رفتن به مطلب

هشتم آبان در آینه تاریخ معاصر ایران


saba mn

ارسال های توصیه شده

[h=1]هشتم آبان در آینه تاریخ معاصر ایران[/h] [h=3]تهران- ایرنا- امروز پنج شنبه هشتم آبان 1393 هجری خورشیدی، پنجم محرم 1436 هجری قمری و سی ام اکتبر 2014 میلادی است. 28 سال پیش در چنین روزی، عملیات فتح 2 با هدف از میان بردن تاسیسات دشمن در منطقه ی عملیاتی دوکان در شمال شرقی عراق آغاز شد.[/h]

81369231-6047116.jpg مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

 

 

 

 

 

8 آبان 1365

 

عملیات نامنظم فتح 2 با هدف از میان بردن تاسیسات دشمن در منطقه ی عملیاتی دوکان در شمال شرقی عراق آغاز شد. در این عملیات که به وسیله ی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرارگاه رمضان صورت گرفت، تاسیسات برق 350 مگاواتی سد دوکان منهدم شد.

 

 

 

8 آبان 1359

 

محمد حسین فهمیده نوجوان 13 ساله ی بسیجی در جبهه های جنوب، برای جلوگیری از پیشروی تانک های مهاجم عراقی در حالی که نارنجک به کمرش بسته بود به طرف تانک ها حرکت کرد و با از بین بردن یک تانک ارتش بعثی عراق، به شهادت رسید. این روز در تقویم ایران اسلامی به عنوان روز نوجوان و بسیج دانش آموزی به ثبت رسید.

 

 

 

8 آبان 1347

 

طرحی مبنی بر نحوه و میزان استفاده از آب رود هیرمند با سفر صدراعظم وقت افغانستان به تهران، میان ایران و افغانستان، تهیه و به توافق 2 طرف رسید. این طرح در نهایت با تغییرهایی در بیست و دوم اسفند 1351 هجری خورشیدی با عنوان معاهده ی تقسیم آب هیرمند میان 2 کشور امضا شد.

 

 

 

8 آبان 1341

 

«بریج من» رییس شرکت نفتی انگلیس وارد تهران شد تا گفت و گوهایی را با محمدرضا پهلوی در مورد میزان تولید و بهای جهانی نفت انجام دهد، دیدار آنان محرمانه صورت گرفت.

 

 

 

8 آبان 1302

 

شومیاتسکی وزیر مختار شوروی در ایران با احمدشاه که در آستانه ی خروج از کشور و سفر به اروپا بود دیدار کرد.

 

 

 

8 آبان 1299

 

سپهدار رشتی رییس الوزرا با صدور بیانیه ای مشکل های موجود در مملکت را با مردم در میان نهاد و از آنها معاونت و یاری درخواست کرد.

 

 

 

8 آبان 1299

 

سردار استاروسلسکی فرمانده ی روسی قزاق ها به دستور سپهدار رشتی رییس الوزرا و با فشار انگلیسی ها به ویژه ژنرال آیرون ساید رایزن نظامی این کشور، برکنار و از ایران اخراج شد. سردار همایون، پس از او فرماندهی کل قزاق را در اختیار گرفت.

 

 

 

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران (جلد 3 )

 

آرشیو خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

 

گروه اطلاع رسانی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...