رفتن به مطلب

فرونشست خطرناك زمين در مناطق جنوب غربي پايتخت


ارسال های توصیه شده

زیست بوم/حميدرضا خالدي: درحالي كه بحث كمبود آب و مهلت 40 روزه باقيمانده براي چاره‌انديشي براي جبران آن در اين روزهاي گرم سال از پرطرفدارترين اخباري است كه از سوي مخاطبان دنبال مي‌شود، سخنان رييس ستاد مديريت بحران شهر تهران و هشدار وي به پديده فرونشست زمين و خطرات ناشي از سبب شده تا ابعاد تازه‌يي از عواقب كمبود آب مطرح شود.

 

احمدصادقي در گفت‌وگو با «اعتماد» با تاكيد بر اينكه خشكسالي‌هاي پي درپي سال‌هاي اخيرباعث شده تا فرونشست زمين در تهران به شكل نگران‌كننده‌يي درآيد، گفت: براساس مطالعات سازمان زمين‌شناسي كه از سال 84 انجام شده و هرساله نيز به‌روز مي‌شود، خشكسالي‌ها و كاهش شديد آب طي سال‌هاي اخيرباعث شده تا زمين در بخش‌هاي وسيعي از پايتخت به شكل غيرطبيعي نشست داشته باشد كه اين مساله مي‌تواند عواقب جبران‌ناپذير متعددي را براي تهران به دنبال داشته باشد.

 

وي با ذكر اينكه تاكنون جلسات بسياري را با دستگاه‌هاي مرتبط، از جمله وزارت كشور دراين خصوص داشته‌ايم، گفت: اميدواريم كه وضعيت به حالت بحراني درنيايد ولي حتي درچنين حالتي، اين سازمان آمادگي ورود به مساله و كمك براي رفع آن را خواهد داشت. صادقي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به عواقب نشست زمين درتهران گفت: تبعات اين فرآيند را مي‌توان از جنبه‌هاي مختلفي بررسي كرد. از جمله فرونشست آب‌هاي زيرزميني و بسته شدن خلل و فرج‌هاي آن و در نهايت كم شدن آين آب‌ها در كنار نشست‌هاي موضعي زمين كه مي‌تواند خطرات فراواني را به دنبال داشته باشد ازجمله معمول‌ترين عواقب نشست‌هاي زمين است.

 

متولي بررسي وضعيت نشست زمين تهران سازمان زمين‌شناسي است

 

مهندس محمد جواد بلورچي، مديركل بررسي مخاطرات زمين‌شناختي سازمان زمين‌شناسي با تاكيد بر اهميت و حساسيت بررسي فرونشست زمين تهران در مورد ميزان اين افزايش طي سال‌هاي اخير گفت: در حالت طبيعي فرونشست زمين درتهران بايد حدود 17 سانتيمتر درسال باشد درحالي كه هم اينك اين رقم هم به دلايل مختلف كه مهم‌ترين آنها خشكسالي‌هاي رخ داده است، به بيش از 36 سانتيمتر در سال رسيده است كه وضعيتي هشداردهنده محسوب مي‌شود. وي اما با استناد به مطالعات سالانه اين سازمان درمورد تبعات و مخاطرات ناشي از اين پديده كمتر مورد توجه قرار گرفته، گفت: در معرض خطر ترك خوردن و حتي در آستانه فرو ريختن همه سازه‌ها و ساختمان درمحدوده‌يي كه نشست زمين در آنها رخ داده، تغيير شيب زمين، آسيب رسيدن به شبكه آب‌هاي زيرزمين و تجهيزات آن از جمله خطرات اين پديده است. بلورچي درپاسخ به اين سوال كه اين فرونشست‌هاي زمين از منظر زلزله چه عواقبي را به دنبال دارد؟ گفت: ترك‌خوردگي و غيرمقاوم شدن ساختمان‌ها مسلما باعث خواهد شد تا اين سازه‌ها با كوچك‌ترين زلزله‌يي فروبريزند و عواقب جبران‌ناپذيري را برجا بگذارند. اما نشست زمين، بيشترچه مناطقي از پايتخت را تهديد مي‌كند و مشهودتر است؟

 

سوالي كه مديركل بررسي مخاطرات زمين شناختي سازمان زمين‌شناسي در جواب آن تاكيد مي‌كند: نشست در زمين امري طبيعي است و در تمام نقاط تهران ديده مي‌شود ولي فرونشست به شكلي غيرعادي و خطرناك، بيشتر درمناطق جنوب غربي پايتخت مانند مناطقي چون 17 و 18 و بخشي ازمنطقه 19 قابل لمس و مشهود است. همچنين بلورچي از سويي با اشاره به اينكه هم اينك نيز نشانه‌هاي اين فرونشست درمناطقي كه فرونشست زمين در آنها شكل گرفته ديده مي‌شود، گفت: در اين زمينه تاكنون بارها به سازمان‌هاي مرتبط هشدارداده شده است اما متاسفانه چندان توجهي به اين موضوع نشده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...