رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

  • پاسخ 204
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

دانلود قسمتهای 20,21و22 مجموعه هرانچه باید درمورد توربینهای گازی بدانیم

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
من به کتاب استاندارد های ansi بخش توربین های گازی احتیاج دارم ...اگه دارین بدین در راه خدا

 

سلام اقا مهدی

خوبی داداش؟

خدمت خوش میگذره؟

عرض به خدمت انور باسعادتون که کتاب رو فک کنم دارم من ولی حجمش خیلی بالاس وفرصت اپ ندارم الان ولی اگه مورد خاصی هست بگو برات بزارم یا تاجایی که میتونم خودم راهنماییت کنم

یه سری کتاب مرتبط هم هست که میزارمشون

موفق باشی:icon_gol:

لینک به دیدگاه

سلام دوستان عزیزدراین پست با اسلایدی اموزشی درزمینه توربینهای گازی وماهیت وچرایی ساخت اونا درخدمتتونیم

امیدوارم به دردتون بخوره

موفق باشید

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سلام دوستان عزیزکتاب بسیار ارزشمند تئوری توربینهای گازی

با توضیحات کاملی درمورد فلسفه وجودی این نوع توربینها ...ساختار وعملکرد توربینهای گازی وشرح پروسه عملکردی ان

کتاب بسیار جامع وکاملیه

امیدوارم به دردتون بخوره

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سلام دوستان عزیز icon_gol.gif

با توجه به گستره وسیعی که نیروگاههای گازی باتبدیل شدن به سیکل ترکیبی در فرایند تولید نیرو به خود اختصاص داده اند اشنایی با انواع این تیپ نیروگاهها میتواند مفید باشد

این مطالب مربوط به نیروگاههای V94.3 زیمنس میباشد که یک نمونه ان در رود شور درمدار است

قسمت اول

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سلام دوستان

اینم یه فیلم کوتاه اموزشی درباره توربین های گازی

موفق باشید

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

قسمتهای 23 تا 26 هرانچه باید درمورد توربینهای گازی بدانیم

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سلام دوستان عزیز

برای اشنایی با نیروگاههای گازی V 94.2 نقشه های اسکیداشو برتون میزارم

باتوجه به تعداد بالای ای تیپ نیروگاهها در ایران

موفق باشید

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سلام خدمت همه دوستان عزیزهندبوک فوق العاده و746 صفحه ای وبسیار کامل درزمینه توربینهای گازی

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

دانلود قسمتهای 27 تا 32 مجموعه هرانچه درمورد نیروگاههای گازی باید بدانیم

موفق باشیم

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

براي آنكه محفظه هاي احتراق و پره هاي توربين هاي گازي قادر به تحمل افزايش حرارت عملياتي با هر نوع موتور جديد باشند، روش هاي جديدتري براي خنك سازي مورد نياز است. در حال حاضر دماي ورودي توربين هاي گاز حدود 2000 درجه كلوين است. خنك سازي اجزاء توربين با روش نفوذ (transpiration) [نفوذ سيال خنک کننده از جداره هاي متخلخل]، يكي از روش هاي موثري است كه مقاومت توربين را در تحمل حرارت هاي بالا و در برابر سايش در شرايط سخت کاري افزايش مي دهد البته در بكارگيري اين روش نيز با كمبود راه حل هاي فني مطمئن و اثبات شده روبرو هستيم. از سوي ديگر روش خنك سازي تراوشي (effusive) يك روش نسبتا ساده تر و مطمئن تر محسوب مي شود كه بطور مداوم سطوح پرحرارت اجزاء توربين را از طريق جريان هواي سرد خنك نگه مي دارد.

