رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

فناوري نانو در نساجي

 

امروزه بشر، به دليل ارتقاي آگاهي اش از بهداشت و سلامت فردي، نيازهاي متفاوت و جديدي را مي طلبد و انتظار دارد تا محيط اطراف، وسايل، لباس ها و هر آنچه كه او با آن ها سروكار دارد، عاري از هرگونه آلودگي، ناپاكي و بوي بد باشد. از اين بين منسوجات محل مناسبي براي رشد باكتري ها و قارچ ها هستند و در صورت وجود رطوبت، حرارت و تغذيه كافي در منسوجات، باكتري ها در آن ها رشد كرده و موجبات بيماري، عفونت و بوي بد را فراهم مي آورند؛ بويژه در لباس هاي زير، پوشش تخت هاي بيمارستاني، ماسك هاي پزشكي، چسب هاي زخم و... كه بهترين شرايط رشد باكتري و ميكروارگانيسم ها در اين مكان ها است.

 

سال هاي متمادي است كه صنعت نساجي، پارچه هاي ضدباكتري و ضدقارچ را جهت مصارف پزشكي، بهداشتي، ضدعفوني و تصفيه آب، به منظور مهار كردن باكتري ها و اثرات عفوني آن ها عرضه نموده و در صدد آن بوده است تا منسوجاتي را توليد نمايد كه علاوه بر قدرت بالاي ضدباكتري، ثبات خوبي در برابر شستشوهاي خانگي و بيمارستاني داشته باشد.

 

تا اواخر اين دهه، منسوجات ضدباكتري به شيوه اي سنتي و با استفاده از يك سري مواد شيميايي توليد مي گرديد كه اين مواد شيميايي علاوه بر اينكه سمي و بدبو بودند، پايداري كمي نيز بر روي منسوج داشته و پس از شستشوهاي مكرر از بين مي رفتند و خواص ضدباكتري منسوج نيز از دست مي رفت؛ لذا محققان در جستجوي روشي بودند تا منسوجاتي را توليد كنند كه علاوه بر خاصيت ضدباكتري، ثبات شستشويي بالايي نيز داشته باشند.

 

قدم هاي ارزشمندي دراين راستا برداشته شد اما نتيجه كاملا رضايت بخشي حاصل نمي گشت تا اين كه با ظهور علم نانو فناوري، دريچه اي جديد به روي صنعت نساجي و نيز ساير صنايع گشوده شد.نانو فناوري، علم نويني است كه با استفاده از آن، مولكول ها و اتم هاي منفرد را به منظور ايجاد ساختارهاي لايه اي در ابعاد nm1 دستكاري مي كنند. با ورود علم نانو در صنعت نساجي، علاوه بر توليد نانو مواد اوليه اين صنعت نظير نانو الياف و نانو رنگدانه ها، منسوجات نيز تحت يك سري عمليات تكميلي دراين ابعاد قرار گرفتند، كه اصطلاحاً به اين عمليات نانو فينيشينگ (Nanofinishing) گفته مي شود. علم نانو فناوري، تعريف جديدي را براي منسوجات ضدباكتري ارائه داده و اساس توليد اين منسوجات را از نو بنا نهاده است. درحيطه نانو فناوري، به منظور توليد منسوجات ضدباكتري به جاي مواد شيميايي از نانو ذرات استفاده مي شود و مواد شيميايي ضدباكتري جايگاهي در علوم نانو فناوري ندارند.امروز، محققان به اين حقيقت دست يافته اند كه اگر فلزات و اكسيدهاي فلزي در مقياس نانو توليد و يا تا مقياس نانو خرد شده و به فرم پودر درآورده شوند، آنگاه اين مواد به قدري واكنش پذير و فعال مي شوند كه هيچ موادي جز خود آن ها را نمي توان با آن ها جايگزين نمود. نانو فلزات و نانو اكسيدهاي فلزي نظير نانو نقره، نانو اكسيد روي، نانو دي اكسيد تيتانيوم و... داراي قابليت هاي ويژه و منحصر به فردي از جمله قابليت مهاركنندگي باكتري و قارچ مي باشند كه همين موضوع سبب شده است تا در سال هاي اخير، اين نانو مواد گوي سبقت را از مواد شيميايي ضدباكتري گرفته و خود را بعنوان بي نظيرترين مواد ضدباكتري معرفي كنند.

 

كاربرد اين نانو مواد تدريجا رواج يافت تا اينكه امروزه در صنعت نساجي با استفاده از نانو ذرات نقره، منسوجات با خاصيت فوق العاده قوي ضدباكتري و ضد بو و نيز با ثبات در برابر شستشوهاي مكرر توليد شده است. مهندسين صنعت نساجي همزمان با ظهور علم نانو فناوري، روند جديدي را در انجام تكميل هاي نساجي به اجرا درآورده اند و با استفاده از روش هاي نوين، كه زائيده علم نانو فناوري است، نانو ذرات فلزي را بر روي الياف نساجي تثبيت كرده و به آنها خواص بي نظيري اعم از ضدباكتري، ضداشعه ماوراءبنفش و... دادند.

 

در كشور ايران نيز تحقيقات گسترده اي بر روي كاربردهاي نانو فناوري انجام شده و بر همين اساس نيز شركت هايي ايجاد شده اند كه در اين زمينه فعاليت نموده و اندكي از نيازهاي صنايع مختلف، بويژه صنعت نساجي را تأمين مي كنند؛ اما تعداد اين شركت ها اندك بوده و هنوز مسيري طولاني در پيش است تا اين علم جديد، بطور كامل و بصورت تجاري در كشورمان پياده سازي شود. لذا اميد است تا روند مطالعاتي محققان ايراني سرعت بيشتري گرفته و مسئولان امر نيز با حمايت هاي همه جانبه خود در تجاري سازي اين علم نوپا و نوظهور، مسير را هموار نموده و جايگاه ايران را در بين كشورهاي توليدكننده علوم و محصولات نانو فناوري ارتقاء دهند.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

ترکیب فناوری نانو و نساجی برای ساخت نانو غشاها

محققان دانشگاه دولتي کاروليناي شمالي با کمک يک فناوري در صنعت نساجي، روش نانو‌ساخت جديدي را براي ساخت غشا‌هاي نانو‌لولة ‌کربني بسيار باکيفيت توسعه داده‌اند. در اين روش ضخامت و توپولوژي غشا قابل کنترل است و براي بسياري از کاربردهاي عملي، هزينة ساخت پايين است.

5387.jpg درهم‌بافتن نانولوله‌هاي کربني باکمک آب: (a) شمايي از فرآيند پيوسته درهم‌بافتن باکمک آب که مي‌تواند الياف درهم‌بافته‌اي با سرعت 400 متر بر دقيقه توليد کند. (b) شمايي از دستگاه آزمايشگاهي که زانگ و همکارانش غشاءهاي نانولوله کربني را با آن توليد کرده‌اند.دکتر زيانگ وو زانگ از دانشگاه ايالتي کاروليناي شمالي و يکي از اين محققان، مي‌گويد:«اين روشِ در هم ‌بافتن با کمک آب(Hydroentanglin g محصول هم‌گرايي دو زمينة کاملاً متفاوت؛ يعني فناوري‌نانو و فناوري نساجي مدرن است و مي‌تواند در زمينة غشاهاي نانولولة کربني انقلابي ايجاد کند. اين غشاها‌ي نانولولة ‌کربني در هم ‌بافته‌شده با کمک آب، خواص الکتريکي و مکانيکي به مراتب بهتري نسبت به کاغذهاي باکي(Buckypap ER نانولولة کربني ساخته‌شده از *****اسيون دارند.»

