رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

pgdqsclw571qfsw266.jpg

 

 

دستگاه گوارش انسان از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است.معده و قسمت ابتدایی روده باریک که دوازدهه نامیده می‌شود، همواره در معرض غلظت زیاد اسید مترشحه از معده هستند. پوشش داخلی این اعضا با سیستم بسیار پیچیده و دقیقی در مقابل این اسید محافظت می‌شود. ضعف این سیستم دفاعی یا ترشح بیش از حد اسید عامل به وجود آمدن زخم است. زخم‌هایی که در معده و دوازدهه ایجاد می‌شوند در بین مردم به زخم معده مشهور هستند. جالب این است که شیوع زخم در دوازدهه خیلی بیشتر از زخم معده است.

 

از بین عوامل ایجاد زخم دو عامل مهم‌تر هستند: میکروبی به نام هلیکوباکتر و داروهای مسکن غیراستروئیدی.

 

میکروب هلیکوباکتر در جوامعی که از نظر بهداشتی و اقتصادی وضع بدی دارند در اکثر افراد وجود دارد ولی بهتر شدن سطح بهداشتی در بسیاری از جوامع پیشرفته باعث کاهش شیوع آن حتی تا کمتر از ۳۰ درصد گردیده است. این میکروب با ایجاد التهاب در جدار معده باعث ایجاد زخم در معده و یا دوازدهه می‌شود.

 

داروهای مسکنی همچون دیکلوفناک، پیروکسیکام، بروفن، ناپروکسن و آسپرین از عوامل بسیار مهم زخم‌های معده و دوازدهه هستند. این داروها در افراد مسن، سیگاری، الکلی و افرادی که سابقه زخم قبلی دارند یا همزمان از چند نوع از این داروها استفاده می‌کنند یا همزمان از کورتون استفاده می‌کنند احتمال ایجاد زخم را خیلی زیاد می‌کند.

 

عوامل دیگری نیز در ایجاد زخم مهم هستند. به عنوان مثال افراد دچار استرس بیشتر در معرض زخم هستند. در مورد خوراکی‌ها فقط الکل و قهوه ارتباط قابل توجهی با زخم دارند و سایر غذاها چندان ارتباطی ندارند.

 

علامت اصلی این زخم‌ها درد در قسمت بالای شکم و زیر جناغ است. دردهای زخم دوازدهه معمولا زمانی شروع می‌شود که ساعتی از خوردن غذا گذشته و معده خالی شده است ولی درد زخم معده همزمان با خوردن غذا زیادتر می‌شود. دردهایی که نیمه شب بیمار را بیدار می‌کند احتمال زخم دوازدهه یا معده را خیلی مطرح می‌نماید.

عوارض زخم معده دوازدهه مهم‌ترین عاملی است که درمان این بیماری را اجباری می‌سازد. خونریزی، سوراخ شدن و بسته شدن مسیر عبور غذا در اثر زخم عوارض این بیماری هستند.

 

مهم‌ترین وجه درمان زخم‌ها پیدا کردن عامل ایجاد آنها مثلا داروهای مسکن یا میکروب هلیکوباکتر است که در این صورت باید آنها را حذف کرد. در صورتی که این دو عامل وجود نداشت مصرف ضداسیدها و داروهایی که اسید معده را کم می‌کنند اساس درمان را تشکیل می‌دهند. با مصرف این داروها به مدت نسبتا طولانی بسیاری از زخم‌ها بهبودی کامل پیدا می‌کنند.

یکی از نکات مهم در درمان زخم‌های معده و اثنی‌عشر خصوصا در افراد بالای ۴۰ سال این است که هر گونه درد در شکم که براحتی به دارو پاسخ نمی‌دهد را باید جدی فرض کرد و با اقدامات تشخیصی مثل آندوسکوپی ابتدا احتمال بدخیمی را رد کرد و سپس درمان را انجام داد.

لینک به دیدگاه
  • 11 ماه بعد...
میکروبی به نام هلیکوباکتر

 

همه مردم میکرب معده رو دارن ولی بعضیا از حد معمول بیشتر میشه و اگه رسیدگی نشه به ورم معده و بعد به زخم معده تبدیل میشه.مصرف داروهای میکرب معده وحشتناکه.:hanghead:

لینک به دیدگاه

اینقده خوبه این دردهای معده

من که آب یا مایعات بخورم راه برم دخلم اومده...........

دارومم فقط دایمیتیکون و سایمیتیدین هست..... ورم دهانه معده دیگه آخرشه...

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...