رفتن به مطلب

ازمایش مقدماتی و ذهنی ماکروسکوپی داروهای خام


ارسال های توصیه شده

نوشته توسط:

معصومه دیوانعلی متخصص گیاهان دارویی و طب سنتی

بر گرفته از کتاب تجزیه و شناسایی مواد دارویی گیاهی ترجمه دکتر هادی صمصام شریعت

 

 

 

 

بطور کلی معیارهای انسان جهت تشخیص حسهایی چون بویایی/چشایی/بینایی/خیلی حساس و قابل توجه بوده و برخلاف معیارهای تشخیص مکانیکی و تکنیکی این حواس وقتی می توانند بهتر تشخیص دهند که ممارست و آشنایی زیادی با داروها داشته باشند.

میخوایم این ازمایشات رو به صورت مقدماتی و ذهنی به مشا یاد بدیم. که به چه صورت میشه این حسهارو تشخیص داد.:icon_gol:

 

لطفا در این تاپیک چیزی ننویسید... که اموزشمون قدم به قدم جلو بره..سپاس از همه دوستان:icon_gol:

لینک به دیدگاه

برای تجزیه و شناسایی یک داروی خام یه سری ازمایشات مقدماتی لازم و ضروری که این ازمایشهای مقدماتی باید با تشایه های اختصاصی و استاندارد شده انها مقایسه کرد..

و کمک شایانی به تشخیص و شناسایی مواد می کنه..

شما به راحتی با این اموزش دادن ازمایشها.. میتوانید.. به کمک این حسها .. داروهای گیاهی و حتی ادویه ها رو به دون نگاه کردن بهشون حس کنیدو تشخیص بدید. به شرکی که به مراحلی که اموزش داده میشه گوش بدید و انجام بدید..

:icon_gol:

لینک به دیدگاه

بوی گل، بوی نان تازه، بوی خاک نمناک...

حس بویایی کیفیت غیر قابل توصیفی به زندگی ما بخشیده. حس بویایی نوعی حس شیمیایی که همراه با حس چشایی در تشخیص طعم و مزه غذاها شرکت می‌کنه انسان قادره انواع مختلف بوها را از یکدیگر تشخیص بده و این توانایی به دریافت ذرات بودار معلق در هوا و درک آن توسط مغز مرتبطه

اختلال در عملکرد سیستم بویایی می­تواند باعث از دست دادن اشتها و سوء تغذیه، افسردگی، اضطراب، مشکلات جنسی و به طور کلی کاهش کیفیت زندگی گردد. مطالعات نشانداده که رضایت از زندگی در بیماران دارای اختلال مداوم حس بویایی، کمتر از افراد سالم است. مهم­تر اینکه، فقدان حس بویایی باعث به خطر افتادن ایمنی و سلامت افراد می­گردد. ناتوانی در شناسایی موقعیت­های مخاطره آمیز مانند تشخیص بوی غذای فاسد، نشت گاز، بخارات شیمیایی و تشخیص بوی آتش سوزی قبل از مشاهده آن، زندگی افراد را با تهدید مواجه می­نماید.

 

 

 

 

مقدار0/1 گرم یعنی به اندازه (یه قند رو به چهار قسمت تقسیم کنیدیه قسمتش میشه انداره 0/1گرم)پودر در داروهای خام مورد ازمایش را بین دو انگشتان یا کف دست مالش دهید. انقدر اینکاررو کنید که خوب مواد موثره ازهم متلاشی بشه.. اگر گرد مورد ازمایش دارای بو باشه با این عمل ظاهر میشه .. و با استشمام مشخص میشه.. از طرف دیگه می توانید ضعیف یا قوی بودن یا نداشتن بوی ان را نیز تشخیص بدید..

همچنین به وسیله این ازمایش می توانید نوع بو مثل: بوی عطر /بوی گندیدگی/بوی قارچ/بوی ترشیدگی/ و غیره و رو تشخیص بدید..