در اين مقاله يك الگوي عددي براي محاسبه خصوصيات هندسي سيستم هاي خنك سازي اجزاء داغ توربين گازي و ارزيابي خصوصيات ترموديناميكي سيالات ارائه شده است. اين مدل بويژه با هدف نشان دادن مزاياي بالقوه فناوري Poroform [روش جديد خنک کاري که در آن پره ها مجهز به سوراخ هايي در ابعاد ميکرو مي باشند] پيشنهاد شده است. در اين فناوري، طراحي توزيع قطر و چگالي سوراخ ها بر روي سطح خنك شده، بهينه سازي ترمومكانيكي اجزاء خنك شده را باعث مي شود؛ همچنين به كاهش حرارت عملياتي فلز و رسيدن به شرايط همدما در پره هاي بزرگ، كمك مي كند. در اين پژوهش براي تاكيد بر ظرفيت خنك سازي سيستم، قطر، چگالي و فاصله بندي سوراخ ها، كارايي ورقه آدياباتيك (عايق گرما) و مصرف هواي خنک كننده به روش تراوشي (effusive) در اولين رديف پره هاي توربين، كاملاً بررسي شده اند

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

روغنکاری توربین گاز

 

هدف اصلی روغنکاری جلو گیری از برخورد بین قطعات و اصطکاک است . روغنکاری به تزریق یک سیال بر روی دو جسم که بر روی هم در حال لغزش و حرکت هستند به منظور کاستن برخورد آن دو جسم گفته می شود . وظایف اصلی که معمولا بر عهده ی سیستم روغنکاری است و به طور معمول در یک فرایند ساخت و استفاده از سیستم روغنکاری مورد انتظار است عبارت هستند از :

 

- تسهیل حرکت

 

- کاهش اصطکاک

 

– دفع حرارت

 

- دفع برخی از ناخالصی ها

 

- جلو گیری از خورد گی مکانیکی

 

- کاهش ارتعاشات .

 

در توربین های گاز که وزن زیادی دارند ودر دور های بالا فعالیت می کنند و همچنین حرارت زیادی در آن ها تولید می شود نقش و اهمیت بهره گیری از یک سیستم روغنکاری مناسب بسیار پر رنگ تر است . ا گر در عملکرد سیستم روغنکاری توربین اختلالی رخ دهد صدمات جدی و جبران ناپذیری را می توان در توربین متصور بود که این صدمات می تواند ناشی از برخورد های شدید قطعات ، ارتعاش بیش از انداره ، سایش و خورد گی مکانیکی شدید ، داغ شدن و اعمال تنشهای حرارتی زیاد به قسمت های دوار توربین و ...... باشند .

 

به همین علت است که در توربین های گاز هم از سیستم کنترل و حفاظت برای کنترل سیستم روغنکاری توربین گاز استفاده می کنند و هم از قطعات یدکی بهره می گیرند و در هنگام راه انداری و خاموش کردن واحد هم نظارت جدی بر روی عملکرد سیستم روغنکاری اعمال می شو.د .

 

به علاوه هنگام تریپ اضطراری واحد اولین سیستمی که از دیزل اضطراری نیرو گاه توان دریافت مینماید سیستم روغنکاری توربین است . این ها همه نشان دهنده ی اهمیت روغنکاری و استفاده از یک سیستم روغنکاری خوب ، دقیق و ایمن را در توربین گاز میرساند که در ادامه به این موضوع می پردازیم .

 

نحوه ی عملکرد و اجزای مختلف سیستم روغنکاری توربین گاز

 

در این قسمت اجزای مختلف سیستم روغنکاری توربین گاز بررسی شده ، وظایف ، نحوه ی عملکرد و تعاملش با سایر اجزا مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت :

 

مخزن :

 

یکی از بخش های مهم سیستم روغنکاری توربین گاز مخزن روغن آن است که بر خلاف این که در منظر نخست به نظر می رسد قسمت ساده و کم اهمیتی است ولی از اهمیت زیادی برخوردار است .این مخزن وظیفه ی نگهداری روغن را برعهده دارد و روغن از این بخش به داخل قسمت های مورد نظر پمپ می شود . اضافه کردن روغن تازه به سیستم نیز از این قسمت صورت می گیرد . معمولا در کنار مخزن اصلی از یکمخزن ذخیره نیز به عنوان مخزن یدک در سیستم روغنکاری توربین گاز استفاده می شود .

