رفتن به مطلب

قابلیت‌های سیستم‌عامل تازه وارد مایکروسافت را از اینجا بخوانید


saba mn

ارسال های توصیه شده

هشتی که نه نشد؛

[h=1]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

مایکروسافت هر چه در تخصص داشته در ویندوز 10 رو کرده تا بتواند رضایت نسبی آن دسته از کاربرانش را که ناراضی هستند را جلب کرده و دوباره مورد توجه طیف گسترده ای از مخاطبان قرار گیرد. در این گزارش به بررسی ویژگی های ویندوز 10 خواهیم پرداخت و خواهیم گفت برای استفاده از این سیستم عامل، چه مواردی لازم است رعایت کنید.

به گزارش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
؛ چند وقت پیش در مورد ویندوز جدید مایکروسافت با عنوان ویندوز 9 صحبت کردیم و تمامی ویژگی ها و خصوصیاتی که مایکروسافت و مدیرانش در رابطه با این پروژه اعلام کرده بودند را بررسی کردیم. اما تمامی بررسی ها و پیش بینی هایی که در این رابطه شده بود با یک حرکت غیر قابل پیش‌بینانه مایکروسافت، نقش برآب شد. این شرکت به جای این که بعد از ویندوز هشت به معرفی ویندوز 9 بپردازد به یک‌باره به سراغ نسخه‌ای از سیستم‌عامل محبوب خود با نام ویندوز ده رفت. ویندوز ده در شرایطی به کاربران و کارشناسان معرفی شد که همه انتظار دیگری از مایکروسافت داشتند. مدیران مایکروسافت هم بر این باور هستند که بعد از ارائه نیمه موفق ویندوز 7، ویندوز هشت باز یک شکست برایشان به حساب می آمد زیرا اساسا این ویندوز برای کاربران تبلت و تلفن همراه هوشمند طراحی شده بود و مسلما با این اوصاف آن گونه که باید و شاید مورد استقبال کاربران رایانه قرار نگرفت. با توجه به این که بعد از ویندوز هشت به یک‌باره ویندوز 10 به کاربران معرفی شد، این سئوال در ذهن همه ایجاد شد که چه بلایی به سر ویندوز 9 آمد. از این ویندوز هم در جاهای مختلفی صحبت شده بوده و بسیاری از مردم بعد از ارائه ویندوز 10 پرسیدند که پس چه بلایی به سر ویندوز 9 آمد؟ اما پاسخی که به آن ها داده شد به نوعی بود که شاید برای هر کسی جالب نباشد.

 

2686489_595.jpg

 

ظاهرا مایکروسافت از این نامگذاری هدف خاصی را دنبال می کرده است. مدیران این شرکت به دنبال یک نسخه نهایی برای ویندوز بوده اند که به نسبت ویندوز هشت یک تغییر اساسی را در دید کاربران ایجاد کند. این شرکت برای دستیابی به این هدف تصمیم گرفت که با پرش شماره نسخه این تصور را در مردم ایجاد کند که تحولاتی اساسی و قابل توجه در نسخه جدید سیستم عامل ویندوز رخ داده است. البته تا حدی هم همین گونه بوده است و بیشتر کاربران دلیل پرش از ویندوز 8 به ویندوز 10 را تغییرات وسیع و گسترده در ویندوز 10 دانسته‌اند، با توجه به این که این سیستم عامل به رایانه های شخصی اختصاص ندارد و روی تمام دستگاه‌ها از تلفن های همراه گرفته تا تبلت ها قابل نصب خواهد بود. مایکروسافت اعلام کرده است که این ویندوز به سادگی خودش را با هر محیط و هر سایز صفحه نمایشی سازگار کرده و دقیقا به شکلی درخواهد آمد که کاربر به آن نیاز دارد. با توجه به این که مایکروسافت با ارائه ویندوز هشت دچار این ترس شد که باز هم شکستی که در ویندوز ویستا داشته است برایش تکرار شود، می توان تا حدی اطمینان داشت که هر چه در تخصص داشته، در ویندوز 10 رو کرده است تا بتواند رضایت نسبی آن دسته از کاربرانش را که ناراضی هستند، جلب کرده و دوباره مورد توجه طیف گسترده ای از مخاطبان قرار گیرد. در این گزارش به بررسی ویژگی های ویندوز 10 خواهیم پرداخت و به شما خواهیم گفت که برای استفاده از این سیستم عامل، چه مواردی را لازم است رعایت کنید.