 

با این ازمایش حتی میتونید مواد موثره .. هر گیهای رو تشخیص بدید و متوج ه بشید چه گیاهانی چه مواد خامی.. یا دارویی مواد موثره یکسانی داره... و در تشخیص گیاه و درمانش راحتتر میشید...

مثلا پودر رانیس و رازیانه دارای بوی انتول/ یا نعناع فلفلی دارای مانتول/یا زیره دارای بوی کارون/و میخک دارای بوی مخصوص اژنول می باشد...

حتی با این روش بو کردن .. میتونید پی به اسم گیاه و اسم علمی گیاه ببرید.. و به صورت تجاری عنوان کنید.

 

ارزش این ازمایش بویای کاملا مشخص

چرا .. چون مثلا زیره وقتی له میشه از ان بوی کارون ظاهر میشه.. مطمینن شما زیره رو بو کردید.. این بو.. مربوط میشه به ماده موثره زیره به نام کارون.. شما میتونید بجای عنوان کردن زیره بگید.. به بوی کارون میده.. و در خرید ادویه جات.. کسی سر شما کلا ه نمیزاره.. که تقلبی به شما چیزی رو بفروشه چون .. مطمئنن این حس به فروشنده دست میده.. که بلده و یه کارشناس و یه انسان با علمی مشتریشه....

 

 

بسیاری از بیماریها.. در نسل امروزی به صورت ازمایش بویای انجام میشه..

 

حس بویای شما هرچقدر قوی تر باشه.. فک رو مغزتون بیشتر کار میکنه.. و ما به شما کمک میکنیم.. که فکر بازی داشته باشید(پس بدانید که اموزش دادن.. و استفاده کردن چقدر میتونه به نفع شما باشه..):icon_gol:

 

****

۴۰۰ گیرنده بویایی تنها قادر به استشمام ۱۰ هزار رایحه است.

 

انسان در میزان تعداد محرک‌های قابل تمایز، از چشم و گوش پیشی گرفته و قادر به استشمام یک تریلیون رایحه مختلفه که این توانایی بخش کوچکی از قدرت بویایی انسان را تشکیل می‌ده.(پس از حس بویایی خودتون استفاده کنید)

 

****

 

 

در اموزش بعدی درمورد ازمایش چشایی صحبت میکنیم.:icon_gol:

لینک به دیدگاه

آزمایش چشایی:

 

20131006143143287_111.gif

حس چشایی

 

که توسط زبان تأمین می شود یکی از احساس پنج گانه است که در تشخیص شوری، شیرینی، تلخی، ترشی و تندی کمک می کند. تشخیص این مزه ها توسط جوانه های چشایی است که در کناره هاوروی زبان قرار گرفته است.

 

مقدار 5تا 10 میلی گرم از پورد مورد ازمایش رو روی زبان میریزید و برای مدت 10 تا 30 ثانیه اون رو مزه مزه کنید.. بعد ان را خارج میکنید و دهان را با اب میشویید...عمل شستشو با ای مخصوصا درمورد داروهای سمی ضروری است...

 

میدونید چرا در اروپا قهوه رو با اب میل میکنند. قهوه باعث میشه ویتامین ب بدن از بین بره.. و توسط حس چشایی این حس از بین میره.. اب باعث میشه ذرات ریز قوه .. روی حس چشایی تاثیری نداشته باشه...

 

 

زبان دارای 9000 جوانه چشایی با حسهای مختلف چشایی .منطقه اصلی و حساس برای تشخیص مواد تلخ در قسمت عقب زبان (پایه زبان) قرار دارد/از طرف دیگه نواحی قسمت مرکزی زبان حساس به تشخیص مزه های شور و قسمت عقب تر ان حساس به مزه های ترش می باشد.

 

توحای چهارگانه اصلی(شیرینی /ترشی/شوری/تلخی) نواحی تشخیص دیگری روی زبان شناخته شده اند که عبارت انداز تندی/گسی/سردی/ تحریکی/صابونی/لزجی/سوختگی/عطری/و فلزی /نتایج ازمایش بویایی مانند ازمایش چشایی تحت تاثیر شرایط جوی قابل تغییر است.مثلا حساسیت ان در فشار اتمسفر پایین زیاد شده در صورتی که در اتمسفر بالا کم می گردد.

