابر عوامل محیطی خود را حفظ کند . تولید بذر کم یا زیاد مشخص کننده سازش پذیری کم یا زیاذ گیاه هرز است .

گیاه هرز یکساله ای که توانایی تولید بذر کافی در فصل بذر دهی داشته باشد می تواند با بذر در سال بعد مساحت قابل توجهی را را تحت پوشش قرار دهد .

برای مثال : خاک شیر تلخ ( Sisymbrium altissimum ) می تواند در زمان بذر دهی بیش از نیم میلیون بذر تولید کند . تاج خروس Amaranthus retroflexus) )وحدود دویست هزار بذر . خرفه portulaca oleracea)) حدود صدونود هزار بذر ؛ تاج ریزی سیاه ( Solanum nigrum) نزدیک به صدوهشتاد هزار بذر در سال تولید می کند .

لینک به دیدگاه

پراکندگی و انتشار بذر

 

بیشتر گیاهان هرز به وسیله عمامل گوناگونی چون باد ، آب ، حیوانات و انسان انتشار می یابند .

الف ) باد : بذرها و میوه های کوچک پوشیده از کرک یا اندامهای ظریف بال مانند می توانند به کمک باد به مسافتهای دورتر بروند هرچه بذر سبکتر باشد باد آن را دورتر می برد بذرهایی که به وسیله باذ منتقل می شوند معمولاً کیسه مانند ، بال دار، کرک دار ، چتر مانند یا پر مانند هستند . به عنوان مثال بذر گیاهی مانند گل قاصد ، کنگر اوتی ، کنگر صحرایی و گونه های گیاهان تیره مینا در روزهای بادی آشکار در هوا پراکنده و معلقند

ب ) آب :بذر بعضی از گیاهان هرز به دلیل سبکی وزن و داشتن پوسته روغنی به سادگی در سطح آب شناور می شوند .

مثال : بذر انواع خردل و تاج خروس نمونه ای از بذرهایی هستند که به وسیله آب پراکنده میشوند .

بذرهای بعضی از گیاهان هرز مدتها در آب زنده می مانند .

ج) حیوانات : حیوانات نیز مانند آب و باد در انتشار بذر گیاهان هرز نقش مهمی دارند .

بعضی از بذرها بدون اینکه کوچکترین تغییری در آنها به وجود آید از دستگاه گوارشی حیوان عبور می کنند و بی آنکه هضم شوند دفع می شوند . پرندگان ، که مقدار زیادی از بذر گیاهان هرز را می خورند ، بتعث پراکندن آنها به اطراف می شوند . بذر بعضی از گیاهان هرز با چسبیدن به پوست ، پروبال ، و پشم حیوانات و پرندگان از جایی به جای دیگر منتقل می شود .

د ) انسان : انسان به طریق مختلف در انتشار بذر گونه هایی از گیاهان هرز دارای قلاب ، خار، زائده ، نیش یا ریشک است و به محض تماس انسان یا ابزار گشاورزی به آن می چسبد و منتقل می شود .

مثال : تیره خار خسک

این گونه بذر ها حتی در خاک ، شن و ماسه و یا سنگ ریزه پراکنده و به محلهای دیگر منتقل می شوند.

مسئله ورود بذر گیاهان هرز همراه با بذر های وارداتی در ایران نیز موضوع بسیار مهمی است که بایذ مورد توجه قرار بگیرد و قرنطینه گیاهی در مورد آن اعمال شود .

جوانه زنی بذر : جوانه زنی بذرگیاهان هرز عامل مهمی در استقرار وفراوانی گیاهان هرز است.بذر گیاهان زمانی جوانه میزند که شرایط محیطی برای ان فراهم باشد.شرایط مهم برای جوانه زنی شامل الف)رطوبت ب ) نور ج ) دما د) اکسیژن می باشد .

 

لینک به دیدگاه

خواب بذر

خواب بذر حالتی است که بذر حتی در شرایط مناسب از لحاظ رطوبت ، دما و اکسیژن رشد نمی کند و به حالت استراحت یا خواب در می آید این حالت می تواند در گیاهان مختلف تاغ یکسال یا بیشتر دوام یابد در نتیجه بذر تا چند سال زنده می ماند .

مثال : بذر گیاهان هرز مثل گونه های تیره گاو زبان ، پیچک صحرایی و غیره ... دوره های خواب چندین ساله دارند

خواب بذر ممکن است ارثی ، تحمیلی یا القایی باشد .

منبع:

giyah-sabz

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...