رفتن به مطلب

همستر


masi eng

ارسال های توصیه شده

اگر نمیدانید همسترتان در چه تاریخی به دنیا آمده ، پس هیچ وقت نمیتوانید سن دقیق او را مشخص کنید. شما از نشانه های سلامتی و فعالیت او میتوانید معین کنید که چند سال سن دارد و از چه سنی با شما بوده است. به خاطر داشته باشید که همستر ها حداکثر 2 تا 3 سال عمر میکنند ، بیشتر نشانه های عمر در میانه یا انتهای سال دوم خودشان را نشان میدهند وقتی که راه زیادی برای همستر باقی نمانده است. همستر زیر 1 سال را میتوان همستر ” جوان ” نامید. همچنین همستر 1 تا 2 ساله را میتوان بالغ و بیشتر از دو سال را سالخورده نامید.

1. پوشش همسترتان را بررسی کنید ، همستر های جوان ( زیر یک سال ) پوششی پرپشت و براق دارند و مو های آنها کاملا تمیز است . همسترهای بالغ پوششی نسیتا پرپشتی دارند ، اما در میانه های سال دوم پوشش آنها امکان دارد کمی خشن شود. همستر های سالخورده پوششی زبر و در جاهایی کچل شده دارند و موهای آنها درخشان نیست.

2. وزن همسترتان را زیر نظر داشته باشید. اگر همستر شما فربه است و وقتی او را در دست میگیرید نمیتوانید استخوانهایش را احساس کنید ، او همستری جوان یا بالغ است. همستر های سالخورده با بالا رفتن سن و متوقف شدن تغذیه به سمت استخوانی تر شدن و لاغرتر شدن پیش میروند.

3. به خوابیدن همسترتان توجه کنید. برای آزمایش صحیح این مسئله احتیاج دارید مطمئن شوید همسترتان فعالیتی برای انجام دادن قبل از خواب دارد مثلا بازی در چرخ فلک یا جویدن خوراکی هایش. همستر های جوان بسیار فعالند و انرژی زیادی مصرف میکنند. همسترهای بالغ هم تلاش میکنند فعال بمانند ولی وقتی به پایان سال دوم عمر خود نزدیک میشوند خوابیدن را شروع میکنند. همسترهای سالخورده تقریبا تمام روز را میخوابند و تا جایی که ممکن باشد فعالیتشان را محدود میکنند.

4. به سرعت همسترتان توجه کنید. اگر برایش سخت است که در قفسش بند شود پس احتمالا یک همستر جوان چند ماهه دارید. همستر های بالغ هم تا حدودی سریعند . اما همستر های سالخورده تا جایی که بشود فعالیتشان را محدود میکنند و کلا نمیدوند. پس اگر در فروشگاه حیوانات خانگی هستید همستری را بر ندارید که برایش مهم نیست که بلندش کردید ، شاید او برای انتخاب شدن خیلی پیر باشد.

5.به خشکی پوستشان دقت کنید. همسترهای جوان و بالغ پوشتی صاف دارند که صورتی ، هلویی یا به رنگ خزشان است. همستر های سالخورده اکثرا پوست خشکی دارند و به علت اینکه در بیشتر موارد خزشان نسبتا نازک است به راحتی قابل تشخیص است.

لینک به دیدگاه

توليدمثل و آبستني در همستر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

hamster_pregnancy1.jpg

 

 

 

توليدمثل و آبستني در همستر

 

همسترها حيواناتي با بلوغ زودرس هستند و تشخيص جنسيت آنها نيز كار نسبتا ً ساده‌اي است . شما مي‌توانيد با نگاه كردن از دور نيز نر يا ماده بودنشان را براحتي تشخيص دهيد . همستر نر معمولا ً كشيده‌تر از همستر ماده بوده ، در قسمت عقبي بدن در طرفين دم ، بيضه‌ها بصورت كاملا برجسته و بيرون‌زده مشاهده مي‌شوند (در همستر نر بيضه‌ها رشد قابل توجهي داشته و درصد بالايي از وزن كلي بدن را شامل مي‌شوند) .

 

براي تشخيص جنسيت بچه همسترها نيز مي‌توانيد با وارد آوردن فشار به قسمت خلفي شكم ، نر يا ماده بودن آن را تشخيص دهيد . به اين صورت كه در بچه هسمتر نر ، بيضه‌ها از محل خود به سمت بيرون برجسته خواهند شد . ضمن اين كه فاصله مقعد تا دستگاه تناسلي در بچه همستر نر خيلي بيشتر از اين فاصله در بچه همستر ماده مي‌باشد . در جنس ماده سوراخ ديگري نيز نزديك مقعد وجود دارد كه همان واژن است .

 

همستر ماده معمولا در 5 الي 6 هفتگي بالغ مي‌شود و از 6 الي 7 هفتگي توانايي آبستن شدن را كسب مي‌كند . همسترهاي نر نيز در 6 تا 8 هفتگي به شرايط بلوغ رسيده و از 12 هفتگي قدرت باردار كردن همستر ماده را بدست مي‌آورند . آنها در موقع بلوغ موادي را توسط غدد سباسه‌شان ترشح مي‌كنند و در واقع از اين طريق به تعيين قلمرو خود اقدام مي‌كنند . اصولا همسترها در طبيعت در فصل بخصوصي به فعاليت توليد مثلي مشغول مي‌شوند ولي با نگهدراي آنها در محيط خانه (بدور از طبيعت وحش) اين حالت از بين خواهد رفت .