زانگ توضيح مي‌دهد که روش در هم‌ بافتن با کمک آب، به تزريق هيدروليکي با سوزن نيز معروف است. اين روش براي ساخت يک غشا يا پارچة غير بافتي يکنواخت و مستحکم، با اليافي که پيوند مکانيکي دارند؛ فرايندي نسبتاً جديد، ساده، سريع، کم‌هزينه و سازگار با محيط‌ زيست محسوب مي‌شود.

زانگ پديده در هم‌ بافتن با کمک آب را براي آرايش نانولوله‌هاي کربني منفرد به‌صورت غشاهاي نانولولة کربني مستحکم، چند عملکردي و رسانا، استفاده کرده‌است. او مي‌گويد:«اين غشاهاي نانولولة‌ کربني همة خواص چند عملکردي نانولوله‌هاي کربني منفرد را حفظ کرده‌اند، بنابراين کاربردهاي بالقوة بسيار زيادي از قبيل نمايشگرهاي انتشار ميداني، پايه‌هاي کاتاليستي، الکترونيک زيست‌پزشکي، پيل‌هاي سوختي، ذخيرة هيدروژن، حسگرها، پيل‌هاي خورشيدي و باطري‌ها، دارند.

زانگ توضيح مي‌دهد که برخلاف ديگر فرايندهاي مرسوم نساجي که با الياف منفرد سرکار دارند، فرايند در هم ‌بافتن با کمک آب از دسته‌هاي الياف بافته‌نشده براي توليد پارچه‌ها يا غشاهاي مستحکم استفاده مي‌کند؛ بنابراين روشي عالي براي آرايش نانولوله‌هاي کربني‌اي است که براي دستکاري تکي خيلي کوچک هستند.

زانگ و همکارانش براي تهية غشاهاي نانولولة ‌کربني با اين فرايند يک دستگاه آزمايشگاهي ساختند و متناسب با ضخامت غشا، نانولوله‌هاي کربني را بين پنج ثانيه و دو دقيقه با کمک آب در هم ‌بافتند. غشاهاي حاصله قطري برابر 25 ميلي‌متر داشتند. غشاهاي نانولولة ‌کربني با اندازة بزرگ‌تر نيز مي‌توانند با استفاده از فرايند پيوسته يا يک دستگاه آزمايشگاهي بزرگ‌تر ساخته شوند.

زانگ توضيح مي‌دهد که استحکام کششي اين غشاها با ضخامت 100 ميکرومتر، برابر با 51 مگاپاسکال است که سه ‌برابر استحکام کششي کاغذهاي باکي نانولولة ‌کربني ساخته‌شده از *****اسيون است. او اضافه مي‌کند:«با نفوذ پليمرها به داخل اين نوع غشاها، ما مي‌توانيم کامپوزيت‌هاي پليمري مبتني بر نانولولة کربني‌اي بسازيم كه خواص مکانيکي بهتري دارند؛ مثلاً نفوذ پلي‌اتيلن اکسايد(PEO) به داخل اين غشاها مي‌تواند استحکام کششي را تا 37 درصد افزايش دهد.

نتايج اين تحقيق در مجلة Advanced Materials منتشر شده‌است

لینک به دیدگاه

شركت ژاپني Shinano Kenshi ، سازنده تجهيزات الكتريكي، از نانولوله‌هاي كربني و نوعي ابريشم كربني، كامپوزيتي توليد كرده است كه رسانايي الكتريكي و حرارتي بالايي از خود نشان مي‌دهد.

اين كامپوزيت به خوبي مس، الكتريسيته را از خود عبور مي‌دهد ولي از آنجايي كه حاوي فلز نمي‌باشد در محيط‌هاي قليايي مقاوم بوده و اكسيد نمي‌شود.

همچنين اين شركت روشي براي توليد انبوه اين كامپوزيت يافته است و از ماه مي فروش آن را آغاز خواهد كرد. يكي از كاربردهاي احتمالي اين كامپوزيت استفاده از آن به عنوان الكترود، در پيل‌هاي سوختي مي‌باشد.

نانولوله‌هاي كربني هادي خوب الكتريسيته و حرارت مي‌باشند. كامپوزيت‌هايي كه از مخلوط نانولوله‌ها و مس يا فلزات ديگر ساخته مي‌شوند هر دوي اين خواص را دارا مي‌باشند امّا قابليت خوردگي در آنها وجود دارد. كامپوزيت‌هايي كه از مخلوط كردن اين نانولوله‌ها با رزين ايجاد مي‌شوند الكتريسته را هدايت مي‌كنند امّا هادي خوب حرارتي نمي‌باشند.

كامپوزيت جديد از مخلوط كردن نانولوله‌ها با محلولي از ابريشم كربني حاصل مي‌شود. ابريشم كربني از پخت ابريشم در دماي بالا به دست مي‌آيد. مخلوط كردن اين دو جزء به وسيله ماوراءصوت منجر به توليد پودر كامپوزيتي مي‌گردد كه حرارت را ده مرتبه بهتر از كامپوزيت رزين – نانولوله هدايت مي‌كند.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

يک گروه تحقيقاتي در دانشگاه وارويک (Warwick) به روش جالبي براي پوشاندن ذرات کوچک پليمري با لايه‌اي از نانوذرات مبتني بر سيليکا دست يافته‌اند.

 

حاصل اين کار، ماده‌اي است که مي‌توان از آن براي ساخت مواد با کارکرد بالا مثل رنگ‌هاي خودتعمير‌کننده يا بسته‌بندي‌هاي هوشمند استفاده کرد. اين مواد را مي‌توان به‌گونه‌اي تنظيم کرد که مقادير دقيقي از آب، هوا يا هردو را در يک جهت خاص از خود عبور دهند.

 

در اين تحقيق، يک فرايند پليمريزاسيون امولسيون بي‌نياز از مواد صابوني به دست آمده است. در اين فرايند، ذرات پليمر به صورت کلوئيد درون آب پخش مي‌شود و سپس در يک مرحله‌ي ساده، نانوذرات اکسيد سيليکون (با اندازه‌ي حدود 25 نانومتر) به اين مخلوط اضافه مي‌شود و اين ذرات، همانند يک لايه‌ي خمير ذرات پليمر را مي‌پوشاند.

5298.jpg اين فرايند يک لاتکس پليمري است که مي‌توان از آ« براي توليد رنگ‌هاي ضد خش که خود را تعمير مي‌کنند استفاده کرد. همچنين مي‌توان از آن براي دستيابي به بسته‌بندي‌هاي خاصي که اجازه‌ي عبور به مولکول‌هاي آب و هوا را در جهت خاصي مي‌دهند استفاده نمود.

