رفتن به مطلب

کشف قدیمی‌ترین شیء فلزی خاورمیانه


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

نوعی درفش مسی، قدیمی‌ترین شیء فلزی کشف‌شده در خاورمیانه لقب گرفته است.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کشف نشان می‌دهد فلزات بیش از 6000 سال پیش و بسیار زودتر از زمانی که تصور می‌شد، در این منطقه داد و ستد شده‌اند.

 

شیء فلزی مزبور نزدیک رود اردن بدست‌ آمده و در این ناحیه روستایی از سال 5100 پیش از میلاد تا 4600 سال پس از میلاد وجود داشته است. این روستا در سال 1950 میلادی کشف شد و حفاری‌ آن از اواخر دهه 1970 شروع شد و تا امروز ادامه دارد.

 

روستای موردمطالعه دارای ساختمان‌های مرتفعی بوده که از آجرهای گلی و تعداد زیادی سیلو ساخته شده که این سیلوها می‌توانستند 15 تا 30 تن گندم را در خود جای دهند. این میزان برای ناحیه شرق نزدیک باستانی بی‌سابقه بوده است.

 

روستای محل کشف شیء فلزی دارای اجاق‌هایی در حیاط‌هایش بوده که تمامی آن‌ها مملو از استخوان سوخته حیوانات‌اند. این موضوع نشان می‌دهد مردمان این ناحیه مناسبت‌های بزرگی را اجرا می‌کردند.

 

دانشمندان این درفش مخروطی‌شکل را در مقبره یک زن پیدا کردند که هنگام مرگش 40 سال داشته و چندین سنگ بزرگ گور وی را پوشانده بودند. طول این شی 4.1 سانتی‌متر و عرض آن در قسمت قاعده پنج میلی‌متر و همچنین در قسمت نوک آن فقط یک میلی‌متر گزارش شده است. چون این جسم با این زن دفن شده، تصور می‌شود متعلق به وی بوده است.

 

 

جزئیات این دستاورد علمی در مجله plos one منتشر شده است.

 

منبع: ایسنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...