 

 

hamster_pregnancy7.jpg

 

 

hamster_pregnancy6.jpg

 

 

hamster_pregnancy8.jpg

 

 

سيكل جنسي در همسترهاي ماده هر 4 روز يكبار تكرار مي‌شود و مدت زمان مرحله استروس (جفت‌پذيري) نيز 20 ساعت است . در همستر ماده در سيكل استروس ترشحات شيري رنگ با بوي خاصي از ناحيه واژن خارج مي‌شود . اين ترشحات در روزهاي اول و دوم سيكل استروس ، شفاف ، غليظ و سفيد رنگ بوده و بتدريج در روز سوم به حالت لزج و كدر در مي‌آيد . در همين زمان است كه حيوان ماده به نر اجازه جفتگيري مي‌دهد .

 

عمل جفتگيري معمولا هنگام عصر (موقع غروب آفتاب) صورت مي‌گيرد . همسترهاي ماده جوان معمولا ً نرهاي مسن‌تر را ترجيح مي‌دهند . قبل از جفتگيري ، همستر نر و ماده ممكن است حركاتي مانند دويدن در قفس ، بازرسي و بو كردن اندامهاي تناسلي همديگر و دعوا كردن را از خود نشان دهند . جنس ماده در حين جفتگيري بدن خود را سفت نگه داشته ، دمش را بالا و سر خود را پايين نگه مي‌دارد و منتظر جنس مخالف مي‌شود . وي در موقع جفتگيري يا بدنبال آن ممكن است به جفت خود آسيب وارد سازد .

 

 

hamster_pregnancy3.jpg

 

 

جفتگيري معمولا ً در اولين استروس پس از زايمان بندرت منجر به آبستني مي‌شود . بهتر است بعد از جفتگيري همستر ماده را به قفس خود برگردانده و پس از گذشت چهار روز ديگر ، دوباره آن را با همستر نر همجوار كنيد . اگر جفتگيري صورت نگيرد ، همستر ماده در جفتگيري قبلي آبستن شده است ولي چنانچه پس از جفتگيري اول ، خروج ترشحات شيري رنگ از واژن مشاهده شود و جفتگيري دوم صورت گيرد در اين حالت در جفتگيري اول آبستني صورت نگرفته است . طول دوره بارداري همستر بين 16 تا 21 روز است . همستر ماده در 30 تا 50 درصد كل دوران زندگي‌اش قادر به فعاليت توليدمثلي مي‌باشد . تعداد نوزادان در هر زايمان معمولا بين 4 تا 8 عدد مي‌باشد . البته همسترهاي ماده تا زایمان پنجم و ششم نوزادان زيادي بدنيا مي‌آورند ، ولي پس از اين مدت زاد و ولد آنها كاهش پيدا مي‌كند .

 

سعي كنيد يك رژيم غذايي با كيفيت بالا براي همستر ماده‌اي كه زايمان كرده فراهم كنيد و حتما ً محيطي آرام و تميز و گرم را براي وي مهيا سازيد . هيچ موقع سعي در تماشاي همستر ماده در حين زايمان نكنيد زيرا اينكار باعث ايجاد استرس و هيجان در وي خواهد شد . بهتر است كه بچه همسترها را به مدت 1 هفته تا 10 روز با مادرشان تنها بگذاريد و به هيچ عنوان نوزادان تازه بدنيا آمده را لمس نكنيد ، زيرا مادر آنها با استشمام بوي دست شما ، ديگر آنها را شير نداده و احتمالا سعي در كشتن شان (خوردن نوزادان) خواهد كرد .

 

 

hamster_pregnancy4.jpg

 

 

عوامل ديگري از جمله فضاي كم ، ايجاد سر و صدا و مزاحمت در موقع شيردهي ، عدم دقت در تغذيه صحيح همستر مادر ، مزاحمت در حين زايمان ، نمايان بودن لانه ، گاز گرفته شدن مادر توسط بچه همسترها و عدم رعايت بهداشت نيز ممكن است باعث ايجاد اين رفتار (کشتن بچه همسترها توسط همستر مادر) شوند .

 

بچه همسترها در هنگام تولد كر و كور بدنيا مي‌آيند . وزن تقريبي آنها در اين هنگام 2 گرم است . در روز سوم پس از تولد ، موهاي حيوان شروع به رشد كرده و در روز پنجم گوشها شروع به باز شدن مي‌كنند . در سن دو هفتگي ، آنها تقريبآ به اندازه 3 برابر ، افزايش وزن پيدا مي‌كنند . بچه همسترها معمولا در سن 1 ماهگي از شير گرفته مي‌شوند .

 

 

hamster_pregnancy5.jpg

 

 

 

hamster_pregnancy9.jpg

 

 

hamster_pregnancy2.jpg

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

محل نگهداري همستر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

hamster_house12.jpg

 

 

 

محل نگهداري همستر

 

همسترها در شرايط طبيعي لانه‌اي به عمق 1 تا 2 متر در زيرزمين حفر كرده و زندگي خود را در آن سپري مي‌كنند . آنها در فصل زمستان در اين محل به خواب زمستاني مي‌روند . ولي يك همستر خانگي ، در قفس زندگي مي‌كند و خواب زمستاني هم ممكن است براي وي معني نداشته باشد . چرا كه شرايط دما ، نور و ... (كه زمان اين خواب را براي وي تعيين مي‌كند) با محيط طبيعي‌اش متفاوت است . با وجود اين ، زندگي در قفس بري همستر چندان مشكل نخواهد بود و آنها به مراقبت زيادي نياز ندارند . با اين حال بايد براي تأمين رفاه و آسايش وي و كاهش خطرات احتمالي ، شرايط ايده‌آلي را در قفس برايش مهيا سازيد .

 

طراحي و جنس قفسي كه براي اين حيوان خانگي انتخاب مي‌كنيد بايد به گونه‌اي باشد كه آسيبي به وي وارد نسازد و در عين حال قابل جويدن بوسيله حيوان نيز نباشد .