 

محصول مرحله‌ي قبل، در يک مرحله‌ي ساده‌ي ديگر در معرض ماده‌ي پليمري دوّمي قرار مي‌گيرد و يک لايه‌ي پليمري بر روي لايه‌ي نانوذرات سيليکا نشانده مي‌شود. در تصوير نيز محصول اين فرايند که با ميکروسکوپ TEM گرفته شده است به صورت ذرات کلوئيدي چند لايه ديده مي‌شود.

 

اهميت اين روش نه فقط به خاط کاربرد گسترده‌ي محصولات آن، بلکه به دليل سادگي و ارزاني آن است. زيرا نه تنها زمان فرايند بسيار کوتاه است بلکه تک مرحله‌اي بودن آن موجب مي‌شود بتوان به توليد انبوه در مقياس بالا رسيد.

 

محققان دانشگاه واوريک نشان دادند که ميزان نانوماده‌ي توليدي با اين روش مي‌تواند تا بيش از 45 درصد حجم محلول آبي باشد؛ درحالي که اين رقم براي روش‌هاي چند مرحله‌اي قبلي بين يک تا ده درصد بود.

 

مقاله‌ي حاصل از اين تحقيق با عنوان Multilayered Nanocomposite Polymer Colloids Using Emulsion Polymerization Stabilized by Solid Particles در مجله‌ي American Chemical Society منتشر شده است

لینک به دیدگاه

دو پژوهشگر از دانشگاه کرنل با تاسيِس شرکت iFyber LLC، پارچه‌هايِ حاويِ نانوذراتيِ که در آشکارسازيِ مواد شيِميِايِيِ خطرناک و انفجاريِ به‌کار ميِ‌روند و يِا دارايِ خاصيِت ضد باکتريِ برايِ کاربردهايِ بيِمارستانيِ هستند، را تجاريِ‌سازيِ ميِ‌کنند.

 

6689.jpg فناوريِ ايِن شرکت قادر به ايِجاد خواص منحصربه فرديِ مانند نفوذناپذيِريِ برايِ آب و روغن در پارچه ميِ‌باشد.

 

پارچه‌هايِ حاويِ نانوذراتيِ که قادر به شناسايِيِ وسايِل تقلبيِ و مواد شيِميِايِيِ انفجاريِ و خطرناک بوده و يِا دارايِ خاصيِت ضدباکتريِ در بيِمارستان‌ها، مراکز اجرايِ قانون يِا صنعت مهمانداريِ هستند؛ تنها بخشيِ از محصولاتيِ هستند که توسط شرکت جديِديِ که به‌وسيِله‌يِ ايِن دو محقق کرنليِ تأسيِس شده است، توليِد خواهند شد.

 

جوآن هيِنستروزا، يِکيِ از ايِن محققان، توضيِح داد: "فناوريِ کليِديِ شرکت ما، توانايِيِ ترسيِب نانوروکش‌ها بر رويِ پارچه‌هايِ طبيِعيِ و سنتزيِ با دقت نانومقيِاس ميِ‌باشد. ما درحال استفاده از يِک فرايِند شيِميِايِيِ برايِ ترسيِب يِکنواخت نانوذرات رويِ سطح پارچه هستيِم. ايِن نانوذرات ميِ‌توانند خواص پارچه را عوض کنند."

 

از بيِن خواص زيِاد ايِن پارچه‌ها ميِ‌توان به نفوذناپذيِريِ همزمان آنها نسبت به آب و روغن، رفتار ضدميِکروبيِ و نيِز رسانايِيِ الکتريِکيِ آنها اشاره کرد. فرآيِند روکش‌دهيِ اختصاصيِ ايِن شرکت، به نانوذرات اجازه ميِ‌دهد تا با استفاده از تجهيِزات مرسوم فرآوريِ منسوجات به طوريِکنواخت به سطوح و درزهايِ اليِاف خميِده بچسبند.

 

آرون استريِک لاند، مديِر بخش پژوهش و توسعه iFyber گفت: "پتانسيِل زيِاديِ برايِ استفاده از ايِن فناوريِ در بازه وسيِعيِ از کاربردها وجود دارد."

 

تا به امروز، ايِن شرکت به خاطر توسعه پارچه‌هايِ مبتنيِ بر فناوريِ‌نانو، توانسته است از وزارت دفاع آمريِکا دو حمايِت ماليِ از محل "پژوهش نويِن صنايِع کوچک" دريِافت کند. يِکيِ از ايِن پروژه‌ها توسعه مواديِ است که قادر به درزيِابيِ لباس‌هايِ جنگ‌هايِ شيِميِايِيِ نيِرويِ هوايِيِ آمريِکا ميِ‌باشند. دوميِ هم مربوط به ساخت پانسمان‌بنديِ‌ها و بخيِه‌هايِ جراحيِ جديِد و ضدباکتريِ برايِ نيِرويِ دريِايِيِ آمريِکا است.

 

علاوه بر ايِن، شرکت مذکور تحليِل بازار اوليِه استفاده از ايِن فناوريِ برايِ ساخت ملحفه‌ها و جامه‌هايِ ضدباکتريِ جهت صنايِع مهمانداريِ را انجام داده است

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

الکتروريسندگي يکي از متداول‌ترين روش‌ها براي ايجاد نانوالياف پليمري پيوسته است که طي ده سال گذشته ابداع شده‌است؛ اما اصل آن سابقه‌اي بيش از يک قرن دارد.

 

در اين شيوه از بار الکتريکي براي ايجاد الياف از پليمر مايع استفاده مي‌شود. به اين منظور افشانه‌اي از يک جت سيال بار دارد به خارج نازل دستگاه پراکنده شده و نيروي حاصل از ميدان الکتريکي موجود در محيط آن را به جلو و عقب مي برد و به اين ترتيب قطر رشته‌هاي به‌وجود آمده از صد ميکرون به ده نانو متر کاهش مي يابد.

 

در مرحلۀ بعد اين الياف با برخورد به سطح زير نازل، غشاهاي نازک بسيار محکمي با خواص کششي منحصربه‌فردي را تشکيل مي‌دهند كه وجود اين خواص امکان استفاده از اين الياف در طيف وسيعي از کاربردها را فراهم مي‌سازد، همچنين با توجه به تخلخل بسيار زياد اين الياف (که داراي 85 درصد فضاي خالي هستند) مي‌توان از آنها به‌عنوان *****هاي HEPA (جمع‌کننده‌ي پربازده ذرات) که در جاروبرقي‌ها و تانک‌هاي نظامي کاربرد دارد، استفاده نمود.

 

اخيراً پروفسور گريگوري روتلگ (از پيشگامان فناوري الکترو ريسندگي) با همکاري آلان هاتون (استاد مهندسي شيمي دانشگاه رالف لاندائو) و ديگر همکارانشان در دانشگاه ام‌اي‌تي با استفاده از نانوالياف توليدشده به روش ريسندگي الکتريکي، موفق به توليد نوعي پارچه با ويژگي‌هاي منحصربه‌فردي شدند. اين تکه پارچه که به‌طور آزمايشي توليد شده، شبيه به يک تکه دستمال کاغذي و بسيار نرم‌‌تر از ابريشم و نويدبخش پيدايش کاربردهاي بسيار متنوع و گسترده‌اي است كه از آن جمله مي‌توان به لباس‌هاي محافظ، دارورساني، و مهندسي بافت اشاره كرد.

