رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

بینایی رنگی از جمله مهترین پارامترهایی می‌باشد که مخصوصا با توجه به نوع شغل افراد مورد توجه قرار دارد.

 

نرم افزار Vision Acuity and Color Vision Test : Little Bits Multimedia v1.11 (2008) یک نرم افزار ساده هست که از سال 2008 این ورژن به صورت نرم افزار رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است.

 

این آزمون روشی ساده و سریع برای بررسی بینایی سنجی و بینایی رنگی استفاده می‌شود.

 

  • برای والدین، پیگیری وضعیت سنجش بینایی فرزندان
  • برای معلمان، کمک به انتخاب صحیح محل نشستن دانش اموزان
  • برای کارمندان هم سنجش بینایی و بینایی رنگی یک ملاک و معیار مهم در محل کار محسوب می‌شود.

 

فضای صفحه اصلی برنامه:

 

در صفحه اصلی دسترسی به سه بخش وجود دارد: mainmenu.jpg

 

 

  • آزمون بینایی رنگی
  • سنجش بینایی
  • تنظیمات

 

که البته الان بخش بینایی رنگی توضیح داده خواهد شد.

 

آزمون بینایی رنگی:

در این بخش چهارقسمت وجود دارد. fm100.jpg

 

 

  • گراف
  • شروع کردن دوباره
  • برگشت به صفحه اصلی
  • انتخاب رنگ زمینه برای آزمون

 

 

- این آزمون براساس آزمون مانسل-فارنسورث می‌باشد که در حالت حقیقی شامل 100 دیسک با فام های متفاوت می‌باشد.

 

از سوژه ها انتظار می رود که به بهترین شکل ممکن و با حوصله مربع‌ها را درچهار ردیف برپایه رنگهای مشابه مرتب کنند. با ماوس مربع رنگی رو به محلی که مورد نظرتون هست می‌کشید. باید در چیدن مربع ها دقت شود مربعی که در مجاورت مربع قبلی قرار می‌گیرد از نظر شخص آزمون انجام دهندهٰ نزدیکترین رنگ به مربع مجاور باشد.

 

بعد از اینکه همه مربع ها در جایگاه خود قرار گرفتند Graph را زده و نرم افزار به ترتیب چیده شدن مربع های رنگی نمره داده و آنها را در یک حالت دایره ای شکل نمایش می دهد. گراف حاصل نقاط ضعف در بینایی رنگی را نمایش می‌دهد.

ذخیره نمودن نتایج

ممکن است نتایج برای یکسری مطالعات و بررسی ها در اینده ذخیره شوند.

تفسیر نتایج

حلقه اصلی گراف 2، 5،10،15 و 20 نقطه خطا را مشخص می‌کند.(یعنی در گراف نهایی پنج دایره دیده می شود که بیان کننده خطاها می‌باشند) هرچه نتایج نهایی از مرکز دورتر باشند بیانگر این مطلب است که خطای بیشتری در قرار دادن مربع ها روی داده است. بهترین گراف گرافی است که بر روی ناحیه 2 یک حلقه کشیده شود.(با مجموع نمره صفر)

عدم تعادل زیاد بیانگر بینایی رنگی صعیف هست.

در شکل زیر دو مثال مشخص است. گراف وسط بهترین نتیجه برای بینایی رنگی (با نمره صفر محسوب می‌شود). البته با توجه به کامپیوتری بودن آزمون و تاثیرگذاری مسائل سخت افزاری(تنظیمات مانیتور و مباحث گرافیکی سیستم) بر نحوه چیدمان مربع ها، حداقل خطایی قابل قبول است.

 

fm100graph.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

آزمون مانسل در حالت حقیقی:

 

 

  • اين تست شامل 4 سيني است و در کل از 85 فام تشکيل شده است که در هر سيني 21 فام قرار دارد. فرد(ترجيحاً تحت نور روز) فام هاي هر سيني را داخل همان سيني به ترتيب مرتب مي کند و در پايان شماره ي فام ها بررسي مي شود. اگر شماره سر جاي خود نباشد خطاي اعداد از فرمول زير محاسبه مي شود:

خطاي فام شماره n= n)2 - 2 - فام قبلي) n)2 +√ - فام بعدي)√

مجموع تمام خطاهاي هرسيني با هم خطاي فرد را در تميز رنگي مشخص مي کند که اگر کمتر از 20 يا 30 باشد ديد رنگي فرد نرمال است و اگر بالاي اين حدود باشد، ديد فرد دچار نقص است.

