رفتن به مطلب

رودخانه اي از گاز در خوشه كهكشاني محلي ما


moein_13

ارسال های توصیه شده

رودخانه اي از گاز در خوشه كهكشاني محلي ما

P00068.jpg
يك گروه از اخترشناسان معتقدندموفق به كشف بخشي از ماده گمشده عالم در قالب رودخانه اي از گازهاي داغ شده اند.

ابري عظيم از گازهاي داغ كه يك تريليون برابر خورشيد جرم و 150 برابر آن حرارت دارد در اطراف خوشه كهكشاني محلي كشف شده است . با وجود عظمت اين ابر خانم اسميتا ماتيو ،اخترشناس دانشگاه اوهايو و تيم همكارش معتقدند اين ابر تنها بخشي از يك جريان بسيار بزرگتر گازهاي داغ است كه ميان تمام كهكشانهاي عالم در جريان است.دانشمندان معتقدند بعد از انفجار بزرگ تنها 20 % از مواد معمولي ( كه از پروتونها و نوترونها و الكترونها ساخته شده بودند) در ساخت ستاره ها و كهكشانها به كار گرفته شد و حدود 80 % از اين مواد در اين تركيبات ظاهر نشده اند و به شكل نامريي در جايي تجمع يافته اند.

با وجود اين دانشمندان معتقدند باريونها ( دسته اي از ذرات بنيادي كه شامل هيپرونها و نوكلئونها است) راهنماي خوبي براي پيدا كردن اين موا دمخفي شده هستند چراكه اين باريونها در دام گرانش اين مواد مخفي مي افتدند و مي توانند جاي انها را براي ما آشكار كنند. در تابستان گذشته تلسكوپ پرتو ايكس چاندرا مداركي از يك ابر باريوني به دست آورد و پس از آن FUSE يا كاوشگر پرتوهاي ماورا بنفش دور اطلاعات تكميلي را از اين ابر باريوني به دست آورد.

حرارات ابر گازي يافت شده از اين طريق ، به حدي بالا است كه تابش آن در طول موجهايي بالاتر از پنجره طيف مريي صورت مي گيرد .اين ابر گازي در اطراف كهكشان راه شيري و كهكشان اندرومدا كشف شده است كه هر دو عضو گروه كهكشانهاي محلي ما هستند. اين كشف جديد با وجود اهميت آن كمكي به درك چگونگي پخش شدن اين مواد در عالم نمي كند و اين ابر گازي ممكن است تنها بخشي از آن را آشكار كند.

دونظريه اصلي در خصوص محل تجمع اين مواد وجود دارد اولين نظريه معتقد است عمده اين مواد در گونه اي از ستاره هاي نا پيدا يا تاريك و سيارت گازي غول جمع شده است و نظر ديگر معتقد است اين مواد به شكل ذرات كوچك ولي پرجرمي در عالم پراكنده شده است. كشف جديد هيچ يك از اين دو نظريه را تقويت يا تضعيف نمي كند و بنابراين هر دو حالت كماكان امكان پذير است.

منبع :
www.nojum.ir

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...