 

به گفته‌ي روتلگ، هدف اصلي اين گروه تحقيقاتي دستيابي به منسوجاتي بود که با افزودن ترکيبات محافظ (موادي از قبيل کلروهگزيدين- ماده‌اي با قابليت از بين بردن اغلب باکتري‌ها- و يا اکسيمس - نوعي ترکيب آلي با قابليت شکستن ساختار ارگانوفسفات‌ها که پايه‌ي ساخت بسياري از حشره‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها و نيز گازهاي اعصاب مي‌باشد) به پليمر تشکيل‌دهنده‌ي آن، بتوان لباس‌هاي محافظي در برابر عوامل سمي (زيست شناختي و شيميايي) توليد نموده و يا به کمک آن ابزارهاي پزشکي را روکش کرده، لباس‌هاي جديدي را براي حفاظت سربازان در برابر عوامل شيميايي ميکروبي ساخت.

 

روتلگ و همکارانش که تاکنون توانسته‌اند چندين نوع از اين الياف را توليد کنند، در مقاله‌اي ـ که در نشريه‌ي Advanced Materials به چاپ رسيد ـ همچنين از ساخت ماده‌اي خبر داده‌اند که داخل اکسيد تيتانيوم قرار گرفته، مي‌تواند انواع مختلفي از ترکيبات شيميايي صنعتي و از جمله ترکيبات آلي از قبيل فنول‌ها و الکل آليل را بشکند.

 

ساخت اين الياف عامل‌دارشده نويدبخش توسعه‌ي مواد ضد آب جديدي است که هوا به‌راحتي داخل آن جريان پيدا کند. به عقيده‌ي روتلگ، کاربردهاي بسيار متنوع و خارج از تصوري براي اين نوع پارچه‌ها وجود خواهد داشت كه از آن جمله مي‌توان به اين نكته اشاره كرد كه با استفاده از اين فناوري مي‌توان بدون استفاده از رنگ، پارچه‌هاي رنگي توليد نمود و يا با تعبيه‌ي الکترود و الکتروليت در اين الياف منبع تغذيه‌هاي پوشيدني را ساخت.

آنها همچنين با استفاده از اين فناوري صفحات الکتروريسيده‌شده با خاصيت ضد آب فوق‌العاده‌اي ساختند که مي‌تواند جايگزين ارزان‌تري براي ماده شروع‌کننده‌ي گران‌قيمت گورتکس GoreTex (ماده‌اي که از تفلون ساخته مي‌شود) باشد.

 

روتلگ و همکارانش هم‌اکنون در حال بررسي امکان توليد الياف‌هايي از جنس بلوک‌هاي کوپليمري با روش ريسندگي الکتريکي هستند، که قابليت خود آرايي به شکل مجموعه‌اي از استوانه‌هاي هم‌محور با اين الياف را داشته باشند.

لینک به دیدگاه

شركت Nanotwin با ساخت دستگاهي با استفاده از نوعي ‌نانوذره‌هاي فوتوکاتاليستي به نام NanoBreeze براي پاك‌سازي و تصفية هواي درون اتاق‌ها فعاليت مي ‌کند.

بنابر گزارش EPA هواي داخل خانه‌ها و ساختمان‌ها مي ‌تواند بسيار بيشتر از هواي بيرون ساختمان‌ها آلوده ‌باشد و از آن‌جا که مردم تقريباً 90% زمان خود را درون خانه به سر مي‌برند، احتمال به‌خطرافتادن سلامت افراد در هواي آلوده داخل ساختمان‌ها بيشتر از بيرون است. طبق اين گزارش " آلودگي هواي داخل ساختمان‌ها خطري است كه بايد چاره‌اي براي آن انديشيد. "

اين دستگاه گازهاي مضر ناشي از سوخت يا دود توتون، ذرات آلرژي‌زا، بوي كپك‌زدگي يا ماندگي و دود پلاستيك‌ها، رنگ‌ها (روغن‌ها)، عطرها و تميزكننده‌ها را تجزيه مي‌كند. اين محصول مواد شيميايي آلي فرار(VOCs) و آئروسل‌هاي ‌‌زيستي را اکسيد مي ‌کند.

VOCs به صورت گاز از جامدات و مايعات خاصي بيرون مي‌زنند و براي سلامتي بسيار خطرناک مي ‌باشند. غلظت VOCs در داخل خانه‌ها مي‌تواند تا ده مرتبه بيشتر از بيرون خانه باشد. آئروسل‌هاي ‌‌زيستي نيز پودرهاي ميكروسكوپي، يا قطره‌هاي كوچك زيستي معلق در هوا مي ‌باشند. آئروسل‌ها غالباً شامل كپك‌ها، باكتري‌ها، ويروس‌ها و گرده‌هاي گياهان مي ‌باشند.

بلور‌هاي اكسيد تيتانيوم نيمه‌رسانا كه فقط 40 نانومتر اندازه دارند، به وسيلة فوتون‌هاي ماوراء بنفش شارژ و راديكال‌هاي آزاد توليد مي‌كنند كه آلودگي‌هاي آلي را به دي‌اكسيد كربن و آب تبديل مي‌كند. اين فرآيند تحت عنوان اكسيداسيون با فوتوكاتاليزورها شناخته شده است.

اين دستگاه هيچ *****ي براي جايگزيني يا صفحات جمع‌كننده براي تميزكردن ندارد و اوزون نيز توليد نمي‌كند. *****هاي HEPA آلودگي ‌ها را به دام انداخته و نمي ‌توانند آنها را اکسيد کنند. *****ها کلا ً نياز به جايگزيني دارند كه هزينة زيادي را به‌بار مي ‌آورند.

تصفيه‌كننده‌هاي الكترونيكي هوا نيز شامل يونيزه‌کننده‌ها و توليدکننده اوزون مي ‌باشند. يونيزه‌کننده‌ها غبارها را باردار کرده که در سطح اتاق‌ها يا روي صفحات فلزي جمع‌ مي‌شوند و غالباً نياز به تميزكردن دارند. اين يونيزه‌کننده‌ها نمي‌توانند گازها يا بوها را برطرف كنند و ممكن است اوزون نيز توليد كنند. قدرت اکسيد کنندگي اوزون به اندازه قدرت اکسيدکنندگي فوتوکاتاليست‌هاي اکسيد تيتانيم نمي ‌باشد و سمي بوده و مي‌تواند تنگي نفس را حادتر كند.

