رفتن به مطلب

مقایسه cat5وcat6در برق هوشمند و شبکه های کامپیوتری


ارسال های توصیه شده

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 50, align: left]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

 

از میان انواع كابلها امروزه كابلهای زوجی به هم تابیده كه به 3 شكل طراحی و ساخته شده اند، مورد استفاده عموم قرار گرفته اند:

دسته اول: زوج سیمهای به هم تابیده بدون زره (UTP: unshielded twisted pair): این نوع كابلها ارزان ترین و رایج ترین نوع كابل در دنیای شبكه های كامپیوتری و برق هوشمند ساختمان هستند و در رده های مختلف با پهنای باند متفاوت وارد بازار شده اند:

 

الف: كابلهای(category1 دسته یا گروه 1) Cat1: این نوع از كابلها دارای پهنای باند حداكثر 100 کیلوهرتز هستند و حداكثر نرخ ارسال در آنها 144کیلو بیت بر ثانیه 144kbpsاست و در مودم های معمولی و دستگاههای فكس كاربرد دارند.

 

ب Cat2: دارای پهنای باند MHz 1هستند و حداكثر نرخ ارسال آنها برابر 2Mbps است و بیشتر كاربرد آن در شبكه Integrated Services Digital Network (ISDN) و برای خطوط با نرخ حداقل است.

 

پ Cat3: دارای پهنای باند 16MHz هستند و حداكثر نرخ ارسال آنها برابر Mbps 10 می باشد. بیشتر كاربرد آنها در سیستمهای تلفن است.

 

ت Cat4: دارای پهنای باند 20MHz هستند و حداكثر نرخ ارسالی برابر 16Mbps دارند و بیشتر برای استفاده در توپولوژی Token Ring طراحی و ساخته شده بودند.

 

ث Cat5: دارای پهنای باند 100MHz هستند و حداكثر نرخ ارسال داده در آنها 100Mbps است (برای یك جفت سیم). برای استفاده در اترنت سریع (100Base-T) استاندارد شده اند. نوع ارتقا یافته این كابل به Cat5E مشهور است كه در اترنت گیگابیت كاربرد دارد.

 

ج Cat6: دارای پهنای باند 250MHz هستند و برای استفاده در اترنت گیگابیتی طراحی و ساخته شده اند. این كابل هم دارای نوع ارتقا یافته به نام Cat6E است.

 

تذكر: كابلهای Cat5 و Cat5E اندكی با یكدیگر تفاوت دارند ولی پهنای باند آنها ثابت است. كابلهای Cat6 و Cat6E نیز اندكی در پارامترهای مخابراتی انتقال تفاوت دارند و تفاوتی در میزان تضعیف سیگنال و یا پهنای باند با یكدیگر ندارند.

 

چ Cat7: دارای پهنای باند 600MHz هستند و در اترنت 10 گیگابیتی و بالاتر كاربرد دارند.

 

لازم به ذكر است كه امپدانس كابلهای رده 3 تا 7 معادل 100 اهم است و حداكثر طول كابل در آنها 100 متر می باشد. تفاوت این 7 رده كابل عمدتاً در قطر سیم و میزان پیچش سیمها به دور یكدیگر است.

 

دسته دوم: زوج سیمهای به هم تابیده فویل دار (ScTP): مجموعه ای از 4 جفت سیم به هم تابیده هستند كه كلا درون پوششی از فویل نازك آلومینیومی یا مسی قرار دارند. این كار برای كاهش اثر نویزهای خارجی بر روی سیمها است.

دسته سوم: زوج سیمهای به هم تابیده زره دار (STP: Shielded twisted pair): مجموعه ای از 4 جفت سیم به هم تابیده است كه علاوه بر اینكه كل مجموعه داخل پوششی از فلز قرار دارد، هر جفت نیز در درون پوششی از فویل قرار داده شده است

تفاوت کابل cat 5 و cat5e

پشتیبانی شبکه : cat5 پشتیبانی می کند از 10/100 اترنت.این هست اترنت و fast اترنت. کابل cat5e پشتیبانی میکند از اترنت ، fast Ethernet و gigabit اترنت . کابل cat5e کاملا با عقب گشت شبکه ای سازگاری کامل دارد و می تواند استفاده کند از هر چیز کاربردی در شبکه های با کابل cat5 .

تاثیرات: در کابلهای cat5e استانداردی استفاده شده که از نظر الکتریکی تاثیر یک کابل بر زوج دیگرش کمتر خواهد شد . اما از نظر ساختار کابل با cat5 تفاتی چندان ندارد. و تنها سیگنالهای نویز بین دو زوج سیم را کمتر می کند.

پهنای باند : در ساختار cat5e شما می توانید از طول سیگنال 350 مگاهرتز استفاده کنید و این باعث می شود تا شما از پهنای باند گیگا بیت در سری کابلهای cat5e بهره مند شوید

استاندارد Cat6 چیست؟

 

Cat6 یک سیستم کابل‌بندی است که تشکیل شده است از اجزاء مختلف نظیر کابل‌ها (Cable) و کانکتورهای اختصاصی که از لحاظ شکل و نوع و مواد تشکیل‌دهنده شباهت‌ها و تفاوت‌هایی را با استاندارد قبل از خود دارد .