 

حرارت و الودگیهای دیگر اثر مزه را تغییر می دهند. مثلا مزه شور و تلخ در اثر حرارت بالا کم می شه.. درصورتی که اثر حس شیرینی زیادتر نخواهد بود...

 

 

 

 

 

 

20131006143143287_111.gif

 

 

 

لینک به دیدگاه

برای انجام این پروژه چیزهایی که نیاز دارید به شرح زیر می باشند: 1- سه ظرف آب سیب

2- رنگ های غذایی سبز و قرمز

3- 60 عدد فنجان پلاستیکی شفاف

4- 20 نفر برای آزمایش

5- کاغذ و قلم

 

مراحل تجربی:

1- با استفاده از رنگ های غذایی، رنگ یک ظرف را قرمز و رنگ ظرف دیگر را سبز کنید.

2- 20 فنجان آب سیب با رنگ غذایی سبز، 20 فنجان آب سیب با رنگ غذایی قرمز و 20 فنجان آب سیب بدون این که رنگی به آن اضافه کنید را تهیه نمایید.

3- یک لیوان از هر رنگ را در مقابل هر یک از افراد مورد آزمایش قرار دهید.

4- از فرد مورد آزمایش عطر و طعم لیوانی که رنگ قرمز دارد را بپرسید.

20131006143143302_222.gif

5- از فرد مورد آزمایش عطر و طعم لیوانی که رنگ سبز دارد را بپرسید.

6- این بار از فرد مورد آزمایش طعم و رنگ لیوانی که رنگی به آن اضافه نشد را بپرسید.

7- پاسخ های به دست آمده را یادداشت کنید.

8- مراحل 3 تا 7 را برای همه افراد مورد آزمایش تکرار کنید.

9- نتایج به دست آمده را تجزیه و تحلیل کنید. آیا رنگ های اضافه شده بر برداشت افراد به طعم و عطر آب سیب اثر می گذارد؟ آیا افراد در شناسایی طعم و عطر آب سیب با اضافه شدن رنگ دچار اشتباه می شوند؟ ( برای مثال آیا آن ها فکر می کنند رنگ قرمز طعم گیلاس به آب آن ها می دهد؟)

 

 

 

حالا استانه تحریک حس چشایی مواد به چه صورته:

 

اادامه مطلب فردا...

لینک به دیدگاه

استانه تحریک حس چشایی :

 

استانه تحریک جهت حس ترشی توسط محلول اسید کلریدریک 5درصد

بوده و استانه تحریک شوری محلول کلرو سدیم 5درصد

و استانه تحریک حس شیرینی توسط محلول نیشکر 7درصد

استانه تحریک برا ی حس تلخی توسط محلول کنین 0/00005درصد میباشد.

 

حس چشایی به محرکهای تلخ بسیار حساستر از بقیه مزه هاست...

 

 

بطور کلی ازمایش مقدماتی و ذهنی جهت ارزشیابی کیفی بعضی مواد دارویی خام احتیاج به شاهدهای استاندارد دارد ..

برای بعضی از این مواد شاهدهای استانداردی مطابق فارماکوپه ها تعیین میشه..

 

درمورد حساسیت به زبان جهت مواد تلخ محلول مواد تلخ استفاده میشه و به عنوان شاهد مورد استفاده قرار میگیره...

لینک به دیدگاه

حالا یه روشی هست که ارزش تلخی را مطابق این فارماکوپه های اروپایی تعیین میکنن:

 

 

فارماکوپه المان ارزش تلخی :

حداقل غلظتی که در ان مزه تلخ دارو قابل تشخیص باشد.. و کلرو کنین تلخی 200000به عنوان یک ماده شاهد مورد استفاده قرار میگیره..

لینک به دیدگاه

با همین حس چشایی میدونید چقدر بیماریها رو میتونید تشخیص بدید....