 

hamster_house13.jpg

 

 

قفس بايد از فضاي كافي برخوردار باشد و بهتر است كه حداقل به ابعاد 30×50×65 سانتيمتر باشد . در ضمن شكل و طراحي آن بايد به گونه اي باشد كه تميز كردنش براحتي امكانپذير باشد . استفاده از قفسهاي چند طبقه توصيه نمي‌شود . كف قفس را بايد از موادي مانند خاك اره ، ماسه نرم و شن و ... بپوشانيد تا رطوبت اضافي را جذب كند . بهتر است موادي كه براي بستر استفاده مي‌كنيد قابل جويدن براي همستر نبوده و ضخامتشان نيز از 7 سانتيمتر كمتر نباشد . از آنجايي كه همسترها حيوانات پر تحركي بوده و عدم تحرك و جنب و جوش موجب افسردگي و ناراحتي آنها مي‌شود ، بايد اسباب تفريح و بازي آنها را در قفس فراهم سازيد . اين اسباب بازي مي‌تواند شامل سرسره ، حلقه‌هاي سرگرم‌كننده ، توپ و ... باشد .

 

ظروف غذا و آب را در گوشه‌اي از قفس و به گونه‌اي ثابت كنيد كه محتوياتشان به آساني نريزد . به ياد داشته باشيد كه همسترها حيوانات بسيار تميزي هستند بنابراين اگر يك محل مناسب در قسمتي از قفس براي دفع و ادرار كردنشان مهيا سازيد ، آنها در محل مذكور دفع ادرار و مدفوع خواهند كرد و تميز كردن قفس ، براي شما راحتتر خواهد بود .

 

 

hamster_house9.jpg

 

 

محل قفس همستر بايد در جايي مناسبي از لحاظ شرايط نور ، دما و ... باشد . براي مثال چون همسترها حيوانات شبكاري بوده و روزها را در خواب سپري مي‌كنند و در واقع چشمان آنها براي قرار گرفتن در برابر نور زياد تكامل نيافته است ، اين محل بايد به دور از تابش مستقيم آفتاب و نور شديد باشد . از طرف ديگر كاهش زياد نور و همچنين دما (به زير 4 تا 5 درجه سانتيگراد) باعث خواهد شد تا حيوان به خواب زمستاني برود . بنابراين اگر دوست نداريد كه همسترتان را در خواب زمستاني ببينيد ، بايد اين مسأله را نيز در نظر داشته باشيد . بهترين دما براي نگهداري همستر بين 25 تا 26 درجه سانتيگراد و رطوبت نسبي 50 درصد مي‌باشد .

 

نكته ديگري كه در مورد امكانات داخل قفس همستر بايد در نظر داشته باشيد اين است كه چون اين حيوانات بطور غريزي تمايل دارند درون سوراخ و حفرات پنهان شوند . بهتر است كه يك قوطي ، يا يك قطعه لوله ای استوانه‌اي درون قفس وي قرار دهيد تا در مواقعي كه دوست دارد ، درون آن مخفي شود . به ياد داشته باشيد كه موقع زايمان بايد فضاي بيشتري را براي حيوان مهيا سازيد .

 

 

hamster_house1.jpg

 

 

hamster_house2.jpg

 

 

hamster_house3.jpg

 

 

hamster_house4.jpg

 

 

hamster_house5.jpg

 

 

hamster_house6.jpg

 

 

hamster_house7.jpg

 

 

hamster_house8.jpg

 

 

hamster_house10.jpg

 

 

hamster_house11.jpg

 

 

hamster_house14.jpg

 

 

hamster_house15.jpg

 

 

hamster_house16.jpg

 

 

hamster_house17.JPG

لینک به دیدگاه

بهداشت همستر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

hamster17.jpg

 

 

 

بهداشت همستر

 

از آنجايي كه همسترها حيوانات كنجكاو و جونده‌اي هستند ، در صورتيكه در محيط اطراف خود (بيرون از قفس) به گردش آزادانه بپردازند ، ممكن است خطراتي را براي خود بوجود آورند . براي مثال جويدن سيمهاي برق مي‌تواند منجر به مرگشان شود . بنابراين حتي الامكان اين فرصت را براي وي مهيا نسازيد . محل نگهداري همستر را حداقل هفته‌اي يكبار تميز كنيد . ظروف آب و غذا نيز بايد هر هفته حداقل سه بار تميز و ضد عفوني شوند . در ضمن بايد دقت كنيد كه از مواد سمي در شستشو و ضدعفوني كردن قفس ، ظروف آبخوري و غذاخوري استفاده نكنيد .

 

قبل از خوراندن سبزيجات تازه و ميوه‌ها آنها را بطور دقيق شستشو دهيد ، چرا كه ممكن است آغشته به سموم آفت كش بوده و براي حيات حيوان خطرآفرين باشد . همواره پس مانده‌هايي غذايي را از بستر و قفس همستر جمع كنيد زيرا در غير اينصورت آنها دچار گنديدگي شده و باعث بروز بيماري خواهند شد . همانطور كه در صفحات پيش گفته شد ظرف آب نيز بايد به گونه‌اي باشد كه براحتي آب درون آن به قفس نريزيد .

 

 

hamster12.png

 

 

همسترها اساسا ً به خوردن كرم‌ها ، سوسك‌ها و ساير حشرات علاقه نشان مي‌دهند ، با اين حال سعي نكنيد در تغذيه آنها از اين موجودات استفاده كنيد . حتي‌الامكان از ورود موشها به محل زندگي همستر جلوگيري كنيد ، چرا كه ممكن است بيماريهاي خطرناكي را به همستر منتقل كنند . در مورد محل نگهداري همستر بايد دقت داشته باشيد تا از وزش باد و هواي سرد درامان باشد و در صورت امكان يك جاي گرم را براي نگهداري آن در نظر بگيريد .