NanoBreeze هيچ ماده مخاطره‌آميزي براي پوست و چشم توليد نمي‌كند. تصفيه‌كننده‌هايي که از نور ماوراءبنفش استفاده مي ‌کنند، از پرتوهاي ماوراء‌بنفش نوع C براي كشتن ميكروب‌ها با نابودكردن DNA آنها استفاده مي‌كنند که اين پرتوها براي تمام موجودات زنده خطرناك مي ‌باشند. در صورتي که NanoBreeze از لوله‌هاي نوري ماوراء‌بنفش A استفاده مي ‌کند. سطح بيروني اين لوله‌ها از يک لايه نازک فوتوکاتاليستي اکسيدتيتانيم پوشانده شده است، که همه نور ماوراء‌بنفش را جذب مي ‌کند.

لینک به دیدگاه

روش تهيه الياف و پارچه های نانو سیلور

 

به چند روش می توانیم الیاف و پارچه های آنتی باکتریال تهیه کنیم:

1.روش رمق‌كشي

2.روش پدكردن

3.روش اسپري كردن

4.روش اختلاط با پليمر

 

 

آغشته کردن بافت را در محلول نانو سیلور روش رمق کشی می گویند.

در روش پد کردن، بعد از اینکه پارچه را در محلول و در دمای 60 - 70 درجه سانتیگراد غوطه ور کردیم ، آن را تحت فشار خشک می کنیم.

محلول کلوئید نقره را به راحتی می توانیم بر روی پارچه ها و وسایل اسپری کنیم.

خواص پارچه های آنتی باکتریال

به غير از اينكه كالا ضدميكروب مي‌شود:

1)بوهاي نامطبوع را كاهش مي‌دهد.

2)كالا ضد الكتريسيته ساكن مي‌شود.

3)البسه حاوي نانونقره ، با حفظ توازن بيولوژيكي، تعادل بين طراوت پوست و محصول را در جريان فعاليت‌هاي ورزشي باعث ميشود.

 

كاربرد پارچه های آنتی باکتریال:

•منسوجات جهت استفاده روزمره و پوشش‌‌هاي خاص

 

(لباس ضد حساسيت، دستمال، حوله، دستكش، لباس كار، عرق گير، پيراهن، كيسه خواب، لباس زير)

 

منسوجات مورد مصرف در خودرو

(روكش‌هاي صندلي، موكت‌ها، سقف، ايزولاسيون، آفتابگير، طاقچه عقب و ... )

 

•منسوجات بيمارستانی

•(منسوجات بهداشتی ، باند و گاز ، روكش و پانسمان زخم ،

روپوشها و روكشهای آزمايشگاهی ، بيمارستانی و اتاق عمل و ...)

•منسوجات نظامی

(البسه و متعلقات سرباز ، چادرهای صحرايی و ...)

•منسوجات ورزشی

(اسكی – لباس شنا و لباس های ورزشی و ...)

•***** و پوسته

(*****های تهويه مطبوع ، ***** دياليز ، ***** كولر ،

ماسك، *****ها و غشاهای تصفيه ی آب و پساب و ...)

•منسوجات خانگی

( فرش ، موكت ، مبل ، پرده ، روميزی و ... )

 

•منسوجات مصرفي در صنعت بسته بندی

(بسته بندی مواد غذايی و...)

 

لینک به دیدگاه

روشي ساده و ارزان براي پوشش‌دهي بستر الياف پشم شيشه با نانونقره در دانشگاه صنعتي شريف ارايه شد. خانم نفيسه شريفي، دانشجوي دکتري دانشگاه صنعتي شريف، در گفتگو با بخش خبري سايت ستاد ويژه‌ي توسعه‌ي فناوري نانو گفت: «روش‌هاي بالا به پاييني که براي توليد نانومواد فلزي به کار مي‌روند (مانند کندوپاش ليزري)، روش‌هاي گراني محسوب مي‌شوند. در اين پژوهش، با در نظر گرفتن کشش سطحي ميان پوشش نقره و الياف پشم شيشه، نانوجزاير نقره روي بستر پشم شيشه با روشي ارزان ايجاد شده‌است».

 

الياف پشم شيشه به علت نسبت سطح به وزن بالايي که دارند، در سيستم‌هاي تصفيه هوا به کار مي‌روند. نانوذرات نقره نيز خاصيت ضدباکتري از خود نشان مي‌دهند که همراه کردن اين الياف با نانوساختارهاي نقره قابليت حذف باکتري از محيط‌هاي مختلف (به خصوص بيمارستان‌ها) را ايجاد مي‌كند.

 

در اين کار پژوهشي، ابتدا پوششي يکنواخت روي بستر پشم شيشه به روش شيميايي ايجاد شده‌است که در آن به کمک ساکارز، کمپلکس نقره روي سطح پشم شيشه احيا مي‌شود. بعد از تشکيل اين لايه‌ي يکنواخت، با حرارت‌دهي آن، نانوجزاير نقره روي بستر پشم شيشه شکل گرفته‌اند.

 

گفتني است كه ميزان غلظت مواد اوليه و دماي حرارت‌دهي روي مورفولوژي نانوجزاير مؤثر است. خانم شريفي، غلظت و دماي حرارت‌دهي را بهينه كرده‌است که بيشترين جدايش ميان جزاير وجود داشته باشد و نفوذ جزاير به داخل بستر روي ندهد.

 

اين پژوهش قابليت تجاري شدن، دارد ولي با توجه به زيرساخت‌هاي موجود در كشور، امکان عملي شدن آن در حال حاضر وجود ندارد.

 

جزئيات اين پژوهش -که با همکاري دکتر نيما تقوي‌نيا انجام شده،- در مجله‌ي Materials Chemistry and Physics (جلد 113، صفحات 66- 63، سال 2009) منتشر شده‌است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

آيا مي‌توان iPod يا گوشي تلفن همراه خود را به آساني و با اتصال آن به تي‌شرت يا شلوار خود شارژ کرد؟ دانشمندان در دانشگاه کاليفرنيا با توسعه روش آساني براي تبديل پارچه نخي و پلي‌استر معمولي به منسوجات رسانا، اين توانايي را به واقعيت نزديک‌تر کرده‌اند. آنها براي توليد اين منسوجات رسانا از فناوري‌نانو استفاده کرده‌اند.

3517.JPG

الياف اصلاح‌شده با جوهر رساناي جديد ممکن است که منجر به لباس‌هايي شوند که مي‌توانند iPodها، گوشي‌هاي تلفن همراه و ديگر افزاره‌هاي الکترونيکي را شارژ کنند.

اخيراً الکترونيک پوشيدني، انعطاف‌پذير و سبک براي رفع نيازهاي جامعه مدرن کنوني به شدت مورد توجه قرار گرفته است. اين نوع افزاره‌هاي ذخيره انرژي مجتمع زمينه کليدي هستند که هنوز چندان توسعه نيافته‌اند. اکنون محققان دانشگاه کاليفرنيا ساخت اين نوع افزاره‌ها از منسوجات معمولي را شرح داده‌اند. آنها با يک فرآيند بسيار ساده‌ي "غوطه‌ورسازي و خشک‌کردن" با استفاده از جوهر نانولوله کربني تک‌جداره، منسوجات بسيار رسانايي توليد کرده‌اند.