 

معمولا مخازن روغن در سیستم روغنکاری توربین گاز بخشی دارند به نام نمونه گیر که وظیفه ی این بخش گرفتن نمونه از روغن موجود است البته نمونه گیر باید طوری طراحی شود که نمونه ای که به دست می دهد همگن و از بخش های میانی مخزن باشد .

 

پمپ روغن :

 

پمپ روغن مهمترین قسمت سیستم روغنکاری توربین گازاست . وظیفه ی آن پمپکردن و فرستادن روغن به قسمت های مختلف مورد نیاز ( ازجمله قسمت های متحرک و دوار ) است .

 

از آن جا که ویسکوزیته ی روغن مورد استفاده در سیستم روغنکاری توربین گاز نیروگاهی زیاد است از پمپهای سانتریفوژ معمولا در این قسمت نمی توان استفاده کرد . معمولا پمپ مورد استفاده در سیستم روغنکاری توربین گاز از نوع پمپ دنده ای است .

 

به جهت همیت زیاد سیستم روغنکاری توربین گار همواره از دوپمپ روغن در سیستم های روغنکاری استفاده می شود به طوری که با از کار افتادن یا دچار مشکل شدن یکی از پمپ هی مورد استفاده ، پمپ ئیگ به جا ی آن در مدار قرار گیرد . در برخی از نیروگاه ها حتی از سه عدد پمپدر سیستم روغنکاری استفاده میشود یعنی از ذو پمپ یدک بهره می گیرند

 

روغن :

 

روغن مورد استفاده در سیستم روغنکاری توربین گاز باید مشخصات و خواص خاصی داشته باشد که در بخش های آینده دقیقا به آن پرداخته خواهد شد اما آن چه مهم است این است که به جهت حساسیت و پیچیدگی هی خاص کار روغن مورد استفاده باید دقیقا همان روغن مورد نظر در دستورالعمل بهره برداری توربین باشد و مداما نیز مورد کنترل کیفیت قرار گیرد .

 

در بخش بعدی به تفصیل در رابطه با روغن بحث خواهد شد .

 

فیلتر روغن :

 

از آن جا که وجود ناخاصی و ذرات جامد معلق درون روغن مورد استفاده سبب تغییر برخی از پارامتر های روغن می شود و بر عملکرد آن تاثیر نامطلوب می گذارد باید ذرات معلق احتمالی موجود در روغن گفته شود . به همین منظور از دو یا سه عدد فیلتر روغن ( با منفر های متفاوت ) در مسیر هدایت روغن استفاده می شود تا ذرات معلق احتمالی موجود در روغن را به دام انداخته و مانع ورود آن ها به درون سیستم شوند .

 

جاذب رطوبت :

 

وجود آب در داخل روغن نیز همانند آن چه در قسمت قبل برای ذرات معلق گفته شد میتئاند تاثیرات نامطلوبی بر روی مشخصه های عملکرد روغن بگذارد و عملکرد کل سیستم را مختل کند برای جلوگیری از وقوع چنین امری از یک جاذب رطوبت در سیستم روغنکاری توربین گاز استفاده می شود . این جاذب در برخی از سیستم ها قبل از مخزن و در برخی از سیستم ها درون مخزن قرار دارد .

 

شیر ها ومجاری :

 

سیستم روغنکاری توربین گاز دارای لوله ها ، مجاری و شیر های مختلفی است که وظیفه ی انتقال و تنظیم جریان روغن را بر عهده داردند .

