رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

کاشت نگین چشم خطر زیادی دارد

 


استفاده از نگین های تزئینی مخصوصا در چشم که حساس ترین عضو بدن به شمار می آید، کار پر خطری است و توصیه نمی شود.


2511861002912191919014420915750743275112.jpg

 

از وسایل زیبایی که در چند سال اخیر رونق زیادی پیدا کرده و در کشور ما هم به مرور طرفداران خاص خود را پیدا کرده است نگین ها هستند. نگین هایی که روی پوست صورت، ناخن، دندان و حتی چشم کاشته می شوند.

 

این نگین ها به شکل ها و جنس های مختلفی وجود دارند، ولی عمدتا جنس آنها برلیان، کریستال و طلا است تا ریسک حساسیت را به حداقل برسانند. البته این نگین ها هم مانند تمامی زیورآلات، با قیمت ها و هزینه های مختلف و از نظر کیفی در محدوده وسیعی قابل تهیه هستند، هرچند جنس نگین به موضع مورد استفاده هم بستگی دارد.

 

اواخر سال گذشته بود که یکی از خبرگزاری ها، گزارشی جالب درباره کاشت نگین در چشم، در یکی از بیمارستان های خصوصی تهران منتشر کرد! این موضوع هم به لحاظ حساس بودن چشم و هم هزینه های این کار، به نوعی اقدامی خاص برای دستیابی به زیبایی بیشتر محسوب می شود. این مقاله تلاشی است برای ارائه اطلاعات بیشتر در زمینه کاشت نگین در چشم.

 

بیشتر پزشکان متخصص چشم می گویند این عمل از طرف FDA تایید نشده است.

 

جواهر یا نگین در زیر سطحی ترین لایه سفیدی چشم که ملتحمه نام دارد، قرار داده می شود. ملتحمه همان لایه نازک و شفافی است که روی سفیدی چشم را می پوشاند و رگ های ریز خونی در آن دیده می شود.

 

این محل کاشت بسیار سطحی است و درنتیجه بدن نگین را به عنوان یک جسم خارجی شناسایی نمی کند. همچنین از آنجا که عضلات مرتبط با حرکت چشم بسیار عقب تر از موضع نگین یعنی ملتحمه هستند، این نگین ها هیچ خللی در حرکت چشم به وجود نمی آورند.

 

علاوه بر این ها معمولا نگین را از جنس هایی خنثی انتخاب می کنند که حساسیت زا نباشند.

 

با همه این ها نمی توان گفت که این کار بدون عارضه است. به هر صورت وقتی ملتحمه باز می شود تا نگین در آن قرار داده شود کار پرریسکی است و توصیه نمی شود.

 

باید یادمان باشد که چشم مثل دست یا پا نیست که اگر آسیبی به آن وارد شود به راحتی بهبود پیدا کند.

جواهر یا نگین چشم باید توسط چشم پزشکی که در این زمینه تجربه کافی را دارد، در چشم شما قرار داده شود

 

 

نگین از چه جنسی است؟

نگین چشم یک فلز خنثی از جنس پلاتین است که حساسیتی در چشم به وجود نمی آورد، مانند پلاتین هایی که در پا یا دست قرار می دهند و هیچ واکنشی در بدن ایجاد نمی کند.

 

اندازه این نگین 3 تا 3.5 میلی متر است که در اشکال مختلف قلب، ستاره و... وجود دارد. قیمت این عمل با نگین، هفت میلیون تومان است.

 

در ایران تعداد محدودی این عمل را انجام داده اند. از این تعداد دو نفر دچار مشکل شدند که در اثر التهاب شدید ملتحمه و تحریک چشمی مجبور شدند نگین را از چشم خود خارج کنند. در این شرایط اگر این نگین در چشم می ماند و التهاب ادامه داشت، منجر به از دست دادن چشم می شد.

 

خطرناک و پر ریسک

این عمل هیچ تاثیری روی دید نمی گذارد و فلزی که استفاده می شود خنثی است، اما در هر صورت شکافی که روی پرده ملتحمه چشم ایجاد می شود، ممکن است آسیب شدیدی به چشم برساند.

 

استفاده از نگین های تزئینی مخصوصا در چشم که حساس ترین عضو بدن به شمار می آید، کار پر ریسکی است و توصیه نمی شود.

 

این جراحی چگونه انجام می شود؟

این عمل مانند عمل لیزیک انجام می شود. به این صورت که چشم بیمار با یک قطره چشمی استریل (قطره بی حس کننده) بی حس می شود و در زیر میکروسکوپ قرار می گیرد که پزشک می تواند مردمک چشم را با این دستگاه کوچک و بزرگ کند تا بتواند کار را با دقت انجام دهد.

 

در این عمل پرده ملتحمه را شکاف باریکی می دهند که این پرده به صلبیه چسبیده و نگین روی پرده صلبیه گذاشته می شود. این نگین طوری در چشم قرار داده می شود که مانع دید نشود.

در آخر، این شکاف را بخیه می زنند تا جوش بخورد.

 

بعد از عمل، به مدت یک هفته از آنتی بیوتیک موضعی استفاده می شود.

طی هفته اول بعد از عمل، چشم در اطراف نگین کاشته شده کمی قرمز خواهد بود. بعد از دو تا سه هفته سفیدی چشم معمولا به حالت عادی باز می گردد.

همچنین توصیه می شود تا یک ماه بعد از عمل، از لنز چشم استفاده نشود.

 

آیا پس از عمل عارضه یا مشکلاتی وجود دارد؟

پس از عمل، چشم دچار التهاب و قرمزی می شود. اگر این التهاب فقط مربوط به التهاب پرده ملتحمه باشد، با دارو و قطره درمان می شود، اما اگر التهاب ناشی از التهاب پرده صلبیه باشد، باید خیلی سریع نگین از چشم خارج شود، چون این التهاب به بافت های اطراف صدمه می زند و حتی منجر به از دست دادن چشم می شود.

 

از آنجایی که غشای شفاف و سطحی چشم (ملتحمه) کاملا نگین را می پوشاند، احتمال آلودگی میکروبی آن بسیار کم است اما در هر صورت، به هر علت و در هر زمان که لازم باشد، چشم پزشک به راحتی و بدون هیچ گونه عارضه ای می تواند نگین را خارج کند.

 

در اینجا باید بگوییم که این نگین خللی در دید ایجاد نمی کند و هیچ وقت احساس نمی کنید که یک جسم خارجی در چشم وجود دارد.

 

برخی افراد تصور می کنند که قرار دادن جواهر در چشم باعث می شود تا فرد همواره در چشم خود احساس ناراحتی و وجود جسم خارجی داشته باشد، اما از آنجا که جواهر در زیر ملتحمه قرار می گیرد، به هیچ عنوان احساس ناراحتی نخواهد داشت.

 

نکته مهم

جواهر یا نگین چشم باید توسط چشم پزشکی که در این زمینه تجربه کافی را دارد، در چشم شما قرار داده شود.

 

 

 

منبع: سایت طب گیاهی
لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...