 

دانشمندان یک نوع تست چشایی طراحی کرده‌اند که به وسیله آن قادرند به افسردگی افراد پی ببرند و در نتیجه بهترین داروها را برای درمان آنان ارایه دهند. بینش چشایی افراد به وسیله دو ماده شیمیایی موجود در مغز که موسوم به سروتونین و نورادرنالین تغییر می کند که عدم تعادل هر یک از این دو ماده شیمیایی دلالت برافسردگی دارد. اما این دو ماده به راه‌های مختلف طعم چشایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بنابراین آزمایش طعم چشایی می‌تواند به طور بالقوه نشان دهد که کدامیک از این دوسبب بروز بیماری می‌شوند. قابل نتایج آزمایشات حاکی از آن است که افزایش سطح سروتونین حساسیت نسبت به طعم های تلخ و شیرین را زیاد می کند در حالی که افزایش سطح نورادرنالین حساسیت نسبت به طعم های تلخ و شور را بیشتر می سازد.

لینک به دیدگاه

حالا برای اشنا شدن از این حس.. من چندتا عکس میزارم.. که متوجه بشید..

 

 

275.jpg

تجارب زیادی را به چشائی نسبت می‌دهند که ربطی به آن ندارند. می‌گوئیم غذائی خوش ”مزه“ است، ولی وقتی در نتیجهٔ سرماخوردگی شدید حس بویائی از کار می‌افتد، آن غذا دیگر لطفی ندارد. با وجود این، چشائی (ذائقه) حس مستقلی است. حتی به‌رغم سرماخوردگی شدید نیز غذای بانمک و بی‌نمک را از هم تمیز می‌دهیم.

لینک به دیدگاه

محرک چشائی ماده‌ای است قابل حل در بزاق که خود مایعی بسیار شبیه به آب‌نمک است. دستگاه چشائی شامل گیرنده‌هائی روی زبان، گلو، و سقف دهان، و همچنین بخش‌هائی از مغز و گذرگاه‌های عصبی رابط است. در بحث حاضر، ما عمدتاً دربارهٔ گیرنده‌هائی که روی زبان قرار دارند گفتگو خواهیم کرد. این گیرنده‌های چشائی به‌صورت خوشه‌هائی به‌نام جوانه‌های چشائی (taste buds) برروی برآمدگی‌های زبان و اطراف دهان قرار دارند. در انتهای هر جوانهٔ چشائی ساختارهائی کوتاه و موی‌مانندی قرار دارند که از جوانه‌ها بیرون می‌آیند و با مواد محلول دهان تماس می‌یابند. این تماس به تکانهٔ الکتریکی منجر می‌شود و به این طریق فرآیند نیروگردانی صورت می‌گیرد. سپس این تکانهٔ الکتریکی به مغز منتقل می‌شود.

لینک به دیدگاه

همه ما به راحتی می‌توانیم با خوردن مقدار کمی از یک ماده خوراکی مزه آن را متوجه بشویم. این کار را به کمک حس چشایی خود انجام می‌دهیم و زبان عضوی است که بیشترین وظیفه را در احساس مزه‌های مختلف به عهده دارد.

 

اما آیا می‌دانید که یک ماده خوراکی در شرایط مختلف می‌تواند مزه‌های متفاوتی برای ما به وجود بیاورد؟! به عبارت دیگر فقط ماده سازنده یک غذا یا خوراکی نیست که باعث تعیین طعم آن می‌شود بلکه عامل‌های دیگری هم وجود دارند که این وسط نقش مهمی را بازی می‌کنند. در «تندر» این بار می‌خواهیم با انجام چند آزمایش ساده به بررسی این مسئله بپردازیم و ببینیم که حس چشایی ما تحت تأثیر چه چیزهایی قرار دارد.

Taste1-17-8-88-at.jpg

 

 

آزمایش اول: اولین آزمایش بسیار ساده است؛ کافی است غذاها و طعم‌های مختلف را یک بار با چشم بسته و یک بار با چشم باز بخورید. سپس همین کار را به صورتی انجام دهید که مطمئن باشید بینی خود را گرفته‌اید و هیچ بویی را احساس نمی‌کنید. نتیجه آزمایش خود را یادداشت کنید.جالب می شود.

