رفتن به مطلب

فواید رب گوجه برای سلامتی


ارسال های توصیه شده

فواید رب گوجه برای سلامتی

 

IMG_7925.jpg

رب گوجه محصول گوجه فرنگی‌های له شده و بدون پوست و دانه است. زمان طولانی پخت رب باعث غلظت آن می‌شود. رب گوجه فرنگی حاوی مواد مغذی بسیار و ترکیبات مهمی است که در گوجه فرنگی خام به مقدار کمتری وجود دارند. این ویژگی باعث می‌شود که این رب یکی از سالم‌ترین چاشنی‌ها برای طبخ غذا باشد.

 

مواد مغذی

یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی حاوی ۱۳ کالری و ۰ گرم چربی است و این بدین معناست که رب گوجه فرنگی باعث اضافه وزن نمی‌شود. ویتامین A به وفور در این چاشنی سرخ وجود دارد که برای چشم، رشد جنین و سلامت باروی نقش دارد. ویتامین C ویتامین ناپایداری در مقابل حرارت است و اگرچه این ویتامین در گوجه خام بیشتر است، اما رب گوجه با آنتی اکسیدان‌های بیشتر این کمبود را جبران کرده است. ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده و تقویت سیستم ایمنی بدن دو کارکرد مهم رب گوجه فرنگی برای سلامتی بدن است.

این چاشنی همچنین منبع مهمی از ویتامین K و خانواده ویتامین B است و در هر قاشق غذاخوری از آن ۵ میلی گرم آهن وجود دارد، که به تولید گلبول‌های قرمز کمک زیادی می‌کند. همچنین یک قاشق غذاخوری از این رب حدود ۱۶۲ میلی گرم پتاسیم دارد که باعث تنظیم ذخیره مواد مغذی در بدن می‌شود.

آنتی اکسیدان‌ها

پروسه پخت رب گوجه فرنگی موجب تولید آنتی اکسیدان‌های زیادی می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که رادیکال‌های آزاد مرتبط با پیری و بیماری‌ها را از بین می‌برند. یک تحقیق علمی در سال ۲۰۰۲ نشان داد آنتی اکسیدان‌های موجود در گوجه فرنگی طی فرایند پخت و تولید رب افزایش می‌یابند. مقادیر زیاد رب گوجه فرنگی در غذاها، به خاطر وجود لیکوپن، باعث کاهش احتمال بروز سرطان پروستات می‌شود.

آفتاب سوختگی

مصرف گوجه فرنگی باعث کاهش گُر گرفتگی‌های پس از تماس با اشعه ماوراء بنفش می‌شود. مصرف مداوم این رب به همراه روغن زیتون، اریتم یا آفتاب سوختگی را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. محققان احتمال می­دهند این تاثیر مثبت بخاطر وجود لیکوپن در رب گوجه فرنگی باشد.

از این رب آبمیوه، سس کچاپ و فرآورده‌های دیگری هم تولید می‌شود که مصرف آنها می‌تواند نقش یک مکمل خوب طبیعی را برای رژیم غذایی‌تان ایفا کند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...