رفتن به مطلب

جست و جوی خانه به خانه غایبان درس و مدرسه


ارسال های توصیه شده

[h=3]تهران - ایرنا - مهر از نیمه گذشت و سال تحصیلی برای 12 میلیون دانش آموز کهنه شد، اما دانش آموزان بسیاری هستند که هنوز نتوانسته اند پشت میزهای مدرسه حاضر شوند.[/h]

81349708-6014380.jpg آمارهای سازمان سواد آموزی کشور امسال مشخص کرده 9 میلیون و 700 هزار بی سواد در کشور وجود دارد. آماری که قرار بود براساس سند راهبردی نهضت

 

سواد آموزی تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور یعنی پایان سال 94، به صفر برسد، اما رسیدن به این آمار بعید به نظر می رسد. معضلی که چالش جدی پدید می آورد، اما این آمار و اعداد آن قدر زیاد است که گویی جامعه چندان حساسیتی هم به بی سواد ماندن جمعیت زیادی از آحادش ندارد. افراد بی سواد و کم سوادی که نه تنها سایه سواد را برسر زندگی خود ندارند بلکه بعضاً حیات جامعه هم ازکمبود آن ها دچار مشکل می شود.

 

در تأثیر بی سوادی برجامعه به مثال ها هم می توان اشاره کرد. در یک استان از 31 استان کشور، آمار مجرمان در گلستان حاکی است 96 درصد هنجارشکنان و مجرمان این استان کم سواد و بی سواد هستند. آن طور که سردار سیدمحمود میرفیضی، فرماندهی انتظامی گلستان بدون ذکر تعداد دستگیر شدگان اشاره می کند، 12درصد آنان بی سواد و 84 درصد کم سوادند. مجرمان بی سواد و کم سوادی که به جرم سرقت، حمل موادمخدر، قتل و حتی تصادف دستگیر شده اند و نه تنها زندگی خود را سیاه کرده اند بلکه خسارت کم و زیادی را به افراد بی گناه وارد آورده اند. افرادی که پلیس با دستگیری جلوی تبهکاری آنان را گرفته، اما این آب از سرچشمه گل آلود شده است.

 

شناسایی بازماندگان از تحصیل

 

وزارت آموزش و پرورش امسال به استان ها ابلاغ کرده خانه به خانه در بزنند و سراغ دانش آموزانی که برای ثبت نام نیامده اند را بگیرند تا هیچ دانش آموز 6 تا 11 ساله ای خارج از مدرسه نماند.

 

علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش که زیر این ابلاغ را امضا کرده از استانداران، فرمانداران، دهیاری ها و شوراهای اسلامی خواسته که بسیج شوند تا بچه ای بیرون از مدرسه نماند، اگرچه او می گوید که آموزش و پرورش اهرم قانونی درباره این موضوع ندارد، درعوض آموزش و پرورش امسال والدین بی سواد را در زمان ثبت نام ها شناسایی و برای آن ها کلاس های سواد آموزی دایر کرده تا حداقل یکی از مهمترین دلایل بی سواد ماندن فرزندان که والدین بی سواد هستند،

 

کمتر شود.

 

ابلاغ آموزش و پرورش برای شناسایی خانه به خانه دانش آموزان غایب اکنون به دست مدیران شهرستانی رسیده از این رو آنان هم دست به کار شده اند تا با خانواده ها ارتباط برقرارکرده و با ترغیب وتشویق دانش آموزان را ثبت نام کنند.

 

مدارس شبانه روزی یک راه حل

 

مراوه تپه، دورترین شهرستان از مرکز گلستان یکی از همین مناطق است که همین دوری در کنار پراکندگی و کوچکی روستاها موجب شده دانش آموزان متوسطه اول و دوم مشکل ادامه تحصیل داشته باشند. دانش آموزانی که بیشتر آنان

 

دختر هستند. ستار بردی فجوری، مدیر آموزش و پرورش شهرستان مراوه تپه می گوید: «خیلی از خانواده ها حاضر نیستند دخترانشان برای ادامه تحصیل در دوره متوسطه اول و دوم به روستاها و شهرهای نزدیک اعزام شوند، البته از طرفی هم فقر مادی این افراد باید در نظر

 

گرفته شود.

 

خانواده هایی که برای فرستادن فرزندانشان به مدرسه هزینه ایاب و ذهاب تا شهر را ندارند و این مسائل موجب می شود وقتی پسر و دختری، ابتدایی را می خواند خانواده بگوید که دیگر کفایت می کند.

 

البته مدارس شبانه روزی هم هست. ظرفیتی برای جذب و نگهداشت دانش آموزان روستایی که ممکن است از 100 کیلومتر دورتر بیایند. مدارسی که باید تقویت و برای دانش آموزان کم سن و سال پایه هفتم وهشتم دورمانده از خانواده حکم خانه را بیابد و مادران بیشتر بتوانند به فرزندان خود سر بزنند.»

 

پرداخت نیمی از هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان روستایی

 

وی ادامه می دهد: «پرداخت نیمی از هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان روستایی که دوره متوسطه را در روستاهای همجوار دارند اقدام دیگری است که برای کاهش بازماندگان از تحصیل امسال انجام می شود. این اقدام ها در سال تحصیلی پیش رو بازهم ادامه می یابد تا بازماندگان از تحصیل مراوه تپه به کمتر از 10 درصد برسد.»

 

* شیرین اخوان هزاوه

 

*روزنامه ایران

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...