رفتن به مطلب

كلمبو


masi eng

ارسال های توصیه شده

كلمبو

ریشهء گیاهى است كه در بازار دارویى ایران به نام«كلمبیا»و«كلمبو»معروف‌است.در ایران نمى‌روید ولى چون وارد مى‌شود و در بازار ایران عرضه مى‌گردد به‌ذكر مشخصات و خواص آن در این كتاب مى‌پردازیم.

این گیاه در كتب طب سنتى با نام ساق الحمام آمده است.به فرانسوى‌ er?ehtnamsahC و e?emlap er?ehtnamsahC و ریشهء گیاه كه در طب سنتى‌مصرف دارویى دارد obmoloC و به انگلیسى‌ abmuloC و abmulaC و abmoloC نامیده مى‌شود.گیاه آن از خانوادهء eaecamrepsineM نام علمى آن‌ sreiM abmuloc azihroetaJ و مترادفهاى آن‌ .nB.H atamlap arehtnamsahC و .CD sutamlap suluccoC كه از طرف گیاه‌شناسان مختلف نامگذارى شده است.

در مدارك علمى هندى نام اصلى گیاه‌ .sreiM atamlap azihroetaJ آمده است‌و در مدارك امریكایى نام اصلى گیاه را به شكل‌ atamlap azihrrortaJ مى‌نویسند.

 

 

مشخصات

 

گیاهى است علفى پایا و بالا رونده كه داراى ریشه‌هاى ضخیمى است كه در طب‌سنتى مصرف دارویى دارد و معمولا به شكل قطعات كوتاه استوانه شكل به قطر  ۵ - ٢ سانتیمتر و گاهى به شكل قرصهایى به قطر  ١٠ - ٨  سانتیمتر و طول  ۶ - ٣  سانتیمتر دربازار عرضه مى‌شود.سطح خارجى ریشه چین خورده،زبر و ناصاف به رنگ قهوه‌اى‌و اگر شكسته شود مقطع آن به رنگ زرد مایل به سبز و خاكسترى است.بوى آن‌تهوع‌آور است.طعم آن بسیار تلخ و پس از خوردن آن بزاق دهان را زرد مى‌نماید.

وطن این گیاه افریقاى خاورى و جنگلهاى موزامبیك است.

تركیبات شیمیایى‌

 

از نظر تركیبات شیمیایى در ریشهء گیاه مواد عامله به نامهاى كولومبین‌ ١ وپالمارین‌ ٢ تأیید شده است.به علاوه آلكالوئیدهاى كولومبامین‌ ٣ و جاتئوریزین‌ ۴ وپالماتین‌ ۵ نیز در ریشه مشخص شده است.تجزیه دیگرى نشان مى‌دهد كه در ریشهءگیاه علاوه بر آلكالوئیدهاى یاد شده ماده‌اى به نام لاكتون پالمارین‌ ۶ و مادهء عامل‌تلخى به نام چاسمانتین‌ ٧ و مادهء عامل تلخ دیگرى به نام كولومبین،مواد دیزوژنین‌ ٨ وكریپتوجنین‌ ٩ موجود است‌ [P.M.I.G].

 

خواص-كاربرد

 

ریشهء كلمبو از داروهاى تلخ مقوى معده و معالج سوء هضم و اشتهاآور است.درموارد كم خونى و ضعف دورهء نقاهت تجویز مى‌شود.اثر ضد تب و ضد استفراغهاى‌عصبى دارد.

در هند آن را به عنوان تونیك تلخ،مقوى معده و براى معالجهء اسهال خونى وضعفهاى مربوط به اختلالات دستگاه هاضمه مصرف مى‌كنند.

مقدار خوراك آن در مورد دم كرده  ١٠  گرم ریشه را در هزار گرم آب جوش دم‌كرده و  ٢٠٠ - ۵٠  گرم آن را مى‌خورند.و از گرد ریشه به مقدار  ۴ - ٠ / ۵  گرم‌مى‌توان خورد و از تنطور آن تا  ١٠  گرم براى اشخاص بالغ در  ٢۴  ساعت است.

روش تهیه گرد كلمبو.مقدارى ریشه كلمبو را به قدر موردنظر گرفته خرد كرده درگرم‌خانه  ۴٠  درجه سانتى‌گرادى مى‌خشكانند و در هاون نرم كوبیده و از موبیزداروسازى ردّ مى‌كنند.مقدار خوراك از این گرد  ۴ - ٠ / ۵  گرم است كه براى رفع‌اختلالات عصبانى و ضعفى هاضمه و تقویت معده مى‌خورند.

تنطور كلمبو:ریشهء كلمبو  ١  واحد،الكل  ۶٠  درجه  ۵  واحد.ریشه را در الكل به‌مدت ده روز مى‌خیسانند و صاف مى‌كنند.مقدار خوراك از این تنطور براى‌بزرگسالان  ١٠  گرم كه در یك شربت ریخته بتدریج در  ٢۴  ساعت میل كنند و درمورد كودكان  ١٠  قطره براى هر سال سن،ظرف روز مى‌باشد.

توجه:اسراف در خوردن كلمبو موجب تهوع شدید و مسمومیت مى‌باشد،بنابراین در مصرف آن باید رعایت احتیاط معمول به عمل آید و زیر نظر و به توصیهءپزشك در موارد لازم مصرف شود.

 

ww.masiid.blogfa.com

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...