رفتن به مطلب

محققان ژاپنی به‌دلیل تولید led آبی رنگ جایزه‌ی نوبل دریافت کردند


ارسال های توصیه شده

آکادمی سلطنتی سوئد با انتشار گزارشی جزئیات انتخاب دانشمندانی را که موفق به دریافت جایزه‌ی نوبل فیزیک در سال ۲۰۱۴ میلادی شده‌اند را منتشر کرد. براساس گزارش منتشر شده، سه‌تن از فیزیکدانان ژاپنی به‌دلیل تولید ال‌ای‌دی‌هایی که قادر به انتشار نور آبی‌رنگ هستند، موفق به دریافت این جایزه‌ی مهم شده‌اند.

blue.led_.win_.plate_.png?itok=Tj4aYelX

همانطور که گفتیم سه‌تن از دانشمندان ژاپنی به‌دلیل تولید ال‌ای‌‌دی‌ که قادر به انتشار نور آبی‌ است، برای دریافت جایزه‌ی نوبل سال ۲۰۱۴ میلادی انتخاب شده‌اند. این سه‌تن شامل ایساموآکاساکی و هیروشی آمانو از دانشگاه ناگویا و شوجی ناکامورا از دانشگاه کالیفرنیا هستند.داشنگاه سلطنتی سوئد علت انتخاب این افراد را تولید دیویدهایی با قابلیت انتشار نور آبی عنوان کرده است که این یافته شکل گیری نورسفید را تسهیل کرده است. نتیجه‌ی این یافته تولید منبع نور مقرون به صرفه و دوست دار محیط زیست است. ال‌ای‌دی‌های آبی‌رنگ روش جدیدی را برای ایجاد نور سفید پیش‌روی تولیدکنندگان قرار داده است که از ویژگی‌های مهمی چون عمر بالا و همچنین مصرف پایین انرژی برخوردارند و می‌توان آن‌ها را به‌عنوان جایگزینی برای سایر منابع نور سفید مورد استفاده قرار داد.

blue.led_.win_.info_.banner.1.png

زمانی که دانشمندان در دهه‌ی۱۹۹۰ میلادی موفق به تولید ال‌ای‌دی‌ آبی شدند، تحولی بنیادی در فناوری در حوزه‌ی تولید منابع روشنایی ایجاد شد. ال‌ای‌دی‌هایی که قادر به تولید نوری با رنگ قرمز و سبز بودند، بسیار پیش‌تر از ال‌ای‌دی‌های آبی رنگ تولید و به بازار عرضه شده بودند، اما برای تکمیل مثلت مورد نیاز برای ایجاد نور سفید، وجود نور آبی‌رنگ الزامی بود که دانشمندان ژاپنی این چرخه را کامل کردند. تا زمان تولید ال‌ای‌دی‌های آبی‌رنگ توسط دانشمندان ژاپنی، این مساله به چالشی ۳۰ ساله برای دانشمندان و صنعت‌گران تبدیل شده بود.نور سفید از ترکیب سه نور قرمز، آبی و سبز شکل می‌گیرد.دانشمندان ژاپنی را باید انقلابیون صنعت روشنایی خواند، چراکه با این یافته، لامپ‌های تنگستنی دیگر جایی در صنعت روشنایی نداشته و در قرن بیست و یکم همگان به‌سوی استفاده از لامپ‌های LED خواهند رفت.

blue.led_.win_.info_.banner.2.png

 

ال‌ای‌دی‌ها با قابلیت انتشار نور سفید در مقابل انرژی الکتریکی دریافتی نور بیشتری را از خود ساطع می‌کنند و در واقع بسیار روشن‌تر از لامپ‌های تنگستنی هستند. بازده لامپ‌ ال‌ای‌دی برابر ۳۰۰ لومن بر وات است که این بازده ۱۶ برابر لامپ تنگستنی و ۷۰ برابر لامپ فلورسنت است. با توجه به اینکه در حدود ۲۵ درصد از انرژی الکتریکی تولید شده در مصارف روشنایی بکار برده می‌شود، لامپ‌های ال‌ای‌دی بیش از پیش خودنمایی می‌کنند. عمر لامپ‌های ال‌ای‌دی نیز در مقایسه با لامپ‌های تنگستنی و فلورسنت بسیار بیشتر است. ال‌ای‌دی‌ها عمری ۱۰۰٫۰۰۰ ساعته دارند که در مقایسه با عمر ۱٫۰۰۰ ساعته‌ی لامپ‌های تنگستنی و ۱۰٫۰۰۰ ساعته‌ی لامپ‌های فلورسنتی بسیار بیشتر است.این لامپ‌ها با توجه به مصرف انرژی و قیمت پایین‌تر قادرند تا زندگی ۱.۵ میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار دهند که دسترسی به نیروی الکتریکی برای استفاده از روشنایی را ندارند، چراکه به واسطه‌ی مصرف پایین لامپ‌های ال‌ای‌دی می‌توان انرژی مورد نیاز را از طریق باتری‌های خورشیدی تامین کرد.

 

 

منبع: سایت نوبل وakihabaranews

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...