 

2686491_678.jpg

 

10 که رسید به بازار

همان گونه که گفتیم ویندوز 8 باعث شد که دوباره کاربران مایکروسافت، گلایه ها و شکایات خود را به سمت این شرکت روانه کنند و بیشتر این نارضایتی ها به دلیل طراحی خاص ویندوز هشت بود که تمام وابستگی‌های کاربر به محیط قبلی ویندوز را از بین برده و محدودیت هایی را برای فرد ایجاد می کرد. در نسخه های قبلی ویندوز این امکان در اختیار فرد قرار داده می شد که بتواند بین استفاده از گزینه های جدید و گزینه های قبلی یکی را انتخاب کند اما در ویندوز هشت این امکان تا حد زیادی برداشته شد و همین ماجرا باعث شد که مایکروسافت بلافاصله نسخه 8.1 و پس از آن هم آپدیت های کوچکی را یکی پس از دیگری به کاربران عرضه کند تا به نوعی بتواند انتقادات را کاهش دهد. اما با همه این اوصاف باز هم کاربران به استفاده از ویندوز 7 تمایل بیشتری داشته و نسبت به نسخه بعدی مقاومت کردند. مایکروسافت دلش می خواست به هر طریقی که شده از این فضا فاصله بگیرد و یک تحول اساسی در روند ارائه ویندوزهایش ایجاد کند. به همین خاطر ویندوز بعدی خود را با عنوان ویندوز 10، با هدف ایجاد یک تحول اساسی ارائه کرد. در عرض چند ماه اخیر شایعات و اخبار متفاوتی از ویندوز جدید مایکروسافت منتشر شد و ویدئوهای زیادی هم با هدف بیان ویژگی های نسخه جدید ویندوز ساخته شد که بیشتر آن ها بیانگر این مطلب بود که باز هم مایکروسافت قصد ایجاد یک تحول اساسی را ندارد و تنها سعی بر این دارد که به نوعی نارضایتی هایی که وجود دارد را تا حدی برطرف کند. به هر حال دانستن ویژگی های مهم این سیستم عامل می تواند برای هر کاربری که در حال حاضر از ویندوز استفاده می کند جالب باشد تا در صورتی که تصمیم به مهاجرت به نسخه بعدی گرفت با چشمی بازتر این انتخاب را انجام دهد.

 

2686492_273.jpg

 

استارت منو باز می گردد

شاید بتوان گفت که خود مایکروسافت هم به نوعی زیر ایده ای که برای حذف استارت منو داده، مانده است. برای همین به هر بهانه ای دلش می خواست این دکمه را به محیط کاربری ویندوز دوباره بازگرداند. بسیاری از کاربران نام ویندوز 10 را "بازگشت منوی استارت" گذاشته اند. تعدادی از منتقدان هم معتقد هستند که در طراحی نسخه جدید مایکروسافت ساختار مدرن خود را با برخی از ویژگی های قبلی ویندوز که مورد علاقه کاربران بوده است، ادغام کرده تا به این ترتیب بتواند بهترین تجربه کاربری را برای دوستدارانش ایجاد کند. مایکروسافت در نسخه جدید خود تلاش کرده تا تمامی پلتفورم های مختلف را با هم ترکیب کند تا دیگر نیازی به استفاده از نسخه های مختلف یک نرم افزار خاص در زمان به کارگیری گجت های مختلف یا دستگاه‌های گوناگون نظیر تبلت، تلفن همراه یا رایانه های رومیزی مختلف نباشد. عده ای هم معتقدند که برگرداندن دکمه استارت برای مایکروسافت یک شکست بزرگ محسوب می شود و کاملا مشخص است که عقبگرد داشته است. مایکروسافت برای این که همه را راضی نگه دارد شکلی از منوی استارت طراحی کرده است که با باز شدن آن شما با منویی ترکیبی از آن چه که در ویندوز هفت و هشت وجود داشته، مواجه خواهید شد. به این صورت که بخشی از این منو دقیقا همان چیزی است که در ویندوز هفت داشته اید و بخش دیگری هم چیزی شبیه به استایل مترو در ویندوز هشت است. این منو همه سلیقه ها را تا حدی راضی نگه می دارد.

