رفتن به مطلب

حافظه‌ی ddr4 مبتنی بر لیتوگرافی 20 نانومتری


ارسال های توصیه شده

سامسونگ نسل جدیدی از تراشه‌های DDR4 را مبتنی بر لیتوگرافی ۲۰ نانومتری معرفی کرده که با استفاده از آن می‌توان ماژول‌های حافظه‌ی رم تا ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت را تولید کرد. در حال حاضر بیشترین ظرفیت موجود میان ماژول‌های حافظه‌ی مورد استفاده در کامپیوترهای شخصی و سرور‌ها، ۳۲ گیگابایت ظرفیت دارند.

 

c9aa6edc099629f105ed030d77b22cd4_XL.jpg

 

همانطور که گفتیم در حال حاضر بیشترین ظرفیت موجود برای ماژول حافظه برابر ۳۲ گیگابایت است. برای مثال یک ماژول حافظه‌ی ۳۲ گیگابایتی از محصولات NewEgg هزینه‌ای ۵۱۰ دلاری را روی دست خریدار خواهد گذاشت که می‌توان با پرداخت ۳۰۸ دلار برای ۴ ماژول حافظه‌ با ظرفیت ۸ گیگابایت، یک ماژول حافظه‌ی ۳۲ گیگابایتی را شبیه‌سازی کرد.

 

سامسونگ با استفاده از فناوری تولید تراشه‌‌های DDR4 مبتنی بر لیتوگرافی ۲۰ نانومتری قادر است تا ظرفیت ماژول‌های حافظه‌ی مورد استفاده را تا چندین برابر میزان حداکثری کنونی افزایش دهد. ماژول‌های تولید شده از تراشه‌های ظرفیت ۸ گیگابیت بهره می‌برند که با استفاده از آن‌ها می‌توان ماژول‌های با ظرفیت ۳۲ تا ۱۲۸ گیگابایت تولید کرد. دستیابی به چنین ظرفیتی از طریق استفاده از روش TSV (ساخت تراشه‌ها بصورت سه‌بعدی که نتیجه‌ی آن کاهش حجم کلی تراشه، افزایش سرعت انتقال داده و افزایش ظرفیت است) حاصل شده است.

 

DDR4Int1.jpg

 

 

 

سامسونگ اعلام کرده که در صورت تقاضای بازار قادر است ماژول‌های حافظه DDR4 با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت را تولید کند. این ادعا نشان از این دارد که سامسونگ این محصول را همراه با نمونه‌هایی با ظرفیت پایین‌تر روانه‌ی بازار نخواهد کرد، اما به احتمال زیاد در سال‌های آتی در صورت ایجاد نیاز در بازار شاهد عرضه‌ی ماژول‌های حافظه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی سامسونگ خواهیم بود. براساس اطلاعات ارائه شده فرکانس کاری ماژول‌های سامسونگ ۲.۴ گیگاهرتز است که به‌خاطر سرعت بالا برای استفاده در سرور‌ها مناسب هستند. هرچند طول می‌کشد تا حافظه‌های DDR4  واقعا سریع‌تر از DDR3ها شوند، اما وجود فاکتورهایی چون مصرف انرژی پایین‌تر در کنار ابعاد کوچکتر انواع DDR3 را از دور رقابت خارج خواهد کرد.

 

 DDR4 و ساخت سوپرکامپیوترهایی با قابلیت انجام ۱۰ به توان ۱۸ عملیات عدد اعشاری در هر ثانیه

یکی از کاربردهای ماژول‌های DDR4 تولید شده توسط سامسونگ را می‌توان ساخت سوپرکامپیوترها با قدرت پردازشی بالا عنوان کرد. یکی از مشکلات عمده در ساخت سوپرکامپیوترهای قدرتمند حجم بالای ماژول‌های حافظه در کنار مدیریت مصرف انرژی در آن‌ها است که چالش بسیاری را برای تولیدکنندگان سوپرکامپیوتر ایجاد کرده بود. در صورتی که سامسونگ بتواند فشردگی حافظه‌های DDR4 خود را ۴ برابر افزایش دهد، در اینصورت اسلات ۳۲ پین مادربورد قادر است به‌جای پذیرایی از ماژول ۱ ترابایتی، از یک ماژول حافظه‌ی ۴ ترابایتی پذیرایی کند. در صورت تحقق چنین امری، باید از تراشه‌های جدیدی استفاده کرد. در حال حاضر پردازنده‌ی ۱۵ هسته‌ای زئون E7v2 قادر است تا به ازای هر هسته ۱.۵ ترابایت حافظه‌ی رم را مدیریت کند.

 

 

DDR4Int2.jpg

 

 

سامسونگ مدعی است که مصرف انرژی در مقایسه با تراشه‌های حافظه‌ی DDR3 مبتنی بر لیتوگرافی ۴۰ نانومتری در حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است، همچنین براساس اطلاعات ارائه شده توسط سامسونگ، ولتاژ عملیاتی مورد استفاده ۱.۲ ولت است. تراشه‌ی X99 اینتل تنها سخت‌افزاری است که می‌توان به‌واسطه‌ی آن از حافظه‌های DDR4 بهره برد. شنیده‌ها حکایت از این دارند که Skylake اینتل نیز تا پایان سال جاری میلادی از حافظه‌های رم DDR4‌ پشتیبانی خواهد کرد. اخباری نیز در مورد Carrizo کمپانی AMD منتشر شده که حکایت از احتمال عرضه‌ی دو نسخه از تراشه با پشتیبانی DDR3 و DDR4 دارند. برخی شایعات، عرضه‌ی این تراشه را همراه با یک مموری کنترلر مشترک عنوان کرده‌اند. AMD سابقه‌ی ارائه‌ی چنین محصولی را در مورد حافظه‌های DDR2 و DDR3 دارد.

 

یکی از اصلی‌ترین سوالات مطرح شده در مورد کاربردهای DDR4 در مورد امکان استفاده از آن در کامپیوترهای دسکتاپ است. گمانه‌های مطرح شده امکان استفاده از حافظه‌های DDR4 در تلفن‌های‌هوشمند را بیش از سایر پلتفرم‌ها، محتمل‌تر توصیف کرده‌اند، چراکه مصرف پایین انرژی مهم‌ترین فاکتوری است که حافظه‌ی DDR4 را به گزینه‌ی مناسبی برای استفاده در گجت‌های موبایل تبدیل می‌کند.

 

منبع: زومیت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...