 

يي‌کو، يکي از اين محققان مي‌گويد: الکترونيک پوشيدني طبقه جديد و پيشرفته‌اي از مواد ارائه مي‌کند که داراي مجموعه‌اي از خواص از قبيل انعطاف‌پذيري، کشساني و سبکي مي‌باشند. اين خواص امکان کاربردها و طرح‌هاي زيادي که با الکترونيک مرسوم امکان‌پذير نبودند، را فراهم مي‌کنند. لباس‌هاي ورزشي با عملکرد بالا، نمايشگرهاي پوشيدني، طبقه‌هاي جديدي از افزاره‌هاي توان‌دهنده‌ي قابل‌حمل و سيستم‌هاي پايش سلامتي جاسازي‌شده، مثال‌هايي از اين کاربردهاي جديد هستند.

 

اين مطالعه فرآيند جديدي را براي ساخت منسوجات الکترونيکي شرح مي‌دهد. در اين فرآيند از جوهر ساخته‌شده از نانولوله‌هاي کربني تک‌جداره استفاده مي‌شود. موقعي که اين جوهر براي الياف پلي‌استر و پارجه نخي بکار برده شد، منسوجات الکترونيکي توليد کرد که توانايي عالي براي ذخيره الکتريسيته داشتند. اين الياف (منسوجات) الکترونيکي، انعطاف‌پذيري و کشساني پلي‌استر و پارچه نخي معمولي را حفظ کرده و علاوه بر آن خواص الکترونيکي جديدي پيدا کردند.

 

اين محققان نتايج خود را در مجله‌ي Nano Letters منتشر کرده‌اند

لینک به دیدگاه

آيا مي‌توان ipod يا گوشي تلفن همراه خود را به آساني و با اتصال آن به تي‌شرت يا شلوار خود شارژ کرد؟ دانشمندان در دانشگاه کاليفرنيا با توسعه روش آساني براي تبديل پارچه نخي و پلي‌استر معمولي به منسوجات رسانا، اين توانايي را به واقعيت نزديک‌تر کرده‌اند. آنها براي توليد اين منسوجات رسانا از فناوري‌نانو استفاده کرده‌اند.

3517.jpg

الياف اصلاح‌شده با جوهر رساناي جديد ممکن است که منجر به لباس‌هايي شوند که مي‌توانند ipodها، گوشي‌هاي تلفن همراه و ديگر افزاره‌هاي الکترونيکي را شارژ کنند.

اخيراً الکترونيک پوشيدني، انعطاف‌پذير و سبک براي رفع نيازهاي جامعه مدرن کنوني به شدت مورد توجه قرار گرفته است. اين نوع افزاره‌هاي ذخيره انرژي مجتمع زمينه کليدي هستند که هنوز چندان توسعه نيافته‌اند. اکنون محققان دانشگاه کاليفرنيا ساخت اين نوع افزاره‌ها از منسوجات معمولي را شرح داده‌اند. آنها با يک فرآيند بسيار ساده‌ي "غوطه‌ورسازي و خشک‌کردن" با استفاده از جوهر نانولوله کربني تک‌جداره، منسوجات بسيار رسانايي توليد کرده‌اند.

 

يي‌کو، يکي از اين محققان مي‌گويد: الکترونيک پوشيدني طبقه جديد و پيشرفته‌اي از مواد ارائه مي‌کند که داراي مجموعه‌اي از خواص از قبيل انعطاف‌پذيري، کشساني و سبکي مي‌باشند. اين خواص امکان کاربردها و طرح‌هاي زيادي که با الکترونيک مرسوم امکان‌پذير نبودند، را فراهم مي‌کنند. لباس‌هاي ورزشي با عملکرد بالا، نمايشگرهاي پوشيدني، طبقه‌هاي جديدي از افزاره‌هاي توان‌دهنده‌ي قابل‌حمل و سيستم‌هاي پايش سلامتي جاسازي‌شده، مثال‌هايي از اين کاربردهاي جديد هستند.

 

اين مطالعه فرآيند جديدي را براي ساخت منسوجات الکترونيکي شرح مي‌دهد. در اين فرآيند از جوهر ساخته‌شده از نانولوله‌هاي کربني تک‌جداره استفاده مي‌شود. موقعي که اين جوهر براي الياف پلي‌استر و پارجه نخي بکار برده شد، منسوجات الکترونيکي توليد کرد که توانايي عالي براي ذخيره الکتريسيته داشتند. اين الياف (منسوجات) الکترونيکي، انعطاف‌پذيري و کشساني پلي‌استر و پارچه نخي معمولي را حفظ کرده و علاوه بر آن خواص الکترونيکي جديدي پيدا کردند.

 

اين محققان نتايج خود را در مجله‌ي nano letters منتشر کرده‌اند

اگر میشد با وصل کردن موبایل به شلوار اعتبار رو شارژ کرد خیلی توپ میشد

لینک به دیدگاه
اگر میشد با وصل کردن موبایل به شلوار اعتبار رو شارژ کرد خیلی توپ میشد

راست میگینا!!!!!!!! :ws28::ws28::ws28:

نت مجانی هم خوب بود!!!!:ws3:

راسی مرسی از پاورپوینتتون...:icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

محققان ناساي آمريکا روش جديدي براي سنتز نانولوله‌هاي نيتريد بور (BNNTs) با کيفيت بالا ارائه کردند. اين BNNTs کم‌قطر، داراي تعداد محدودي ديواره و بسيار طويل مي‌باشند. تا پيش از اين، طول BNNTs کوتاه بود اما با اين روش مي‌توان BNNTs هايي با طول زياد و کيفيت خوب توليد کرد.

 

اين روش «انقباض بخار تحت فشار» (PVC ) نام دارد که ابتدا در آن از ليزر عاري از الکترون استفاده شد؛ اما بعد با به‌کارگيري ليزر تجاري مخصوص جوشکاري، کيفيت آنها بهبود يافت. در اين روش ليزر ماده‌ي مورد نظر را ـ که درون يک محفظه حاوي گاز نيتروژن جاي داده شده ـ هدف قرار مي‌دهد. ليزر موجب تبخير ماده‌ي درون محفظه و در نتيجه گاز بور توليد مي‌شود. يک سيم خنک‌کننده وارد محفظه شده که موجب خنک شدن گاز و تشکيل قطرات بور مي‌گردد اين قطرات با گاز نيتروژن ترکيب شده، پس از خودآرايي، نانولوله‌هاي نيتريد بور را تشکيل مي‌دهند.

 

الياف ساخته‌شده با اين روش به قدري بلند هستند (در حد چند سانتي متر) که مي‌توان از آنها در بافت الياف ماکروسکوپي استفاده کرد. به اعتقاد يکي از سازندگان اين ماده، الياف‌هاي بافته‌شده از نانولوله‌هاي نيتريد بور را مي‌توان در ساخت منسوجات تجاري مورد استفاده قرار داد و از آنها در بافت لباس‌هاي نظامي و ساخت پيل‌هاي خورشيدي استفاده کرد.

 

گام بعدي دانشمندان بررسي ويژگي‌هاي اين ماده و يافتن قابليت‌هاي آن براي استفاده در صنايع مختلف است. از ديدگاه تئوري نانولوله‌هاي نيتريد بور را مي‌توان در حوزه‌هاي انرژي، پزشکي و هوا فضا به کار گرفت

لینک به دیدگاه

موسسه ريپورت لينکر (reportlink ER به‌تازگي گزارش جديدي با عنوان: «فناوري‌نانو و نساجي: بازار و کاربردهاي آن تا سال 2015» منتشر کرده است.