 

2686506_406.jpg

 

نظر مایکروسافت چیست؟

شاید بهترین ملاک برای قضاوت در مورد یک محصول جدید، صحبت هایی باشد که از طرف سازنده آن مطرح می شود. در این مورد تری میرسون که مدیر واحد سیستم عامل های مایکروسافت است، می گوید: ویندوز 10 بزرگ‌ترین پلتفورمی است که ما تا به حال برای شرکت های تجاری طراحی کرده ایم. بر طبق آماری که موسسه تحقیقاتی فارستر منتشر کرده است تنها 20 درصد از کاربران در سازمان های تجاری به ویندوز 8 مهاجرت کرده بودند در حالی که این سیستم عامل بیشتر از 2 سال است که به کاربران عرضه شده است. مایکروسافت دلیل اصلی این بی تفاوتی را رابط کاربری لمسی این سیستم عامل می داند که کاربران نتوانستند به خوبی با آن ارتباط برقرار کنند و حذف منوی سنتی استارت از منوی ویندوز هشت، بسیاری از کاربران را در همان لحظه ورود به محیط این سیستم عامل، دلزده می کرد. اما ویندوز 10 که به Threshold شهرت دارد، به گونه ای طراحی شده که یک نسخه از آن برای استفاده روی تمامی وسایل الکترونیکی کافی باشد. به همین دلیل مایکروسافت انتظار دارد که همین یک نسخه تمامی نیازهای کاربران گوشی ها، تبلت ها و رایانه ها را برآورده کند. آقای میرسون معتقد است که ویندوز 10 می تواند روی تمامی تولیدات مایکروسافت یک عملکرد کاملا بهینه داشته باشد و شما می توانید همان نسخه ای که روی رایانه شخصی تان نصب می کنید را روی کنسول بازی ایکس باکس هم نصب کنید.

 

2686509_132.jpg

 

البته عده ای از افرادی که دائما در حال ایراد گرفتن هستند هم می گویند این کار مایکروسافت تقلید از شرکت اپل است که برای آیفون و آی پد یک سیستم عامل عرضه کرده است. در نسخه اولیه ویندوز 10 که با معرفی جو بلفیور، معاون مایکروسافت در معرض دید عموم قرار گرفت رابط کاربری برای تبلت های لمسی و رابط کاربری بهینه شده برای رایانه های شخصی که از ماوس و صفحه کلید استفاده می کنند، به خوبی با هم ترکیب شده بود. حتی در مراسم معرفی این نسخه از ویندوز گفته شد که کاربران می توانند با توجه به وسیله ای که در حال استفاده از آن هستند، از یک حالت به حالت دیگری منتقل شده و بین رابط های کاربری حرکت کنند. باید گفت که مایکروسافت در ویندوز 10 توجه و تمرکز ویژه ای روی کاربران قدیمی و حرفه ای خود داشته و به همین دلیل تغییرات زیادی را در محیط Command Prompt به وجود آورده تا به این وسیله این امکان را در اختیار کاربرانش قرار دهد که دستورات متنی بیشتری وارد کرده و روی سیستم خود کنترل بیشتری داشته باشند. علاوه بر این موارد مایکروسافت ادعا کرده است که ویندوز 10، شباهت بسیار زیادی به خودروهای برقی ساخت شرکت تلسا دارد. این مساله نشان می دهد که مدیران مایکروسافت اصرار بسیار شدیدی دارند تا تازگی و بدیع بودن امکانات ویندوز جدید خود را دائما تکرار کنند.

