رفتن به مطلب

زخم های دهانی طولانی مدت جدی اند


ارسال های توصیه شده

[h=1]زخم های دهانی طولانی مدت جدی اند[/h]

 


بیشتر مواقع زخم‌های دهانی خفیف اند و خود به خود بهبود می‌یابند. علت زخم‌های دهانی می‌تواند عفونت، ضربه و یا حساسیت دارویی باشد. علاوه بر آن می‌تواند به عنوان علامت یک بیماری نظیر سرطان در نظر گرفته شود.

 

 


17331380139186230761071292388714024635233.jpg

دکتر مجید حنیفه ، مسئول واحد تجویز مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:

 

 

«زخم‌های دهانی به دو دسته آفت و تب‌خال تقسیم می‌شوند که شدت وقوع آنها از ضعیف تا شدید است.

 

 

 

بیشتر مواقع این زخم‌ها خفیف اند و خود به خود بهبود می‌یابند. علت زخم‌های دهانی می‌تواند عفونت، ضربه و یا حساسیت دارویی باشد. علاوه بر آن می‌تواند به عنوان علامت یک بیماری نظیر سرطان در نظر گرفته شود.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ضعیف معمولا به قطر نیم سانتیمتر و با مرکز سفید یا زردرنگ هستند که با التهاب قرمز رنگ احاطه شده‌اند. حاشیه زبان، گونه‌ها و لب‌ها مناطقی هستند که زخم‌های دهانی معمولا در این مناطق ایجاد می‌شوند. بهبود این زخم‌ها معمولا بین 5 تا 14 روز طول می‌کشد.

 

 

 

وقوع آفت‌های شدید، معمول نیست و علاوه بر حاشیه زبان، گونه و لب‌ها، کام و انتهای گلو را نیز درگیر می‌کند. بهبود این آفت‌ها معمولا بین 10 تا 30 روز زمان می‌برد.

 

 

 

وقوع

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(زخم‌های هرپسی) شایع‌تر است که اندازه کوچکتری دارند و علاوه بر درگیری مناطق مربوط به آفت، سقف دهان و لثه‌ها را نیز درگیر می‌کنند.

 

هر زخم دهانی که بیشتر از سه هفته وجود داشته باشد و بهبود نیابد، حتما باید توسط پزشک یا دندانپزشک بررسی شود، زیرا یک زخم دهانی با دوره طولانی می‌تواند دلیل بر وجود بیماری‌های جدی‌تری مانند سرطان باشد.

 

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در افراد سیگاری شایع‌تر از افراد غیر سیگاری است.

 

 

فرآورده‌های دارویی بدون نسخه موجود در داروخانه به توصیه دکتر داروساز می‌تواند باعث کاهش علائم و دوره درمانی آفت‌های خفیف و تب‌خال‌ها شود

 

 

سوابق خانوادگی، آسیب‌های دهانی (مثل ضربه و گازگرفتن هنگام غذا خوردن)، استرس و عوامل روحی، تغییرات هورمونی زنان (مثل آغاز عادت ماهیانه و پس از حاملگی)، کمبود آهن، روی، فولات و ویتامین ب12 و حساسیت‌های غذایی از عوامل مۆثر در وقوع زخم‌های دهانی هستند.

 

هنگام ابتلا به زخم دهانی، در صورت وجود درد شدید، سختی در غذا خوردن و در نهایت کاهش وزن، فرد باید حتما به پزشک مراجعه کند.

 

 

همچنین زخم‌های دهانی که همراه با علائم گوارشی نظیر اسهال هستند هم باید به پزشک ارجاع داده شوند.

 

 

 

به ندرت زخم‌های دهانی ممکن است با کم خونی و

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و یا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
‌ در ارتباط باشد که در چنین مواقعی و در صورت وجود علائم دیگری از بیماری‌ها، در نخستین فرصت باید به پزشک مراجعه شود.

 

 

 

فرآورده‌های دارویی بدون نسخه موجود در داروخانه به توصیه دکتر داروساز می‌تواند باعث کاهش علائم و دوره درمانی آفت‌های خفیف و تب‌خال‌ها شود.

 

 

 

مصرف دهانشویه کلروهگزیدین گلوکونات دو بار در روز و هر بار به میزان 15 سی‌سی و به مدت 30 ثانیه باعث کاهش احتمال عفونت ثانویه می‌شود.

 

 

 

پیش از مصرف

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بهتر است دندان‌ها مسواک زده شود تا از احتمال تغییر رنگ دندان‌ها جلوگیری شود.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(تریا مسینولون و هیدروکورتیزون) باعث کاهش التهاب و درد و زمان بهبود می‌شوند که به شکل‌های ژل و خمیر دهانی در داروخانه‌ها موجود هستند.

 

 

 

بهترین زمان استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی همزمان با شروع آفت است که روزانه سه تا چهار بار به صورت موضعی باید استفاده شود.

 

 

 

این فرآورده‌های دارویی در عود دوباره آفت تاثیری ندارند و با مصرف به موقع می‌توانند دوره آفت را کاهش دهند.

 

 

 

دهانشویه بنزیدامین به عنوان یک ضددرد کوتاه‌ اثر، در آفت‌های شدید دهانی توصیه می‌شود که سه بار در روز و هر بار 15 سی‌سی به صورت دهانشویه مصرف ‌شود. استفاده از این دهانشویه برای بچه های زیر 12 سال توصیه نمی‌شود.

 

 

 

بی‌حس‌ کننده موضعی (لیدوکائین و بنزوکائین) به صورت ژل و محلول در داروخانه‌ها موجود هستند و به دلیل ماندگاری کمی‌ که در موضع دارند، بر اساس نیاز می‌توانند استفاده شوند.»

 

 

 

درمان های گیاهی زخم های دهان

 

 

1- برای تسکین فوری زخم‌های دهان، نصف قاشق چای‌خوری پودر هل را با نصف قاشق چای‌خوری پودر زاج بو داده، مخلوط کنید. مقدار کمی از این پودر را بر روی لکه‌های سفید قرار دهید. بگذارید به مدت یک دقیقه بر روی لکه های سفید بماند. سپس دهان خود را با آب گرم غرغره کنید. این درمان را به مدت سه بار در روز تکرار کنید تا بهبودی سریع‌تر رخ دهد.

 

 

 

2- پنج برگ ریحان تهیه کنید و آن‌ها را صبح و عصر بجویید. پس از جویدن این گیاه، مقداری آب بنوشید. این یک درمان مۆثر برای زخم‌های دهان و از بین بردن بوی نامطبوع دهان است.

 

 

 

3- سطح زخم دهان را می‌توان با غرغره کردن چای گرم گیاهی تهیه شده از چند برگ حنای خرد شده، درمان کرد.

 

 

 

4- در یک لیوان آب داغ، نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری از سنگ نمک بریزید و به خوبی حل کنید و زمانی غرغره کنید که آب حالت ولرم پیدا کند. زردچوبه دارای خواص متعدد ضدعفونی کننده است که در بهبود این زخم‌ها کمک می‌کند.

 

 

 

5- یک قاشق چای خوری گلیسیرین تهیه کنید و کمی پودر زردچوبه به آن اضافه کنید. این خمیر دارویی را روی زخم‌های دهان خود قرار دهید.

فرآوری: نیره ولدخانی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...