 

اگر تعداد زيادي همستر نگهداري مي‌كنيد ، همواره دقت داشته باشيد كه همستر بيمار را شناسايي كرده و آن را از بقيه جدا كنيد . همستر بيمار ممكن است علائمي مانند ترشحات بيني و چشم ، موريختگي ، اسهال ، عطسه ، عدم تحرك و نشاط ، رنگ‌پريدگي چشمها و بي‌اشتهايي را نشان دهد . توجه داشته باشيد كه سرماخوردگي مي‌تواند از انسان به همستر منتقل شود . بنابراين از تماس اشخاص سرماخورده با آن جلوگيري كنيد .

 

 

hamster13.jpg

 

 

hamster18.jpg

 

 

در محل زندگي جمعي همسترها ، همستر زخمي را از سايرين جدا كنيد چرا كه همستر زخمي مورد حمله ساير همنوعان خود قرار خواهد گرفت . نكته ديگري كه در مورد بهداشت همستر بايد رعايت كنيد اين است باید كه با قرار دادن مقداري چوب سفت و محكم مانند چوب گردو و يا بلوط از رشد بيش از حد دندانهاي همستر جلوگيري كنيد .

 

در مورد مقيد كردن همستر نيز بايد دقت كنيد تا از خشونت بيجا خودداري كرده و موجبات ترس و تحريك حیوان را فراهم نسازيد . براي مقيد كردن مي‌توانيد از يك قوطي استوانه‌اي شكل استفاده كنيد و يا مي‌توانيد پوست ناحيه گردن حيوان را گرفته و پاهاي عقبي آن را در كف دستتان نگهداريد . اگر قادر نيستيد كه هيچ كدام از روشهاي گفته شده را بكار ببريد ، بهتر است يك دستكش پوشيده و آنرا برداريد .

 

 

hamster16.jpg

 

hamster21.jpg

 

منبع:

لینک به دیدگاه

تغذیه همستر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

hamster1.jpg

 

 

 

تغذیه همستر

 

احتياجات غذايي همسترها بسيار شبيه به رت است . آنها در انتخاب غذا سخت‌گير نبوده و تقريبا ً همه چيز خوارند . با اين حال همستر علاقه زيادي به تخم‌مرغ ، برنج ، گوشت و سيب‌زميني دارد . وي حيوان صرفه‌جويي بوده و علاقه زيادي به پرخوري ندارد . با این وجود ، به منظور تامین سلامت و نشاط همستر بايد جيره مناسبي كه شامل پروتئين ، كربوهيدرات ، چربي ، ويتامينها و مواد معدني ضروري باشد برايش مهيا كنيد .

 

براي برطرف ساختن نياز حيوان به كربوهيدرات ، استفاده از غذاهايي مانند سيب زمينی ، برنج و يا دانه‌هايي مانند ذرت ، گندم ، جو و بلوط مفيد است . بايد اين نكته را در نظر داشته باشيد كه اين حيوان به ويتامينهايي مانند A و D و E و K و برخي ويتامينهاي خانواده B نياز مبرمي دارد و عدم تأمين آن باعث بروز اختلالاتي مانند كاهش وزن ، ضعف عضلاني ، اختلالات عصبي ، اختلال در شد و ريزش مو خواهد شد . بهمين دلیل سعي كنيد از سبزيجات و ميوه‌هاي تازه در جيره ، بعنوان مكمل غذايي استفاده كنيد . استفاده از سبزيجات بويژه در دوران توليد مثل براي همستر بسيار مفيد خواهد بود . با اين حال هيچ موقع سعي نكنيد مقادير زياد آنرا يكدفعه به حيوان بخورانيد ، زيرا اين كار باعث بروز اسهال خواهد شد .

 

 

hamster10.jpg

 

 

در ضمن در مصرف حبوبات بايد اين مسئله را مد نظر قرار دهيد كه هر چند همسترها داراي دستگاه گوارش قوي با توانايي هضم بالايي هستند ، با اين حال ميوه‌جات ترش ، مانند پرتغال كه خاصيت اسيدي دارد براي آنها مضر هست لذا توصيه به خوراندن آنها نمي‌شود .

 

در صورت امكان از پليت‌هاي آماده و مخصوص جوندگان به همراه تخم آفتابگردان (كه از غذاهاي مورد علاقه همستر است) نيز مي‌توانيد استفاده كنيد . مصرف اين پليت هاي آماده شده بخاطر اينكه حاوي مقادير قابل توجهي پروتئين هستند بسيار سودمند خواهد بود . در مورد آب مورد نياز حيوان بايد توجه داشته باشيد كه همسترها اساسا ً به آب زيادي نياز ندارند ، با اين حال بهتر است آب آشاميدني تميز همواره به مقدار كافي در اختيار آنها باشد .

 

 

hamster_food3.jpg

 

 

اين حيوانات خصوصيات تغذيه اي عجيب و جالبي دارند . آنها قبل از خوردن غذا ، آنرا به دقت بازرسي مي‌كنند و سپس غذا را وارد جيب هاي گونه اي خود كرده و در اين قسمت انبار مي‌كنند . سپس غذاي انبار شده را در گوشه‌اي خالي كرده و به خوردن آن مشغول مي‌شوند . آنها پس از خوردن غذا با دستهاي خود دهان و بيني‌شان را تميز مي‌كنند . از خصوصيات قابل توجه اين حيوان ، مدفوع خواري آن است كه در واقع جزء عادتهاي تغذيه‌اي حيوان است و ما هيچ توصيه‌اي براي ترك دادن اين عادت نمي‌كنيم . در مورد كميت جيره غذايي و دفعات تغذيه همستر در هر روز ، بايد بدانيد اين حيوان به حدود 8 تا 12 گرم غذاي روزانه و حدود 8 تا 20 سی سی آب نياز دارد . به گفته ديگر وي روزانه به اندازه ده درصد وزن بدنش آب و غذا مصرف مي‌كند و تنها يك وعده غذايي در روز براي تغذيه‌اش كافي است .