لینک به دیدگاه

آزمایش دوم: یک آدامس نعناعی را آن‌قدر بجوید تا دیگر مزه نعناع احساس نشود. سپس مقداری شکر مثلاً به اندازه یک قاشق چایخوری بخورید و سپس دوباره آدامس را بجوید. چه اتفاقی افتاد؟ مزه نعناع را دوباره احساس می‌کنید، نه؟!

 

Taste3-17-8-88-at.jpg

آزمایش 2

چرا این‌طور می‌شود؟ اسانس نعناع که به آن منتول گفته می‌شود، خیلی بیشتر از آنچه ما فکر می‌کنیم در آدامس وجود دارد. در واقع اتفاقی که در آدامس می‌افتد این است که شیرینی آن از بین می‌رود و در نتیجه طعم نعناع احساس نمی‌شود. به عبارت دیگر آنچه که باعث می‌شود مزه نعناع را متوجه بشویم، وجود شکر در آدامس است که با از بین رفتن آن فکر می‌کنیم دیگر نعناع وجود ندارد. بوی نعناع به وسیله بینی احساس می‌شود و شیرینی شکر از طریق دهان، سپس هر دوی این پیام‌ها به مغز مخابره می‌شوند و آنچه دریافت می‌شود درک بوی تند و خنک نعناع است.

لینک به دیدگاه

آزمایش سوم: یک تکه یخ بردارید و آن را نوک و زیر زبانتان بگذارید. بعد از گذشت چند ثانیه به مزه‌ای که احساس می‌کنید فکر کنید و یخ را درآورید و دهانتان را با مقداری آب گرم شست‌و‌شو دهید. سپس دوباره یخ را در دهانتان همان جای قبلی قرار دهید. چه مزه‌ای احساس می‌کنید؟ بیشتر افراد بار دوم کمی مزه شوری و تلخی را متوجه می‌شوند.

چرا این‌طور می‌شود؟ سرما یکی از عواملی است که بر روی حس چشایی تأثیر می‌گذارد. وقتی یخ را نوک زبان می‌گذاریم که مربوط به حس شیرینی است،‌ عصب‌های آن را تحریک می‌کنیم. یعنی اگر یخ را روی بخش دیگری از زبان می‌گذاشتیم، بخش دیگری تحریک می‌شد و نتیجه دیگری را متوجه می‌شدیم. به طور کلی دمای غذا بر روی طعم آن اثر می‌گذارد و باعث می‌شود یک غذا با میزان دماهای متفاوت، مزه‌های مختلفی به وجود آورد. برای نمونه میزان شکر در بستنی و یا دیگر خوردنی‌های سرد، خیلی کمتر از آن چیزی است که ما احساس می‌کنیم و سرما کمک می‌کند شیرینی آن را بیشتر متوجه شویم.

 

Taste4-17-8-88-at.jpg

آزمایش 3

لینک به دیدگاه

آزمایش چهارم: در این آزمایش به دو لیوان آب گازدار یا سودا که از آن در ساخت نوشابه و دوغ‌های گازدار استفاده می‌شود، نیاز داریم. در یکی از آنها کمی نمک بریزید و بعد از هم زدن آن، از کسی بخواهید تا با چشیدن آب درون هر دو لیوان بگوید کدام شیرین‌تر است. به احتمال زیاد لیوان حاوی نمک انتخاب خواهد شد،‌ نه؟!

Taste5-17-8-88-at.jpg

آزمایش 4

چرا این‌طور می‌شود؟ نمک باعث از بین رفتن مزه تلخی می‌شود و در نتیجه اضافه کردن آن، طعم شیرینی احساس می‌کنیم. یعنی اگر در ماده‌ای که تلخ مزه است مقداری نمک اضافه کنیم طعم آن شیرین خواهد شد.

