رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

گاوآهن دوطرفه جم

 

ويژگيهاي گاوآهن دوطرفه:

 

تيغههاي گاوآهن دوطرفه در دو سمت شاسي قرار گرفتنهاند و از لحاظ وزن و اندازه با هم مساوي هستند، اما برگردان آنها مخالف يكديگر عمل ميكند، يعني اگر تنههاي يك سمت ، خاك را به سمت راست برگردانند تنههاي سمت مخالف خاك را به چپ برميگردانند.

 

گاوآهنهاي دوطرفه سوارشونده ساخته ميشوند.

 

عمل چرخانيدن تنهها حول محور اصلي بوسيله جك دوطرفه صورت ميگيرد. اين جك هربار تنهها را به اندازه 180 درجه جابجا ميكند و براي جلوگيري از گرد و خاك در جاي خود استتار ميباشد.

 

نحوه كار با گاوآهن دوطرفه:

 

شروع كار گاوآهن از يك سمت زمين ميباشد. يعني تراكتور در كنار و امتداد يك ضلع مزرعه حركت ميكند و خاك را به سمت بيرون برميگرداند. در انتهاي خط پس از دورزدن تراكتور را بهصورت درجا بايد تنهها را 180 درجه برگردانده و چرخ سمت شخم تراكتور را در داخل شيار ايجاد شده توسط آخرين تنه قرار دهيد و عمل شخم تا ضلع مقابل به همين نحو ادامه پيدا ميكند.

 

لازم به يادآوري است در شخم با اينگونه چون خاك به اندازه عرض يك خيش به يك سمت منتقل ميشود در هرسال بايد شخم را از ضلع مقابل شخم سال قبل شروع كرد.

 

 

 

مزاياي گاوآهن دو طرفه :

 

عدم نياز به عمليات تسطيح

 

در گاوآهنهاي يكطرفه ، مزرعه به قطعات فرضي كوچكتر تقسيم شده و در محل شروع و اتمام شخم جوي و پشته ايجاد ميشود. با تكرار شخم طي چند سال بعلت جابجايي زياد خاك ناهمواري ايجاد ميشود. در حاليكه با گاوآهنهاي دوطرفه ( بدون تقسيم مزرعه به قطعات كوچك) چون شخم از يك ضلع مزرعه شروع ميشود هميشه خاك به يك طرف ريخته شده و هيچگونه جوي و پشته در وسط زمين ايجاد نميشود و زمين ناهمواري پيدا نميكند.

 

جلوگيري از اتلاف وقت:

 

چون در قطعات كوچك براي ادامه شخم با گاوآهن يكطرفه راننده مجبور ميباشد با دنده عقب يا دور زدن و حركت بدون شخم تا محل شروع بيايد وقت زيادي تلف خواهد شد ولي در شخم با گاوآهن دوطرفه چنان كه قبلاً ذكر شده اين مشكل برطرف گرديده است.

 

نماي ظاهري شخم با گاوآهن يكطرفه:

 

الف) يك پشته در وسط و دو شيار در كنارههاي زمين ايجاد مي شود.

 

ب) يك شيار در وسط و دو پشته در كنارههاي زمين ايجاد ميشود. در هر دو حالت الف و ب پشته و شيارهاي ايجاد شده و زمين را بايد توسط عمليات تسطيح ترميم نمود.

 

 

 

نماي ظاهري شخم با گاوآهنهاي دوطرفه:

 

در اين شخم خاك هميشه به يك سمت جابجا ميشود و نياز به عمليات تسطيح ندارد و در شخم بعدي از جهت مقابل خاك به جاي اوليه بازميگردد.

 

نحوه كار چرخ عقب:

 

چون چرخ عقب گاوآهن به دومنظور يكي تثبيت عمق شخم و ديگر حملونقل طراحي گرديده در هنگام شخم بين چرخ را طوري قرار دهيد كه چرخ در سمت زمين ساده قرار گيرد و بوسيله پيچهاي مخصوص عمق شخم را تنظيم نمائيد و در هنگام حملونقل پين چرخ را جابجا نموده و گاوآهن را بصورت افقي درآورده و با پيچ مخصوص در جاي خود ببنديد تا گاوآهن بصورت يكپارچه قرار گيرد.

 

صرفهجويي در زمان كار

 

در استفاده از اين گاوآهن ، تراكتور پس از پايان يك خط برخلاف گاوآهن يكطرفه ، درجا دور زده و همان خط را از برگشت ادامه ميدهد كه درضمن سرعت بخشيدن در كار شخم، همزمان نيز ميتوان تراكتور ديگري را براي عمليات كلوخشكني (ديسكزني) وارد زمين نمود بدوناينكه نيازي به قطعهبندي باشد.

 

عمليات تهيه و آمادهسازي زمين را در مدت بسيار كوتاهي ميسر مينمايد.

 

زمينهاي تهيه و آمادهسازي زمين را در مدت بسيار كوتاهي ميسر مينمايد.

 

زمينهاي بزرگ كه بواسطه توالي كشت محصولات مختلف در طول سال و پس از برداشت محصول بلافاصله بايد زمين را براي كشت بعدي آماده نموده، بكارگيري اين وسيله خاكورزي علاوه بر مزاياي فوق امكان مهيا نمودن خاك را در فرصتي كمتر به سادگي عرضه ميدارد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...