رفتن به مطلب

آغاز سفر شبیه سازی شده انسان به مریخ


YAGHOT SEFID

ارسال های توصیه شده

آغاز سفر شبیه سازی شده انسان به مریخ ... :icon_gol::icon_gol:

6 انسان از فردا پنجشنبه 3 ژوئن در یک ماموریت شبیه سازی شده به مدت 520 روز سفر به مریخ را تجربه می کنند که در این ماموریت 520 روزه تمام شرایط یک ماموریت رفت و برگشت به سوی سیاره سرخ بازسازی می شود. به گزارش خبرگزاری مهر، مارس 500 عنوان ماموریت شبیه سازی سفر به مریخ در شرایط ایزوله است. در این ماموریت که 520 روز به طول می انجامد تمام شرایط یک ماموریت رفت و برگشت به سوی سیاره سرخ بازسازی می شود.

این اتاقک بزرگ ایزوله مجهز به تمام امکانات لازم از قبیل محل زندگی، آشپزخانه و محل نگهداری موادغذایی، درمانگاه، فضاپیمای فرود و هزار و 200 متر مربع از خاک مریخ است.

 

 

544208_orig.jpg

پزشک تیم کنترل، شرایط فیزیکی یکی از داوطلبان را پیش از ورود به اتاق شبیه ساز بررسی می کند

این سفر شبیه سازی شده به سوی مریخ از پنجشنبه 3 ژوئن آغاز می شود و 6 مرد داوطلب شرکت در این ماموریت 520 روز در مخزن مشابه فضاپیما که در نزدیکی مسکو واقع شده است شرایط سفر به مریخ را تجربه می کنند. این 6 نفر را آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی روسیه انتخاب کرده اند.

ماموریت "مارس 500" طولانی ترین شبیه سازی یک سفر فضایی است که تاکنون انجام شده است. این پروژه حاصل همکاری موسسه مسائل بیوشیمیایی روسیه، آژانس فضایی روسیه و آژانس فضایی اروپا است.

مهمترین هدف این ماموریت، بررسی واکنشهای فیزیکی و ذهنی در شرایط انزوا در طولانی مدت است. در حقیقت این 6 داوطلب به مدت 18 ماه در یک فضای بسیار متراکم و بدون تماس با دنیای خارج زندگی می کنند.

 

 

544206_orig.jpg

ساختمان محل اجرای ماموریت مارس 500

فاز پایلوت ماموریت مارس 500 که به مدت 105 روز به طول انجامید در سال 2009 با موفقیت به پایان رسید. اکنون در فاز جدید این ماموریت 250 روز برای رسیدن به سیاره سرخ، 30 روز برای کاوش در سطح سیاره و 240 روز برای بازگشت به خانه شبیه سازی می شود.

در دوره برنامه شبیه سازی، این 6 مرد باید بدون دیدن و تماس با هیچ فردی زندگی کنند. ارتباط با مرکز کنترل که در همان ساختمان قرار دارد تنها از طریق پیامهای متنی امکانپذیر است. این پیامها همراه با شبیه سازی دور شدن فضاپیما از زمین با تاخیر ارسال و دریافت می شوند. در زمان حداکثر فاصله شبیه سازی شده از زمین، پیامها با 20 دقیقه تاخیر به زمین می رسند.

 

 

544207_orig.jpg

فضانورد داخل اتاق فضاپیما

اتاق بزرگ ایزوله از چهار اتاقک به اضافه یک شبیه ساز سطح مریخ تشکیل شده است. زندگی روزانه در اتاقک نشیمن می گذرد. این اتاقک، یک فضای متراکم به مساحت 6/3 در 20 متر است که در آن اتاقهای خواب (دارای تخت و یک میز تحریر)، آشپزخانه، هال، مرکز کنترل و یک سرویس بهداشتی واقع شده اند.

اتاقک دوم یک درمانگاه است که در آن فضانوردان کنترلهای پزشکی روزانه خود را انجام می دهند و بیماریهای شبیه سازی شده را درمان می کنند.

اتاقک سوم، یک انبار است که در آن ذخیره غذایی نگهداری می شود. همچنین در این انبار یک سالن ورزشی کوچک، یک سونا و یک میکرو گلخانه آزمایشی وجود دارد.

 

 

544210_orig.jpg

نمایی از اتاقک خواب

اتاقک فرود بر خاک مریخ به مساحت 6 در 6 متر است که سه فضانورد را به خاک سیاره سرخ می رساند. در این ماموریت، علاوه بر بررسی ارتباط میان داوطلبان با یکدیگر، آزمایشاتی از جنبه های فیزیولوژیکی و روانشناسی نیز انجام می شود.

لینک به دیدگاه

6 فضانورد شبيه‌سازي مأموريت 520 روزه مريخ را آغاز كردند ...

خبرگزاري فارس: شبيه سازي مأموريت 520 روزه مريخ با ورود 6 فضانورد از مليت‌هاي مختلف به يك فضاپيما آغاز شد....

 

A0860891.jpg

 

 

به گزارش خبرگزاري فارس، گروه تحقيقاتي از فضانوردان بين‌المللي كه آموزش‌هاي لازم را براي انجام مأموريت مريخ ديده‌اند، روز پنج‌شنبه وارد كپسول فضايي شدند و شبيه‌سازي مأموريت 520 روزه مريخ آغاز شد.

براي انجام اين مأموريت، 3 روسي، يك ايتاليايي ـ كلمبيايي، يك ‌فرانسوي و يك چيني انتخاب شده‌اند كه به مدت 18 ماه اين مأموريت را انجام مي‌دهند و در طي اين سفر طولاني، واكنش‌هاي بدن آن‌ها در حالت بي‌وزني تا نوامبر 2011 تست مي‌شود و تمامي حركات اين محققان تصويربرداري خواهد شد.

مارتين زل از آژانس فضايي اروپا گفت: سفر به مريخ 520 روز طول مي‌كشد كه اين سفري بي‌سابقه و بسيار سخت خواهد بود.

وي كه در بخش مأموريت‌هاي با سرنشين آژانس فضايي اروپا «اسا» فعاليت دارد، گفت: من فكر مي‌كنم وقتي در مورد مأموريت فرستادن انسان به مريخ صحبت مي‌كنيم بايد در نظر بگيريم كه اين مأموريت سخت تا 20 و يا 30 سال ديگر قابل انجام نخواهد بود، اما شبيه‌سازي اين مأموريت اطلاعات ما را افزايش مي‌دهد و با واكنش‌هاي بدن انسان بيشتر آشنا خواهيم شد.

اين افراد همانند فضانوردان خدمه ايستگاه بين‌المللي فضا، زندگي و كار خواهند كرد و در طي روز بايد آزمايش‌هاي علمي انجام دهند و اين محققان همانند فضانوردان از غذاهايي كنسروي و آماده تغذيه مي‌كنند.

رومين چالرز محقق فرانسوي در پاسخ به خبرنگاران گفت: من در طي اين مأموريت دلم براي خانواده‌ام، خورشيد و هواي تازه خيلي تنگ مي‌شود.

بعد از 250 شبانه روز سفر به مريخ خدمه به دو گروه تقسيم مي‌شوند، 3 نفر با لباس فضانوردي عمليات فرود بر روي سياره سرخ را انجام مي‌دهند و سه نفر باقي مانده در مدار نزديك مريخ منتظر دوستان خود باقي خواهند ماند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...