M80000_b.jpg

لینک به دیدگاه

در شبکيه چشم انسان دو نوع سلول حساس بنام سلولهاي استوانه اي و سلولهاي مخروطي وجود دارد. اين سلولها انرژي نوراني را تبديل به انرژي الکتريکي مي کنند و آن را از طريق عصب بينايي به مغز مخابره مي نمايند. سلولهاي مخروطي هستند که در درک رنگها نقش بازي مي کنند. سه نوع مختلف از سلولهاي مخروطي وجود دارد که هر کدام از آنها به يک نوع رنگ اصلي (قرمز، سبز، و آبي) پاسخ مي دهد. در يک فرد طبيعي هر سه نوع سلول مخروطي فعال هستند و بنابراين يک فرn طبيعي قادر به درک هر سه نوع رنگ قرمز، سبز، و آبي و طبعا طيف کامل رنگها خواهد بود.

در افرادي که اختلال ديد رنگ دارند، حداقل يک نوع از اين سه نوع سلول مخروطي، بصورت ناقص يا کامل کارايي نداشته و در نتيجه اين افراد در تشخيص بعضي از رنگها دچار مشکل مي گردند.

 

 

افرادي که اختلال ديد رنگ دارند به نوعي در تشخيص قسمت قرمز و يا سبز طيف رنگي اشکال دارند، چرا که افرادي که در ناحيه آبي طيف مشکل دارند، بسيار نادر هستند.

KallColor16.jpg

تشخيص اختلال ديد رنگ يا کور رنگي از طريق انجام تست هاي مختلف ميسر مي باشد. از آنجايي که اينگونه اختلالات ديد رنگ عمدتا ارثي مي باشند، درمان اساسي براي آن وجود ندارد، اما چند نکته را بايد در نظر داشت:

 

 

  • اين افراد از بقيه جهات کاملا سالم هستند و معمولا در زندگي روزمره و عادي هيچگاه دچار مشکل نمي گردند.
  • خيلي از افراد تصور مي کنند که کسي کور رنگي دارد همه چيز را سياه و سفيد مي بيند در حالي که اين تصور غلطي است (بيماري که کوري رنگي هر سه نوع رنگ را باهم داشته باشد بسيار بسيار نادر است).
  • اين افراد معمولا در ناميدن رنگهاي اصلي در اجسامي که ذاتا با يک رنگ خاص هستند اشتباه نمي کنند. فقط بعضي مواقع در افتراق سبز از قرمز يا قرمز از مشکي در کنار يکديگر اشتباه مي کنند. بعنوان مثال فردي با کور رنگي کامل ممکن است جوراب سبز را با نوع قرمز آن اشتباه کند، يا کراوات قرمز را جاي کراوات مشکي در مراسم عزاداري استفاده کند.
  • بعضي از اين افراد ممکن است هيچ گاه به مشکل اختلال ديد رنگ خود پي نبرند.
  • بسياري از افرادي که مشکل ديد رنگ دارند فقط هنگامي متوجه آن شده اند که به نحوي مورد آزمايش ديد رنگ قرار گرفته اند مثلا براي معاينات استخدامي در نيروهاي نظامي،انتظامي، يا خلباني.
  • همچنين بايد در نظر داشته باشيم که اين افراد نقص ديد رنگ خود را بخوبي جبران مي کنند به نحوي که حتي در مواردي جزئياتي را مي توانند ببينند که افراد با ديد رنگ طبيعي ممکن است به آن توجه نکنند، چرا که اين افراد بيشتر به شکل اجسام توجه دارند تا به رنگ آنها.
  • استفاده از بعضي از فيلترها، عينکها، يا کنتاکت لنزهاي رنگي مثلا فيلتر قرمز تا حدي مي تواند مشکل اين افراد را در تشخيص بعضي از رنگهاي نزديک به هم حل کند.

 

 

آزمون هاي تشخيص نقص بينايي به دسته هاي زير تقسيم مي شوند :

1-Confusion test

2-Discriminative test

3- Color matching test

 

 

ساده ترين و رايج ترين راه تشخيص كوررنگي استفاده از چارت هايي رنگي است که "صفحات آزمون ايشي هارا ناميده مي شوند.

lآزمون مانسل جزء دسته آزمون‌های Discriminative test محسوب می‌شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...