لینک به دیدگاه

  • محل قرار گیری سنسورهای تشخیص مزه‌های مختلف بر روی زبان
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

     
     
    شیرین
     
     
     
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

     
    ترش
     
     
     
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

     
    شور
     
     
     
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

     
    تلخ
     
     

لینک به دیدگاه

توانایی هر فردی برای حس چشایی، به حس بویایی او وابسته می باشد. هرچه حس بویایی کاهش پیدا کند،حس چشایی هم به تبع آن کاهش می یابد، مثلا زمانی که سرما خورده اید و بینی تان گرفته است،حس چشایی شما مانند قبل نخواهد بود و از طعم غذاها لذت نخواهید برد.

 

 

چگونه از حس چشایی خود مراقبت کنیم؟

 

1- از مصرف

 

غذاها و نوشیدنی های داغ خودداری کنید، زیرا مصرف موادغذایی داغ، به جوانه های چشایی موجود در روی زبان آسیب می رساند و در درک طعم

غذاها مشکل ایجاد می کند.

 

 

2- بلافاصله بعد از تمرینات ورزشی غذامیل کنید، زیرا پس از ورزش کردن حس بویایی افزایش پیدا می کند و به تبع آن،حس چشایی نیز زیاد می شود.

 

3- حداقل 8 لیوان آب در طول شبانه روز بنوشید. اگر از کم آبی بدن و یا خشکی دهان رنج می برید، حس بویایی و چشایی نیز تحت تاثیر کم آبی قرار می گیرند. وجود آب کافی در بدن کمک می کند تا از طعم و بوی غذاها لذت ببرید. این را بدانید که کم آبی موجب کاهش حس چشایی خواهد شد.

 

4- دخانیات مصرف نکنید. افرادی که به طور مداوم سیگار می کشند، از کاهش حس چشایی خود شکایت دارند. همچنین حس بویایی سیگاری ها، به مراتب پایین تر از بقیه افرادی است که سیگار نمی کشند.

 

از مصرف

 

غذاهای تند و داغ بپرهیزید، زیرا جوانه های چشایی روی زبان پس از برخورد با این نوع

 

غذاها از بین می روند و شما نمی توانید طعم و مزه برخی غذاها را تشخیص دهید

 

5- اگر در مناطق با آب و هوای خشک زندگی می کنید، از دستگاه بخور استفاده کنید، زیرا خشکی هوا سبب کاهش حس چشایی و بویایی می شود و بر طعم و بوی غذاها اثر دارد.

 

6- هنگامی که گرسنه می شوید، حس بویایی و چشایی شما بسیار بالاست و به محض اینکه بوی غذا در فضا بپیچد، حس بویایی سریعا تحریک شده وحس چشایی نیز به تبع آن تحریک می شود. پس می توانید هنگامیکه گرسنه هستید، از طعم و بوی غذا لذت کافی را ببرید.

7- با پزشک مشورت کنید. ممکن است برخی افراد به دلایل ژنتیکی و یا مشکلات پزشکی، همواره از پایین بودن حس چشایی و بویایی خود شکایت داشته باشند. آلرژی ها و مصرف برخی داروها و برخی شیوه های زندگی ممکن است بر کاهش حس بویایی و چشایی تاثیر بگذارد.

 

8- از پزشک در مورد عوارض کمبود روی در بدن سوال کنید. بسیاری از مواقع، کمبود روی سبب کاهش احساس مزه و طعم

 

غذاها در بسیاری از افراد می شود. اگر پزشک تشخیص داد کاهش حس چشایی در شما به علت کمبود روی است، می توانید از رژیم غذایی سرشار از روی استفاده کنید تا از طعم و بوی غذا لذت ببرید.

چند توصیه

- از مصرف

 

غذاهای تند و بسیار داغ بپرهیزید، زیرا جوانه های چشایی روی زبان پس از برخورد با این نوع غذاهااز بین می روند و تا زمانی که دوباره ایجاد شوند، شما نمی توانید طعم و مزه برخی غذاهارا تشخیص دهید. -حس چشایی بویایی علاوه بر اینکه باعث افزایش لذت از خوردن غذا می شوند، از سلامتی بدن نیز محافظت می کنند.

