رفتن به مطلب

سی ام مهر در آینه تاریخ معاصر ایران


ارسال های توصیه شده

[h=3]تهران- ایرنا- امروز چهارشنبه سی ام مهر 1393 هجری خورشیدی، بیست و هفتم ذی الحجه 1435 هجری قمری و بیست و دوم اکتبر 2014 میلادی است. 29 سال پیش در چنین روزی، عملیات عاشورای 4 با رمز «یا موسی الکاظم(ع)» در منطقه ی عملیاتی غرب آغاز شد.[/h]

81358617-6029219.jpg مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

 

 

 

 

 

30 مهر 1364

 

عملیات عاشورای 4 با رمز «یا موسی الکاظم(ع)» در منطقه ی عملیاتی غرب آغاز شد. هدف از اجرای این عملیات انهدام نیروهای دشمن در منطقه ی غرب دریاچه اُم النعاج در هورالهویزه بود که با موفقیت به پایان رسید.

 

 

 

30 مهر 1361

 

قطعنامه ی شماره ی 37.3 در سی و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره ی جنگ تحمیلی صادر شد، در مقدمه ی این قطعنامه، با هشدار به طولانی شدن جنگ میان 2 کشور بر این نکته تاکید شده بود که هر دولتی باید از به کارگیری زور در اشغال و دخالت در امور داخلی سایر کشورها خودداری نماید. این قطعنامه به دنبال پیروزی های رزمندگان اسلام در جبهه های مختلف نوشته شد.

 

 

 

30 مهر 1357

 

دیوید اوئن وزیرامور خارجه انگلیس گفت: اکنون وقت آن رسیده که ما از رژیم ایران حمایت کنیم و دوستی خود را با شاه (محمدرضا پهلوی) به اثبات برسانیم.

 

 

 

30 مهر 1342

 

اعلامیه ی شماره ی 15 فرمانداری نظامی تهران و حومه مبنی بر لغو اجرای مقررات حکومت نظامی انتشار یافت. مقررات حکومت نظامی به دنبال رویدادهای پانزدهم خرداد در تهران برقرار شده بود.

 

 

 

30 مهر 1334

 

لایحه ی پیوستن ایران به پیمان دفاعی ترکیه، عراق، پاکستان و انگلیس مشهور به پیمان بغداد(سنتو) در مجلس شورای ملی تصویب شد و بدین ترتیب ایران به عضویت این پیمان درآمد.

 

 

 

30 مهر 1333

 

هندرسن سفیر آمریکا و هربرت هوور مشاور نفتی وزارت امورخارجه آمریکا در تهران با محمدرضا پهلوی دیدار کردند. هوور روز بیست و پنجم مهر به ایران آمده بود و سفر او 23 روز بطول انجامید.

 

 

 

30 مهر 1331

 

هیات وزیران، موضوع قطع رابطه سیاسی ایران و انگلیس را به تصویب رساند و به سفارت این کشور ابلاغ کرد. بدین ترتیب رابطه ی سیاسی 2 کشور قطع شد. این امر به دلیل ملی شدن صنعت نفت ایران و کارشکنی های انگلیس در این موضوع، صورت پذیرفت.

 

 

 

30 مهر 1330

 

محمد مصدق نخست وزیر با ترومن رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار و درباره ی وضعیت اقتصادی و بودجه ی ایران با او گفت وگو کرد.

 

 

 

30 مهر 1302

 

قوام السلطنه نخست وزیر احمد شاه و نماینده ی وقت مردم تهران در مجلس پنجم شورای ملی به دستور رضاخان به اروپا تبعید شد.

 

 

 

30 مهر 1302

 

کابینه ی دوم میرزا حسن خان مشیرالدوله که در بیست و سوم خرداد تشکیل شده بود، پس از چهار ماه سقوط کرد. او از نخست وزیران مشهور دوره مشروطیت بود که قبل از این در سال های 1293، 1299، 1300 چهار بار به مقام نخست وزیری رسیده بود.

 

 

 

30 مهر 1293

 

نیروهای مشترک هندی انگلیسی، شهر آبادان را به بهانه ی حفاظت از شرکت نفت ایران و انگلیس اشغال کردند. بریتانیا ادعا کرد ورود نیروهایش به خلیج فارس به منظور سد کردن راه نفوذ نیروهای عثمانی و آلمانی به این منطقه است.

 

 

 

30 مهر 1290

 

نخستین گروه از نظامیان هندی و انگلیسی وارد بوشهر شدند.

 

 

 

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد3)

 

آرشیو خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

 

گروه اطلاع رسانی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...