 

بر اساس گزارش مذکور، توسعه‌هاي آتي فناوري‌نانو در صنعت نساجي بر دو محور زير تمرکز خواهد داشت:

 

1 - ارتقاي کارکردها و عملکردهاي موجود مواد نساجي؛ و

 

2 - توسعه پارچه‌هاي هوشمند با کارکردهاي بي‌سابقه.

 

پيشرفت در حوزه دوم به خاطر نيازهاي ناشي از امنيت ملي و پيشرفت فناوري‌هاي جديد است.

 

برخي از کارکردهاي جديدي که توسعه خواهند يافت عبارتند از:

 

• پيل‌هاي خورشيدي قابل پوشش و ذخيره انرژي؛

 

• حسگرها، انتقال و کسب اطلاعات؛

 

• شناسايي و حفاظت پيشرفته و چندگانه؛

 

• کارکردهاي سلامت؛

 

• کارکردهاي خودتمييز شونده و تعمير؛

 

مطالعه جديد به طور جامع فرصت‌هاي موجود در تنوع‌گرايي صنعت نساجي را ارزيابي کرده و بخش‌هاي مختلف بازار اين حوزه را از نظر توليدکنندگان، عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان نهايي تجزيه و تحليل کرده است

لینک به دیدگاه

تيشرت‌هايي را در نظر بگيريد که ضربان قلب را رصد مي‌کنند، عرق بدن را آناليز کرده، بدن را در هواي گرم، خنک نگه مي‌دارند. بالش‌هايي را تصور کنيد که امواج مغزي را مونيتور مي‌کند، لباس‌هاي که انرژي خورشيد را گرفته و آيپاد شما را شارژ مي‌کند. اين‌ها داستان علمي تخيلي نيستند بلکه نخ‌هاي سال 2010 اين ويژگي‌ها را دارند.

 

پژوهشگران موفق به توسعهي نخي شدند که همانند يک سيم، رساناي جريان الکتريسيته است؛ اين نخ سبکي خود را حفظ کرده و مي‌توان از آن در بافت لباس‌هاي گوناگون استفاده کرد. اين فناوري بسيار ساده است، به طوري که هر گره در منسوجات بافتهشده از اين الياف، مي‌تواند يک مدار الکترونيکي کامل باشد. لباسي با قابليت تبديل نور خورشيد به الکتريسيته با اين فناوري، در جشنوارهي لباسي در دانشگاه کرنل روز 13 مارس 2010 به نمايش درآمد.

 

براي ساخت اين الياف، دانشمندان دانشگاه کرنل نانوذرات را روي الياف نشست دادند، به شکلي که الياف انعطافپذيري و سبکي اوليهي خود را حفظ مي‌کنند؛ اما رساناي الکتريکي مي‌گردند. پيش از اين کار مشابهي انجام شده بود که در آن الياف ايجادشده سفت و سنگين بودند، اما محصول اين پروژهي جديد کاملاً قابل بافتن است. پس از تهيهي اين الياف رسانا، به جاي سيم براي انتقال الکتريسيتهي موجود در لباس‌هاي مجهز به پيل‌هاي خورشيدي از آنها استفاده مي‌شود.

 

يکي از محققان اين پروژه مي‌گويد که با الهام از اين فناوري مي‌توان لباس‌هايي را توليد و روانه بازار کرد که مجهز به کابل usb اند و مي‌توان mp3 پليرها و تلفن‌هاي هوشمند را با آن شارژ کرد

لینک به دیدگاه

مهندسان دانشگاه کاليفرنيا نانوالياف جمع‌آوري‌کننده‌ي انرژي ساخته‌اند که مي‌توانند روزي به‌صورت البسه بافته‌ شوند. اين نانوتوليدکننده‌هاي الکتريسيته، خواص پيزو‌الکتريک دارند. اين خاصيت به آنها اجازه مي‌دهد که انرژي توليد‌شده در سرتاسر تنش‌ها، کشش‌ها و پيچش‌هاي مکانيکي، را تبديل به الکتريسيته کنند. 7224.JPG نانوتوليدکننده‌ي الکتريسيته اليافي که روي يک بستر پلاستيکي ساخته شده است. نانوالياف استفاده شده در اين افزاره مي‌توانند حرکات طبيعي بدن را به جريان الکتريسيته تبديل کنند. ليوي‌لين، استاد مهندسي مکانيک در دانشگاه کاليفرنيا و سرپرست اين گروه تحقيقاتي، گفت: اين فناوري مي‌تواند به تدريج تبديل به پوشاک هوشمندي شود که ميتواند با استفاده از حرکات طبيعي بدن، انرژي لازم براي افزاره‌هاي الکترونيکي قابل‌حمل را فراهم کنند. به دليل اينکه اين نانوالياف از پلي‌وينيل‌ايدن فلوريد، يا PVDF، ساخته مي‌شوند، انعطاف‌پذير مي‌باشند و نسبتاً ارزان و آسان ساخته مي‌شوند.

 

لين ادامه مي‌دهد که به ‌دليل اينکه اين نانوالياف بسيار کوچک مي‌باشند، ما مي‌توايم بدون هيچ تغيير قابل حسي در راحتي استفاده‌کننده‌ي پوشاک، آنها را در پوشاک ببافيم.

 

ساخت نانوتوليدکننده‌هاي قابل پوشيدني که مي‌توانند از حرکات مکانيکي انرژي الکتريسيته توليد کنند، کار جديدي نيست. ديگر گروه‌هاي تحقيقاتي قبلاً با استفاده از مواد نيمه‌رساناي معدني از قبيل اکسيد روي و تيتانات باريم، نانوتوليدکننده‌هايي ساخته‌اند. لين گفت: نانوتوليدکننده‌هاي معدني- در مقايسه با نانوتوليدکننده‌ي آلي که ما ساخته‌ايم- براي رشد در مقادير بزرگ سخت‌تر و شکننده‌تر مي‌باشند.

 

اين نانوتوليدکنند‌هاي ريز قطري برابر 500 نانومتر دارند. اين محققان مکرراً اين نانوالياف را کشيده و پيچاندند، که در نتيجه اين حرکات مکانيکي جريان الکتريکي در محدوده‌ي 5 تا 30 ميلي‌ولت و 0. 5 تا 3 نانوآمپر توليد شد. علاوه بر اين، اين مهندسان بعد از کشيدن و رهاکردن اين نانوالياف براي صد دقيقه در يک فرکانس 0.5 ‌هرتز (سيکل‌ بر ثانيه)، هيچ کاهش عملکرد قابل‌توجهي براي آنها گزارش نکردند.