 

 

hamster_food5.jpg

 

 

hamster_food6.jpg

 

 

hamster_food7.jpg

 

 

hamster_food8.jpg

 

 

hamster_food9.jpg

 

 

hamster_food10.jpg

 

 

hamster_food11.jpg

 

 

hamster14.jpg

 

 

hamster_food1.jpg

 

 

hamster_food2.jpg

 

 

hamster_food4.jpg

لینک به دیدگاه

اصول نگهداری از همستر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

hamster1.jpg

 

 

اصول نگهداري از همستر

منشاء :

 

کشف هَمستِر به قرون وسطي در جنوب اروپا باز مي گردد. اسم همستِر برگرفته از کلمه آلماني Hamstern به معناي انبار دهنده مي باشد و اين نام را به دليل اينکه هَمستِر غذايش را در کيسه لپهايش حمل مي کند بر او نهاده اند.

 

نوع :

 

هَمستِر جزو پستانداران خونگرم از خانواده جوندگان مي باشد. در شبها فعال است و در طول روز به استراحت مي پردازد. داراي گونه هاي مختلفي مي باشند که تنها برخي از آنها بعنوان حيوان خانگي نگهداري مي شوند. برعکس موشها ، هَمِستِر بدون دم به دنيا مي آيد. نوع Golden آن در رنگهاي مختلف يافت مي شود و بعضي از آنها نيز داراي موهاي بلند مي باشند.

 

hamster.jpg

 

 

خلق و خو :

 

همستِرها حيوانات مناسبي براي نگهداري در آپارتمان مي باشند. موجود آرام و تميزي است که رفتار بسيار دوستانه اي دارد. به بازي کردن و دويدن در چرخ علاقه دارند. اگر از کودکي او را در دست بگيريد به سادگي دست آموز مي شود و هرگز گاز نمي گيرد. نبايد هَمِستِر را به ناگهاني و سريع بلند کرد چراکه اين کار موجب ترسيدن حيوان مي شود. اگر هَمِستِري گاز مي گيرد و يا شناختي از او نداريد مي توانيد او را از پوست پشت گردنش بلند کنيد.

 

هَمِستِرها داراي دندانهاي جلويي بزرگ و قدرتمندي مي باشند که براي جلوگيري از رشد بيش از حد آن بايد اشيائي براي جويدن در اختيار حيوان قرار داد. هَمِستِرها داراي حس بينايي بسيار ضعيف و در عوض خس بويايي و شنوايي عالي هستند. هَمِستِرهاي Golden را بايد بعد از 8-10 هفتگي از يکديگر جدا کرد تا باهم نجنگند (خصوصاً ماده ها).

 

hamster10.jpg

 

 

به هر حال نوع Russian Dwarf را مي توان به صورت جفت نگهداري نمود. هرگز نبايد هَمِستِر را بيرون از قفس رها کرد چراکه بسيار کوچک بوده و ممکن است وارد هر سوراخي شود و يا زير پا بماند.

 

فعاليت بدني :

 

اگر يک چرخ داخل قفس هَمستِر باشد تمام نيازهاي بدني او را تأمين خواهد کرد همچنين مي توان دوسر قوطي هاي کنسرو را بريد و در اختيار حيوان قرار داد. مواظب باشيد تا قسمت تيزي در قوطي باقي نماند.

 

طول عمر :

 

حدود 2-3 سال.

 

بارداري : هَمستِرها تنها زندگي مي کنند و تنها در مواقع جفتگيري به يکديگر مي پيوندند. هَمِستِرهاي طلايي را بايد بعد از جفتگيري جدا نمود و اگرنه ممکن است که ماده حيوان نر را بکشد. اصولاً مدت بارداري در هَمِستِرهاي طلايي 15 روز و در سايرين 19-20 روز به طول مي انجامد. مادر نسبت به نوزادن بسيار حساس است و اگر احساس خطر کند آنها را در کيسه لپ خود پنهان مي کند و به محلي امن مي برد. چشمهاي نوزادان در 2هفتگي باز مي شود و در3-4 هفتگي به طور کامل مستقل مي شوند .

hamster12.jpg

 

 

انتخاب همستر :

 

دو نوع همستر به عنوان حيوان خانگي نگهداري مي شود.همستر طلائي يا سوري و همستر کوتوله. همستر کوتوله تقريبا به اندازه نصف همستر طلائي مي باشد. همستر طلائي در تنهايي نيز زندگي شادي خواهد داشت و اغلب اگر بصورت گروهي نگهداري شوند با هم در گير مي شوند.همستر کوتوله اجتماعي تر بوده و شايد براي نگهداري آنهابصورت دوتايي (از يک جنس) بهتر باشد. از بقيه جهات نگهداري آنها شبيه به هم مي باشد.

 

موقع انتخاب همستر به رفتار و شرايط آنها دقت کنيد. از خريد همسترهايي که بي حال و ساکت مي باشند اجتناب ورزيد. آنها بايد گوش بزنگ ، کنجکاو و فعال باشند. پوشش بدني بايد صاف و چشم ها تميز باشند. نفس کشيدن حيوان نبايد صدا دار و با زحمت باشد. پوشش بدن بايد تميز بوده و به آن مدفوع حيوان نچسبيده باشد. اگر متوجه شديد درون قفس يک از همسترها به اسهال يا بيماري تنفسي دچار شده است، آگاه باشد که همه همسترها در درون قفس در معرض يک بيماري واگير دار قرار گرفته اند.

 

hamster6.jpg

 

 

خانه همستر :

 

قفس مخصوص همستِر و آکواريوم مکان مناسبي براي زندگي همستِر مي باشد. يايد فضاي در نظر گرفته شده به ازاي هريک هَمستِر 18 س.م مربع باشد. چون همستِرها در طول روز خوابند وشبها به فعاليت مي پردازند ، بهتر است قفس آنها را جايي خارج از اتاق خواب قرار داد. بايد يک خانه چوبي يا پلاستيکي با مقداري کاغذ و يا پنبه براي همستِر در نظر گرفته شود.

