رفتن به مطلب

برنامه ساده کردن کار


ارسال های توصیه شده

ساده کردن کار در ابتدا به الن-اچ-موگنسین(Allen -h.mogensen)نسبت داده می شود.او تجربیات بسیار دلسرد کننده ای بامهندسی صنایع داشت و تئوری ساده سازی کار که توسط وی اعلام شد از نظر روانشناسی و افکار عمومی به شدت تحت تاثیرقرارگرفت.تئوری وی بر اساس این فلسفه است که هر پیشنهاد بهبود ,انتقادهایی را در مقابل روش هایی که اکنون در حال انجام است و همچنین افرادی که انها را ابداع کرده اند بر می انگیزد.

این روش اغلب دمکراتیزه کردن مطالعه زمان نامیده می شود و مدعی است که همه کارکنان باید اصول مهندسی صنایع را مطالعه کنند و به عنوان پیشنهاد دهنده و عمل کننده فعالیت کنند.این روش بر اساس اصول زیر استوار می باشد:

1)اصل اول

یک شرکت باید وابسته به فعالیت هایی باشد که بتواند محصولات خوب در قیمت های معقولانه و در زمان مناسب فراهم اورد تا موقعیت ممتازی را در شرایط سخت رقابتی حفظ نماید.

2)اصل دوم

مقاومت ذهنی در برابر تغییرات یکی از ویژگی های انسان است که موانع نیرومندی را در برابر بهبود قرار می دهد.برای غلبه بر این وضعیت باید از ماشین الات جدید و اموزش استفاده کرد.

3)اصل سوم

یکی از مهمترین وظایف مدیریت,پرورش اساس تعلق داشتن و مشارکت است که باعث خواهد شد شرکت به اهدافش نایل شود.بسیاری از برنامه های ساده سازی کار بر روی فاکتور انسانی کارکنان و انگیزه های رفتاری ان ها تمرکز دارد و سرپرست های خط تولید,کلید موفقیت,شکست و تکمیل چنین احساساتی هستند.

4)اصل چهارم

هدف بر نامه های ساده سازی کار,توسعه قابلیت,خلاقیت و شناخت کارکنان جهت به کارگیری مهارتها و ایده های ان ها برای بهبود فضای کاری است.

5)اصل پنجم

ساده سازی کار بر اساس این مفهوم است که کاری که ارزش افزوده را زیاد نکند و یا اطلاعات غیر ضروری بدهد,بی فایده بوده و باید حذف شود.

6)اصل ششم

اطلاعات بدست امده از تجزیه و تحلیل یا مطالعه فر ایند های کار و حرکات فیزیکی,موثرترین راهنما برای بهبود در روش های کاری و حذف ضایعات در محیط کار می باشد.

7)اصل هفتم

ضایعات در فر ایند های کاری حمل و نقل, زمان بیکاری و بازرسی را در بر می گیرد. اتلاف کار شامل ترکیبی از زمان های غیر عملیاتی نیروی کار و تجهیزات می باشد.اتلاف در حین کار از عملیات انسان یا ماشین ,شامل از دست دادن زمان به دلیل قصور در مراقبت و بازرسی تاخیرات عملیاتی و عدم استفاده از روش های بهینه ی تجهیزات مناسب می باشد.

8)اصل هشتم

یک برنامه ساده سازی کار,فقط وقتی می تواند دوام ان را تضمین کند که فعالیت های مربوط به ان تجزیه,تحلیل و مطالعه شده باشد.به عبارت دیگر در تجزیه و تحلیل ها و مطالعات از پنج چرا و یک چطور(who,what,when,where,why and how )5Ws and 1 Hاستفاده می کنند تا قادر شوند اهداف را بهبود

9)اصل نهم

درجه نائل شدن به بهبود ها بستگی به این دارد که چگونه فعالیت ها بطور کامل مطالعه و ارزیابی شده اند. به علاوه کارکنان باید از هر فرصت بدست امده سود جسته و با همیاری های لازم فعالیت ها را بهبود بخشند.

10)اصل دهم

تجربه بدست امده از انجام کارهای مختلف یا در سایر محل های کاری,در بهبود اجرای کار در جریان ,کمک خواهد کرد.

11)اصل یازدهم

بر نامه های ساده سازی کار,فرصت های لازم را برای ابتکار و بکار گیری استعداد های کارکنان در اشکار کردن خلاقیت های خود فراهم می کند.این خلا قیت ها ممکن است باعث بهبود در محل کار و یا نیل به اهداف شود.

 

 

منبع :راهکار مهندسی صنایع (دانشگاه تبریز)

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...