 

سیستم حفاظت :

 

از آن جا که همانطور که گفته شد کارکرد مناسب سیستم روغنکاری توربین گاز نقش به سزایی در کارکرد مناسب سیستم روغنکاری توربین گاز دارد برای حفاظت از آن و صدور دستورات لازم در مواقع مورد نیاز از یک سیستم حفاظت جانبی برای صدور فرامین خاص به هنگام تغییر برجسته و بیش از اندازه ی مشخصه ها مختلف سیستم از جمله سطح روغن درون مخزن ، دمای روغن ورودی ، دمای روغن خروجی و ..... استفاده می شود .

 

ابزار دقیق :

 

حسگرهای مختلفی درون سیستم روغنکاری وجود دارند تا پارامتر های گوناگونی همچون درجه حرارت روغن ورودی به سیستم ، درجه حرارت روغن خروجی از سیستم ، سطح روغن موجود در مخزن ، سطح روغن موجود در تانک ذخیره ، فشار روغن در قسمت های گوناگون و ..... را در هر لحظه اندازه گیری کنند و به سیستم های حفاظت ، کنترل و بهره برداری بفرستند .

 

تانک روغن :

 

معمولا به جهت مسائل اقتصادی و امنیتی مقدار زیادی روغن خریده می شود و در نیروگاه ذخیره می شود تا به تدریج از آن استفاده شود . وظیفه ی نگهداری و ذخیره ی این روغن بر عهده ی تانکی به نام تانک ذخیره ی روغن است که معمولا با خود توربین نیز فاصله دارد . ( بر عکس مخزن که باید بسیار به توربسن نزدیک باشد ) .

 

سیستم آنالیز روغن :

 

برای اطمینان از کارکرد مناسب روغن و سیستم روغنکاری نیاز است روغن قبل و بعد از ورود به سیکل روغغنکاری آنالیز شود که این کار توسط سیستم آنالیز روغن انجام می شود .

 

آنالیز شود که این کار توسط سیستم آنالیز روغن انجام می شود .

 

نکات لازم الاجرا در بهره برداری توربین گاز ازمنظر روغنکاری

 

سیستم روغن و آب بندی های آن باید مداوم مورد بازرسی قرار گیرد تا به هیچ وجه روغن به درون توربین نشت نکند .

 

مخرن روغن باید در نزدیکی توربین گازباشد تا بتواند به هنگام راه اندازی به سرعت روغن را به توربین برساند .

 

مخزن روغن و سیستم ابزار دقیق آن باید در زمان های مشخص مورد بازبینی قرار گیرد .

 

سیستم روغنکاری نباید نشتی روغن داشته باشد و باید بتواند در بلند مدت روغن مورد نیاز را طراحی کند .

 

فیلتر روغن باید دائما مورد بازرسی قرار گیرد و در صورت نیاز تعویض شود .

 

در مخزن روغن باید تدابیری اندیشیده شود تا از تجمع روغن ئر بلند مدت در کف مخزن جلوگیری شود ( برای این منظور می توان از روش first in / first out استفاده کرد .

 

مخزن ذخیره ی روغن و مجاری انتقال باید در فواصل زمانی مشخص رسوب زدایی شوند .

 

قطعات مختلف سیستم ( به ویژه پمپ ها ) باید در فواصل زمانی مشخص ( مطابق دستورالعمل بهره برداری ) مورد بازبینی و نظارت قرار گیرند .

 

روغن نیروگاه باید مداوم در معرض آزمایش های کنترل کیفیت قرار گیرد .

 

از نفوذ آب به درون سیستم باید جلوگیری شود . برای این منظور باید موارد زیر را رعایت کرد :

 

تهیه ی روغن حتی المقدور به صورت بسته بندی و خارج نکردن زود هنگام روغن از آن

 

اجرای تست های لازم در فواصل زمانی مشخص بر روی آب بندی اجزای مختلف

 

بازرسی جاذب های رطوبت در فواصل زمانی مشخص

 

روغن مورد استفاده در سیستم روغنکاری توربین گاز :

 

به طور کلی روغن ها بسته به نوع سیستم روغنکاری و وظیفی که بر عهده دارد باید ویژگیهای خاصی داشته باشند .روغن هایی که در سیستم های یک بار گذز ( سیستم هایی که در آن ها روغن سیرکوله نمی شود ) باید ویژگی هایی چون روان بودن ، چسبندگی مناسب ، پایداری نسبی و ویسکوزیته ی مناسب داشته باتشند . اما روغن هایی که در سیستم های سیکلی استفاده می شوند باید دارای خواصی چون روان بودن ، پایداری حرارتی ، مقاومت در برابر اکسیداسیون ، پایداری ویسکوزیته و مقاومت در برابر خوردگی داشته باشند .