در بسیاری از موارد، افراد از طریق حس بویایی و چشایی خود به خطراتی نظیر غذای فاسد، آتش سوزی، گاز گرفتگی و آلودگی محیط به انواع مواد سمی پی می برند.

بنابراین سعی کنید به خوبی ازحس چشایی و بویایی خود محافظت کنید تا بتوانید علاوه بر لذت بردن از طعم خوردنی ها و آشامیدنی ها، از انواع خطرات ذکر شده نیز مصون بمانید.

 

توانایی هر فردی برای حس چشایی، به حس بویایی او وابسته می باشد. هرچه حس بویایی کاهش پیدا کند، حس چشایی هم به تبع آن کاهش می یابد، مثلا زمانی که سرما خورده اید و بینی تان گرفته است،

 

چگونه از حس چشایی خود مراقبت کنیم؟

 

 

1- از مصرف

غذاها و نوشیدنی های داغ خودداری کنید، زیرا مصرف موادغذایی داغ، به جوانه های چشایی موجود در روی زبان آسیب می رساند و در درک طعم غذاها مشکل ایجاد می کند. 2- بلافاصله بعد از تمرینات ورزشی غذامیل کنید، زیرا پس از ورزش کردن حس بویایی افزایش پیدا می کند و به تبع آن، حس چشایی نیز زیاد می شود.

 

3- حداقل 8 لیوان آب در طول شبانه روز بنوشید. اگر از کم آبی بدن و یا خشکی دهان رنج می برید، حس بویایی و چشایی نیز تحت تاثیر کم آبی قرار می گیرند. وجود آب کافی در بدن کمک می کند تا از طعم و بوی

غذاها لذت ببرید. این را بدانید که کم آبی موجب کاهش حس چشایی خواهد شد.

 

4- دخانیات مصرف نکنید. افرادی که به طور مداوم سیگار می کشند، از کاهش حس چشایی خود شکایت دارند. همچنین حس بویایی سیگاری ها، به مراتب پایین تر از بقیه افرادی است که سیگار نمی کشند.

از مصرف

 

غذاها ی تند و داغ بپرهیزید، زیرا جوانه های چشایی روی زبان پس از برخورد با این نوعغذاها از بین می روند و شما نمی توانید طعم و مزه برخی غذاها را تشخیص دهید 5- اگر در مناطق با آب و هوای خشک زندگی می کنید، از دستگاه بخور استفاده کنید، زیرا خشکی هوا سبب کاهش حس چشایی و بویایی می شود و بر طعم و بوی غذاهااثر دارد.

 

6- هنگامی که گرسنه می شوید، حس بویایی و چشایی شما بسیار بالاست و به محض اینکه بوی غذا در فضا بپیچد، حس بویایی سریعا تحریک شده و حس چشایی نیز به تبع آن تحریک می شود. پس می توانید هنگامیکه گرسنه هستید، از طعم و بوی غذا لذت کافی را ببرید.

7- با پزشک مشورت کنید. ممکن است برخی افراد به دلایل ژنتیکی و یا مشکلات پزشکی، همواره از پایین بودن حس چشایی و بویایی خود شکایت داشته باشند. آلرژی ها و مصرف برخی داروها و برخی شیوه های زندگی ممکن است بر کاهش حس بویایی و چشایی تاثیر بگذارد.

8- از پزشک در مورد عوارض کمبود روی در بدن سوال کنید. بسیاری از مواقع، کمبود روی سبب کاهش احساس مزه و طعم

غذاها در بسیاری از افراد می شود. اگر پزشک تشخیص داد کاهش حس چشایی در شما به علت کمبود روی است، می توانید ازرژیم غذایی سرشار از روی استفاده کنید تا از طعم و بوی غذا لذت ببرید.