شباهت‌ها و تفاوت‌ها دو کابل پر کاربرد در شبکه های هوشمند ساختمان cat5 و cat6

 

نخست باید بدانید که اجزاء Cat6 که توسط شرکت‌های سازنده مختلف تولید می‌شوند می‌بایست بتوانند با یکدیگر کار کنند (Interoperability) و همچنین باید بتوانند با سایر استانداردهای قبل از خود نیز سازگاری داشته باشند . یعنی این‌که بتوان اجزاء Cat 6 و اجزاء Cat5 را در یک شبکه در کنار یکدیگر استفاده نمود و یا در صورت لزوم بتوان اجزاء Cat 6 را جایگزین اجزاء Cat5 نمود .

به غیر از این، تمامی اجزاء Cat 6 و Cat5 دارای امپدانس اسمی100 اهم (Nominal Impedance) هستند ولی در تجهیزات Cat 6 تحمل خطای بیشتری در برابر تغییرات مقاومت وجود دارد .

تغییرات مقاومت تحت عنوان پارامتری به نام ) Return loss افت بازگشتی) سنجیده می‌شوند. هر چقدر مقدار Return loss(برحسب دسی‌بل) بیشتر باشد تطبیق امپدانس بهتری میان اجزاء وجود خواهد داشت و طبیعتاً مقدار انعکاس سیگنال و انعکاس مجدد سیگنال در شبکه کامپیوتری یا تجهیزات برق هوشمند ساختمان کمتر خواهد بود. در نتیجه Cat 6 نرخ خطای بیتی (BER) کمتری برای شبکه‌های اترنت سریع و گیگابیت اترنت (۱۰۰۰ ( BASET ارائه می‌کند .

همانطور که می‌دانید هر چقدر خطاهای بیتی افزایش یابد، شبکه شما صرفنظر از قیمت ابزارهای شبکه‌ای که خریداری کرده‌اید در یک چرخه بی‌پایان کشف خطا و ارسال مجدد دیتا گرفتار می‌شود و این موضوع منجر به کاهش سرعت و افت شدید کارایی شبکه می‌گردد .

سوم این‌که در Cat 6 تمامی پارامترهای انتقال برای کانال‌های مختلف و اجزاء و ارتباطات پایدار قادرند تا حداکثر فرکانس ۲۵۰ مگاهرتز کارکنند . این در حالیست که این مقدار برای استاندارد Cat5 فقط ۱۰۰ مگاهرتز است .

تفاوت‌هایی نیز در مورد محدوده فرکانسی و پهنای باند مفید وجود دارد . طبق تعریف پهنای باند همان محدوده فرکانسی است زمانی که PSACR (جمع جبری نسبت تضعیف به سیگنال‌های ناخواسته) مثبت است .

Cat 6 پهنای باند ۲۰۰ مگاهرتز را در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد در مسافتی حدود ۱۰۰ متر پشتیبانی می‌کند که این مقدار برای استاندارد Cat5 حدود ۱۰۰ مگاهرتز است یعنی چیزی در حدود نصف .

 

آیا اجزاء Cat 6 در مقایسه Cat5 تغییر کرده‌اند؟

 

یکی از تفاوت‌های اساسی و مشهود میان این دو استاندارد در ساختمان کابل‌ها می‌باشد. قطر کابل‌های Cat 6 به نسبت Cat5 بیشتر است. این مقدار برای استاندارد Cat 6 از 3/5 پنج و سه دهم میلی‌متر تا 8/5 پنج و هشت دهم میلی‌متر متغیراست . ولی برای استاندارد Cat5 قطر کابل‌ها از 8/4 میلی‌متر تا 5/5 میلی‌متر در نظر گرفته شده است و دلیل آن هم به دو عامل برمی‌گردد. اولاً به خاطر ضخیم‌تر بودن سیم‌های مسی به کار رفته در این کابل‌ها و ثانیاً این‌که در بعضی محصولات Cat 6 از یک جداکننده به نام Cross-Web استفاده می‌شود که به عنوان یک حائل در میان زوج سیمها قرار می‌گیرد تا اثرات نویز را کاهش دهد . البته این Cross Web از ضروریات استاندارد Cat 6 نمی‌باشد ولی برخی تولیدکنندگان بااین روش اثرات نویز را در طول کابل کاهش می‌دهند .

دلیل افزایش قطر سیم‌ها به خاطر کاهش مقیاسی به نام افت تداخلی (Insertion loss) که گاهی تضعیف نیز نامیده می‌شود در یک محدوده فرکانس می‌باشد. هر چقدر مقدار Insertion loss کمتر باشد سیگنال دریافتی در گیرنده قوی‌تر خواهد بود. این اصلاح منجر به کاهش اثرات نویز صادره از منابع داخلی و خارجی می‌گردد. به‌علاوه کابل‌هایی با Insertion loss کمتر می‌توانند مسافت‌های طولانی‌تر و تحمل بیشتر در مقابل تغییرات دما را پشتیبانی کنند که نتیجه نهایی آن عملکرد بهتر شبکه خواهد بود .

ویژگی دیگر Cat 6 ، وجود به هم تابیدگی بیشتر سیم‌ها برای کاهش اثر نویز میان زوج سیم‌ها می‌باشد .

همان‌طورکه می‌بینید در این استاندارد، سازندگان مختلف، محصولات متنوعی را می‌توانید تولید کنید و این موضوع، تصمیم‌گیری صحیح در انتخاب کابل مناسب را مشکل می‌کند .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...