 

2686512_820.jpg

 

تغییراتی که مثبت هستند

به جز بازگشتن منوی استارت که تقریبا همه به آن اشاره کرده اند، در دموی اولیه تغییرات مثبت دیگری هم در ویندوز 10 نسبت به نسخه های قبلی اش مشاهده شد. به عنوان نمونه این که ویندوز 10 تا تمامی تبلت ها، گوشی ها و دیگر محصولات خود این شرکت سازگاری دارد. همچنین ویندوز 10 با اینترنت اشیا هم هماهنگی دارد و با یک کیفیت روی هر وسیله ای قابل اجرا خواهد بود. برای اجرای برنامه های سنتی و همراه در ویندوز 10 از یک رابط کاربری به رابط کاربری دیگر رفت و آمدی انجام نمی شود و هر گونه دوگانگی برسر اجرای برنامه ها در این نسخه از بین رفته است و کاربران خودشان می توانند صرف نظر از نسخه ای که برنامه دارد، به هر شیوه ای که تمایل داشته باشند، برنامه را اجرا کنند. اگر به خاطر داشته باشید در ویندوز 8، اگر چند برنامه را اجرا می‌کنید، کل صفحه نمایش شما پر می شود و دیگر جایی برای تغییر ابعاد پنجره باقی نمی ماند. اما در ویندوز 10 این مشکل به شکل اساسی برطرف شده و در محیط آن پنجره های قابل تنظیم دوباره بازگشته اند و شما این امکان را دارید که دقیقا به همان راحتی گذشته، آن ها را مدیریت کنید. تا به حال فقط در رابطه با ویژگی هایی صحبت کردیم که مایکروسافت به نوعی آن ها را اصلاح کرده است، اما در رابطه با ویژگی جدید این سیستم عامل باید گفت که ویندوز 10 یک ویژگی جدید دارد که بیشتر به ویژگی های سیستم عامل مک شباهت دارد.

 

2686511_919.jpg

 

با استفاده از این ویژگی می توانید زوم اوت کنید و با استفاده از این ویژگی کل برنامه های باز در رایانه یا دیگر وسایل خود را ببندید و سپس یکی را انتخاب کنید. البته این ویژگی که بتوانید یک رابط دلخواه برای انتقال بین برنامه ها انتخاب کنید هم یک ویژگی جدید است که تا به حال استقبال از آن خوب بوده است. در مورد لمسی بودن ویندوز 10 هم باید گفت که این نسخه هم لمسی است و اگر کاربران تمایل داشته باشند می توانند با دست صفحات را بالا و پایین بکشند یا روی برنامه خاصی زوم کنند. ویژگی جدیدی هم در این سیستم عامل با نام Continuum وجود دارد که به کاربر این اجازه را می‌دهد تا با قطع کردن صفحه کلید به صورت خودکار وارد حالتی شود که ویندوز در تبلت کار می کند و به این ترتیب اپلیکیشن ها را به صورت تمام صفحه مشاهده کند. قابلیت چند دسکتاپی بودن بزرگترین تحول ویندوز 10 تا به اینجای کار بوده است با توجه به این قابلیت محیط کار ویندوز شما به تعداد دلخواه دسکتاپ قابل تغییر دارد و اگر شما از چند برنامه به صورت همزمان استفاده می کنید، برای آسان تر شدن کار و شلوغ نشدن یک دسکتاپ می توانید از تعداد بیشتری دسکتاپ استفاده کنید و با کلیدهای میانبر Alt+ tab میان دسکتاپ‌های خود سوئیچ کنید.