 

چند توصیه

- از مصرف

غذاهای تند و بسیار داغ بپرهیزید، زیرا جوانه های چشایی روی زبان پس از برخورد با این نوع غذاها از بین می روند و تا زمانی که دوباره ایجاد شوند، شما نمی توانید طعم و مزه برخی غذاها را تشخیص دهید. - حس چشایی و بویایی علاوه بر اینکه باعث افزایش لذت از خوردن غذا می شوند، از سلامتی بدن نیز محافظت می کنند.

در بسیاری از موارد، افراد از طریق حس بویایی و چشایی خود به خطراتی نظیر غذای فاسد، آتش سوزی، گاز گرفتگی و آلودگی محیط به انواع مواد سمی پی می برند.

بنابراین سعی کنید به خوبی از حس چشایی و بویایی خود محافظت کنید تا بتوانید علاوه بر لذت بردن از طعم خوردنی ها و آشامیدنی ها، از انواع خطرات ذکر شده نیز مصون بمانید.

لینک به دیدگاه

آزمایش لمسی و فشاری:

 

 

مواد خام مورد ازمایش را بطور مستقیم یا بعد از خورد کردن به وسیله لمس کردن مورد ازمایش قرار می دهند .. بدین ترتیب که بوسیله ی لمس کردن ماده ی مورد ازمایش مشخص می شود که این دارو نرم است یا سخت یا خاصیت شکنندگی و خم شدنی دارد یا نه.

خاصیت شکنندگی درمورد تردی دارو و قیافه شکنندگی ان که ایا این به شکل فیبر است ، صاف و یا خشن و یا خاصیت چرمی مانند دارد یا نه اطلاعاتی می دهد..

ازمایش به وسیله لامسه ثابت کرده که ایا ماده مورد نظر دارای سطح پسبناک یا ناصاف و خارداراست.. بدین وسیله امکان تشخیص اینکه ماده مرد ازمایش صاف است با خشن از طرف دیگه راهنمایی میکنه که قسمتی از ماده ممکن است روی هم قرار بگیره که به کمک حس بینایی خصوصیتاتش مشخص میشه...

 

درمواردی که بصورت پودر هستند مکمل این ازمایشهای لمسی ، ازمایش جویدن مقداری از پودر می باشد.. بدین ترتیب نشان میده ایا ماده مورد نظر لزج یا گرانول مانند است یا هچکدام.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

آزمایش شکل ظاهری یا خارجی:

 

ابتدا رنگ ، شکل یا اندازه مواد خام مورد ازماتیش را به وسیله ماکروسکوپی می توان مشخص نمود. بنابراین چشمهای ما مخصوصا درمورد رنگهای سبز و قهوه ای حساس بوده و مقایسه این رنگها در ارزشیابی و تعیین مواد مورد ازمایش بسیار موثر خواهند بود

از طرف دیگر می توان همجنسی و یکنواختی ماده مورد ازمایش را مشخص نمود. علاوه بر این سطح ظاهری ماده دارویی نیز می تواند مورد بررسی دقیق قرار گیرد . مثلا ایا سطح ظاهری ماده مورد ازمایش صاف براق کدر پسم مانند مویی مانند نقطه نقطه کناره های مضرس دندانه دندانه ای و غیره است یا نه؟

جهت بهتر دیدن سطح ظاهری ماده مورد ازمایش یا عدسی ضعیف میکروسکوپ می توانید استفاده به عمل اورید.

اندازه ذرات در ارزشیابی ماکروسکوپی معمولا بوسیله میلی متر مشخص میشه.. و این ارزشیابی خیلی مهم باشد. برای مثال شرح اندازه ، دانه کتان مطابق فارماکوپه المانی ، شکل ماکروسپرم ان استاندار می باشد. درصورتی که شکل میکروسپرم ان خارج از استاندارد است. خصوصیات دیگر ماده مورد ازمایش را می توان بوسیله میکروسکوپی تایید و بررسی نمود. در این رابطه به وسیله میکروسکوپ سلوله، بافتها، و قسمتهای مختلف یک ماده دارویی مورد دقت قرار گرفته و اختلاف ان را با مشابه استاندارد همین دارو تعیین نمود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...