 

با توجه به توضیحاتی که در باره ی سیستم روغنکاری توربین گاز و ویژگیهای آن گفته شد می توان گفت روغنی که در این سیستم استفاده می شود باید دترتی ویؤگی های زیر باشد :

 

- مقاومت در برابر دمای زیاد

 

- مقاومت در برابر اکسیداسیون

 

- دارا بودن درصد کم ذرات معلق

 

- تغییرات کم ویسکوزیته با دما

 

- تحمل تنش ها و بارهای زیاد

 

- دارا بودن نقطه ی فلش پوینت بالا

 

- پایداری هیدرولیکی

 

از همین رو معمولا روغن مورد استفاده در سیستم روغنکاری توربین گاز با روغن مورد استفاده در سایر سیستم های روغنکاری متفاوت ایت .

 

روغنی که در یسیتم روغنکاری توربین گاز ایتفاده می شود یک استر است . یک استر ماده ای هیدروکربنی است که از واکنش شیمیایی میان یک اسید ارگانیک و یک الکل پدید می آ؛ید :

 

 

 

Organic acid + alcohol = ester + water

 

البته فرایند تولید روغن بیسار پیچیده تر از این است . به علاوه به علت وجود ناخالصی هایی در میان مواد واکنش دهنده ی این واکنش ، محصولات احتراق این واکنش نیز بیش از این هستند .

 

کنترل کیفیت روغن

 

کنترل کیفیت روغن موجود در سیستم روغنکاری توربین گاز معمولا به دو روش اسپکتوگرافیک و آنالیز روغن ورودی انجام می شود که هر دوی این روش ها باید در کنار هم و توام اجرا شوند .

 

آنالیز اسپکتوگرافیک :

 

در این روش روغن خروجی از توربین مورد بازرسی و تجریه و تحلیل قرار می گیرد و در صد فلزات اضافه شده به آن اندازه گیری می شود . نتایج به دست آمده از این آنالیز میتواند دنشان دهنده ی بسیاری از موارد از جمله میزان سایش و خوردگی در میان قطعات دوار باشد که این می تواند در تعیین کیفیت روغنکاری و تعیین عملکرد سیستم روغنکاری بسیار مفید باشد .

 

البته برای قابل اتکا و دقیق بودن نتایج این آنالیز لازم است که عمل نمونه گیری در دفعات گوناگون و زمان ها ی مختلف اجرا شود .

 

آنالیز روغن در ورود : در این آنالیز که قبل از ورود روغن به درون سیکل صورت می گیرد موارد مختلفی از جمله درصد وجود ناخالصی ها ، مواد خورنده ، رطوبت ،ویسکوزیته ی روغن و .... معین می شوند . این آزمایش نیز باید متناوبا و در زمان های خاص بر روی روغن اجرا شود .

لینک به دیدگاه
سلام اقا مهدی

خوبی داداش؟

خدمت خوش میگذره؟

عرض به خدمت انور باسعادتون که کتاب رو فک کنم دارم من ولی حجمش خیلی بالاس وفرصت اپ ندارم الان ولی اگه مورد خاصی هست بگو برات بزارم یا تاجایی که میتونم خودم راهنماییت کنم

یه سری کتاب مرتبط هم هست که میزارمشون

موفق باشی:icon_gol:

 

 

ممنون داداش.. من در مورد بحث بالانسینگ موتور جت این استاندارد رو می خواستم:icon_gol:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...