 

2686507_305.jpg

 

سرعتی که بالاتر است، ظاهری که زیباتر است

گفته شده است که در ویندوز 10، سرعت سیستم عامل به شکل بسیار محسوسی افزایش پیدا کرده است به شکلی که زمان نصب برنامه ها، به سه چهارم آن چیزی که در ویندوز 8 وجود داشته رسیده است. همچنین مایکروسافت ادعا کرده است که این سرعت در بهترین شرایط به چیزی نزدیک به نصف سرعت نصب برنامه در ویندوز 8 خواهد رسید. بسیاری از کاربران که نسخه دموی این سیستم عامل را نصب کرده اند این افزایش سرعت را تایید کرده اند و خود شرکت مایکروسافت هم گفته است که نسخه کامل و نهایی ویندوز 10، مسلما سرعت بسیار بالاتری خواهد داشت. همان گونه که قبلا هم گفتیم سیستم عامل ویندوز 10 از دو رابط کاربری استفاده می کند که یکی برای کاربران ویندوز 7 یا همان کاربران علاقه مند به محیط سنتی ویندوز است و دیگری به کاربرانی تعلق دارد که محیط کاربری ویندوز 8 را بیشتر می پسندد. این قابلیت به انتخاب خود کاربر قابل فعال شدن است. شرکت مایکروسافت بعد از این که فهمید کاربران از ظاهر ویندوز 8 خوششان نیامده، سعی بر ایجاد این تغییرات کرد و این تلاش منجر به تغییرات ظاهری در ویندوز 10 شده که مایکروسافت نام آن را زیباتر شدن گذاشته است.

 

2686496_513.jpg

 

در واقع مایکروسافت تصمیم گرفت که درگاه های شخصی سازی را به روی کاربرانش باز کند تا هر کسی بتواند همان گونه که دوست دارد سیستم خود را شخصی سازی کند. از جمله مواردی که منجر به زیباتر شدن و دلپسندتر شدن محیط ویندوز شده است، داشتن دو نوع منوی استارت است که وابسته به نوع سلیقه‌ای است که کاربر دارد. همچنین برگرداندن امکاناتی نظیر تمام صفحه کردن، بزرگنمایی یا کوچک کردن پنجره ها سبب می شود که کاربر اطمینان دوباره نسبت به محیط ویندوز داشته باشد. مواردی نظیر همگام شدن رنگ منوی استارت با رنگ انتخابی که در محیط ویندوز 7 وجود داشت هم از جمله امتیازات جدید ویندوز 10 است. آن نواری که از نظر بسیاری از کاربران اعصاب خرد کن بود و در محیط ویندوز 8 در سمت راست دسکتاپ ظاهر می شد هم در ویندوز 10 به آن شکل وجود ندارد و در جای دیگری از محیط ویندوز جا خوش کرده است. با این که نسخه پیش نمایش ویندوز 10 بسیار تکامل یافته تر از نسخه نهایی ویندوز 8 یعنی ویندوز 8.1 نشان داده شده است و از هر نظر بهتر از نسخه های قبلی است اما باز هم کارشناسان می گویند که هنوز برای تصمیم گیری بسیار زود است و شاید باید بردباری بیشتری به خرج داد تا نسخه نهایی ویندوز 10 عرضه شود و پس از آن برای نصب این نسخه تصمیم گیری کرد.

 

2686510_634.jpg

 

سئوالاتی که ممکن است پیش آید

ممکن است اولین سئوالی که برای کاربران پیش می آید این باشد که چه زمانی سیستم عامل دستگاه ها قابل ارتقا به ویندوز 10 هستند و این کار چقدر برایشان هزینه دارد؟ در پاسخ به این سئوال گفته می شود که مایکروسافت اعلام کرده سیستم عامل جدید خود را احتمالا در ماه های اولیه سال 2015 ارائه می کند و اگر علاقه بسیار زیادی به تست کردن این سیستم عامل دارید می توانید نسخه اولیه و پر از ایراد آن را از طریق وب سایت مایکروسافت دریافت کنید. در مورد قیمت این سیستم عامل هم هنوز چیزی اعلام نشده است و حتی مشخص نیست که ارتقای ویندوزهای قدیمی به ویندوز 10 با چه هزینه ای صورت می گیرد. چون مایکروسافت همیشه امکانات خاصی را در محیط سیستم عاملش برای صاحبان مشاغل در نظر می گیرد این انتظار وجود دارد که در ویندوز 10 هم در این زمینه امکاناتی در نظر گرفته شود. فعلا در کنفرانس معرفی نسخه ابتدایی ویندوز 10 اعلام شد که این سیستم عامل با تمامی سیستم های مدیریت سنتی، ابزارهای مدیریت تلفن همراه، ابزارهای مدیریتی داده های ذخیره شده روی رایانه های شخصی، لپ تاپ ها و محیط های کلود سازگاری دارد.