 

بهتر است بستر قفس را با خاک اره يا خورده کاغذ بپوشانيد. همستِرها به خوبي فرار مي کنند بنابراين اطمينان حاصل نمائيد که قفس به طور کامل محصور باشد! اگر آزاد باشند هر چيزي را در اطرافشان خواهند جويد. سه نوع خانه براي همستر رايج مي باشد. قفس هاي سيمي، قفس پلاستيکي و آکواريوم.

 

hamster8.jpg

 

 

يک قفس سيمي با ميله هاي افقي با فاصله 0.5 تا 0.75 اينچ براي نگهداري مناسب مي باشد چرا که همستربه بالا رفتن علاقه دارد و از ميله ها براي بالا رفتن از ديواره ها استفاده مي کند. از قفس هايي که کف آنها به صورت شبکه اي و سوراخدار است اجتناب کنيد چرا که حيوان در اين قفس راحت نمي باشد بعلاوه تميز کردن اين قفس ها نيز مشکل است.

 

آکواريوم نيز در دسترس بوده و تميز کردن آن نيز راحت است. اما گردش هوا در آن کمتر بوده و اين فرصت را به حيوان نمي دهد که ازديواره ها بالا رود. يک پوشش نيز براي ممانعت از خروج همستر از آکواريوم و همچنين جلوگيري از دسترسي ديگر حيوانات خانگي به همستر نياز مي باشد.

 

محل سکونت از پيش ساخته شده پلاستيکي با چند تونل و خوابگاه نيز مناسب مي باشد و حيوان مي تواند از آن براي ورزش و تفريح استفاده کند ولي تهويه هوا و نظافت آن مشکل است. بعلاوه بسياري از همسترهاي طلائي بزرگتر از آن هستند که در تونلها جاگيرند. هرچند براي همسترهاي کوتوله مشکلي پيش نخواهد آمد.

 

به اين نکته نيز توجه داشته باشيد که محل سکونت اين حيوان بايد آنقدر محکم باشد که در مقابل جويدن هاي اين حيوان بتواند مقاومت کند و بعضا لانه هاي پلاستيکي به راحتي توسط آنها جويده خواهند شد.

 

 

 

hamster11.jpg

 

 

بستر سازي:

 

اغلب صاحبان همستر از تراشه چوب براي پوشاندن کف قفس همستر استفاده مي کنند، ولي بايد از تراشه سرو اجتناب نمود. درخت اشنگ يا ديگر درختان جنگلي براي استفاده در کف قفس بهتر است. درخت کاج نيز بدليل امکان ترشح مواد تحريک کننده و معطر از آن مناسب نمي باشد. کف قفس هر هفته بايد عوض شود.

 

از آنجا که همسترها معمولا از يک گوشه از قفس براي اجابت مزاج استفاده مي کنند، تميز کردن آن قسمت از قفس بصورت مداوم به تميز ماندن محل زندگي آنها کمک مي کند.

 

همسترها دوست دارند در زمين تونل حفر کنند.بنابراين عمق پوشش کف بايد آنقدر باشد که حيوان بتواند درون آن تونل حفر کند. بايد قفس را بصورت هفتگي شست و شو کرد. قفس کثيف خيلي زود بوي بد خواهد گرفت.مکان قفس در خانه بايد با دقت انتخاب گردد.از آنجا که همسترها شبگرد هستند محل زندگيشان در روز بايد کاملا ساکت باشد.

 

با اين حال آنها نبايد آنقدر دور از دسترس باشند که فرصتي براي برقراري ارتباط با انسان در هنگام شروع فعاليت (عصرها)نداشته باشند. قفس آنها بايد دور از تابش مستقيم خورشيد و منابع گرما باشد و بايد بالاتر از سطح زمين بر روي تاقچه يا يک ميز باشد.

 

لوازم زندگي :

 

يک جعبه کوچک به عنوان آشيانه در گوشه اي از قفس براي همستر مورد نياز مي باشد که مي توان از يک جعبه مقوايي براي اينکار استفاده نمود که اين جعبه بايد هر چند وقت يک بار عوض شود. کف جعبه را مي توانيد با چيزي نرم مثل دستمال کاغذي بپوشانيد .

 

مواد کف اين جعبه بايد ماهي يک تا دوبار عوض شود.عوض نمودن بيش از اين باعث برهم زدن آرامش همستر خواهد شد. هر چند چک نمودن منظم جعبه و برداشتن مواد غذائي که حيوان ذخيره نموده پيشنهاد مي شود.

 

به همستر بايد فرصت جويدن ،نقب زن و ورزش نمودن داده شود. تقريبا تمام همسترها با شوق و ذوق از يک چرخ و فلک مخصوص همستر(با يک سطح يک دست و محکم) استقبال مي کنند. مقداري تونل و لوله (مثل لوله دستمال توالت ) نيز لازم است. شاخه هاي تازه درخت مانند بيد و درختهاي ميوه که براي آنها از سموم ضد آفت استفاه نشده، جعبه هاي کوچک مقوائي و بلوکهاي چوبي براي جويدن و بالا رفتن مناسب است.

 

براي آبخوري حيوان نيز مي توان از يک بطري با سري که بتواند حيوان به راحتي از آن آب بخورد استفاده نمود.بدينوسيله آب حيوان تميز مانده و حيوان نمي تواند ظرف آب را سرازير نمايد.يک ظرف غذاي کم عمق از سراميک يا چيني بهترين انتخاب براي ظرف غذاي همستر مي باشد تا حيوان نتواند ظرف را برگردانده علاوه بر اين تميز نمودن چنين ظرفي راحت تر است.

