رفتن به مطلب

بیست و چهارم مهر در آینه تاریخ معاصر ایران


ارسال های توصیه شده

[h=1]بیست و چهارم مهر در آینه تاریخ معاصر ایران[/h] [h=3]تهران- ایرنا- امروز پنج شنبه بیست و چهارم مهر 1393 هجری خورشیدی، بیست و یکم ذی الحجه 1435 هجری قمری، شانزدهم اکتبر 2014 میلادی است. 88 سال پیش در چنین روزی، قانون منع خارج شدن طلا و نقره از کشور به تصویب مجلس شورای ملی رسید.[/h]

81350740-6016139.jpg مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

 

 

 

24 مهر 1368

 

مرتضی حنانه آهنگساز و موسیقیدان معاصر ایرانی در 67 سالگی درگذشت. وی کتاب ها، نوشته ها و موسیقی فیلم های ماندگاری را از خود به یادگار گذاشته است.

 

 

 

24 مهر 1359

 

هواپیماهای رژیم بعث عراق به منطقه های مسکونی کرمانشاه حمله کردند. در این رخداد 131 تن شهید و ده ها تن مجروح شدند.

 

 

 

24 مهر 1359

 

شهر خرمشهر در پی بیش از سه هفته مقاومت دلیرانه ی مردم، سرانجام به اشغال نظامیان عراقی درآمد. این شهر در عملیات بیت المقدس در سوم خرداد سال 1361 به وسیله ی رزمندگان اسلام آزاد شد.

 

 

 

24 مهر 1357

 

مراسم چهلم شهدای هفدهم شهریور در بهشت زهرا برگزار شد. در هفدهم شهریور مردم تهران در میدان ژاله (شهدای کنونی) علیه رژیم تظاهرات کردند که نیروهای نظامی حکومت به آنها حمله کردند. در جریان این حادثه تعداد زیادی از مردم به شهادت رسیدند.

 

 

 

24 مهر 1357

 

نیروهای رژیم پهلوی با حمله به مسجد جامع کرمان، مردم حاضر در مسجد را مورد ضرب و شتم قرار دادند و قسمتی از ساختمان و وسایل مسجد از جمله قرآن‏ها در آتش سوخت. در این روز حدود 20 هزار تن از مردم انقلابی کرمان به منظور چهلم شهدای هفدهم شهریور تهران، تمامی مغازه‏ها را تعطیل و در این مسجد اجتماع کرده بودند.

 

 

 

24 مهر 1357

 

بازار تهران و شهرهای مختلف ایران در اعتراض به جنایت های رژیم پهلوی تعطیل شد.

 

 

 

24 مهر 1354

 

ساخت ساختمان چهار نیروگاه هسته ای ایران با همکاری کشورهای آلمان و فرانسه آغاز شد.

 

 

 

24 مهر 1344

 

امام خمینی در نامه یی برای مراجع قم تصریح کرد، رژیم بعث عراق از رسیدن تلگراف ها به ایشان جلوگیری می کند. ساواک که از انبوه نامه ها و تلگراف ها به وحشت افتاده بود، با کمک رژیم عراق از رد و بدل شدن هرگونه نامه و تلگراف از طرف امام جلوگیری به عمل آورده بود.

 

 

 

24 مهر 1344

 

ایران آمادگی خود را برای خدمت زیر پرچم در سازمان ملل متحد و واگذاری نیروی نظامی در اختیار این سازمان اعلام کرد.

 

 

 

24 مهر 1342

 

ژنرال دو گل رییس جمهوری فرانسه برای یک دیدار چهار روزه از ایران، وارد تهران شد.

 

 

 

24 مهر 1322

 

آنتونی ایدن وزیر امور خارجه ی انگلیس و کرد هول وزیر امور خارجه ی آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم، جهت زمینه سازی برای تشکیل کنفرانس تهران وارد ایران شدند.

 

 

 

24 مهر 1305

 

قانون منع خارج شدن طلا و نقره از سرحدات، مشتمل بر سه ماده به تصویب مجلس شورای ملی رسید و با امضای سید محمد تدین رییس مجلس ابلاغ شد. در این قانون خارج شدن طلا و نقره به صورت سکه، شمش، خاک و... ممنوع اعلام شده بود.

 

 

 

24 مهر 1302

 

سفارت ایران در برن به وزارت امور خارجه اعلام کرد که مسیو شرور از برلین و مسکو عازم ایران شده است. وی آماده است امتیاز تاسیس کارخانه های قندسازی، پارچه و ریسمان بافی را از ایران بگیرد.

 

 

 

24 مهر 1302

 

تعدادی از بازرگانان برای آگاهی از نتیجه ی اقدام های دولت درباره ی رفع عوارض گمرکی از کالاهای صادراتی، منع ورود اشیا تجملی، معافیت دستگاه های صنعتی و کشاورزی از حقوق گمرکی و آسان سازی ورود دستگاه های صنعتی و کشاورزی از راه روسیه به ایران با مشیرالدوله رییس الوزرا دیدار کردند.

 

 

 

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد3 )

 

آرشیو خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

 

گروه اطلاع رسانی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...