 

2686508_801.jpg

 

مایکروسافت از زمان آغاز تست این سیستم عامل بیش از 200 هزار بازخورد از کاربرانش داشته است و بیشترین درخواست هایی که به این شرکت داده شده است برای حذف دکمه های "جستجو" و تسک ویو بوده است و همچنین کاربرانی که درگیر تست این سیستم عامل شده اند تقاضا کرده اند که برای منوی استارت هم فکری بشود که از قالب فعلی آن درآید زیرا شکل فعلی اش بیشتر از این که به یک منو شباهت داشته باشد، شبیه به یک صفحه نصفه و نیمه است. جو بلفیور که مدیر بخش ویندوز مایکروسافت است با انتشار این بازخوردهای کاربران اعلام کرد که 64 درصد نصب های ویندوز 10 تکنیکال روی رایانه شخصی بوده است برخلاف این که این تصور وجود داشت که کاربران از ماشین های مجازی برای این کار استفاده کنند. بلفیور در مورد نتیجه این اتفاق هم گفته است که چنین عکس العملی می تواند یک اطمینان خاطر برای ما باشد که بیشتر بازخوردهای دریافت شده بر اساس استفاده متوسط یا طولانی مدت کاربر بوده است و نه یک تست چند دقیقه ای و گذرا. مدیر مایکروسافت اعتقاد دارد که وجود 200 هزار بازخورد در عرض کمتر از 1 ماه می تواند نشان دهد که تغییرات گسترده تر و جذاب تری در نسخه نهایی ویندوز 10، صورت خواهد گرفت. البته مایکروسافت اعلام کرده است که به مرور آپدیت هایی را برای ویندوز 10 منتشر خواهد کرد و دائما با کاربران تستش در ارتباط خواهد بود تا بتواند یک نسخه نهایی بدون عیب و ایراد در زمانی مناسب ارائه کند. مطمئنا مایکروسافت به این فکر کرده است که اگر این نسخه از ویندوز هم با شکست مواجه شود، کار برایش بسیار سخت خواهد شد و به همین خاطر با احتیاط بیشتری در این زمینه قدم برمی دارد.

 

منابع: Theverge BYTE Pcadvisor

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه

جان من این مشکل خطای آبی رو حذف کنن...پدرمو در آورده...:4564:

شیرین نشستی داری فیلم میبینی،با صدای ناهنجار ریستارت میکنه...یا داری فایل ترنسفر میکنی،یهو ریستارت میکنه همه چی میپره!

موقع دانلود کردن هم که کُراپت میکنه فایلت رو... :icon_pf (34):

لینک به دیدگاه
جان من این مشکل خطای آبی رو حذف کنن...پدرمو در آورده...:4564:

شیرین نشستی داری فیلم میبینی،با صدای ناهنجار ریستارت میکنه...یا داری فایل ترنسفر میکنی،یهو ریستارت میکنه همه چی میپره!

موقع دانلود کردن هم که کُراپت میکنه فایلت رو... :icon_pf (34):

 

چقدر مشکل داریییی :w58:

به این سرعت ویندوز10 رو گرفتی؟؟؟؟:w58:

لینک به دیدگاه
چقدر مشکل داریییی :w58:

به این سرعت ویندوز10 رو گرفتی؟؟؟؟:w58:

 

میبینی چه بدبختم من؟! :4564:

 

ایناهاش...:whistle:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
میبینی چه بدبختم من؟! :4564:

 

ایناهاش...:whistle:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

بابا فعال من تازه از xp رفتم 7 خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ:ws28:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...