 

رژيم غذايي همستر :

 

مي توان از غذاي مخصوص جوندگان ، سبزيجات و نان خشک و ميوه ها (البته نه خيلي زياد که باعث اسهال شود) استفاده نمود. نبايد براي آب از کاسه استفاده نمود چراکه هَمِستِر به درون آن مي افتد و قفس را خيس خواهد کرد. همستِرها داراي کيسه هاي لُپي بزرگ هستند که از آن براي حمل غذا استفاده مي کنند.

 

براي رژيم همستر بهتر است از غذاهاي آماده موجود در بازار استفاده نمود که معمولا بصورت مخلوطي از دانه گياهان يا بصورت يک جيره غذايي به شکل گلوله هاي کوچک و يکدست درون بسته بندي آماده مي باشد. جيره آماده گلوله اي از نظر مواد غذائي متعادل بوده و همستر نمي تواند دانه هاي مورد علاقه خود را دست چين کند به همين دليل اين غذا در بعضي مواقع حيوان را دلزده کرده و بعضي از همسترها اصلا آنرا نمي خورند .

 

دانه هاي مخلوط آماده براي همستر معمولا از طرف حيوان بهتر پذيرفته مي شوند و پايه خوبي براي رژيم همستر مي باشد. ولي مواظب باشيد از غذايي که تنها شامل دانه گياهان است اجتناب کنيد بلکه غذا بايد شامل مواد مختلفي مثل سبزيجات خشک باشد. از اين غذاي آماده براي حيوان بيش از اندازه نريزيد چرا که با اين کار حيوان دانه هاي مورد علاقه اش را دست چين نموده و باقيمانده غذا را نمي خورد.

 

اين ايده خوبي است که در هر زمان مقدار کمي غذا بريزيم و اجازه دهيم همستر تقريبا ظرف غذاي خود را قبل از اينکه دوباره غذا بريزيد خالي کند. علاوه بر اين ، به غذاي حيوان بايد تکه هاي کوچکي از سبزيجات و ميوه هاي تازه بعنوان مکمل غذايي افزوده شود. همچنين خوب است بعضي مواقع يک غذاي سفارشي مثل کرم ، جيرجيرک يا يونجه خشک به همستر داده شود.

 

همچنين بعضي مواقع مي توان مقداري ماست تازه يا تکه اي مرغ پخته به حيوان داد. از دادن لوبياي نپخته ، چشم سيب زميني، سيب زميني سبز ، گوجه فرنگي ، سير ، شکلات و هر غذاي حاوي شکر و نمک خودداري ورزيد.

 

hamster4.jpg

 

 

دست آموز کردن و لمس همستر:

 

اين امکان وجود دارد که همستر دست انسان را گاز گيرد ولي گاز گرفتن معمولا نتيجه اضطراب و ترس مي باشد. چنانچه حيوان را با آرامي و ملايمت همراه با مقداري باج دهي (به حيوان موقع در دست گرفتن غذايي را که دوست دارد بدهيد) معمولا بر کمرويي و تمايل گزندگي آن غلبه مي کنيد. همچنين همستري که بدليل محيط نامناسب زندگي و يا صداهاي اضافي تحت فشار قرار دارد اغلب اوقات آشفته بوده و تمايل گاز گرفتن در او بيشتر است.

 

کار کردن بر روي حيوان براي اهلي و دست آموز کردن او را فقط در هنگاميکه حيوان از لانه خود بيرون مي آيد انجام دهيد. بيدار نمودن همستر مطمئنا باعث عصبانيت و بدخلقي حيوان خواهد شد. اهلي نمودن به زمان و بردباري نياز دارد. ابتدا به همستر اجازه دهيد به محيط جديد خو بگيرد. زماني که همستر آرام به نظر رسيد ،شروع به گذراندن وقت خود در اطراف قفس نمائيد و به آرامي با حيوان صحبت نمائيد تا همستر به صداي شما عادت نمايد.

 

هنگامي که همستر در حضور شما احساس راحتي نمود ،با دست خود شروع به دادن مقداري غذاي خوشمزه( مثل تخم آفتابگردان- کشمش يا هر خشکبار ديگر) به حيوان نمائيد. هنگاميکه همستر غذا را با خوشي از دست شما گرفت ، شما مي توانيد تلاش خود را براي گرفتن همستر شروع کنيد.

 

اجازه دهيد همستر کف دست شما راه برود. زمان براي اين پيشرفت متغير است و مخصوصا به سن حيوان بستگي دارد. همستر شما ممکن است براحتي بپذيرد که شما او را در دست گيريد و يا ممکن است يک ماه يا بيشتر طول بکشد.

 

hamster7.jpg

لینک به دیدگاه

آشنایی با همستر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

hamster6.jpg

 

 

 

آشنایی با همستر

 

همسترها حيوانات كوچكي از رده جوندگان هستند كه در مناطق معتدل اروپايي و آسيايي شناخته شده‌اند . گفته مي‌شود آنها اولين جونده ساكن بيابان بوده‌اند كه براي اولين بار در كشور سوريه به وجودشان پي برده شده است . با وجود اينكه همستر يك حيوان شبزي بوده و در روز به خواب و استراحت مي‌پردازد ، در سال 1945 با استقبال بسياري از مردم (بعنوان يك حيوان خانگي زيبا و دوست‌داشتني) مواجه گرديد و در حال حاضر هزاران عدد از آنها سالانه توسط علاقمندان به اين حيوان خريداري مي‌شود . اين جونده كوچك و دوست‌داشتني علاوه بر اينكه بعنوان يك موجود خانگي كوچك و دست‌آموز مطرح گرديده در قالب يك حيوان آزمايشگاهي در تحقيقات مختلف مانند بررسي عفونتهاي كرمي و تك‌ياخته‌هاي ، بررسي ناهنجاريهاي جنيني ، ديابت ، سنگهاي كيسه صفرا ، سرطانها ، پيوند اعضا و ... مورد استفاده قرار مي‌گيرد .

