رفتن به مطلب

غضروف و استخوان


ارسال های توصیه شده

غضروف و استخوان bone and cartilage

غضروف شفاف

در این اسلاید که قسمتی از نای را نشان می دهد تکه هایی از غضروف شفاف در بین بافت همبندی قابل ملاحظه می باشد. در این قطعه های غضروفی پری کندر با رنگ تیره تر از زمینه، از بافت همبند معمولی اطراف مشخص میگردد و بلافاصله به بافت غضروفی چسبیده است . عمقیترین لایه های این پرده حاوی سلولهایکندروژنیک(غضروفساز)

می باشد و سلولهای کندروبلاست از این لایه منشاء می گیرد . سلولهای غضروفی نزدیک پری کندر که در واقع سلولهای محیطی بافت غضروفی را تشکیل می دهند پهن و کوچک بوده و سلولهای غضروفی جوان بشمار می روند در صورتیکه سلولهای نواحی مرکزی قطعه غضروفی سلولهای بالغ و بزرگ

می باشند . در اطراف هر سلول غضروفی ناحیه تیره رنگ تری از ماتریکس زمینه ای وجود دارد که بنام ماتریکس سر حدی یا قلمرو سلول غضروفی نامیده می شد . سلولهای غضروفی عموما“ در داخل حفراتی قرار گرفته اند که ماتریکس اطراف آنرا فرا گرفته است. این حفرات را لاکونا می نامند.چون سلولهای غضروفی در حال تقسیم و تکثیر می باشند ( رشد بینابینی ) در بعضی موارد سلولهای جدید چسبیده به یکدیگر باقیمانده و گروههای کوچکی را تشکیل میدهند که به گروههای ایزوژنیک ( همزاد ) معروفند

لینک به دیدگاه

استخوان متراکم در مقطع طولی

در اطراف بافت استخوانی پرده همبندی ضریع یا پریوست قرار دارد که لایه درونی آن پر سلول و حاوی سلولهای استئوبلاست می باشد و لایه های خارجی دارای الیاف می باشد . در اطراف حفره مرکزی استخوان پرده بسیار ظریفی متشکل از سلولهای همبندی قرار دارد که آندوست نامیده می شود . بافت استخوانی در بین پریوست و آندوست قرار گرفته و از سیستمهای هاورس تشکیل شده است. در هر سیستم هاورس تیغه های متحد المرکز حاوی استئوسیتها و مجرای هاورسی مشخص است .

در حد فاصل سیستمهای هاورسی تیغه های استخوانی نامنظمی دیده می شوند که به تیغه های بینابینی موسومند . علاوه بر تیغه های استخوانی فوق اگر دقت نمائید در زیر پریوست و اطراف آندوست تیغه های استخوانی بصورت موازی قرار گرفته اند و مشابه سیستمهای هاورس نمی باشند این نواحی را به ترتیب تیغه های متحد المرکز بیرونی و داخلیOuter and Inner circumfrenfial lamellae می نامند.

در مقطع طولی مجاری هاورس بموازات حفره مرکزی استخوان قرار گرفته و مجاری ولکمن در صورت قابل رویت بودن مجاری هاورس را بهم مرتبط می کند.

لینک به دیدگاه

استخوانی شدن داخل غشائی ( مستقیم )

در این اسلاید که مقطعی از سرجنین را نشان میدهد استخوانهای در حال تشکیل سر قابل رویت می باشد .

تیغه های استخوانی که بصورت اسیدوفیل و حاوی استئوسیتها می باشند . استئوبلاستها که در اطراف تیغه های استخوانی زنجیروار قرار گرفته و دارای سیتوپلاسمی برنگ بنفش می باشند .

استئوکلاستها که با داشتن چندین هسته و سیتوپلاسمی اسیدوفیل چسبیده به سطحتیغه های استخوانی و یا در داخل لاکونهای هاوشیب دیده می شوند.

استئوئیدها ، مواد آلی منیرالیزه نشده ای که در حد فاصل بین استئوبلاستها و تیغه ها و یا در انتهای در حال تشکیل تیغه ها بصورت قسمتهای قرمز روشن دیده می شوند.در بعضی از اسلایدها متراکم شدن سلولهای مزانشیمی جهت تبدیل به استئوبلاست قابل مشاهده می باشد.

لینک به دیدگاه

استخوانی شدن داخل غضروفی ( غیر مستقیم )

در این اسلاید که از ناحیه مفصل جنین حیوانی تهیه شده ، سر غضروفی استخوان ، غضروف مفصلی و غضروف اتصال دیده میشود . در اسلایدهایی که استخوانسازی در ناحیه سر استخوان شروع نشده ، غضروف سر استخوان بصورت ناحیه رزرو و سایر نواحی بترتیب دیده می شوند:

787c3e31f7084fd2a50b.jpg

ناحیه تکثیر یا پرولیفراسیون :

در این ناحیه سلولها تکثیر یافته بصورت ردیف بدنبال هم قرار گرفته اند.

ناحیه رشد یا هیپرتروفی :

که با داشتن سلولهای غضروفی بزرگ و رشد کرده مشخص میباشد.

ناحیه کلسیفیکاسیون یا آهکی شدن :

این ناحیه با پیدایش مواد رسوبی به رنگ بنفش تیره در اطراف سلولهای غضروفی مشخص میشود.

ناحیه انهدام (از بین رفتن سلولهای غضروفی)

در این ناحیه سلولهای غضروفی از بین رفته و جای آنها بصورت فضاهای خالی در داخل رسوبات آهکی شده مشاهده می شود.

ناحیه استخوانی شدن یا اوسیفیکاسیون :

این ناحیه با پیدایش مواد آلی استخوانی ( مواد اسیدوفیل ) در اطراف رسوبات آهکی همراه با استئوبلاستها مشخص میشود. در این اسلاید به مغز استخوان ، لایه پریوست در اطراف تنه استخوان با دو لایه پرسلول و فیبریلر توجه نمایئد. لازم بذکر است که استئوبلاستها و استئوکلاستها در ناحیه مغز استخوان بعلت تراکم بیش از حد سلولهای مغزی بسختی قابل رویت می باشند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...