رفتن به مطلب

چهارم آبان در آینه تاریخ معاصر ایران


saba mn

ارسال های توصیه شده

[h=3]تهران- ایرنا- امروز یک شنبه چهارم آبان 1393 هجری خورشیدی، اول محرم 1436 هجری قمری و بیست و ششم اکتبر 2014 میلادی است. 50 سال پیش در چنین روزی، امام خمینی در سخنرانی افشاگرانه ای به امتیاز کاپیتولاسیون اعتراض کرد.[/h]

81363277-6037359.jpg مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

 

 

 

 

 

4 آبان 1359

 

خرمشهر پس از 34 روز مقاومت و از خودگذشتگی نیروهای مردمی به اشغال نظامیان ارتش صدام درآمد. این شهر در عملیات بیت المقدس در سوم خرداد 1361 هجری خورشیدی به وسیله ی رزمندگان اسلام آزاد شد.

 

 

 

4 آبان 1357

 

ویلیام سولیوان سفیر آمریکا در دیدار با علی امینی و جعفر شریف امامی خواستار تشکیل شورای سلطنت شد و تهیه مقدمه ی کار را به آنها سپرد.

 

 

 

4 آبان 1356

 

وزیر خزانه داری آمریکا که برای دیدار با محمدرضا پهلوی به تهران آمده بود، اعلام کرد خرید های ایران از آمریکا از 40 میلیارد دلار تجاوز می کند.

 

 

 

4 آبان 1350

 

اختلاف های مرزی میان ایران و عراق شدت گرفت. اختلاف ها در ارتباط با رودخانه ی شط العرب و اروند کنار و برخی از نقطه های مرزی و موردهای دیگر بود که سبب شد تا روابط میان حکومت بعث عراق به ریاست احمد حسن البکر و رژیم پهلوی به شدت تیره شود که این امر موجب اخراج هشت هزار ایرانی از خاک این کشور شد.

 

 

 

4 آبان 1346

 

آیین تاجگذاری محمدرضا پهلوی، همراه با همسر و پسرش رضا پهلوی در کاخ گلستان برگزار و هزینه ی سنگین این مراسم از بودجه ی عمومی کشور پرداخت شد.

 

 

 

4 آبان 1345

 

تلویزیون ملی ایران به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد.

 

 

 

4 آبان 1343

 

امام خمینی در اعتراض به لایحه ی کاپیتولاسیون در نطقی تند فرمود: «... عظمت ایران از بین رفت، استقلال از دست رفت، عزت ماپایکوب شد، مگر ما مستعمره هستیم. مگر ایران در اشغال آمریکاست؟...»

 

 

 

4 آبان 1299

 

سپهدار رشتی با استعفای مشیرالدوله، به وسیله ی احمد شاه به رییس الوزایی منصوب شد.

 

 

 

4 آبان 1294

 

جنگ جهانی اول هشت روز پس از تاجگذاری احمد شاه آخرین پادشاه سلسله ی قاجار آغاز شد. مستوفی الممالک نخست وزیر وقت ایران پس از آغاز جنگ، بیطرفی کامل ایران را اعلام کرد اما دولت های درگیر در جنگ، این بیطرفی را نادیده گرفته و نیروهای خود را از هر طرف وارد ایران کردند. سپاهیان روس نیز با فرماندهی ژنرال باراتف در این روز وارد بندر انزلی شدند.

 

 

 

4 آبان 1290

 

سر جورج بارکلی سفیر انگلیس در تهران در یادداشتی به وثوق الدوله وزیر امور خارجه، خواستار جلوگیری از مخالفت مردم با ورود نیروهای انگلیسی به ایران و کنترل احساس های ضد انگلیسی مردم شد.

 

 

 

برگرفته از: آرشیو خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...