 

 

hamster3.jpg

 

 

hamster4.jpg

 

 

 

همسترها اصولا حيوانات آرام ، مطيع و در عين حال بسيار بي باك و شجاعي هستند . آنها بندرت رفتارهاي تهاجمي از خود نشان مي‌دهند . با اين وجود داراي دستگاه عصبي حساسي بوده و در مقابل تحريكات قوي پيرامون خود بشدت احساس ترس مي‌كنند كه در اين مواقع ممكن است اقدام به گاز گرفتن كنند . آنها به لحاظ ساختار بدني ، شبيه به رت‌ها هستند و به رنگهاي مختلفي مانند كرمی ، سفيد ، آبي ، طلايي ، خرمايي و ... ديده مي‌شوند . البته رنگهاي تركيبي مانند ابلق ، رگه رگه ، خالدار ، موزائيكي و ... نيز در اين حيوان وجود دارد .

 

از خصوصيات بارز و منحصر به فرد همستر در بين ساير جوندگان ، داشتن جيبهاي دهاني بسيار وسيع است كه از آنها براي ذخيره و حمل و نقل غذا استفاده مي‌كند علاوه بر اين همستر مانده از اين جيبها براي جابجا كردن نوزادان خود و همچنين پنهان كردن آنها در مواقع خطر بهره مي‌برد .

 

 

hamster10.jpg

 

 

 

طول بدن همسترها بين 10 تا 24 سانتيمتر ، در واريته‌هاي مختلف ، متغير است . آنها برخلاف ساير جوندگان داراي دمي كوتاه و كلفت هستند . موهاي حيوان پرپشت ، نرم و براق بوده و در اطراف در مقايسه با قسمتهاي ديگر موي كمتري وجود دارد ، ضمن اينكه در همسترهاي مسن موهاي ناحيه گوش ريخته و در اين حالت گوشها لخت و براق مي‌شوند .

 

همسترها داراي سري باريك شبيه به سر موش هستند . گوشهاي آنها بزرگ و افراشته بوده و چشمانشان درخشان و براق است با اين حال قدرت بينايي ضعيفي دارند . آنها داراي 4 انگشت كامل در پاهاي جلويي و 5 انگشت در پاهاي عقبي هستند . فرم پاها و انگشتهاي حيوان براي كندن و بالا رفتن تكامل يافته و ماهيچه‌هاي قوي شان در راه رفتن و ايستادن روي دو پا به حيوان كمك مي‌كند .

 

 

hamster5.jpg

 

 

اين حيوان داراي فك و دندانهاي اختصاصي براي عمل جويدن است . همستر فاقد دندانهاي نيش و پيش آسيا بوده و در هر فك خود دو دندان پيش دارد . دندانها در اين حيوان نيز مانند اكثر جوندگان از رشد دائمي برخوردار است . دستگاه گوارش حيوان از يك معده دو قسمتي ، داراي بخش غده‌اي و غيرغده‌اي تشكيل شده است . دستگاه تنفسي‌ همستر نيز از ريه چپ يك قسمتي و ريه راست سه قسمتي (3 لويي) ساخته شده است .

 

طول عمر همسترها بطور متوسط 5/1 تا 3 سال است . آنها در محل زندگي طبيعي خود ، زمين را كنده و يك كانال كه يك راهروي اصلي و تعداد زيادي راهروي فرعي دارد ايجاد مي‌كنند . البته همستر ماده در دوران بچه‌داري ، تعداد راهروها و كانال‌هاي عمودي لانه‌اش را به بيش از 10 كانال افزايش مي‌دهد . در واقع وي اين كار را براي محافظت از بچه‌هاي خود از تهديدها و خطرات خارجي انجام مي‌دهد . لانه‌اي كه همستر در زيرزمين مي‌سازد با فراهم آوردن دماي متوسط (و كمي پايين) و رطوبت بالا ، شرايط ايده‌آلي براي وي مهيا مي‌سازد . آنها قسمتي از اين لانه زيرزميني را براي خواب و محل ديگر را براي دفع ادرار و مدفوع در نظر مي‌گيرند . محل خواب آنها معمولا ً در دورترين و امن ترين قسمت لانه قرار دارد و همستر در اين محل به خواب و استراحت مي‌پردازد . اين حيوان در شرايطي مانند كاهش طول روز و دما شروع به جمع‌آوري غذا در لانه خود كرده و آماده رفتن به خواب زمستاني مي‌شود ، وي در موقع خواب به شكل يك توده گرد در مي‌آيد .

 

 

hamster7.jpg

 

 

hamster8.jpg

 

 

 

همسترها حيواناتي قلمرو طلبي مي‌باشند . غدد سباسه‌اي كه در پهلوهاي حيوان وجود دارد براي تعيين قلمرو و همچنين در فعاليتهاي توليد مثلي ، براي جذب همستر ماده بكار مي‌رود . جنس نر در مقايسه با جنس ماده خيلي راحتتر اهلي و رام مي‌شود . در بين جمعيت نرها ، ندرتا ً جنگ و دعوا رخ مي‌دهد ولي در بين ماده‌ها و يا در جمعيت مخلوط نر و ماده ، امكان درگيري و دعوا بسيار زياد است . از خصوصيات جالب و منحصر به فرد اين حيوان خانگي اين است كه در مواقع استرس به شدت عرق كرده و بدنبال آن صدايي شبيه گريه كردن از خود در مي‌آورد .

 

 

hamster9.jpg

 

 

hamster11.jpg

 

 

hamster15.jpg

 

 

hamster22.jpg

 

 

hamster20.jpg

 

 

hamster23.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...