رفتن به مطلب

نخستین سازه های معماری عصر مفرغ در لرستان کشف شد


ارسال های توصیه شده

[h=3]خرم آباد - ایرنا - مجری کاوش اضطراری گورستان مورانی پلدختر لرستان گفت: نخستین سازه های معماری عصر مفرغ در استان لرستان کشف شد.[/h]

81351218-6016960.jpg عصر مفرغ (برنز) دومین بخش از عصر فلزات است که پس از دوره مس قرار می گیرد؛ در این دوره، بشر به فلزات ترکیبی مس و قلع دست یافته است؛ کاوش های دیرین شناسی نشان داده که ساکنان ایران از پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح این آلیاژ را می شناخته و برای ساخت مصنوعات فلزی از آن استفاده می کردند.

 

به گزارش ایرنا، «عطا حسن پور» روز پنج شنبه در جمع خبرنگاران افزود: تعریض جاده ای در 12 کیلومتری شهرستان پل دختر منجر به کشف نخستین سازه های معماری عصر مفرغ در لرستان و محوطه باستانی پیش از تاریخ در این منطقه شد.

 

وی اظهار کرد: پس از تخریب این منطقه به وسیله بیل مکانیکی برای تعریض جاده و ظاهر شدن استخوان، سفال و سنگ هایی احتمال وجود گورستانی باستانی در این منطقه داده شد و پس از صدور مجوز پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کاوش کلید خورد.

 

وی تصریح کرد: وسعت این محوطه باستانی پیش از تاریخ را که روی یک صخره طبیعی و یک دامنه با شیب تند حدود 75 درجه قرار گرفته بین یک تا 2 هکتار است.

 

حسن پور با اشاره به انجام عملیات کاوش در یک هزار و 700 متر مربع گفت: در این کاوش ها یک گور و چندین سازه معماری مربوط به دوره های پیش از تاریخ به دست آمده است.


 

وی افزود: از جمله مواد فرهنگی که در این گور به دست آمده می توان به ابزار و ادوات مفرغی، سنگی، سفالی و همچنین مهره های تزیینی و سفالینه هایی که معروف به سفال های لبه واریخته بود که معرف دوران آغاز ادبیات ایران است، اشاره کرد.

 

حسن پور گفت: این محوطه استقراری و گورستانی مربوط به عصر مفرغ، روی یک محوطه قدیمی تر از هزاره پنجم و چهارم پیش از میلاد قرار گرفته که در اصطلاح باستان شناسی به آن دوران مس و سنگ و یا مس سنگی اطلاق می شود.

 

حسن پور با اشاره به تداوم عملیات کاوش گفت: در واقع نهشته های باستانی «لایه های دوره های تاریخی» و لایه های فرهنگی محوطه مورنی شامل دوره های مس و سنگ و عصر مفرغ می شود که تاریخی بین هفت هزار تا چهار هزار سال را دربر می گیرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...