 

اين دانشمندان دانشگاه کاليفرنيا براي ساخت و قرار دادن اين نانوتوليد‌کننده‌هاي پليمري به فاصله‌ي 50 ميکرومتر از همديگر در يک الگوي شبکه‌اي، از روش الکتروريسندگي ميدان- نزديک استفاده کردند. اين روش امکان کنترل بهتر مکان اين نانوالياف روي يک سطح را فراهم مي‌کند، و به آنها اجازه مي‌دهد که اين نانوتوليدکننده‌هاي اليافي را به طور مناسب همراستا کنند به‌طوري که قطب‌هاي مثبت و منفي، مانند قطب‌ها در يک باطري، مقابل همديگر قرار گيرند.

 

اين محققان نتايج خود را در مجله‌ي Nano Letters منتشر کرده‌اند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

پژوهشگران مرکز رشد واحدهای فناور استان گیلان با بهره‌گیری از نانوذرات نقره، موفق به تولید پارچه‌های رسانا شدند. به گزارش خبرنگار ستاد از جمله کاربردهای این منسوجات به تولید الکتریسیته از دمای بدن و عدم تشخیص به‌وسیله‌ی دوربین‌های حرارتی اشاره شده است. همچنین این منسوجات در تولید کیف موبایل ضد امواج و کیف کارت بانک‌های اعتباری نیز قابل استفاده است.

به گفته مسئولین این مرکز، در تولید این منسوجات از نانوذرات سنتز شده نقره در آزمایشگاه‌های مرکز رشد فوق استفاده شده که نسبت به نانوذرات آماده دارای مزایایی از جمله افزایش ثبات نانوذرات به کار برده شده در منسوجات است. ثبات در برابر مواد اسیدی و قلیایی، تعرق، شستشو و افزایش نفوذپذیری هوا، از جمله خواصی است که منسوجات فوق با استفاده از نانوذرات نقره از آنها برخوردار شده‌اند.

همچنین به گفته مسئولین مرکز رشد، وزارت دفاع نیز از این منسوجات برای استفاده در مقابل دوربین‌های حرارتی استقبال کرد.

بنابر گفته‌های مسئولین این طرح، تولید منسوجات رسانا از سال 86 در ابتدا با هدف دریافت سیگنال‌های قلب و ارسال آن به صورت امواج به پزشک معالج آغاز شد، اما به دلیل هزینه بردار بودن طرح فوق، تغییراتی در طرح اولیه از سوی مسئولین پروژه داده شده و طرح جدید در قالب تولید الکتریسیته از دمای بدن با استفاده از منسوجات ادامه پیدا کرده و به نتیجه رسیده است.

سایت نانو

لینک به دیدگاه

امروزه ساخت کامپوزيت‌هاي تقويت‌شده به وسيلة نانوالياف پيشرفت چشمگيري کرده است. ليفچه‌هاي کربنيِ جامد و توخالي با چند ميکرون طول و دو تا بيش از صد نانومتر قطر خارجي خلق شده‌اند که مصارفي در مواد کامپوزيت و روکش دارند.

يکي از دانشجويان کارشناسي ارشد دانشکدة مهندسي نساجي دانشگاه اميرکبير، دستگاه توليد نانوالياف از محلول پليمري را طراحي کرده و ساخته است. اين دستگاه در *****اسيون مايعات، گازها و مولکول‌ها، امور پزشکي مانند مواد آزادکنندة دارو در بدن، پوشش زخم، ترميم پوست، نانوکامپوزيت‌ها ، نانوحسگرها، لباس‌هاي محافظ نظامي و... کاربرد دارد.

250087%20(1).jpg

مهمترين تأثير نانوکامپوزيت‌ها در آينده کاهش وزن محصولات خواهد بود. ابتدا کامپوزيت‌هاي سبک‌وزن و بعد تجهيزات الکترونيکي کوچکتر و سبکتر در ماهواره‌هاي فضايي.

سازمان فضايي آمريکا (ناسا) در حمايت از فناوري نانو بسيار فعال است. بزرگترين تأثير فناوري نانو در فضاپيماها، هواپيماهاي تجاري و حتي فناوري موشک، کاهش وزن مواد ساختمانيِ سازه‌هاي بزرگ دروني و بيروني، جدارة سيستم‌هاي دروني، اجزاي موتور راکت‌ها يا صفحات خورشيدي خواهد بود.

250087%20(2).jpg

در مصارف نظامي نيز کامپوزيت‌ها موجب ارتقا در نحوة حفاظت از قطعات الکترونيکي حساس در برابر تشعشع و خصوصيات ديگر همچون ناپيدايي در رادار مي‌شوند.

کامپوزيت‌هاي نانوذرة سيليکاتي به بازار خودروها وارد شده‌اند. در سال 2001 هم جنرال موتورز و هم تويوتا شروع به توليد محصول با اين مواد را اعلام کردند. فايدة آنها افزايش استحکام و کاهش وزن است که مورد آخر صرفه‌جويي در سوخت را به همراه دارد.

علاوه بر اين، نانوکامپوزيت‌ها به محصولاتي همچون بسته‌بندي غذاها راه يافته‌اند تا سدي بزرگتر در برابر نفوذ گازها باشند (مثلاً با حفظ نيتروژن درونِ بسته يا مقابله با اکسيژن بيروني.

همچنين خواصّ تعويق آتش‌گيريِ کامپوزيت‌هاي سيليکات نانوذره‌اي، مي‌تواند در رختِ خواب‌، پرده‌ها و غيره کاربردهاي بسياري پيدا کند.

/www.rasekhoon.net/

لینک به دیدگاه

مهندسین شیمی دانشگاه پنسیلوانیا می گویند تکنولوژی مربوط به اثر انگشت,سرنخ محکمی به انان داده که برای تسهیل تولید نانو فیبر ها به انها کمک می کند.

این روش جدید بر اساس روش جرم شناسان برای استفاده از اثر انگشت در صحنه جرم بنا نهاده شده و از روشهای دیگر مورد استفاده در ساخت نانو فیبر ها آسانتراست (بوسیله تطبیق الگوها یا چرخش الکتریکی).

هنری فولی استاد مهندسی شیمی دانشگاه پنسیلوانیا که هدایت این کار تحقیقاتی را بر عهده دارد توضیح داد که جرم شناسان نوعی انگشت نگاری جدید توسط بخار دادن با سیانو اکریلات ابداع کرده اند .اثر انگشت بجا مونده روی اشیاء توسط بخار سیانو اکریلات ( که در ساخت چسب هم مورد استفاده قرار می گیره) ظاهر می شود.وقتی این بخار به لبه های اثر انگشت برخورد می کند, در آن نواحی باقی مانده و تشکیل یک پلیمر سفید رنگ رو میدهد که باعث دیده شدن اثر انگشت می شود.

بطور اتفاقی اثر انگشت یکی از محققین دانشگاه پنسیلوانیا روی قطعه ای از یکی دستگاههایی که با چسب فوری پوشانیده شده بود باقی ماند و با کمال تعجب الیاف نانو ظاهر شدند.

فولی گفت: این روش جدید تنوع زیادی دارد و ما را قادر می کند که نه تنها الیاف با اندازه های در حد نانو بسازیم بلکه قادر خواهیم بود که صفحات , کره , صفحات چین دار که مثل رشته فرنگی هستند نیز در حد نانو بسازیم.

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...